Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

delvis kl

Jag såg precis en annons på blocket här i krokarna ang stallplats.

En box kostar 2500 kr i månaden att hyra, inkluderar fyra spånbalar men inget foder. Ridbanor och ridhus. Stallpass under helgerna.
Detta är på en ridklubb så ridhuset används i första hand till lektionsverksamhet.

I dalarna, långt ifrån stockholm med andra ord :p
Priserna kanske börjar stiga/bli mer rimliga?

Lite mer ute på bygden kostar en vanlig stallplats mellan 500-1000 kr i kallhyra. Det har faktiskt ökat de senaste åren efter att ha legat stabilt på 500 kr per box "jämt".
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Då har de en annan verksamhet som drar in pengarna och de uppstallade får säkerligen jobba av hela ridskolestallet på helgerna = minskad arbetskostnad. Jag tror ändå inte att de tjänar 2 000 per gäst.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

2000 kr i vinst per box? Knappast, om man ligger i normala prisspannet. Det är ju driftkostnader, utöver de rörliga kostnaderna.

Det känns som många bygger sina affärsidéer på rena önskedrömmar och glädjekalkyler. Hur mycket måste jag ha in per box, och hur mycket kan jag ta betalt? Ofta blir det inte många hundralappar över när anläggningskostnader och rörliga kostnader är avräknade. Och då ska en del till täckas, innan det blir tal om lön och vinst.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Då har de en annan verksamhet som drar in pengarna och de uppstallade får säkerligen jobba av hela ridskolestallet på helgerna = minskad arbetskostnad. Jag tror ändå inte att de tjänar 2 000 per gäst.

Nej det tror inte jag heller.


Det var mer att visa att det inte är helt omöjligt att ta ut en "kallhyra" (stallplats utan foder) på 2500 kr.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Ligger runt 2000:- i kallhyra. Fast det är ändå inte kallhyra iom att det ingår allt under veckorna... Är det 10 inhyrda har de stalltjänst var tionde helg, inte så betungande.
Och - igen- "alla" häromkring tar 1000:- i kallhyra utan ridhus, inte alla har ens en fungerande ridbana. Så räkna med både besväret och bensinkostnaderna att åka till ridhus 2-3 ggr/v som många av dem gör. Vips så är du redan uppe i typ en 500:- till där, slitage på bil o transport. Och hur kul är det att lasta sin häst i ösregn/snöstorm, åka på snorhala vägar osv. Ja ni vet ju hur det är. Det ÄR värt hur mkt som helst att ha tillgång till bra ridhus där man står uppstallad. Plus att de måste köpa ridhuskort, här ingår det ju i "kallhyran". Då är du nästan uppe i 2000:- i kostnader redan.

Stallmaterial- joo men inte tänkte jag byta boxinredningarna vart 4: de år? De bör nog hålla 15-20 år.. ;)
Aggregat håller också flera år (om nu inte åskan slår ner i dem lr nåt sånt), och de är inga JÄTTEpengar heller.
Hagmaterial- En välgjord hage står sig närmare 10 år. Små lagningar hit o dit är heller ingen större kostnad.
Jag märker av en tendens till att en del överdriver? Jag har benkoll på vad allt kostar och hur slitaget blir. Tacksam att en del försöker "rädda" mig om ni tror jag ger mig in i något som inte är genomtänkt, och att ni talar om vad som kan hända osv. Men del är en del i mitt kontrollbehov att jag vet redan det mesta om att bedriva stall, om än med några färre hästar.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Kommer inte ihåg om du skrivit det, men hur många inackorderingar har du idag och hur många hade du tänkt utöka till? :)



Personligen, om jag skulle ha hyrt in en häst hade ridhus på gården varit guld värt.

Har en kompis i uppsala som betalar strax under 3000 kr för utebox, liten hage samt ridhus på gården. Inkl uträknad del grovfoder.

Jag är såå avundsjuk på henne som har möjlighet att träna även vid spöregn utan att bli dyngsur !
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Ligger runt 2000:- i kallhyra. Fast det är ändå inte kallhyra iom att det ingår allt under veckorna... Är det 10 inhyrda har de stalltjänst var tionde helg, inte så betungande.
Och - igen- "alla" häromkring tar 1000:- i kallhyra utan ridhus, inte alla har ens en fungerande ridbana. Så räkna med både besväret och bensinkostnaderna att åka till ridhus 2-3 ggr/v som många av dem gör. Vips så är du redan uppe i typ en 500:- till där, slitage på bil o transport. Och hur kul är det att lasta sin häst i ösregn/snöstorm, åka på snorhala vägar osv. Ja ni vet ju hur det är. Det ÄR värt hur mkt som helst att ha tillgång till bra ridhus där man står uppstallad. Plus att de måste köpa ridhuskort, här ingår det ju i "kallhyran". Då är du nästan uppe i 2000:- i kostnader redan.

Stallmaterial- joo men inte tänkte jag byta boxinredningarna vart 4: de år? De bör nog hålla 15-20 år.. ;)
Aggregat håller också flera år (om nu inte åskan slår ner i dem lr nåt sånt), och de är inga JÄTTEpengar heller.
Hagmaterial- En välgjord hage står sig närmare 10 år. Små lagningar hit o dit är heller ingen större kostnad.
Jag märker av en tendens till att en del överdriver? Jag har benkoll på vad allt kostar och hur slitaget blir. Tacksam att en del försöker "rädda" mig om ni tror jag ger mig in i något som inte är genomtänkt, och att ni talar om vad som kan hända osv. Men del är en del i mitt kontrollbehov att jag vet redan det mesta om att bedriva stall, om än med några färre hästar.
Om du nu visste allt om hur man bedriver stallverksamhet - till skillnad mot oss som de facto gjort och fortfarande gör det - skulle du väl inte behöva be om råd från första början.. :meh:
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

jag syftade inte på själva boxväggen utan tex hästar som sparkar i väggar, sitter sönder krubbor och vattenkoppar. Grepar, kärror, sopborstar som går som smör i solsken om man inte väljer sina inackorderingar utefter hur ordentliga de är. Betalar man mycket är man inte ordentligare men kräver ofta toppenskick på sakerna.

Jag har inte det behovet av ridhus men vet att många har det. Dock vidhåller jag att en kallhyra inte är en vinst, det är en avgift för själva ytan med tillhörande kostnader.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

De facto- jo jag har ju inhyrda nu!? Låter på dig som om jag aldrig hyrt ut en stallplats och inte har en aning om vad det innebär...(rustina)

Vi har haft som mest 7 inack. Nu 4 st. ritningen är på 12 boxar men antar 2 blir upptagna av..mig själv ;)
Så ja jag har god koll på slitage, kostnader för det som VI har. Har dock ingen erfarenhet av att ha ett eget ridhus! Men har fått ca-pris på driftkostnader där också så det ligger såklart med i budgetkalkylen.

Egentligen är i min värld kallhyra=man hyr en box och INGET ingår. Inget ut- o insläpp, inga fodringar, inga hagar (eller befintliga hagar men man får underhålla dem själv).
Full inack= allt ingår, hö, strö, ibland havre, alla ut och in, alla fodringar, mockning -tja i princip alt utom att motionera hästen. Så detta blir någon slags halv, och det är väl vanligaste formen.

Tjaa varför jag startade tråden var väl kanske för att få råd, saker jag inte tänkt på, om ni själva skulle kunna tänka er att bli lockade till dylik anläggning till detta pris, tja lite så..

vädret i vårt land verkar ju bara bli sämre och sämre, så därför föddes idén från början. Behov av ridhus är stort för människor tenderar att bli mer o mer bekväma. Vi vill ha BRA träningsmöjligheter. Här är det många tävlingsekipage och faktiskt färre med fritidsryttare. Stallen häromkring med ridhus är som sagt inte tip-top. Jag vill ha en nytänkande, modern anläggning med det lilla extra och iom att priserna häromkring verkar ligga i överkant (om man inte räknar med storstäderna) trots halvsunkigt, tunga stalltjänster och dålig tillgång till ridhus.

Enligt min kalkyl och om räntorna håller i sig osv., skulle vi lätt klara oss på det "lilla" som blir över. MEN jag skulle även få en meningsfull uppgift här i livet, kunna åstadkomma något som jag typ aldrig gjort..(jaa låg självkänsla ger det), sluta leva på dessa bidrag och slussas runt på än det ena än det andra av FK och arbetsförm.

Skulle vara otroligt STOLT om det funkade, glad att kunna erbjuda något "lyxigt" i vår medelstora kommun, få en mening med livet, kunna pyssla med det jag älskar. Jag skulle bli NÅGON. Det har aldrig handlat om att tjäna stora pengar, utan boost till självförtroendet, kunna avsluta livet med att ha gjort något meningsfullt, gjort något annat än att "jobba i kiosken" eller vad jag nu ska ta som exempel. förstår ni?
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Har du pratat med banken ännu?
Om inte så föreslår jag att du gör det snarast så att du inte bygger för mycket luftslott...
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Ok men vad vill du ha svar på då?
För om du ska ta 500 extra för ridhus betyder det att du lyfter ut 1500 pr häst idag av inackorderingarna i vinst?
eller varför skulle vinstmarginalerna öka så kraftigt av ett ridhus?
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

En bekant till oss drev tidigare ett inackorderingsstall med 13 boxar. Svart. Så inget försvann i skatt.

Hon sa att hon tjänade 1000 per box. Så hon hade 13.000 i "lön" om stallet var fullt.

Nu valde hon att ta det svart, men med liknande siffror och vit verksamhet, skulle det bli ca 500 per box i lön efter skatt.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

En bekant till oss drev tidigare ett inackorderingsstall med 13 boxar. Svart. Så inget försvann i skatt.

Hon sa att hon tjänade 1000 per box. Så hon hade 13.000 i "lön" om stallet var fullt.

Nu valde hon att ta det svart, men med liknande siffror och vit verksamhet, skulle det bli ca 500 per box i lön efter skatt.

Och vi hyr ut 30 box och gör än så länge ingen vinst alls iom att vi renoverat det så att det ska gå att hyra ut. Räknar inte med vinst förrens om 2 år eller nåt.

Så jag förstår nog fortfarande inte hur 4 boxar till SAMT ett byggande av ett ridhus ska göra att TS kommer gå med så mkt i vinst. (förvisso kommer de säkert kunna göra det men i början NEJ ;) )
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Och vi hyr ut 30 box och gör än så länge ingen vinst alls iom att vi renoverat det så att det ska gå att hyra ut. Räknar inte med vinst förrens om 2 år eller nåt.

Så jag förstår nog fortfarande inte hur 4 boxar till SAMT ett byggande av ett ridhus ska göra att TS kommer gå med så mkt i vinst. (förvisso kommer de säkert kunna göra det men i början NEJ ;) )

Jag vet att du har fler boxar OBSERVERA mitt "4 boxar TILL"

Men du får bygga ut och driva ditt stall... Om du får det att gå runt så du kan ta lön på en gång är ju bara att gratulera !
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det är 10-12 boxar det handlar om, inte 4 ;)

Ja och om dina siffror skulle bli ungefär som den bekanta jag berättade om, skulle du då kanske få ut 5-6000 kr efter skatt.
Och det motsvarar väl mycket väl en 25% tjänst tycker jag?

Sen beror ju allt på hur man räknar, traktorn-avskrivningar och drivmedel, målarfärg, nytt underlag ridhuset, laga staket mm. Räkna kan man nog göra i all oändlighet.

Men uppenbarligen klarar ni er ekonomiskt nu på dina 75% från försäkringskassan? Då är det väl bara att köra, eftersom det verkar som du gärna vill ha den här sysselsättningen för att få livet trevligare för dig. Hade du varit helt beroende av att få ut x kronor, hade jag varit mer tveksam.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Ja och om dina siffror skulle bli ungefär som den bekanta jag berättade om, skulle du då kanske få ut 5-6000 kr efter skatt.
Och det motsvarar väl mycket väl en 25% tjänst tycker jag?

Sen beror ju allt på hur man räknar, traktorn-avskrivningar och drivmedel, målarfärg, nytt underlag ridhuset, laga staket mm. Räkna kan man nog göra i all oändlighet.

Men uppenbarligen klarar ni er ekonomiskt nu på dina 75% från försäkringskassan? Då är det väl bara att köra, eftersom det verkar som du gärna vill ha den här sysselsättningen för att få livet trevligare för dig. Hade du varit helt beroende av att få ut x kronor, hade jag varit mer tveksam.

Du ger alltså tips som grundar sig på att begå brott?
Att konkurrera på oschyssta villkor med de som vill göra rätt för sig? Att TS ska ta ut lön svart, d.v.s. inga sociala försäkringar eller pensioner?
Du ställer dig inte tveksam till att dina tips grundar sig på att TS fuskar med moms och skatt utan endast utifall att TS är beroende av inkomsten? Mycket märkligt resonemang!

Det var bland det värsta jag läst på länge...
Då kan TS lika gärna fortsätta leva på bidrag från försäkringskassan, man blir inte "någon" när man lever på andra eller bedriver illegal verksamhet såtillvida att man undanhåller moms och skatt från staten bara för att ens budget inte går ihop från början! Då har man fel affärsidé och ska INTE starta någon verksamhet överhuvudtaget, helt enkelt!

Jag hoppas innerligt att "din vän" som du hämtat dina tips från snart blir påkommen av skatteverket. Då blir det dyrt och otrevligt för denne, men rättvist för oss andra (att undanhålla inkomster i deklarationen ger 40% skattetillägg på mellanskillnaden och det kan göras retroaktivt flera år tillbaka i tiden...).
Skäms att bete sig så mot alla andra seriösa stallägare som sliter ont för att göra rätt för sig! Vad är det som ger en person rätten att sätta sig över regler som vi andra måste följa? Reglerna är till för att värna om ett samhälle där ALLA hjälps åt att finansiera barn- och äldreomsorg, sjukvård etc etc.
Det är personer som med denna inställning som gör att det bedrivs klappjakt på hästföretagare (alltså de som finns med i momsregistret och försöker bedriva sin verksamhet seriöst, övriga som bedriver svart verksamhet är naturligtvis inte lika lätta att hitta) från Skatteverkets sida och där enskilda handläggare har exakt denna uppfattning om SAMTLIGA hästföretagare och hellre fäller än friar.

Ursäkta, men jag ser bara rött när jag läser sådana här inlägg!!!
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag orkar verkligen inte lusläsa tråden igen, men jag tror inte Zamira menar att ts ska jobba svart.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Du ger alltså tips som grundar sig på att begå brott?
Att konkurrera på oschyssta villkor med de som vill göra rätt för sig? Att TS ska ta ut lön svart, d.v.s. inga sociala försäkringar eller pensioner?
Du ställer dig inte tveksam till att dina tips grundar sig på att TS fuskar med moms och skatt utan endast utifall att TS är beroende av inkomsten? Mycket märkligt resonemang!

Det var bland det värsta jag läst på länge...
Då kan TS lika gärna fortsätta leva på bidrag från försäkringskassan, man blir inte "någon" när man lever på andra eller bedriver illegal verksamhet såtillvida att man undanhåller moms och skatt från staten bara för att ens budget inte går ihop från början! Då har man fel affärsidé och ska INTE starta någon verksamhet överhuvudtaget, helt enkelt!

Jag hoppas innerligt att "din vän" som du hämtat dina tips från snart blir påkommen av skatteverket. Då blir det dyrt och otrevligt för denne, men rättvist för oss andra (att undanhålla inkomster i deklarationen ger 40% skattetillägg på mellanskillnaden och det kan göras retroaktivt flera år tillbaka i tiden...).
Skäms att bete sig så mot alla andra seriösa stallägare som sliter ont för att göra rätt för sig! Vad är det som ger en person rätten att sätta sig över regler som vi andra måste följa? Reglerna är till för att värna om ett samhälle där ALLA hjälps åt att finansiera barn- och äldreomsorg, sjukvård etc etc.
Det är personer som med denna inställning som gör att det bedrivs klappjakt på hästföretagare (alltså de som finns med i momsregistret och försöker bedriva sin verksamhet seriöst, övriga som bedriver svart verksamhet är naturligtvis inte lika lätta att hitta) från Skatteverkets sida och där enskilda handläggare har exakt denna uppfattning om SAMTLIGA hästföretagare och hellre fäller än friar.

Ursäkta, men jag ser bara rött när jag läser sådana här inlägg!!!
Bra där!!!
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag orkar verkligen inte lusläsa tråden igen, men jag tror inte Zamira menar att ts ska jobba svart.

Håller med , lugna ned dig.... Ingen här har egentligen sett kalkylerna och kan inte egentligen riktigt uttala sig det var därför det kom ett förslag om att TS skulle kolla med banken. Vi måste ju se siffror för att kunna bedöma... och sen tycker jag arbetsbelastningen verkar ligga över 25 % men det finns ju andra möjligheter där med arbetförmedlingen som vi kanske inte vet om.

TS måste då kunna hantera hästmänniskor och de uppträder inte sällan som sitt rykte... Alltså sådana här inlägg är ju rena barnleken.... mot de IRL-konflikter som kan bli...
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 205
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp