Löp som ändras med åldern?

Fibusen

Trådstartare
Är det vanligt?

Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på dag 15 från när jag upptäckte första droppen blod, och det har varit väldigt lite blod överlag.

Hon har (normalt sett) tikskydd på sig i nästan 2 veckor, men detta löp har hon haft det enbart dom första dagarna, sen har det varit så sparsamt så det har räckt att lägga ut filt i soffan där hon ligger. Det som kommer nu (och hela denna vecka nästan) är mest ljust ljust rosa, och i liten mängd.

Jag som är en sån där jätteorolig matte blir såklart nojig som tusan nu att något är fel!
När jag sen läser att så mycket som var fjärde tik åker på livmoderinflamation så blir jag livrädd. Inte för att jag tror hon har det nu, men för att det kan bli eftersom löpet varit annorlunda?

Hon är annars helt som vanligt. Varit lite dålig med maten den här veckan, men så blir hon alltid under löp så det är inget nytt. Idag var dock första dagen under löpet som hon verkligen åt med glädje och slukade allt, tidigare är det lite plock då och då, och minskad mängd mot vad hon normalt äter, men som sagt så är det samma visa varje löp.

Hon dricker, kissar och bajsar normalt och är pigg och glad som tusan, höll på att slå knut på sig själv när hon drog kvällsrepan på gården nyss, låg som ett streck fram och tillbaka, fram och tillbaka! O_o

Men! Varför plötsligt så lite blod? Kan det ändras på äldre hundar, eller bör jag vara ÄNNU mer uppmärksam nu och kommande månader framöver på just livmoderinflamation? Vad jag har läst så börjar det vanligtvis 2 månader efter löpet, men att det kan komma ”när som helst” också?

Ni som haft tikar som drabbats, när under/efter löpet insjuknade dom? Ålder på tiken? Märkte ni någon skillnad på löpet innan?
 
Min äldsta har alltid blött jättemycket och länge. Men för typ 1,5 år sedan så bara slutade hon blöda. Helt. 🤪 Eller det lilla som kommer tar hon hand om själv så det märks inte av. Hon fyllde 6 år nyss. Hon löper var femte månad så hon har hunnit med ganska många löp i sitt liv redan.

Jag kollade upp henne första löpet det hände och veterinären sa att det var normaaalt (har vi hört den förr? 🙄) och livmodern såg fin ut så. 😅
 
Helt normalt förfarande, damen är ju (i hundår räknade) numera pensionär även om förmågan att bli mamma fortfarande finns kvar, inget att bekymra sig om om hon inte får "sega och slemmiga" flytningar med var.
 
Min äldsta har alltid blött jättemycket och länge. Men för typ 1,5 år sedan så bara slutade hon blöda. Helt. 🤪 Eller det lilla som kommer tar hon hand om själv så det märks inte av. Hon fyllde 6 år nyss. Hon löper var femte månad så hon har hunnit med ganska många löp i sitt liv redan.

Jag kollade upp henne första löpet det hände och veterinären sa att det var normaaalt (har vi hört den förr? 🙄) och livmodern såg fin ut så. 😅

Min löper var sjunde månad, så har blivit några löp här också. Dock två valpkullar innan hon kom till mig också.

Men jag blir så jäkla orolig så fort något inte följer det vanliga! 🙈 Men det känns då skönt att det är fler som får ändrade löp utan att det behöver betyda att något är fel. 😅
 
Helt normalt förfarande, damen är ju (i hundår räknade) numera pensionär även om förmågan att bli mamma fortfarande finns kvar, inget att bekymra sig om om hon inte får "sega och slemmiga" flytningar med var.

Inget segt och slemmigt, men väldigt ljusa bara. Luktar absolut inget, så jag är inte rädd att det är något just nu, utan mest förvånad över att löpet ändrats så markant, och orolig att det spelar roll och ställer till något framöver. Men skönt att höra att det kan vara normalt. ❤️
 
Inget segt och slemmigt, men väldigt ljusa bara. Luktar absolut inget, så jag är inte rädd att det är något just nu, utan mest förvånad över att löpet ändrats så markant, och orolig att det spelar roll och ställer till något framöver. Men skönt att höra att det kan vara normalt. ❤️

Det är helt normalt, äggstockarna släpper inte lika många ägg vid varje löp, därför behövs inte den rikliga flytningen för att "skölja" ur livmodern. Den ändrade konsistensen bidrar även till att hanhundarna inte är lika intresserade då mycket av feromonerna i sekretet försvinner och talar om att "jag är för gammal för valpar", även om viljan att para sig fortfarande finns kvar.
 
Det är helt normalt, äggstockarna släpper inte lika många ägg vid varje löp, därför behövs inte den rikliga flytningen för att "skölja" ur livmodern. Den ändrade konsistensen bidrar även till att hanhundarna inte är lika intresserade då mycket av feromonerna i sekretet försvinner och talar om att "jag är för gammal för valpar", även om viljan att para sig fortfarande finns kvar.

Jo tack, hon har gått och slängt upp röven åt allt som rört sig här senaste veckan…:cautious: Storleken har ingen betydelse, hästar, kossor…Allt går bra. Hon är t.o.m. vän med grannkatten nu! :meh:
 
Min som fyller 14 i april har inte löpt sen okt -19. Hon hade lite halvt oregelbunda löp som ung, men sen kom löpet punktligt lagom kring jul varje år. :cautious:
2018 flyttade vi på våren och sen löpte hon redan i oktober samma år, skönt att slippa hålla på med det kring jul och nyår. :D Även året efter löpte hon alltså i oktober, men sen har jag inte sett något. Hon blir fortfarande lite sådär att hon viker upp svansen när man kliar henne på rumpan vid tiden då hon borde löpa, men inte alls på samma sätt som vid riktigt löp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik började löpa (första löpet) den 16/1. Efter tio dagar slutade hon blöda. Nu nästan en månad efter löpet började så har...
Svar
10
· Visningar
564
Senast: Dillen
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp