Löpande kostnader för hund

Jag har ju en hel flock, registrerad kennel och F-skattar för hundarna så kommer ner i bra pris på försäkring, drar av moms osv.

I snitt kostar varje hund/år:
Försäkring: 1500:- (veterinärvård 60.000:-, 1800:- +15% självrisk)
Foder: 1800:-
Vaccination: 150:-

Jag köper inte en massa prylar, åker sällan på träningar och tävlar sällan. Vaccinerar med dhp vart 3 år, ej pi.
 
Två finska lapphundar ca 15 kg. 5 och snart 4 år.

Per månad för BÅDA hundarna:
Mat: ca 200 kr
Försäkring: 550 kr

Sen får de massor med godis men det är ändå inga stora kostnader och vaccinering är så sällan så det räknas knappt. 😅
 
Hur har du försäkrat för att komma så lågt?
Funderar på vad jag ska ändra för att sänka kostnaden.

krasst har jag inte råd att försäkra så dyrt som jag gör
Folksams största försäkring, 75k i vet vård + 16k i livförsäkring. Borzoi tillhör en av de billigaste raserna att försäkra. Sen vi alla våra försäkringar hos folksam, bilar, huset och sambons hund men hundens ras är den absolut största faktorn.
 
Det låter verkligen jättedyrt @tanten! Jag betalar 173 kr/månad för min hunds försäkring, en dansk-svensk gårdshund. Jag har folksam mellan. Liv på 15000 och 50000 i veterinärvård. 1800+25% i självrisk. Jag har visserligen 230 kr i rabatt/år men det blir ju ändå inte i närheten av det du betalar.
 
@tanten du kan enkelt logga in på Agria med mobilt-BankID och se vad du har valt för försäkring och ersättning.

Jag misstänker att du valt den högsta ersättningsnivån 120.000kr i veterinärvård och kanske valt den lägsta självrisknivån på 15%. Du kan enkelt komma billigare undan med att höja självrisknivån, men då måste du också betala mer när hunden väl blir sjuk. Är du medlem i SBK eller SKK får du även rabatt, det är viktigt att informera om.
Självklart kan det vara läge att kolla runt bland andra bolag och jämföra.

Min ena DS ligger numera på ca 500kr/månad men då är redan 25% rabatt avdragen, så försäkringen har blivit riktigt dyr! Har dock henne livförsäkrad också. Jag kan inte heller höja till 120.000 kr vilket jag egentligen skulle vilja, eller byta bolag, men då hon har sjukdom så kommer jag ändå få reservationer.

Min andra är livförsäkrad för maxbelopp vilket är 42.000 kr. Hon har även avel som ligger kvar pga att hennes sista kull inte riktigt uppnått tre års ålder ännu. Har dock tur att uppfödaren står på hennes försäkring (mer rabatt) så jag betalar inte så värst mycket mer per år ändå om jag jämför med min andra med sämre försäkring.
 
Det låter verkligen jättedyrt @tanten! Jag betalar 173 kr/månad för min hunds försäkring, en dansk-svensk gårdshund. Jag har folksam mellan. Liv på 15000 och 50000 i veterinärvård. 1800+25% i självrisk. Jag har visserligen 230 kr i rabatt/år men det blir ju ändå inte i närheten av det du betalar.
Du har dock valt låg vet-ersättning och hög rörlig självrisk på 25%, samt att jag misstänker att en DSG är billigare att försäkra än en Papillon, men det är bara en misstanke eftersom bolagen aldrig går ut öppet med kostnader för varje ras. Det är omöjligt att jämföra när vi inte vet vad som ingår i @tanten försäkring.
Men ja, Agria är generellt dyra är min erfarenhet.
Om jag köpt valp nu hade jag kollat runt och jämfört och övervägt ett annat bolag.
 
Du har dock valt låg vet-ersättning och hög rörlig självrisk på 25%, samt att jag misstänker att en DSG är billigare att försäkra än en Papillon, men det är bara en misstanke eftersom bolagen aldrig går ut öppet med kostnader för varje ras. Det är omöjligt att jämföra när vi inte vet vad som ingår i @tanten försäkring.
Men ja, Agria är generellt dyra är min erfarenhet.
Om jag köpt valp nu hade jag kollat runt och jämfört och övervägt ett annat bolag.

Samma gäller för dem på kattsidan, även fast jag har mycket annat i Länsförsäkringar hade det inte blivit ett bra pris att ha katten i Agria.
 
Samma gäller för dem på kattsidan, även fast jag har mycket annat i Länsförsäkringar hade det inte blivit ett bra pris att ha katten i Agria.
Jag hade tidigare även bil och hemförsäkring i Länsförsäkringar och rabatten var knappt ens 5% på hundförsäkringen. Lite mer hade de ju kunnat bjuda på. De höjer också premien rätt rejält varje år. Men det kanske andra bolag också gör.
 
Men jisses. Dina hundar kostar mindre i matkostnad än vad mina katter gör :laugh:
Haha ja, efter många foderbyten så har jag äntligen hittat ett foder som båda fungerar fin fint på och ännu en fördel är att det är billigt! 👌🏻😁 En säck på 15 kg räcker i nästan två månader här.
 
Lasse, 16 kg, welsh corgi cardigan, 6 år

Foder: 250 kr
Hundtugg: 100-200 kr
Träning/kurser: 400 kr
Försäkring: 257 kr (Folksam, 75000 i vet, 3000 + 25% i självrisk)

Gibbs, 20 kg, welsh corgi cardigan, 4 år

Foder: 250 kr
Hundtugg: 100-200 kr
Träning/kurser: 400 kr
Försäkring: 301 kr (Folksam, 75000 i vet, 1800 + 25% i självrisk)
Tillskott pga artros: 100-200 kr
Medicin pga artros: 50 kr
Rehab pga artros: gissar på en kommande kostnad på ca 500 kr

En normal tävlings- och utställningssäsong tillkommer det ca 1000-1500 kr i anmälningskostnader under sommarmånaderna. Ca 1000 kr/år i medlemsavgifter (SKK och SBK). Vaccination gör man ju inte varje år så det räknar jag inte med.
 
Jag vill inte ens veta. Har fem hundar som skadar sig titt som tätt. Greyhounds försäkringar är ganska dyra dessutom. Äter en massa dyra saker, tävlar, behöver en massa kläder och redskap.

Å så ska vi ha en till hund nu också 😅
 
Samma gäller för dem på kattsidan, även fast jag har mycket annat i Länsförsäkringar hade det inte blivit ett bra pris att ha katten i Agria.
Jag har min katt försäkrad hos agria eftersom hon redan var försäkrad där av katthemmet jag köpte henne ifrån. Jag betalar 1846 kr/år för henne. 30000 kr i veterinärvård, ingen livförsäkring och 2350+15% i självrisk. Försäkringspremien för henne har faktiskt sjunkit. I början betalade jag 2400 kr/år.
 
Mycket av det där varierar extremt beroende på ras men också på var i landet du bor.

Hundvakt/dagis och kurser(!) är billigare på mindre orter än i storstäder. Större hundar äter mer än små, sjuka raser kostar mer i försäkring än friska...

Det billigaste är att bo i annat än storstad med en liten, sund hund. Det dyraste är stor, sjuk hund i Sthlm/Gbg/Malmö.

Själv kommer jag undan relativt billigt genom att inte behöva hundvakt och inte behöva trim. Jag har inte heller tävlat så mycket senaste åren eller gått kurser. Det som dragit iväg är veterinärkostnader då min ena är galet skadebenägen... Och justja, jag köper sällan prylar heller och som hundgodis tar jag provpåsar av foder eller liknande många gånger :p

När det gäller foder så kan man kolla vilket foder man troligen vill ge, kolla vad intressant hund väger som vuxen, se hur mycket de ska äta av det fodret per dag och räkna ut månadskostnad.

Tycker förövrigt att det är jättebra att du kollar upp allt ordentligt innan :)
Jag vet att det beror mycket på, men tänkte ändå att vad andra lägger ut i kostnader kan ge mig en liten indikation på vad det kan komma att kosta. :)

Jag räknade på det lite igår och insåg att det nog lätt kan dra iväg. Jag hade ju tänkt gå en massa kurser, men får nog ta det lite lugnt på den fronten :p Jag slipper klipp/trim pga korthår, men det blir kanske desto mer täcken. Hunddagis kostar rätt mycket här, men tack och lov inga 6000. Egentligen är det nog hunddagis/hundvakt och kurser/tävlingar som gör att det kan dra iväg. Med förutsättning att hunden är frisk.

Försäkring vet jag fortfarande inte vad det kan komma att landa på, hur tar man reda på det? :o Hur vet man vad som kan gälla för olika raser?
 
Jag vet att det beror mycket på, men tänkte ändå att vad andra lägger ut i kostnader kan ge mig en liten indikation på vad det kan komma att kosta. :)

Jag räknade på det lite igår och insåg att det nog lätt kan dra iväg. Jag hade ju tänkt gå en massa kurser, men får nog ta det lite lugnt på den fronten :p Jag slipper klipp/trim pga korthår, men det blir kanske desto mer täcken. Hunddagis kostar rätt mycket här, men tack och lov inga 6000. Egentligen är det nog hunddagis/hundvakt och kurser/tävlingar som gör att det kan dra iväg. Med förutsättning att hunden är frisk.

Försäkring vet jag fortfarande inte vad det kan komma att landa på, hur tar man reda på det? :o Hur vet man vad som kan gälla för olika raser?
Fråga i en rasgrupp för den rasen du är intresserad vad det ligger på. Så får du ju se vad folk har för bolag med.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 300
Senast: Ava22
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 450
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 130
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Här tar jag för mig och skapar mig en egen tråd då jag sitter och klurar på en hel del frågor. Det poppar ständigt upp flera. :sneaky...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
7 710
Senast: Hyacinth
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp