Löparskor för nybörjare

Zpunk

Trådstartare
Efter upprepade benhinneinflammationer så behöver jag köpa nya löparskor. Jag har provat några olika modeller senaste åren (ett par Adidas som funkade fint, ett par New Balance som var katastrof och ett annat par Adidas som känts bra men ändå gett upphov till ännu en benhinneinflammation). Jag springer på asfalt 2-3 gånger i veckan (fast går stor del av tiden också), pronerar och har gamla knäskador. Vågar man tro att butiker som t.ex. Stadium, Intersport och Team Sportia kan hjälpa till på ett bra sätt eller är risken stor att man får hjälp av någon som inte är tillräckligt kunnig? Mina egna efterforskningar på nätet säger mig att jag inte har tillräckligt koll för att tänka på alla parametrar.
 
Jag trivs väldigt bra med Asics. Upplever dem som lite tyngre än många andra löparskor, men ger bra support och dämpning för mig som också gillar att springa på asfalt och hårdare underlag. De är också stabila och greppiga tillräckligt för när jag vill springa i skogen. Hade innan ett par löparskor från Nike, och det var verkligen inte en hit för varken mina fötter eller benhinnor... När det är dags att köpa nya så blir det nog Asics igen. :up:
 
Vågar man tro att butiker som t.ex. Stadium, Intersport och Team Sportia kan hjälpa till på ett bra sätt eller är risken stor att man får hjälp av någon som inte är tillräckligt kunnig? Mina egna efterforskningar på nätet säger mig att jag inte har tillräckligt koll för att tänka på alla parametrar.
Jag tror att det är väldigt godtyckligt att gå till tex Intersport eller stadium. Du kan få någon som är proffs, men du kan lika gärna få någon som inget kan. Bor du i storstadsområde rekommenderar jag dig att åka till Löplabbet så de kollar på hur du springer, hur du går etc. Det lönar sig verkligen för deras priser är inte högre än några andra. Och du får de skorna du ska ha på en gång istället för att spendera pengar på att testa dig fram.
 
Efter upprepade benhinneinflammationer så behöver jag köpa nya löparskor. Jag har provat några olika modeller senaste åren (ett par Adidas som funkade fint, ett par New Balance som var katastrof och ett annat par Adidas som känts bra men ändå gett upphov till ännu en benhinneinflammation). Jag springer på asfalt 2-3 gånger i veckan (fast går stor del av tiden också), pronerar och har gamla knäskador. Vågar man tro att butiker som t.ex. Stadium, Intersport och Team Sportia kan hjälpa till på ett bra sätt eller är risken stor att man får hjälp av någon som inte är tillräckligt kunnig? Mina egna efterforskningar på nätet säger mig att jag inte har tillräckligt koll för att tänka på alla parametrar.
Asics tycker jag är bra. Men å andra sidan springer jag inte på asfalt och skulle inte vilja börja med det heller. Springer i kanten om jag hamnar på asfalt, kanske är orimligt feg men.
 
Jag tror att det är väldigt godtyckligt att gå till tex Intersport eller stadium. Du kan få någon som är proffs, men du kan lika gärna få någon som inget kan. Bor du i storstadsområde rekommenderar jag dig att åka till Löplabbet så de kollar på hur du springer, hur du går etc. Det lönar sig verkligen för deras priser är inte högre än några andra. Och du får de skorna du ska ha på en gång istället för att spendera pengar på att testa dig fram.
Tyvärr är det en bit till närmsta Löplabbet, och iom pandemin känns det inte som ett rimligt alternativ att göra en nöjesresa och prova ut skor samtidigt.
 
Asics tycker jag är bra. Men å andra sidan springer jag inte på asfalt och skulle inte vilja börja med det heller. Springer i kanten om jag hamnar på asfalt, kanske är orimligt feg men.

Jag bor mitt i stan och är för lat för att regelbundet ta bilen iväg för att springa. Gillar känslan av att bara slänga på kläderna, snöra på skorna och ge mig ut :)
 
Du kan ju läsa på lite innan. Det är ju inte alla skor som är byggda för en pronerande fot, till exempel.

Jag tycker också det är svårt med skor och har själv dåliga knän. Min räddning har varit att alltid stretcha och använda min foamroll efter varenda löptur (varannan dag) och aldrig någonsin fuska med det... och att inte springa i nedslitna skor som påverkar fotens rullning.
 
Lägger till: också viktigt att se över sin löpteknik om man har problem med benhinnorna, men det kanske du har koll på! :)
 
Lägger till: också viktigt att se över sin löpteknik om man har problem med benhinnorna, men det kanske du har koll på! :)
Jag tror knappt jag har någon teknik, jag är bara glad om jag orkar jogga de sträckor där jag tänkt. Rätt gångart duger :D jag har kikat på lite tips av olika slag, men det enda jag kommer ihåg när jag väl är ute är att lyfta blicken :o
 
Tyvärr är det en bit till närmsta Löplabbet, och iom pandemin känns det inte som ett rimligt alternativ att göra en nöjesresa och prova ut skor samtidigt.
Där jag bor har både Stadium och Intersport löpband och annan utrustning och kan hjälpa till med utprovning av bra skor. Men som redan skrivits gäller det ju också att rätt personal är på plats, men det borde väl gå att ringa och kolla.
Jag springer inte, men går mycket, och pronerar. Har använt Asics med förstärkt insida i många år och köpte nya bara härom dagen. Tyvärr verkar det vara leveransproblem pga kontainerbrist i Asien. Jag hade tur och just min storlek fanns (de hade bara fått två storlekar).
 
Jag tror knappt jag har någon teknik, jag är bara glad om jag orkar jogga de sträckor där jag tänkt. Rätt gångart duger :D jag har kikat på lite tips av olika slag, men det enda jag kommer ihåg när jag väl är ute är att lyfta blicken :o
Jamän det är en bra början! :D Om du någon gång framöver känner att du kan fokusera på något ytterligare: tänk på hur du landar på foten. Om man har problem med benhinnorna kan det vara fördel att landa på hela foten: inte landa på hälen och inte "doppa ner" tån i landningen. :)
 
Jamän det är en bra början! :D Om du någon gång framöver känner att du kan fokusera på något ytterligare: tänk på hur du landar på foten. Om man har problem med benhinnorna kan det vara fördel att landa på hela foten: inte landa på hälen och inte "doppa ner" tån i landningen. :)
Tack för tips, ska försöka ha med mig det!
 
Jag springer till 95% på asfalt och jag har Asics, eftersom de är geledämpade. Köpte dem speciellt för att fungera på asfalt. Viktigt också att komma ihåg att skor behöver bytas ut, har för mig att ungefär 120 mil håller de och sedan är dämpningen uttröttad...
För flera år sedan har jag sprungit på löpband med kamera (i butik, typ Stadium eller Intersport, minns inte men en vanlig sportbutik) där det konstaterades att jag har ett neutralt steg så jag utgår från det när jag letar skor.
 
Jag bor mitt i stan och är för lat för att regelbundet ta bilen iväg för att springa. Gillar känslan av att bara slänga på kläderna, snöra på skorna och ge mig ut :)
Ok! (jo jag har ju skogen här) hm lyckades inte ta reda på vilka Asics jag har, har lätt pronation, men de verkar ha en funktion för pronation på sin sida. De är dock köpta på Intersport eller ngt sådant och jag hade ganska tur med personalen då, de tvingade mig att springa löpband och allt trots att jag egentligen inte hade lust.

Pronation verkar kunna ändra sig, jag hade mer tidigare.

Jag har btw läst att det viktigaste med joggingskor är att de är bekväma, viktigare än att de är väldigt korrekt utvalda.
 
Senast ändrad:
Lägger till: också viktigt att se över sin löpteknik om man har problem med benhinnorna, men det kanske du har koll på! :)

Jag tror knappt jag har någon teknik, jag är bara glad om jag orkar jogga de sträckor där jag tänkt. Rätt gångart duger :D jag har kikat på lite tips av olika slag, men det enda jag kommer ihåg när jag väl är ute är att lyfta blicken :o

Och att värma upp! "Kalla" ben på hård asfalt gör det så mycket värre. Jag har haft problem med benhinneinflammation till och från. När jag springer på asfalt så börjar jag alltid med att gå 0,5 km. Är det kallt ute så är nästa 0,5 riktigt lugn löpning. Så första kilometern blir uppvärmning. Det gör väldigt stor skillnad för mig.
 
Och att värma upp! "Kalla" ben på hård asfalt gör det så mycket värre. Jag har haft problem med benhinneinflammation till och från. När jag springer på asfalt så börjar jag alltid med att gå 0,5 km. Är det kallt ute så är nästa 0,5 riktigt lugn löpning. Så första kilometern blir uppvärmning. Det gör väldigt stor skillnad för mig.
Jag brukar börja med att gå 5 min, sen gör jag intervaller med jogg/gång och avslutar med att gå 5 min. Dels för uppvärmning/nedvarvning, men också dels för att jag inte orkar mer (än) :o
 
Gå med i en löpargrupp på fb, där kan man lätt scanna av och få massor av råd.
Acics, Saucony och Hoka är väl de skorna som anses vara bäst just nu gällande stötdämpning. Eller mest inne kanske? Och då är väl Hoka i topp. Dessa tre märken har ju i sin tur en massa modeller med massa anpassningar. En del vill ha bred tåbox, andra vill ha neutral sko och andra vill ha lite eller mycket drop.

Jag lärde mig ganska mycket av att titta på tuben om bra löpteknik. Jag lärde mig hålla armarna högre, händerna avslappnade och att höften skulle rulla mer. På så sätt blev det mindre stötigt och mer flyt. Det har varit inne att springa väldigt korta steg länge och landar på framfoten, vilket är skitkonstigt. En del gillar det. Men det börjar försvinna nu eftersom ingen på elitnivå springer så när det väl gäller. Men så klart förespråkar många det.
 
Efter upprepade benhinneinflammationer så behöver jag köpa nya löparskor. Jag har provat några olika modeller senaste åren (ett par Adidas som funkade fint, ett par New Balance som var katastrof och ett annat par Adidas som känts bra men ändå gett upphov till ännu en benhinneinflammation). Jag springer på asfalt 2-3 gånger i veckan (fast går stor del av tiden också), pronerar och har gamla knäskador. Vågar man tro att butiker som t.ex. Stadium, Intersport och Team Sportia kan hjälpa till på ett bra sätt eller är risken stor att man får hjälp av någon som inte är tillräckligt kunnig? Mina egna efterforskningar på nätet säger mig att jag inte har tillräckligt koll för att tänka på alla parametrar.
Jag köpte på Stadium förra veckan. Tjejen som hjälpte mig skrev kvitto på hjälpen, jag får testa skorna i 30 dagar och om jag inte trivs med dem får jag byta. Jag tyckte mig märka att hon hade koll, killen i affären innan not so much 😅.
 
Efter upprepade benhinneinflammationer så behöver jag köpa nya löparskor. Jag har provat några olika modeller senaste åren (ett par Adidas som funkade fint, ett par New Balance som var katastrof och ett annat par Adidas som känts bra men ändå gett upphov till ännu en benhinneinflammation). Jag springer på asfalt 2-3 gånger i veckan (fast går stor del av tiden också), pronerar och har gamla knäskador. Vågar man tro att butiker som t.ex. Stadium, Intersport och Team Sportia kan hjälpa till på ett bra sätt eller är risken stor att man får hjälp av någon som inte är tillräckligt kunnig? Mina egna efterforskningar på nätet säger mig att jag inte har tillräckligt koll för att tänka på alla parametrar.
Jag fick hjälp av en som var riktigt duktig på intersport på väla.

Jag pronerar, är väldigt överrörlig i fotleden och alla andra leder för den delen 🙄

Han hade gått bakom mig när jag spanade in skor och när hans kollega (som hjälpte mig) gick för att fråga honom om råd så hade han redan konstaterat att de skorna (asics) jag hade på mig och som var för ett pronerande steg var alldeles för mjuka och att de ortopediska inläggen inte hade en chans att hjälpa.

Fick prova ett par Saucony utan mina inlägg och för första gången fick jag känna hur en fot ska röra sig, var tvungen att kolla upp om det verkligen var rätt för jag hade aldrig upplevt det tidigare 🙈

De verkar funka utan inlägg t om 👍

Nu kommer jag såklart inte ihåg modellen 🙄
 
Jag tror att det är väldigt godtyckligt att gå till tex Intersport eller stadium. Du kan få någon som är proffs, men du kan lika gärna få någon som inget kan. Bor du i storstadsområde rekommenderar jag dig att åka till Löplabbet så de kollar på hur du springer, hur du går etc. Det lönar sig verkligen för deras priser är inte högre än några andra. Och du får de skorna du ska ha på en gång istället för att spendera pengar på att testa dig fram.
För mig blev det fel med löplabbet dock så det är tyvärr ingen garanti där heller
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp