Lönt att prova en Harry dabbs på denna rygg?

Fibusen

Trådstartare
Har äntligen fått tag på en sadelutprovare som kan tänkas komma hit.:banana: DOCK så har hon mest islandssadlar, (men även vanliga) och jag söker en dressyr. Absolut så kan jag tänka mig en islandssadel också då vi inte tränar dressyr i den bemärkelsen, utan det blir bara någon lättare pass på ridbanan någon enstaka gång, annars så är det skogen som gäller för oss. Som jag förstått så finns det ju islandssadlar som inte är helt platta i sätet nu för tiden!:up:


Många andra sadelutprovare jag pratat med som inte har möjlighet att köra hit har rekommenderat harry dabbs, prestige, Jaguar, och cobra, och jag har nu fått tag i en HD till bra pris som jag helt enkelt funderar på att köpa, sen får sadelutprovaren kika på den först och främst. Men, ni som har erfarenhet av dessa sadlar, finns det verkligen en möjlighet att den ska kunna passa?

Så som jag förstått så är deras vida inte allt för vid, och det är väll det första som gör att jag tvekar...Dock så är han kanske inte jättejätte vid, utan det är mer över ryggen han är platt och bred...Ryggen kommer upp mer vid arbete, men fortfarande svängd och kort. Manke har han och överbyggd.

Som sagt, någon idé att köpa en HD ens?

D1F2419B-BBB4-4587-9640-1B49DC226015.jpeg
 
Vad behöver hästen för vinkel? Det är ju rätt lätt att börja där, för att sedan kunna be säljaren ta ut samma på sadeln. Jag har gjort så när jag köpt på distans.
 
Dem flesta "islandssadlar" är numer som de dressyrsadlar jag hade till mina halvblod, brukade älska Kieffer, men tycker att många islandssadlar har minst lika bra stöd och faktiskt är skönare.
 
Dem flesta "islandssadlar" är numer som de dressyrsadlar jag hade till mina halvblod, brukade älska Kieffer, men tycker att många islandssadlar har minst lika bra stöd och faktiskt är skönare.

Ja, det har ju blivit så, så därför kände jag att det kunde vara en idé, trots att hon har flest islandshästar/sadlar. Men sen så har jag som sagt blivit tipsad om just HD bla av andra utprovare, och eftersom jag hittat en fin till bra pris så är ju frågan om det är lönt att chansa på den...

Jag vet inte hur hon har det med begagnade sadlar, men skulle det vara så att hon inte har något begagnat som passar så hade det ju varit intressant att prova ut en begagnad HD innan det blir en splitterny för 20-25’....:o Vi lufsar mest i skogen, men självklart lär ju sadeln passa. Men får jag välja mellan att lägga ut 6 eller 26, så väljer jag ju det första då varken jag eller hästen har behov av något ”fancy”.:angel:

Men samtidigt så är det ju tråkigt att lägga dom där tusenlapparna på en sadel som inte passar, sen lär jag endå köpa en annan för en himla massa mer pengar, då blir det ju väldigt mycket dyrare...:banghead:
 
I dagsläget hade jag inte köpt något på vinst och förlust, om det inte var en ren investering för att sälja vidare senare.

Med tanke på den stora arbetslösheten vi går in i kommer marknaden för hästgrejor att krympa, är min uppfattning. Hade bara köpt det jag var helt säker på passar och behövs,
 
Jag tänker spontant att det absolut ser ut att vara värt att prova en Harry Dabbs. (Men håller också med @Lovisaleonora - i dagsläget hade jag funderat en extra gång innan jag köpte något på chans, med tanke på ev svårigheter att sälja vidare om det inte stämmer.. Om det inte är pengar som kan "brännas" utan att det spelar så stor roll. Det enda sättet att veta säkert är trots allt att prova sadeln.)
 
Jag tänker spontant att det absolut ser ut att vara värt att prova en Harry Dabbs. (Men håller också med @Lovisaleonora - i dagsläget hade jag funderat en extra gång innan jag köpte något på chans, med tanke på ev svårigheter att sälja vidare om det inte stämmer.. Om det inte är pengar som kan "brännas" utan att det spelar så stor roll. Det enda sättet att veta säkert är trots allt att prova sadeln.)

Vi har ingen sadel alls idag, har inte fått den gamla såld än, så det hade ju såklart varit tråkigt att stå med två sadlar som inte passar, men jag skulle inte bli ruinerad om vi säger så.
Hade jag hunnit fått den gamla såld så hade jag inte tvekat.

Har dessutom hittat en sadelutprovare/sadelmakare i grannkommunen som kan kolla den utrustningen man har (hon har alltså inga egna sadlar att prova ut) och göra vissa anpassningar om det behövs, och hon skulle kunna komma i princip när som helst, så då slipper jag eventuellt invänta den andra som det dessvärre verkar dröja med...Så finns det en större chans att den skulle kunna funka så tar jag gärna den, för nu är jag rastlös och vill riiiida!!!
 
Kan du inte be att få provköpa HDn?
Så har jag gjort både när jag sålt och köpt begagnat. ”Öppet köp” en dag eller två, full betalning lagd och sadeln tillbaka i samma skick som när den hämtades. Och boka in utprovaren i grannkommunen samtidigt kanske?
 
Det är så mycket mer än vidd och bom vinkel fram som ska stämma så skulle inte chansa på en ny med så lite att gå på som beskrivs.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
896
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 287
Senast: Fibusen
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 590
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 643
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp