Löparskor att ha i skogen?

Ramona

Trådstartare
Jag behöver ett par löparskor jag kan springa med i skogen nu när det är lite blött. Blir helt dränkt om fötterna just nu när det är blött i gräset. Finns det ens vattentäta löparskor? Vad har ni andra som är ute i skog och mark, utan att det blir för tungt?
 
Jag har Nike Pegasus Trail, de funkar bra i vått gräs och gegga och slask men inte djupare pölar.

Men nu när det inte är så kallt springer jag i Fivefingers och låter fötterna bli blöta.
 
Bra tråd :) Funderar på att köpa IceBugz utan isdubb, med gummidubb. Någon som har dem i skogen och vet hur de funkar med väta, hala rötter, stenar och lera? Har IceBugz med vinterdubb och de är ju vattenasvtötande men är ju en vinterlöparsko så fattas annat....
 
Jag behöver ett par löparskor jag kan springa med i skogen nu när det är lite blött. Blir helt dränkt om fötterna just nu när det är blött i gräset. Finns det ens vattentäta löparskor? Vad har ni andra som är ute i skog och mark, utan att det blir för tungt?
Asics har flera varianter på löparskor för terräng, både med och utan gtx.
 
Syrran kör Salomon, vet tyvärr inte vilken modell, men hon springer trail. Jag kör Icebugs som jag gillar :)
 
Det behövs ett goretex-membran (gtx) för att trailskorna ska vara vattentäta. Jag tycker att dessa membran är så känsliga och går sönder innan resten av skon har nått sin tekniska livslängd. Så jag har provat med sealskinz-strumpor istället. Det blir lite svettigt om fötterna så det funkar inte om det är riktigt kallt, men mycket billigare än ett par till löparskor.
 
Jag behöver ett par löparskor jag kan springa med i skogen nu när det är lite blött. Blir helt dränkt om fötterna just nu när det är blött i gräset. Finns det ens vattentäta löparskor? Vad har ni andra som är ute i skog och mark, utan att det blir för tungt?
De flesta av de stora löparskormärkena har en trailmodell med goretex el dyl.

Själv har jag Nike Pegasus trail som har hållit vattentätt i två-tre år. Jag har dem även i stallet i leriga hagar och sköljer varje dag av dem med slangen innan jag kör hem. Håller helt tätt fort trots mkt flitigt användande.
 
Jag tycker Solomom alphacross gtx är snygga. Men jag vet inte vilka fötter de sitter bra på (men vet folk som är nöjda med dem).
 
Jag behöver ett par löparskor jag kan springa med i skogen nu när det är lite blött. Blir helt dränkt om fötterna just nu när det är blött i gräset. Finns det ens vattentäta löparskor? Vad har ni andra som är ute i skog och mark, utan att det blir för tungt?

De flesta märken har löparskor i goretex med terrängsula. Vissa har inbyggda gaiters, men separata gaiters tycker jag är att föredra.

Många gillar Salomon speedcross som nämnts ovan. Själv gillar jag Inov8s modeller för terräng. Jag tittar dock sällan på skor i goretex utan brukar istället använda ullstrumpa. Tycker att fötterna blir blöta även med goretex och tycker därför att den extra vikten och styvheten inte väger upp. Istället har jag ullstrumpor som känns behagliga trots blött.
 
Nån som vet vad för skor man bör ha om man jobbar både på asfalt, grus och i skog (lera, rötter, skogsstigar) under samma pass?
 
Nån som vet vad för skor man bör ha om man jobbar både på asfalt, grus och i skog (lera, rötter, skogsstigar) under samma pass?
Jag har allt det där + i och ur båt varje arbetsnatt och använder saucony integrity 3 walker wide, de är som bomull på mina onda fötter efter många års misshandel av fötterna i dåliga skor. Jag har hittills inte blivit våt om fötterna trots att jag ibland travar i stora vattensamlingar i mörkret. Och - jag använder alltid ulvang ullstrumpor.
 

Liknande trådar

Fritid Skulle behöva nått gummistövelsliknande att ha när jag promenerar i skogen. Går oftast 1-1,5 mil, så inga långvandringar men har...
2
Svar
38
· Visningar
1 041
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
875
Senast: Gulis
·
Tjatter Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt. Sällan har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 091
Senast: Lilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 524
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp