Löpande kostnader för hund

Jag vet att det beror mycket på, men tänkte ändå att vad andra lägger ut i kostnader kan ge mig en liten indikation på vad det kan komma att kosta. :)

Jag räknade på det lite igår och insåg att det nog lätt kan dra iväg. Jag hade ju tänkt gå en massa kurser, men får nog ta det lite lugnt på den fronten :p Jag slipper klipp/trim pga korthår, men det blir kanske desto mer täcken. Hunddagis kostar rätt mycket här, men tack och lov inga 6000. Egentligen är det nog hunddagis/hundvakt och kurser/tävlingar som gör att det kan dra iväg. Med förutsättning att hunden är frisk.

Försäkring vet jag fortfarande inte vad det kan komma att landa på, hur tar man reda på det? :o Hur vet man vad som kan gälla för olika raser?

Du kan prova med en fiktiv hund av rasen du bestämt dig för, man får ju prisförslag direkt på hemsidan av de flesta bolag numera.
 
Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat hundkonto för löpande utgifter, men har vissa problem med vad det kan komma att hamna på (mest pga oklarhet med försäkring och foder).

Tänkte i alla fall höra med er om ni vill hjälpa mig på traven lite genom att dela med er om vilka löpande kostnader ni har på er hund? Skriv gärna även ras.

Löpande kostnader jag tänker på är vaccinationer, foder, kurser och tävling, försäkring, hundvakt/hunddagis, årliga hälsokontroller, trim/klippning, inköp av prylar, medlemskap, eller annat ni kan tänkas komma på.

Jag har en Papillon på 3 kg. Det är en väldigt billig hund.

Hon äter ju väldigt lite. Jag handlar hundfoder av vänner med djurbutik och får rabatt på både foder, ben och godis. Så det kostar väl 100 kr i månaden kanske. Hon får också lite riskliolja på maten. Den tar jag från hästens dunk(som kommer från mitt jobb).
Försäkringen kostar ca 220 kr/mån.
Och så vaccinerar och fixar jag tänder årligen. Det blir väl ca 2500-3000 kr/år om jag inte minns galet.

Jag köper sällan prylar till hunden. Men man kan väl räkna på några hundra där per år för att safe:a. Jag har ju haft hund av samma strl så länge och har samlat på mig mk saker. Så numer köper jag sällan ngt.

Vi går inga kurser, inga tävlingar/utställningar, inget dagis, inget trim etc etc.
 
Min hund kostar typ ingenting;
Försäkring: 334kr/månaden
Mat: 300krca/månaden
Men det räcker mer än en månad. Dock får hon nyponpulver, lite gotte och tugg.
Saker: 100kr/månaden
Bajspåsar främst o nån leksak ibland. Ett täcke i vinter.
Har även tandborste och tandkräm men tandkrämen har ju räckt flera månader.

Så ca 800kr/månaden:)
 
Om jag slår ut kostnaderna vi har per hund så blir det ungefär:
Försäkring: 200 kr/månad (Folksam och billiga raser)
Mat: 350 kr/månad (De äter Magnusson + Priima/Nordic)
Övrigt: 100 kr/månad (ben, vätskeersättning, tillskott, vaccinering, lite utrustning etc)

Kurser medlemskap mm blir ungefär 50 kr/månad
Så runt 700 kr per hund/månad

När jag var som mest aktiv med brukshunden snittade vi runt 2000 kr/månad, men då var det mer kurser, läger och tävlingar.
 
Jag har en Mini American Shepherd på 1,5 år (snart 2), 13 kg.
I runda slängar per månad:

Mat: 600 kr (Äter orijen och mush vilt. Plus lite "topping" i form av morötter och blåbär som vi odlar/plockar vi själva och ägg är ju inte så dyrt. :D )
Högvaluta-godis och tuggben: ca 200 kr
Försäkring: 600 kr (Maxbelopp hos Sveland, högt liv, låg självrisk).
Utrustning/träningsutrustning: Svårt, men utslaget per månad kanske... 300-400kr? (Jag tycker det är kul med hundutrustning och gillar att ha dedikerade saker för olika ändamål. Det är ju också en kostnad som är som dyrast nu under första åren när jag "samlar på mig". Hade inte kvar någonting från förra hunden heller).
Allergischampo och spoton-behandling: ca 350 kr

Kurser och medlemskap är ju en högst frivillig post men där har vi lagt 6000 bara denna termin :p

Sen har ju hon varit väldigt mycket sjuk och skadad och har kostat oss kanske 1000 -1500 kr i månaden i veterinärkostnader om vi slår ut det.

Jag jämför ju med hästägande och tycker allt är snorbilligt, haha.
 
Det här var ju en tråd man inte skulle läst🙈
Hade ju en känsla att det går en del pengar men det här är ju rent löjligt.
Har 2 Weimaranertikar. En 2åring och en 5 månaders. Det här är bägge hundarna. Så det är inte helt rättvist att dela på
2 men totalen bör stämma.

*Försäkring Agria 1200kr/mån
*Vaccin kennelhosta 50kr/mån
*Vaccin L4. 80kr/mån
*Vaccin rabies 10kr/mån
*Kennelklubben 50kr/mån
*Weimaranerklubben 30kr/mån
*Förskfoder Vom. 1500kr/mån
*Dagis. 6000kr/mån
Simning. 1000kr/mån
Godis/torrfoder. 250kr/mån
Bajspåsar/leksaker 100kr/mån
Apporteringsvilt. 100kr/mån
Träning/kurs 1500krmån
Prov. 100krmån

Det landar på helt sjuka 11970kr
Då är inte räkningarna efter diverse åkommor som krävt veterinärvård med utan bara försäkringspremien.
Hotell och resekostnader i samband med fältträningar eller prov är heller inte med utan bara rena avgifter.
Alla prov och träningar är ju alltid 30 mil bort😬
Har inte tagit med selar, linor, kläder till både mig och hundar så egentligen är det ännu dyrare.
Det är ett dyrt nöje men jag hade aldrig kunnat vara utan dom😍
 

Bifogade filer

  • 7E97DDEC-7956-4FC1-91EE-07F7BF77C971.jpeg
    7E97DDEC-7956-4FC1-91EE-07F7BF77C971.jpeg
    164,6 KB · Visningar: 21
Schäfertik, 4 år, ca 26 kg.

Försäkring: Moderna, trippel veterinärvård (deras högsta) och liv 15 000 kr. 580 kr/månad

Foder: Just nu får hon fodax blandat med doggy professional aktiv och ibland kycklingben alt vilt från jägare. Kostar väl 400-500 kr/månad? Knappt. Sen tillkommer lite råhudsben. Kanske 100-200 kr. Som godis brukar jag oftast använda torrfodret. Hon får även en del morötter och Vitkål för mättnad.

Blandras hane, snart 14 år. Ca 8,8 kg

Försäkring
: Agria, Vet vård 60 000 kr. 7772 kr/år O_o

Foder: Han får samma som tiken. Vad kan det landa på? 200 kr kanske. Och sen tillkommer lite ben.

Sen tillkommer ju eventuella leksaker, vaccinering, någon utrustning osv.
 
Schäfertik, 4 år, ca 26 kg.

Försäkring: Moderna, trippel veterinärvård (deras högsta) och liv 15 000 kr. 580 kr/månad

Foder: Just nu får hon fodax blandat med doggy professional aktiv och ibland kycklingben alt vilt från jägare. Kostar väl 400-500 kr/månad? Knappt. Sen tillkommer lite råhudsben. Kanske 100-200 kr. Som godis brukar jag oftast använda torrfodret. Hon får även en del morötter och Vitkål för mättnad.

Blandras hane, snart 14 år. Ca 8,8 kg

Försäkring
: Agria, Vet vård 60 000 kr. 7772 kr/år O_o

Foder: Han får samma som tiken. Vad kan det landa på? 200 kr kanske. Och sen tillkommer lite ben.

Sen tillkommer ju eventuella leksaker, vaccinering, någon utrustning osv.
Är agrias kostnad med eller utan rabatt?
 
Mindre hund. 8,5 kg.
Försäkring: 425:-/mån (Moderna trippel)
Mat, godis, tuggben: 300:-/mån (Magnusson)
Utrustning: 100:- /mån (bajspåsar och om nått nytt behöver köpas, täcken, koppel)
 
Schäferhane på tillväxt

Försäkring
: 414kr/månad, Agria. Försäkrad i högsta vet beloppet och har lagt till liv, användning samt extra rehab.

Foder: ca 380kr/månad, äter Mera Dogs valpfoder.

På övrigt som godis och bajspåsar lägger jag väl ca 150kr/månad. Lär inte behöva köpa så mycket på ett bra tag till denna då jag har mycket kvar sedan mina tidigare hundar.
 
Fy, jag vill inte räkna på det :laugh:
Men jag kommer relativt billigt undan, trots fyra hundar i 20-28 kilosklassen, tack vare att jag är återförsäljare för fodret de äter och eftersom jag har uppfödarrabatt på försäkringarna
Betalar ca 3000kr/månad för alla fyra, om jag slår ut de löpande kostnaderna.

Ska jag däremot börja räkna på saker som vildsvinsvästar, pejlhalsband, diesel till träningar och jakter..... så blir det inte riktigt lika nätt 🙄
 
Om jag höftar grovt så kostar mina två hundar) (37 och 24 kg) ca 2500 kr/mån i baskostnad. Det inkluderar mat, hundgodis och försäkring. Utöver det kommer veterinärbesök, köp av utrustning och leksaker, medlemsskap. Den reella kostnaden de senaste två åren har nog legat på 3500-4500 per månad då det blivit en del veterinärbesök och rehab. Och då har jag helt slutat tävla och gå kurser, och köper inga onödiga grejor.
 
Fy, jag vill inte räkna på det :laugh:
Men jag kommer relativt billigt undan, trots fyra hundar i 20-28 kilosklassen, tack vare att jag är återförsäljare för fodret de äter och eftersom jag har uppfödarrabatt på försäkringarna
Betalar ca 3000kr/månad för alla fyra, om jag slår ut de löpande kostnaderna.

Ska jag däremot börja räkna på saker som vildsvinsvästar, pejlhalsband, diesel till träningar och jakter..... så blir det inte riktigt lika nätt 🙄

För att inte tala om veterinären :laugh: nä fy fan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 300
Senast: Ava22
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 450
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 130
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Här tar jag för mig och skapar mig en egen tråd då jag sitter och klurar på en hel del frågor. Det poppar ständigt upp flera. :sneaky...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
7 709
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp