Löparskor för nybörjare

@Zpunk

Ja, och jag kom på en sak till som hjälpt mig, att massera benhinnorna. Man trycker med tummarna tvärs över benet (inte längs med) det ska vara ganska så små rörelser, men med ganska mycket tryck på. Det är inte den behagligaste massagen, men det mjukar upp och får igång cirkulationen.
 
Kom på nu att min svägerska fick ont i benhinnorna efter att hon fått fel skor i butiken. Minns inte vad det var, om han ska ha normala och fick för supination. Skor är en djungel. Jag är så löjligt nöjd att jag hittat till Asics gelnimbus 22 och vill aldrig byta ut dem.
 
@Hoarfrost Håller med. Dock räknas både asics gel cumulus, saucony endorphin shift och hoka rincon 2 som neutrala löparskor. Ja, jag har också nördat ner mig på skor.. :D
@Zpunk Det är så indiviuduellt vad man gillar för skor så det är svårt att råda. Jag har sprungit i flera olika märken tidigare, men nu hittat Saucony som jag älskar! Jag har modellen Triumph 18 som är maxdämpad och funkar med mina bråkiga knän. De är dock inte pronationsskor, men ganska stabila ändå.

Jag har Asics gel cumulus. Har du haft dem och kan jämföra med Saucony? :)
 
Nu har jag varit och provat skor, visade sig när jag kom dit att det dessutom var 25% idag så det var ju fint.

Hade hjälp av en snubbe som verkade ha koll, fick stå på en platta som mätte av hur jag stod på mina fötter.

Provade först ett par Brooks Ghost 13 som kändes helt ok. Därefter ett par Saucony Peregrine 11 men tyckte inte de var rätt. Han hämtade då ett par Asics Gel-Nimbus 23 och jag tyckte först att de kändes ganska lika samma som Brooks så provade jag att springa lite i dem kände rätt stor skillnad. Hade sen en av varje och Asics gav mycket mer stöd. Så det blev ett par såna :) nu ska jag prova att springa med dem i 30 dagar och förhoppningsvis vara nöjd.
 
Hur hårt springer du? Visst kan skorna också vara en del - det ger jag inga råd eller åsikter om eftersom jag själv är barfotalöpare, men nej, jag tänker inte dra igång den diskussionen ;) - men det är ju vanligt att man springer för hårt i början. Jag har t.ex gått från att vara väldigt aktiv till att tappa det lite ett tag och då springer jag gärna för hårt när jag börjar igen. Jag har liksom inte tappat lika mycket ork som min kropp verkar ha tappat, if that makes sense.

Få hjälp med skorna och sen prova springa ännu långsammare (vilket är skitsvårt!!). Du kan ju byta till grusvägar eller skogsstigar också, speciellt på skogsstigar går det automatiskt långsammare + att det är jättebra för kroppen att springa på ojämna underlag, det är mycket bra för massa muskler och balansen! Så det rekomenderar jag :up:
Är man en sån som vrickar fötterna lätt så ska man definitivt börja hänga mer ute i skogen, gärna utanför stigarna (i gångfart i början då) så man tränar upp musklerna som behövs för att hålla upp fotlederna och balansen (och jo, det går att träna upp så att det blir jättemycket bättre även om man har uttänjda ledband etc.).
 
Hur hårt springer du? Visst kan skorna också vara en del - det ger jag inga råd eller åsikter om eftersom jag själv är barfotalöpare, men nej, jag tänker inte dra igång den diskussionen ;) - men det är ju vanligt att man springer för hårt i början. Jag har t.ex gått från att vara väldigt aktiv till att tappa det lite ett tag och då springer jag gärna för hårt när jag börjar igen. Jag har liksom inte tappat lika mycket ork som min kropp verkar ha tappat, if that makes sense.

Få hjälp med skorna och sen prova springa ännu långsammare (vilket är skitsvårt!!). Du kan ju byta till grusvägar eller skogsstigar också, speciellt på skogsstigar går det automatiskt långsammare + att det är jättebra för kroppen att springa på ojämna underlag, det är mycket bra för massa muskler och balansen! Så det rekomenderar jag :up:
Är man en sån som vrickar fötterna lätt så ska man definitivt börja hänga mer ute i skogen, gärna utanför stigarna (i gångfart i början då) så man tränar upp musklerna som behövs för att hålla upp fotlederna och balansen (och jo, det går att träna upp så att det blir jättemycket bättre även om man har uttänjda ledband etc.).

Jag springer inte så våldsamt, har som mål att orka 3 km i år :o som mest har jag varit ute 30 min varav joggat totalt 15 min uppdelat på tio intervaller med gång emellan. Förra veckan gjorde jag två pass på totalt 30 min där det var sammantaget 10 min som jag faktiskt joggade, resten gick jag. Har inte så noga koll på tempot förrän efteråt, så länge jag joggar och inte går de stunderna så är jag nöjd.

Bra tips med ojämnt underlag. Har absolut inte vågar springa i skogen men går gärna just för att träna små och stabiliserande muskler. Att springa däremot skulle nog ta död på knäna, kan inte ens springa med mina elever en långsida i ridhuset utan att få känningar. Blir dock inte till skogen jätteofta eftersom det känns lite bakvänt att ta bilen för att gå ut och gå/springa.
 
Jag springer inte så våldsamt, har som mål att orka 3 km i år :o som mest har jag varit ute 30 min varav joggat totalt 15 min uppdelat på tio intervaller med gång emellan. Förra veckan gjorde jag två pass på totalt 30 min där det var sammantaget 10 min som jag faktiskt joggade, resten gick jag. Har inte så noga koll på tempot förrän efteråt, så länge jag joggar och inte går de stunderna så är jag nöjd.

Bra tips med ojämnt underlag. Har absolut inte vågar springa i skogen men går gärna just för att träna små och stabiliserande muskler. Att springa däremot skulle nog ta död på knäna, kan inte ens springa med mina elever en långsida i ridhuset utan att få känningar. Blir dock inte till skogen jätteofta eftersom det känns lite bakvänt att ta bilen för att gå ut och gå/springa.
Det låter ju som att du har ett bra grundtänk runt det, men det kan vara så att du ändå springer för hårt för att kroppen ska hinna med nu i början. Det gäller att skynda långsamt! ;) Prova börja kolla vilken tempo du håller ungefär, det kan vara supersvårt att känna (jag känner absolut inte, tycker att jag springer sååå långsamt och så visar klockan att jag springer för fort mot vad jag tänkte) :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp