Löpande kostnader för hund

Sasse

Trådstartare
Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat hundkonto för löpande utgifter, men har vissa problem med vad det kan komma att hamna på (mest pga oklarhet med försäkring och foder).

Tänkte i alla fall höra med er om ni vill hjälpa mig på traven lite genom att dela med er om vilka löpande kostnader ni har på er hund? Skriv gärna även ras.

Löpande kostnader jag tänker på är vaccinationer, foder, kurser och tävling, försäkring, hundvakt/hunddagis, årliga hälsokontroller, trim/klippning, inköp av prylar, medlemskap, eller annat ni kan tänkas komma på.
 
Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat hundkonto för löpande utgifter, men har vissa problem med vad det kan komma att hamna på (mest pga oklarhet med försäkring och foder).

Tänkte i alla fall höra med er om ni vill hjälpa mig på traven lite genom att dela med er om vilka löpande kostnader ni har på er hund? Skriv gärna även ras.

Löpande kostnader jag tänker på är vaccinationer, foder, kurser och tävling, försäkring, hundvakt/hunddagis, årliga hälsokontroller, trim/klippning, inköp av prylar, medlemskap, eller annat ni kan tänkas komma på.
Dobermann snart 6år, 34kg lätt.
Försäkring: 775kr/mån Modernas största försäkring (trippel alltså) + 12.000liv
Foder: ca 1400kr i månaden.
Medlemskap: SBK/SDK ca 1000kr om året.
Simning: ca 3000kr/år (simmar bara på vintern, köper 10kort för 2100kr)

Just nu betalar jag inte hundvakt då jag och en vän byter tjänster men betalade förut ca 2500kr/mån för hundvakt. Går inga kurser längre men åker till hans uppfödare ett par gånger om året för att få hjälp. Kommer väl lägga lite pengar på att hyra inomhushallen på klubben sen med nu när den har öppnat.
Plus det blir det kanske 500kr i mån i snitt på ett år där jag köper godis, ben, torrisar til träning, täcke, tillskott mm.

Tillägg: Vaccinerar bara var 3e år och åker bara till vet vid sjukdom/skada utöver det. Han har kostat typ 10k efter att försäkringen trätt in i vetkostnad sedan jag köpte honom och då enbart för att jag var nojjig och gjorde en CT.
 
Kostnaderna hänger väl ihop med ras?

Jag har en papillon. Den äter torrfoder och Mush. Foderkostnaden är i det närmaste försumbar :)
Försäkringen höjdes nyss till 595 kr/månad. Trimning behövs inte på den rasen. Vaccinationer är nån femhundring årligen. Patellaundersökning en femhundring. Valpkurs och andra kurser ca 1500 kr per kurs. Ska försöka få plats på BPH och det kostar nog runt 900. Men det är en engångskostnad.
Ben har jag fått av jagande vänner. Tuggben köper jag men den kostnaden är liten.
Mina tidigare hundar har varit i stort sett ointresserade av tuggben.

Koppel och halsband sammanlagt runt 500. Mitt exemplar är varm och fryser hittills aldrig, så inga täcken.

Sammantaget en billig hund.
 
Jag har fn hundvakt som jag betalar 150 kr per dag eller 300 kr per dygn. Det billigaste hunddagiset jag tittat på kostade 2600 och det dyraste 6000. Alla hunddagis tar inte emot okastrerade hanar.

Försäkring beror på ras, bolag och vilka ersättningsnivåer man har. Jag betalar fn 5 600 per år till Agria.

Jag betalar ung 2000 kr per år i medlemsavgifter - SNWK, SKK, SBK och rasklubb.

Vi går en eller två kurser per termin för 1000-4000 kr styck. (en hel del rabatterat genom en facebookgrupp vi är med i).

Tävlingar. Nosework 400-600 per start plus resor. Bruks 150 kr per start plus resor. Vi gör ett tiotal starter per år (innan coronan)

Han äter för ca 500 kr per månad.
 
Kostnaderna hänger väl ihop med ras?

Jag har en papillon. Den äter torrfoder och Mush. Foderkostnaden är i det närmaste försumbar :)
Försäkringen höjdes nyss till 595 kr/månad. Trimning behövs inte på den rasen. Vaccinationer är nån femhundring årligen. Patellaundersökning en femhundring. Valpkurs och andra kurser ca 1500 kr per kurs. Ska försöka få plats på BPH och det kostar nog runt 900. Men det är en engångskostnad.
Ben har jag fått av jagande vänner. Tuggben köper jag men den kostnaden är liten.
Mina tidigare hundar har varit i stort sett ointresserade av tuggben.

Koppel och halsband sammanlagt runt 500. Mitt exemplar är varm och fryser hittills aldrig, så inga täcken.

Sammantaget en billig hund.
Förlåt men vad har du för galen försäkring till Torsten? Låter oerhört dyrt för den typen av hund.
 
Jag har 3 hovawart, 2 vuxna och 1 valp. Slår jag ut det kostar varje hund i månader ca
300kr i foder (har bra rabatt plus får slaktrester och ben)
300kr i försäkring, Folksams högsta och livförsäkring minst 16000 (även där flera rabatter)

Sen lägger jag nog ca 1000kr per år i medlemskap till SvHK och diverse lokalklubbar.
Ca 6000kr per år i kurser och läger.
Gissningsvis ca 500kr/månad i hundgodis, leksaker, utrustning och dyl.
Och 300kr/månad i tävlingar och utställningar ett normalt år utan dräktiga tikar och COVID-19.
 
Sen årsskiftet är jag uppe i 20.000 och året har knappt börjat 🙈🙈🙈
Hälften är dock på veterinär och så lite kurser, avmaskning, vallning, mat osv. Har nog "glömt" kostnader som nya täcken och kongar m. m. Har dock fyra hundar nu så det drar iväg fort.

Tar jag en av mina "mellanhundar" så kostar dom nog ca 900kr i månaden med mat, tuggben, lite godis och försäkring. Då har jag billigare försäkring än de flesta men lyxar med fri tillgång till vanliga tuggben och köttben en gång i veckan minst samt bra men inte snor dyrt foder men de äter inte så mycket heller då de är otroligt lättfödda.
 
Löpande kostnader jag tänker på är vaccinationer, foder, kurser och tävling, försäkring, hundvakt/hunddagis, årliga hälsokontroller, trim/klippning, inköp av prylar, medlemskap, eller annat ni kan tänkas komma på.
Mycket av det där varierar extremt beroende på ras men också på var i landet du bor.

Hundvakt/dagis och kurser(!) är billigare på mindre orter än i storstäder. Större hundar äter mer än små, sjuka raser kostar mer i försäkring än friska...

Det billigaste är att bo i annat än storstad med en liten, sund hund. Det dyraste är stor, sjuk hund i Sthlm/Gbg/Malmö.

Själv kommer jag undan relativt billigt genom att inte behöva hundvakt och inte behöva trim. Jag har inte heller tävlat så mycket senaste åren eller gått kurser. Det som dragit iväg är veterinärkostnader då min ena är galet skadebenägen... Och justja, jag köper sällan prylar heller och som hundgodis tar jag provpåsar av foder eller liknande många gånger :p

När det gäller foder så kan man kolla vilket foder man troligen vill ge, kolla vad intressant hund väger som vuxen, se hur mycket de ska äta av det fodret per dag och räkna ut månadskostnad.

Tycker förövrigt att det är jättebra att du kollar upp allt ordentligt innan :)
 
Eller hur!!!

Jag har agria. Ska kolla runt och se vad jag kan ändra eller om jag kan byta bolag.
Tyckte det var rätt OK fram tills nu när de höjde. Har betalat 435 och har nu ett skadefritt år. Vad hände liksom.
Ring och kolla med Agria vad som ingår i din försäkring egentligen, jag har också Agria men betalar 6940 kr/år med tilläggen användbarhet, rehab och medicin.
 
Slår man ut alla kostnader med försäkring, mat, tugg, godis, kurser, läger, träningar, leksaker, vaccinationer och liknande skulle jag tro att min hund kostar ett par tusen i månaden. Skippar jag kurser, läger och träningar är det betydligt billigare.

Sen tillkommer eventuella veterinärkostnader, bilbur/bilsele och såna kostnader.
 
Har två hundar av rasen Broholmer (dansk mastiff), en vuxen och en valp.

Den vuxna hunden/månad
549kr torrfoder
300kr blötfoder
275kr försäkring

Valpen/månad
629kr torrfoder (räcker dock mer än en månad)
200kr försäkring

Sen tillkommer vaccinering och medlemskap.
 
Jag måste ringa och kolla. Jag har inga sådana tillägg och det kostar 7151/år.

Herregud.När jag hade hästar kunde jag detta med försäkringar in och ut. Nu är jag helt lost. :crazy:
Pysslingen, älskade lille måndags-ex :heart, har Agria, så naturligtvis blev de tvungna att höja premierna.

(Min lille slog i ersättningstaket två år i rad - och det är ändå 60 000 som försäkringsbolaget tar i veterinärvård. I år har vi redan 12 000 i ersättning :( och ung 4 000 ut i egna pengar)

Så TS - som alltid när man har hus, barn, bil eller husdjur - en buffert!
 
Eller hur!!!

Jag har agria. Ska kolla runt och se vad jag kan ändra eller om jag kan byta bolag.
Tyckte det var rätt OK fram tills nu när de höjde. Har betalat 435 och har nu ett skadefritt år. Vad hände liksom.

Är faktiskt ännu dyrare än Frejs 😱 (hans kostar 529/månad) och då har jag ändå fått för mig att sheltien som ras oftare har hälsoproblem än papillon.

Funderar på om jag ska våga byta trots att han opererat bakbenen. Det kommer ändå aldrig bli aktuellt att låta honom gå igenom den operationen igen.

Jag tror att Frej snittar på 1500-2000 kronor i månaden om jag slår ut kostnaden på ett år. 2018 var han dock betydligt dyrare än så, men veterinära kostnader ska väl förhoppningsvis inte behöva bli löpande ;).

Jag ska leta upp lite gammal kassabokföring och se om det är sant det jag säger angående kostnaden!
 
Som andra redan skrivit, det beror mycket på ras och livet man lever med tex ev kurser. Har sedan ett tag fler hundar än jag tänkt, men livet tog olika vägar (ägaren dog).
Så nu har jag två riesenschnauser, en AST och en malle. Försäkringarna går på ca 500 kr per hund/månad. Mat, oh herregud där drar det nog iväg, de får blandat torrfoder med färskfoder (mycket pga att vi vandrar mycket, enklare så) så ca 800 kr per hund/månad. Sedan tillkommer ev veterinärvård, ny utrustning, leksaker (även om jag gör de flesta själv).mm.
 
Jack russell, gammal gubbe nu.

Försäkring 250 kr/månaden (inget liv, men högsta veterinärvård och låg självrisk i Sveland)
Foder 400 kr/månad (specialfoder pga allergi)
Har egentligen allt annat så blir väl någon 50-lapp på tuggben varje månad.
 
Har två dvärgschnauzer. Redovisar mina kostnader per hund

Mat är ca 500:- per månad (dyrt vetfoder)
Hundgodis: 200:- per månad (dyrt vetgodis)
Bajspåsar: 50:- per månad
Försäkring är ca 400:- per månad (Agria) upp till 60 tkr.
Dagis: 2800:- per månad
Vaccin: 500:- per år
Trimning: 900:- var 10:e vecka

Ovan är kostnader som är relativt fasta och som jag inte kan påverka i så stor utsträckning. Tillkommer gör ju sådant som man gör ibland, ex går en kurs, ställer ut, köper nåt tillbehör typ koppel, halsband, täcke, reflexväst etc.

Jag har haft otur och behövt lägga ut mycket pengar på veterinärundersökningar för mina hundar. Den ena hunden har kroniska problem med magen och det har kostat mycket att göra alla utredningar. Den andra hunden har ätit farliga saker och behövt ligga på sjukhus. Har nog lagt närmare 30 000:- det senaste året. Det är alltså den summan som försäkringsbolaget inte betalat (självrisken)

Jag har en dyr hobby inser jag :D
 
Här ser det ut typ sådär:
Försäkring 173 kr (med valprabatt, 312 kr utan valprabatt).
Mat ca 600 kr i månaden.
Övrigt ca 200 kr i månaden.
 
Här ser det ut typ sådär:
Försäkring 173 kr (med valprabatt, 312 kr utan valprabatt).
Mat ca 600 kr i månaden.
Övrigt ca 200 kr i månaden.
Hur har du försäkrat för att komma så lågt?
Funderar på vad jag ska ändra för att sänka kostnaden.

krasst har jag inte råd att försäkra så dyrt som jag gör
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 300
Senast: Ava22
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 450
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 130
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Här tar jag för mig och skapar mig en egen tråd då jag sitter och klurar på en hel del frågor. Det poppar ständigt upp flera. :sneaky...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
7 709
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp