Lönesättning vid nyanställning

malumbub

Trådstartare
När ni söker ett jobb, lämnar löneanspråk och får ett svar ni inte fullt är nöjda med, fortsätter ni att förhandla då? Eller vad är kutym?

I en branch med ungefärliga allmänna nivåer, men därtill individuella skillnader.
 
När ni söker ett jobb, lämnar löneanspråk och får ett svar ni inte fullt är nöjda med, fortsätter ni att förhandla då? Eller vad är kutym?

I en branch med ungefärliga allmänna nivåer, men därtill individuella skillnader.

Om man vill ha jobbet så har man inget att förlora på att lämna ett motbud. Om det inte är helt uppåt väggarna i skillnad. Fast då har man inte nåt att förlora ändå.

Ofta finns det ju en existerande lönestruktur som den nya lönen ska in i och i olika företag är större undantag olika möjliga att göra, beroende på hur behovet av att fylla platsen ser ut (och hur lätt det är att bara välja en annan kandidat och få nästan samma prestation).
 
Det beror ju helt på situation. Har företaget lämnat sitt maxbud och man själv vill ha just pengar och inte kan tänka sig andra förmåner finns ju inget att förhandla om. Är buden väldigt långt ifrån varandra så känns det nog inte så meningsfullt att förhandla för man aldrig kommer nå en nivå där båda är nöjda. Men finns det förmåner jag kan tänka mig som kompensation, jag inte behöver jobbet till varje pris osv så har man ju inget att förlora på att fortsätta förhandlingen.
 
Jag lämnade motbud när jag bytte jobb sist. Men jag var inte i en sits där jag egentligen behövde byta jobb utan det var ett jobb som skulle passa mig perfekt och det var vad jag sa. Typ Jag trivs bra på det jobb jag har idag så för att jag ska byta vill jag ha X." De gick med på det direkt.
 
När ni söker ett jobb, lämnar löneanspråk och får ett svar ni inte fullt är nöjda med, fortsätter ni att förhandla då? Eller vad är kutym?

I en branch med ungefärliga allmänna nivåer, men därtill individuella skillnader.
Ja. Förhandla.

Beror förstås på din sits vad du accepterar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 807
Senast: Kadi
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 575
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: iNTOHiMO
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 925
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Dammigt
  • Vi som har det lite knapert - Ät snart

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp