Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Håller med , lugna ned dig.... Ingen här har egentligen sett kalkylerna och kan inte egentligen riktigt uttala sig det var därför det kom ett förslag om att TS skulle kolla med banken. Vi måste ju se siffror för att kunna bedöma... och sen tycker jag arbetsbelastningen verkar ligga över 25 % men det finns ju andra möjligheter där med arbetförmedlingen som vi kanske inte vet om.

TS måste då kunna hantera hästmänniskor och de uppträder inte sällan som sitt rykte... Alltså sådana här inlägg är ju rena barnleken.... mot de IRL-konflikter som kan bli...
Vem som helst som bedrivit eller bedriver seriöst inackorderingsstall (seriös verksamhet definieras bland annat genom att man betalar skatt, moms och andra lagstadgade avgifter och inte stoppar pengarna rakt ner i fickan) kan se igenom denna glädjekalkyl både vad gäller ekonomi och arbetstid. Svårare än så är det faktiskt inte! :mad:
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

håller också med. Zamira skriver dessutom tydligt i sitt inlägg att hennes bekanta tar 13 000 svart.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Du ger alltså tips som grundar sig på att begå brott?
Att konkurrera på oschyssta villkor med de som vill göra rätt för sig? Att TS ska ta ut lön svart, d.v.s. inga sociala försäkringar eller pensioner?
Du ställer dig inte tveksam till att dina tips grundar sig på att TS fuskar med moms och skatt utan endast utifall att TS är beroende av inkomsten? Mycket märkligt resonemang!

Det var bland det värsta jag läst på länge...
Då kan TS lika gärna fortsätta leva på bidrag från försäkringskassan, man blir inte "någon" när man lever på andra eller bedriver illegal verksamhet såtillvida att man undanhåller moms och skatt från staten bara för att ens budget inte går ihop från början! Då har man fel affärsidé och ska INTE starta någon verksamhet överhuvudtaget, helt enkelt!

Jag hoppas innerligt att "din vän" som du hämtat dina tips från snart blir påkommen av skatteverket. Då blir det dyrt och otrevligt för denne, men rättvist för oss andra (att undanhålla inkomster i deklarationen ger 40% skattetillägg på mellanskillnaden och det kan göras retroaktivt flera år tillbaka i tiden...).
Skäms att bete sig så mot alla andra seriösa stallägare som sliter ont för att göra rätt för sig! Vad är det som ger en person rätten att sätta sig över regler som vi andra måste följa? Reglerna är till för att värna om ett samhälle där ALLA hjälps åt att finansiera barn- och äldreomsorg, sjukvård etc etc.
Det är personer som med denna inställning som gör att det bedrivs klappjakt på hästföretagare (alltså de som finns med i momsregistret och försöker bedriva sin verksamhet seriöst, övriga som bedriver svart verksamhet är naturligtvis inte lika lätta att hitta) från Skatteverkets sida och där enskilda handläggare har exakt denna uppfattning om SAMTLIGA hästföretagare och hellre fäller än friar.

Ursäkta, men jag ser bara rött när jag läser sådana här inlägg!!!

Nej men det gjorde jag absolut inte!!

Om jag förstod TS rätt, hade hon någon ersättning 75% och ville ha jobb resterande 25%.
Då konstaterade jag, som är helt emot svarjobb, att med min bekantas siffror, borde hon kunna få ut ca 5000 kr efter skatt. Vilket då kanske är exakt de 25% som TS vill jobba. Sen om arbetsbelastningen bara stannar på 25% kan jag inte svar på. Du missförstod mig, eller så var jag otydlig i min text.
Jag baserade mig bara på hennes siffror, 1000 kr per box, och så skatt och arbetsgivaravgifter, får jag fram 500 kr per box i lön efter skatt. Vitt. Jättevitt självklart. Jag är redovisningskonsult, skulle aldrig aldrig råda någon jobba svart, framför allt inte i ett så "farligt" jobb som med hästar.

/Zamira
 
Senast ändrad:
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Du ger alltså tips som grundar sig på att begå brott?
Att konkurrera på oschyssta villkor med de som vill göra rätt för sig? Att TS ska ta ut lön svart, d.v.s. inga sociala försäkringar eller pensioner?
Du ställer dig inte tveksam till att dina tips grundar sig på att TS fuskar med moms och skatt utan endast utifall att TS är beroende av inkomsten? Mycket märkligt resonemang!

Det var bland det värsta jag läst på länge...
Då kan TS lika gärna fortsätta leva på bidrag från försäkringskassan, man blir inte "någon" när man lever på andra eller bedriver illegal verksamhet såtillvida att man undanhåller moms och skatt från staten bara för att ens budget inte går ihop från början! Då har man fel affärsidé och ska INTE starta någon verksamhet överhuvudtaget, helt enkelt!

Jag hoppas innerligt att "din vän" som du hämtat dina tips från snart blir påkommen av skatteverket. Då blir det dyrt och otrevligt för denne, men rättvist för oss andra (att undanhålla inkomster i deklarationen ger 40% skattetillägg på mellanskillnaden och det kan göras retroaktivt flera år tillbaka i tiden...).
Skäms att bete sig så mot alla andra seriösa stallägare som sliter ont för att göra rätt för sig! Vad är det som ger en person rätten att sätta sig över regler som vi andra måste följa? Reglerna är till för att värna om ett samhälle där ALLA hjälps åt att finansiera barn- och äldreomsorg, sjukvård etc etc.
Det är personer som med denna inställning som gör att det bedrivs klappjakt på hästföretagare (alltså de som finns med i momsregistret och försöker bedriva sin verksamhet seriöst, övriga som bedriver svart verksamhet är naturligtvis inte lika lätta att hitta) från Skatteverkets sida och där enskilda handläggare har exakt denna uppfattning om SAMTLIGA hästföretagare och hellre fäller än friar.

Ursäkta, men jag ser bara rött när jag läser sådana här inlägg!!!

Och ja, hon har skaffat ett vanligt jobb. Hon tyckte inte heller om att jobba svart.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

håller också med. Zamira skriver dessutom tydligt i sitt inlägg att hennes bekanta tar 13 000 svart.

Ja Zamira skriver att hennes bekanta tar 13000 svart.

Sen skriver hon också tydligt att 'Ja och om dina siffror skulle bli ungefär som den bekanta jag berättade om, skulle du då kanske få ut 5-6000 kr efter skatt.'

Förstår verkligen inte vart ni läser när ni hävdar att hon uppmuntrar svartjobb?
Jag ser det inte.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Nej men det gjorde jag absolut inte!!

Om jag förstod TS rätt, hade hon någon ersättning 75% och ville ha jobb resterande 25%.
Då konstaterade jag, som är helt emot svarjobb, att med min bekantas siffror, borde hon kunna få ut ca 5000 kr efter skatt. Vilket då kanske är exakt de 25% som TS vill jobba. Sen om arbetsbelastningen bara stannar på 25% kan jag inte svar på. Du missförstod mig, eller så var jag otydlig i min text.
Jag baserade mig bara på hennes siffror, 1000 kr per box, och så skatt och arbetsgivaravgifter, får jag fram 500 kr per box i lön efter skatt. Vitt. Jättevitt självklart. Jag är redovisningskonsult, skulle aldrig aldrig råda någon jobba svart, framför allt inte i ett så "farligt" jobb som med hästar.

/Zamira

Japp jag ska lugna ned mig! :)
Du har rätt, jag missade i stundens hetta att det stod efter skatt. :o

Dock tror jag inte på TS kalkyl som sådan, men jag har nog redan nämnt det tidigare i tråden ganska tydligt. ;)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Och ja, hon har skaffat ett vanligt jobb. Hon tyckte inte heller om att jobba svart.

Det var positivt att höra, men samtidigt tråkigt att hon inte kunde jobba med det hon tycker är kul eftersom att andra mindre nogräknade gör det omöjligt att konkurrera på lika villkor... :(

Fast hon kanske trivs på sitt nya jobb trots allt. :)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det var positivt att höra, men samtidigt tråkigt att hon inte kunde jobba med det hon tycker är kul eftersom att andra mindre nogräknade gör det omöjligt att konkurrera på lika villkor... :(

Fast hon kanske trivs på sitt nya jobb trots allt. :)

För få hästar för att få det gå runt för henne. Var absolut inte heltid i arbetsbelastning, och det är heltid hon behöver jobba för att få ihop sin ekonomi på önskat sätt. Har man så litet stall som henne, behöver man nog sälja tid på annat sätt också, vara instruktör, hästmassör eller liknande på resten av tiden.

Och hon trivs utmärkt på nya jobbet.;)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Åter igen. Jag skall jobba 25%. Min make resten.
Det kan låta som att jag bygger luftslott och gör glädjekalkyler. Men varför vill ingen uppmuntra en människa som vill göra något för hästnäringen? Jag är inte ute efter att tjäna en massa pengar, det har jag också nämnt flertal gånger. Men motsvarande 25% "lön" behöver jag inte gå så himla mycket plus. blir det ca 5000:- efter alla skatter o avgifter så är det perfekt! Det behöver inte alls bli mer än så. Jag älskar hästar. Jag älskar människor (nja... inte alla då, det finns vissa som jag inte funkat med här i vårat stall, men så är det ju). Jag älskar att "gå hemma och poa". Jag skulle bli ruskigt stolt om jag fick till en sådan här idé till verklighet i vår kommun. Något som inte finns, men som det finns behov av. På något vis även lyfta inackorderingsverksamhet som yrke. Nytänkande ideér som gör stallet extremt lättjobbat.

Skulle inte ni själva bli glada om någon inom 2 km's radie från erat hem byggde en sådan här anläggning och Du kunde få hyra en box för 3500:-, med tillgång till ca 25x60 m ridhus? Sällan stalltjänster och då himla lättskött? Fokus på hästarnas behov och välmående?

Varför vill alla bara trycka ner och förkasta min idé? Jag tänker såklart så realistiskt jag bara kan, ingen vill väl gå i personlig konkurs liksom... :(
Det är inte tal om något som helst svart, inget bidragsfusk. Det har jag också nämnt flertalet gånger.
Har fått in några offerter, skall ha in flera till innan jag påbörjar kommunikation med banken. Skall även höra efter om sponsorer från lokala firmor och se om man kan få någon hjälp där.

Vet någon vart man kan få hjälp med preliminär-budgetkalkyler? Ska man vända sig till ALMI ex.?
Det jag har haft väääldigt svårt att få fram är driftkostnader för själva ridhuset. Det verkar vara oerhört hemligt, av någon anledning... För jag har faktiskt ingen aning. Såg endast EN siffra när jag googlade och det var på ca 8000:-/mån. Men det lät lite mycket för el och harvningskostnader?

Kan ingen försöka hjälpa mig istället? :) Kram och lite cyber-positiv anda!
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det jag har haft väääldigt svårt att få fram är driftkostnader för själva ridhuset. Det verkar vara oerhört hemligt, av någon anledning... För jag har faktiskt ingen aning. Såg endast EN siffra när jag googlade och det var på ca 8000:-/mån. Men det lät lite mycket för el och harvningskostnader?

Om du ska ha ouppvärmt ridhus kan det väl inte vara så svårt?

Vad går då åt i el liksom? Belysning. Det är ju lätt att räkna ut, bestäm vad du ska ha för lampor och sen börjar du räkna :)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Hej du, jag tror att du måste börja göra dina egna kalkyler. Ingen här är ansvarig för något du gör. Jag ser en risk i att bygga boxar eftersom det verkar som om hela hästvärlden med de stora som inspiratörer, Strömsholm, Flyinge, ridskolor etc, börjar använda gammaldags lösdrift enligt Active Stable-conceptet. Detta naturligtvis för att effektivisera och minska arbetsbelastning, billigare, och hästarna mår bättre.

Jag skulle kolla in det konceptet också annars är det väl bara för dig att räkna på omkostnader och intäkter... Lycka till...
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Klart jag gärna hade betalat så lite! Och det är jättekul att du vill göra nåt.
men det är inte realistiskt ur en ekonomisk synpunkt. Du får vara glad om du inte behöver betala.
Och att stå inackorderad hos någon som upptäckter att lönen istället blev ett utlägg är sällan kul.

För 7-8 år sen stod jag uppstallad som du beskriver det.
Utan några dyra elkostnader eller hyror eller lån så behövde stallägaren ha en stallhyra på 3750:- för att få ut en 500:- per box i månaden.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag håller med, det ska man verkligen fundera kring. Synen på hästhållning håller på att förändras och många ser nu fördelarna med lösdrift i jämförelse med uppstallning på box.

Så att göra en stor satsning nu på boxar kräver att man tänker genom det extra noga,, om fem -tio år kanske en större del av hästägarna hellre vill hyra in sig på en bra lösdrift. Då är det dumt att stå med nybyggt boxstall och inga kunder.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Kul att få medhåll.... när Active stable-konceptet kom så tänkte jag att det är väl bara en lösdrift, det är väl inget konstigt.

Vi bor ju väldigt långt från centrala ridhästSverige med lösdrift hemma och tränare jag åker till emellanåt men nu måste jag ge olika fodermängder till olika feta/smala äldre hästar så jag skulle verkligen gilla en foderautomat för hö och en foderautomat för kraftfoder... Skulle man köpa sådana foderautomater så skulle man ju faktiskt kunna ta in andras hästar ( utan ägare då helst :p )
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag har endast läst lite lätt om active stable. Min första tanke att det är nog dyrare än att bygga boxar? Alla automater o sånt bör väl kosta en hel del.. Sedan så hästfolket härikring är inga "lösdrifts-typer". Vet faktiskt bara ett stall som har lösdrift.

Pontevecchio, vad hade då din vän som kostade hela 3250:- om hon inte hade lån eller höra elkostnad?
Jag har räknat med både höpriserna som råder här, och strö. Med lånet, driften o "allt" behöver jag ta ut en hyra på 3500:- (vitt ja) per box. Det blir då ca 1500:- i kallhyra som skall täcka min 25% lön. Sedan räknade jag mycket lågt på sålda ridhuskort, kanske blir dubbelt så många sålda! Och till någon hundklubb. En av hundklubbarna här åker i dagsläget 10 mil bort för att träna...innan betalade de 25.000:-/ år för en lokal. Som exempel. Så räknar jag in det extra, samt ev. träningar då och då (vill gärna locka hit tränare som är ovanliga i denna del av landet, för helgkurser eller fasta träningar 1-2 ggr/mån.) - så är ju de delarna bara en bonus utöver :)

Någon skrev att det är bara att räkna på vad elen kommer att kosta för belysningen i ridhuset. Jag har ingen aning om vad en lampa drar i kw/timme, och vad det då kostar/lampa. Kan inte sånt :( Sedan måste man naturligtvis räkna på ca-timmar det kommer att lysa där.

Jag skall även göra ett besök snart i grannkommunen där det nyss byggts ett ridhus, så får jag nog mycket mer kött på benen :) Snack med banken om lån m.m. är också inbokat ;)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Åter igen. Jag skall jobba 25%. Min make resten.
Det kan låta som att jag bygger luftslott och gör glädjekalkyler. Men varför vill ingen uppmuntra en människa som vill göra något för hästnäringen? Jag är inte ute efter att tjäna en massa pengar, det har jag också nämnt flertal gånger. Men motsvarande 25% "lön" behöver jag inte gå så himla mycket plus. blir det ca 5000:- efter alla skatter o avgifter så är det perfekt! Det behöver inte alls bli mer än så. Jag älskar hästar. Jag älskar människor (nja... inte alla då, det finns vissa som jag inte funkat med här i vårat stall, men så är det ju). Jag älskar att "gå hemma och poa". Jag skulle bli ruskigt stolt om jag fick till en sådan här idé till verklighet i vår kommun. Något som inte finns, men som det finns behov av. På något vis även lyfta inackorderingsverksamhet som yrke. Nytänkande ideér som gör stallet extremt lättjobbat.

Inackorderingsverksamhet är ofta just som du själv beskriver det här ovanför: idéellt till stor del. Det blir svårt att "lyfta inackorderingsverksamheten som yrke" när du inte är ute efter att tjäna pengar, helt enkelt.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det kan låta som att jag bygger luftslott och gör glädjekalkyler. Men varför vill ingen uppmuntra en människa som vill göra något för hästnäringen?


Varför vill alla bara trycka ner och förkasta min idé? Jag tänker såklart så realistiskt jag bara kan, ingen vill väl gå i personlig konkurs liksom... :(




Kan ingen försöka hjälpa mig istället? :) Kram och lite cyber-positiv anda!

Jag tror du missförstår dom flesta i tråden, det handlar inte alls om att trycka ner på något sätt. Det är DYRT att ha ett stall, JÄTTEDYRT! Jag tjänade mer pengar på att kasta ut mina inackorderingar och låta stallet stå tomt än att ha dom kvar.

Även om det låter negativt så försöker folk här bara vara realistiska och om du vill göra något för hästnäringen i kommunen så försök titta åt ett annat håll.. tex någon slags rehab med dina hästar för unga personer som hamnat fel, kontaktperson eller liknande. Prata med din kommun om det kan finnas något sådant intresse för dom att satsa på.. något som du inte behöver lägga ner så mkt pengar på. Jag vet att det förekommer i vissa kommuner och några jag känner gör precis så här för extrainkomster. Visst det är inte jättemkt pengar det handlar om men du kommer nog i slutändan ändå tjäna på det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 208
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp