Lönt med B-kortsbil?

Narcissa

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en lastbil för två hästar. Begagnad och inte för massor av pengar. Nu som har sådana, är ni nöjda? Vad ligger era kostnader på cirka?
Mer info som man kan behöva?
 
Om det är lönt eller inte hänger ihop med hur mycket den kommer användas. Vet inte om du redan tänkt på detta, men nämner det ändå. En B-kortslastbil blir ett nytt fordon som ska tankas, motor som ska underhållas till skillnad mot exempelvis ett släp.

Åker man ofta tror jag det bara är att köra, men åker man mer sällan så är det nog ingen bra idé motorer gillar att gå regelbunden annars kan de krångla. Det finns egentligen inget rätt eller fel, är man bara medveten om alla för- och nackdelar så funkar det troligtvis ändå även om man t ex inte kör så ofta. Sen är det upp till var och en om det lönar sig eller inte.

Det är nog bara det jag kan bistå med, hoppas du får fler svar så du kan få en bättre uppfattning om det, jag kan varken säga bu eller bä. Hoppas det blir bra oavsett hur du gör. :)
 
Senast ändrad:
Om det är lönt eller inte hänger ihop med hur mycket den kommer användas. Vet inte om du redan tänkt på detta, men nämner det ändå. En B-kortslastbil blir ett nytt fordon som ska tankas, motor som ska underhållas till skillnad mot exempelvis ett släp.

Åker man ofta tror jag det bara är att köra, men åker man mer sällan så är det nog ingen bra idé motorer gillar att gå regelbunden annars kan de krångla. Det finns egentligen inget rätt eller fel, är man bara medveten om alla för- och nackdelar så funkar det troligtvis ändå även om man t ex inte kör så ofta. Sen är det upp till var och en om det lönar sig eller inte.

Det är nog bara det jag kan bistå med, hoppas du får fler svar så du kan få en bättre uppfattning om det, jag kan varken säga bu eller bä. Hoppas det blir bra oavsett hur du gör. :)
Har du en själv?
 
Dessutom får man passa sig med lastvikten. Många B-kortslastbilar har riktigt dåliga lastvikter och i vissa kan man inte ens lasta en häst (lagligt). Tror inte jag sett någon där man får plats med typ 2 vuxna hästar + utrustning + ett par personer utan att hamna högt över lastvikten.
 
Dessutom får man passa sig med lastvikten. Många B-kortslastbilar har riktigt dåliga lastvikter och i vissa kan man inte ens lasta en häst (lagligt). Tror inte jag sett någon där man får plats med typ 2 vuxna hästar + utrustning + ett par personer utan att hamna högt över lastvikten.
Nä allt med vikter mm har jag rätt bra koll på. Kör mest en häst eller sto med föl.
 
Förutom att det ju är en bil till med allt det innebär så är det ofta svårt med lastvikterna. Värt att tänka på när man kollar på lastbilars vikter är att det enda som är inräknat är en 70kg förare, allt annat går in som last. Dvs man får hålla tummarna på att inredningen i häst och ev bo delen är inräknat när de registrerade vikterna, annars kan det hända att man inte får lasta en ponny +passagerare ens.
 
Förutom att det ju är en bil till med allt det innebär så är det ofta svårt med lastvikterna. Värt att tänka på när man kollar på lastbilars vikter är att det enda som är inräknat är en 70kg förare, allt annat går in som last. Dvs man får hålla tummarna på att inredningen i häst och ev bo delen är inräknat när de registrerade vikterna, annars kan det hända att man inte får lasta en ponny +passagerare ens.

Det bästa är ju om man kan åka och provväga, då ser man ju vad det väger när det är tomt. Garanterat mer än vad som står i pappren ;)
 
Vi har en B-kortsbil utan bodel. Helt underbar :love: Den väger det som står på pappret, så vi har lastvikt på 1030 kg. Alltså kan vi inte köra 2 fullstora hästar samtidigt, men det gör vi ändå inte (så ofta :o).

Min häst är mycket mer lättlastad i bilen än i ett släp. Jag tolkar det som att han gillar den :up: En stor fördel för mig är att man lätt gör om den till en liten "box" så att hästen får lite mer frihet och kan äta från golvet tex på tävling.

Vi köpte vår begagnad, minns inte exakt från vilket år den är, men den har några år på nacken iallafall. Skatten är rätt dyr, och så ska den ju tankas också, men vi tycker ändå det är värt det. Det är lätt att hyra ut den också, har vi märkt :)
 
Jag funderar på att köpa en lastbil för två hästar. Begagnad och inte för massor av pengar. Nu som har sådana, är ni nöjda? Vad ligger era kostnader på cirka?
Mer info som man kan behöva?
Åker man mycket och som jag var, ofta själv, är det guld värt! Hade en äldre UME-bil, tresits utan bodel och fick lasta 1190 kg. Tog även ett E- kort så jag kunde ta med mig en hästtransport/husvagn vid behov. Tror jag fick dra 1600 kg.
 
Jag funderar på att köpa en lastbil för två hästar. Begagnad och inte för massor av pengar. Nu som har sådana, är ni nöjda? Vad ligger era kostnader på cirka?
Mer info som man kan behöva?

Jag köpte en i höstas.
För mig är den jättebra: den lastar 800kg vilket ger utrymme för två islandshästar eller fjordingar och lite utrustning (under förutsättning att djuren är i normalt hull).
Dessutom får jag med mitt BE dra 2500kg med den vilket gör att jag kan få med mig fyra ponnyer (med den transport jag har) eller två ponnyer och en maratonvagn. Det är annars rätt hopplöst att försöka få med sig både ponnyer och vagn med enbart ett dragfordon, körsporten har sina nackdelar så sett.

Dock är min av enklare modell, ingen bodel. Jag är dock sällan på flerdagarsmeetings och tänker att jag enkelt kan campa i lastutrymmet i lastbilen någon enstaka natt.

Den hade gått 8000mil och kostade 140000kr i inköp.
Skatt och försäkring går på sammanlagt ca 1000kr/mån.
 
Det bästa är ju om man kan åka och provväga, då ser man ju vad det väger när det är tomt. Garanterat mer än vad som står i pappren ;)

Jo.
Min är ju inte byggd som hästlastbil utan som "vanlig" liten lastbil. Så den är omregistrerad för transport av hästar - och vägdes om efter att den byggdes om. Så min ska vara rätt.
 
Jag är nog mest rädd för driftkostnaderna. Inköpet är inga problem men sen tillkommer skatt, försäkring och reparationer.
 
Vi lägger undan 1500 kr i månaden för skatt + försäkring, vilket är en jäkla massa pengar. Nu är vi tre som delar på det, så det är ju överkomligt.
Hästarna åker verkligen så bra, våra står bak och fram.
 
Vi lägger undan 1500 kr i månaden för skatt + försäkring, vilket är en jäkla massa pengar. Nu är vi tre som delar på det, så det är ju överkomligt.
Hästarna åker verkligen så bra, våra står bak och fram.

Jag hade verkligen velat ha råd med en längre fram. Min häst åker skitbra baklänges utan bom! Står helt still och avspänt med nosen nästan vid marken hela resan och har inga problem med balansen då. Jag kör dessutom elbil utan drag privat och lånar bara bil till mitt släp.
 
Jag hade verkligen velat ha råd med en längre fram. Min häst åker skitbra baklänges utan bom! Står helt still och avspänt med nosen nästan vid marken hela resan och har inga problem med balansen då. Jag kör dessutom elbil utan drag privat och lånar bara bil till mitt släp.
Har man råd så är det så värt det!
Tyvärr har jag en megabil, det stod mellan mindre bil + fyrhjuling eller större bil. Blir lite för mycket fordon som ska underhållas och jag kan ingenting om det (har heller inget direkt intresse av att kunna mer än att byta däck).
Vi har med sovdel och ser fram emot att använda det i sommar! Har sovit en hel del i bil tidigare så detta ska bli väldigt spännande. :)
 
Driftkostnaderna är höga, men som flera redan nämnt så är det smidigt att hyra ut släpet till någon vän eller bekant då o då för att få in lite extra kosing. Min erfarenhet är också att svårlastade hästar är lättare att lasta och köra i en lastbil än i ett släp. Så det är både fördelar o nackdelar.
Men har du pengar så köp en lastbil i gott skick och testa hur det funkar för dig, om den är i bra skick kan du säkert lätt sälja den på nytt längre fram om det inte blev så bra som du hoppades på!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Habina
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 390
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 258
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp