Löneförhandla.

Cilla89a

Trådstartare
Fick mitt första ingenjörsjobb efter utbildningen aug 2017 via bemanningsföretag, i Mars 2018 anställdes jag av företaget och där var årets löneförhöjning redan inräknad.
Så detta blir första gången jag ska löneförhandla och undrar om ni har några tips?
Grejen är att väldigt många har det senaste året gått till andra företag (jag misstänker att dem är ganska snåla lönemässigt).
Jag har dessutom varit föräldraledig sedan Juni och är delvis fortfarande föräldraledig (jobbar en dag i veckan).
Sedan är vi knappt inga tjejer på företaget heller.
Känner att det blir tufft att skjutsa upp lönen och vet inte riktigt hur jag ska ”sälja” in mig själv? :nailbiting:
 
Fick mitt första ingenjörsjobb efter utbildningen aug 2017 via bemanningsföretag, i Mars 2018 anställdes jag av företaget och där var årets löneförhöjning redan inräknad.
Så detta blir första gången jag ska löneförhandla och undrar om ni har några tips?
Grejen är att väldigt många har det senaste året gått till andra företag (jag misstänker att dem är ganska snåla lönemässigt).
Jag har dessutom varit föräldraledig sedan Juni och är delvis fortfarande föräldraledig (jobbar en dag i veckan).
Sedan är vi knappt inga tjejer på företaget heller.
Känner att det blir tufft att skjutsa upp lönen och vet inte riktigt hur jag ska ”sälja” in mig själv? :nailbiting:
Försök forska i normal lön enligt marknaden på orten, rannsaka minnet och se över vad du gjort som tillfört mervärde för arbetsgivaren och fundera över vilken nivå som är ”break even” för att bli väldigt nöjd, nöjd eller godkänt, och börja på väldigt nöjd om du känner att du har argument för det.
 
Det bästa är att samla feedback och prestationer under året. Skriv ner all positiv feedback du får och alla saker du presterat. Då har du en bra lista att presentera vid löneförhandlingen. Be regelbundet om feedback av dina kollegor/din chef om hur du presterar under året så du har chans att förändra i tid om något skulle vara mindre bra. Nu vet jag inte hur din löneförhandling ser ut men då jag haft möjlighet att påverka och förhandla har jag tagit i ordentligt. Får man hälften blir man nöjd ändå. Men det gäller att ha bra argument att bygga upp det på.

Är du med i facket kan du ta del av deras lönestatistik för att jämföra.

Kakis/ Civ.ing sedan 2003
 
Vad är det för typ av företag? På mitt jobb som är medelstort företag (>500 anställda) är det redan förhandlat av facket och möjligheterna att påverka lönen mycket liten. Om någon ska få mer än medelprocenten måste någon annan få mindre, så chefen ger procenten till alla (ca 2%).

Tycker annars du fått bra förslag här, men undrar hur dina möjligheter ser ut när du varit borta så mycket (och jobbar så lite än). Önskar dig lycka till!
 
Jag brukar beställa ut lönestatistik innan. Mitt fack har en årlig löneenkät och utifrån den kan jag ta fram jämförbar statistik. Brukar också beställa en lista med lön på individnivå för alla inom samma yrkeskategori hos arbetsgivaren. Jag jobbar i landsting så det är jättelätt att få ut lönestatistik.

Sen relaterar jag helt enkelt min lönenivå (tex om jag ligger under medel/på medel) med min prestationsnivå och argumenterar för att min lön behöver höjas för att matcha min prestation.

Får aldrig den lön jag önskar (landstinget betalar kasst) men upplever att det blir bra och konstruktiva lönesamtal.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 285
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 696
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 445
Senast: Hyacinth
·
F
Skola & Jobb Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma)...
2
Svar
32
· Visningar
3 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp