Löparskor men även vandrings/hikingskor med smal läst?

TinyWiny

Trådstartare
Jag älskar verkligen mina speedcross men att byta skor var fjärde månad är mer än min ekonomi klarar. Det är de för dyra för och fyra månader är vad de håller för. Jag vill ha skor av bättre kvalité än så.

Jag behöver också nya vandringsskor att använda i stallet så tips på sköna sådana med uppbyggd hålfot önskas med.

En stor fördel för båda typerna av skor är om de har snabbsnörning. Gärna typ som speedcross har då mitt blodtryck inte hänger med om jag ska böja mig ner och knyta. Jag hamnar på golvet då vilket förstör lite :angel:
 
Glömde ju, löparskorna används på grusväg, skogsvägar och stigar så det är trailskor jag är ute efter men de får väldigt gärna vara av den typen man använder på hårdare underlag då det är en hel del berg där jag rör mig.
 
Hur bär du dig åt för att göra slut på ett par speedcross på 4 mån? Mina håller flera år...

(Sen är det väl lite lurigt med vandringsskor i stallet, stallsulor behöver vara mycket mer kemresistenta för att hålla. Jag hade åtminstone inte offrat mina dyra kängor för det. Har mountain horse av mer väldämpade modeller i stallet och de är faktiskt väldigt smala i lästen.)

Sorry för dåligt med tips då, i min värld har Salomon varit det som är smalt nog och åtminstone tidigare har de hållit i evigheter.
 
Hur bär du dig åt för att göra slut på ett par speedcross på 4 mån? Mina håller flera år...

(Sen är det väl lite lurigt med vandringsskor i stallet, stallsulor behöver vara mycket mer kemresistenta för att hålla. Jag hade åtminstone inte offrat mina dyra kängor för det. Har mountain horse av mer väldämpade modeller i stallet och de är faktiskt väldigt smala i lästen.)

Sorry för dåligt med tips då, i min värld har Salomon varit det som är smalt nog och åtminstone tidigare har de hållit i evigheter.
Jadu, det undrar jag med! Första paret gick sönder i hälarna, andra paret släppte det mellan tyget och gummit eller vad det nu är på framfoten. Båda gick igenom som reklamation men det känns ju inte riktigt okej miljömässigt att göra slut på skor på fyra månader. Mina speedcross 4 höll i nästan ett år innan de också gick sönder i tyget men de reklamerade jag inte eftersom det sannolikt berodde på yttre åverkan.

Jag har testat diverse kängor som ska tåla stallmiljö men det går inte. Min kropp är för trasig. Det som för andra är väldämpat i det sammanhanget är det inte för mig. Jag springer inte i mina löparskor utan jag går, det kanske säger något om mina behov? Ja det kostar men jag har inte råd att offra min kropp. Inga skor/kängor som inte går att justera fungerar. Jodhpurs t ex går inte alls.
 
Jag älskar verkligen mina speedcross men att byta skor var fjärde månad är mer än min ekonomi klarar. Det är de för dyra för och fyra månader är vad de håller för. Jag vill ha skor av bättre kvalité än så.

Jag behöver också nya vandringsskor att använda i stallet så tips på sköna sådana med uppbyggd hålfot önskas med.

En stor fördel för båda typerna av skor är om de har snabbsnörning. Gärna typ som speedcross har då mitt blodtryck inte hänger med om jag ska böja mig ner och knyta. Jag hamnar på golvet då vilket förstör lite :angel:

Angående snabbsnörning så skulle jag välja rätt sko och sedan byta skosnören om rätt sko inte har snabbsnörning från början.

Vad i Speedcross är det som du specifikt tilltalas av? Det blir lättare att ge tips eftersom alla bra skor inte är bra för alla personer/fötter/användningsområden.

Men utan mer information än smal läst och användningsområde så skulle jag tipsa om Inov8 X-talon 212.
 
Jadu, det undrar jag med! Första paret gick sönder i hälarna, andra paret släppte det mellan tyget och gummit eller vad det nu är på framfoten. Båda gick igenom som reklamation men det känns ju inte riktigt okej miljömässigt att göra slut på skor på fyra månader. Mina speedcross 4 höll i nästan ett år innan de också gick sönder i tyget men de reklamerade jag inte eftersom det sannolikt berodde på yttre åverkan.

Jag har testat diverse kängor som ska tåla stallmiljö men det går inte. Min kropp är för trasig. Det som för andra är väldämpat i det sammanhanget är det inte för mig. Jag springer inte i mina löparskor utan jag går, det kanske säger något om mina behov? Ja det kostar men jag har inte råd att offra min kropp. Inga skor/kängor som inte går att justera fungerar. Jodhpurs t ex går inte alls.

Har du provat tåligare kängor med annan innersula?

Rent allmänt, har du kollat på Bagheera? Jag använder inte det märket (jag behöver en styv sula med stötdämpning) men särbon som vill ha väldigt flexibel sula har hittat flera skor av det märket.
 
Angående snabbsnörning så skulle jag välja rätt sko och sedan byta skosnören om rätt sko inte har snabbsnörning från början.

Vad i Speedcross är det som du specifikt tilltalas av? Det blir lättare att ge tips eftersom alla bra skor inte är bra för alla personer/fötter/användningsområden.
Det verkar inte hjälpa att byta snören. Jag har testat. Det behöver vara anpassade till sådan snabbsnörning från början.

Smal läst men ändå plats för tårna. Speedcross 5 är de som sitter bäst. Speedcross 4 är för smala över tån. De verkar dock ha ändrat något på dem för det senaste paret speedcross 5 sitter inte alls lika skönt som tidigare. Jag behöver alltså skor som är vridstyva och som ger foten ordentligt stöd. Bra dämpning (bättre än speedcross 5 vore drömmen) och att sulan parerar felsteg.
 
Har du provat tåligare kängor med annan innersula?

Rent allmänt, har du kollat på Bagheera? Jag använder inte det märket (jag behöver en styv sula med stötdämpning) men särbon som vill ha väldigt flexibel sula har hittat flera skor av det märket.
Japp. Till och med med formgjuten sula från ortopeden. Det funkar inte. Jag behöver också vridstyv sula.
 
Japp. Till och med med formgjuten sula från ortopeden. Det funkar inte. Jag behöver också vridstyv sula.

Hm, knepigt läge. Antar att du tittat på Ecco? Jag har inga kängor därifrån men en massa "finskor" a la ballerina, stövlar och stövletter. Det är det enda märke mina fötter tål av den typen av skor och de har ju fritidsskor också.

Annars är ju mina "go-to" Merrell och Berghaus vad gäller grövre skor.
 
Hm, knepigt läge. Antar att du tittat på Ecco? Jag har inga kängor därifrån men en massa "finskor" a la ballerina, stövlar och stövletter. Det är det enda märke mina fötter tål av den typen av skor och de har ju fritidsskor också.

Annars är ju mina "go-to" Merrell och Berghaus vad gäller grövre skor.
Ecco funkade förr men tyvärr inte längre. Deras skor blir för sladdriga. Merell verkar generellt ha breda skor? De jag har provat därifrån glappar i hälen även om storleken är lagom och är allmänt för breda.

Berghaus har jag inte provat. Får kolla på det!
 
Ecco funkade förr men tyvärr inte längre. Deras skor blir för sladdriga. Merell verkar generellt ha breda skor? De jag har provat därifrån glappar i hälen även om storleken är lagom och är allmänt för breda.

Berghaus har jag inte provat. Får kolla på det!
De Berghaus jag hittar är väldigt tunga. Över 800 gram... Det blir för tunga tyvärr :(
 
Jag älskar verkligen mina speedcross men att byta skor var fjärde månad är mer än min ekonomi klarar. Det är de för dyra för och fyra månader är vad de håller för. Jag vill ha skor av bättre kvalité än så.

Jag behöver också nya vandringsskor att använda i stallet så tips på sköna sådana med uppbyggd hålfot önskas med.

En stor fördel för båda typerna av skor är om de har snabbsnörning. Gärna typ som speedcross har då mitt blodtryck inte hänger med om jag ska böja mig ner och knyta. Jag hamnar på golvet då vilket förstör lite :angel:
Lös det hela med att spara kvittot och reklamera skorna när de går sönder om du gillar modellen. Springer du inte ultramaror flera gånger o veckan så bör de hålla betydligt längre och du kommer inte ha några problem att hävda tillverkningsfel. … äsch då, läste nu att du inte ville göra så.

Jag har också Speedcross som reservskor och de har börjat släppa lite i gummit i fram men de är två år gamla. Kolla på skor som marknadsförs till swimrun annars, de brukar vara gjorda för både terräng och sten och brukar vara lätta.
 
Ecco funkade förr men tyvärr inte längre. Deras skor blir för sladdriga. Merell verkar generellt ha breda skor? De jag har provat därifrån glappar i hälen även om storleken är lagom och är allmänt för breda.

Berghaus har jag inte provat. Får kolla på det!

Jo, merrell är generellt bredare, fick tips om de eftersom jag ska ha bredare skor.
Hur är det med arbetskängor/skor? Tänker att dessa borde ju vara gjorda för att tåla mycket och dämpa och stöda?
 
Har du tittat på Salomon X Ultra 4? Jag har en tidigare modell och även samma modell i "mid"-variant och de har hållit i flera år. Dock gillar jag inte speedcross, tycker de är stumma och hårda och som att framdelen av skon inte passar ihop med bakdelen.

Fattar inte riktigt om det är två olika par skor du söker och vad skillnaden ska vara?

Har du testat nån Hoka-modell? Tänkte för att gå i. Jag har börjat springa skog/fjäll i speedgoat och älskar dem. Min mamma som har massor av problem med kroppen köpte likadana för att gå i och hon tycker också de är fantastiska. Jättemycket dämpning och supergrepp. De har rockersula och det kan ju kännas lite ovant. Och de är extremt olika speedcross.
 
Ecco funkade förr men tyvärr inte längre. Deras skor blir för sladdriga. Merell verkar generellt ha breda skor? De jag har provat därifrån glappar i hälen även om storleken är lagom och är allmänt för breda.

Berghaus har jag inte provat. Får kolla på det!
Merrell har breda skor, de funkar förträffligt på mig som verkligen har breda fötter och inte kommer ner i ett par vanliga dojjor från Nike eller Puma utan att gå upp flera storlekar, och knappt att det hjälper för att få till bredden. Jag fick spader på de adidasskorna jag köpte för några veckor sedan och köpte nya merellskor i onsdags. Är mycket nöjd. Till skillnad från adidas har de goretexmaterial och har rejäl sula så att jag står och går stadigt. Mina första par höll i ett års daglig användning (jag hade bara dem alltså).

Har du inte breda fötter är kanske inte merrell rätt för dig, om det inte finns några för smalfotade människor dock, det har jag inte koll på.
 
Har du tittat på Salomon X Ultra 4? Jag har en tidigare modell och även samma modell i "mid"-variant och de har hållit i flera år. Dock gillar jag inte speedcross, tycker de är stumma och hårda och som att framdelen av skon inte passar ihop med bakdelen.

Fattar inte riktigt om det är två olika par skor du söker och vad skillnaden ska vara?

Har du testat nån Hoka-modell? Tänkte för att gå i. Jag har börjat springa skog/fjäll i speedgoat och älskar dem. Min mamma som har massor av problem med kroppen köpte likadana för att gå i och hon tycker också de är fantastiska. Jättemycket dämpning och supergrepp. De har rockersula och det kan ju kännas lite ovant. Och de är extremt olika speedcross.
Ja jag hade hemma ett par sådana men de fungerade inte. De var liksom för höga i kragen så de tryckte mot fotknölarna på vristen.

Jag tror att speedcross är en sko som man antingen älskar eller avskyr. Det är en speciell sko och för mig är det som en dröm att sätta foten i dem.

Det är två par jag söker. Ett par att gå i som behöver vara löparskor och ett par att ha i stallet och när jag rider. De behöver vara mer åt hikingsko hållet. Har jag på mig ett par speedcross eller andra löparskor en längre tid när jag inte går aktivt utan går ett par steg, stannar, ja du vet, som man gör i stallet eller när jag rider får jag ont i fötterna.

Nej inte på några år. Då kändes de alltför ostabila men de kanske kan vara värda att titta på igen. Jag hittar dock inget om att de har vridstyv sula eller att de är smala i lästen?
 
Merrell har breda skor, de funkar förträffligt på mig som verkligen har breda fötter och inte kommer ner i ett par vanliga dojjor från Nike eller Puma utan att gå upp flera storlekar, och knappt att det hjälper för att få till bredden. Jag fick spader på de adidasskorna jag köpte för några veckor sedan och köpte nya merellskor i onsdags. Är mycket nöjd. Till skillnad från adidas har de goretexmaterial och har rejäl sula så att jag står och går stadigt. Mina första par höll i ett års daglig användning (jag hade bara dem alltså).

Har du inte breda fötter är kanske inte merrell rätt för dig, om det inte finns några för smalfotade människor dock, det har jag inte koll på.
Nej det är nog inte det. Jag har hört så många som är så nöjda med sina merell att jag har provat ett gäng men de fungerar inte alls för mig.
Lustigt att du nämner adidas. Förr var det de enda skorna jag kunde gå i och nu får jag asont i knäna av dem. Jag har blivit så mycket mer ostabil i lederna sedan jag använde sådana och adidas är inga stabila skor precis. Framförallt bakåt är de väldigt ostabila vilket gör att jag hamnar i ytterläge med knäna och knäna böjer sig åt fel håll. Dessutom är de alldeles för breda för mina fötter numera. Jag vet inte om det är min fot som har ändrat sig eller om det adidas som har ändrat sin läst. Jag köpte ett par för några år sedan men de gav jag bort för det gick inte och jag upptäckte det när jag redan hade gått i dem ute så de gick ju inte att lämna tillbaka precis.
 
De är tyvärr alldeles för tunga :(
Ah, jag var lite rädd för det. Tror vissa märken har skor som ska vara lättare, men de är ju antagligen ganska tunga ändå (så ska jubjust den modellen passa också)
Har du kollat på skor som riktar sig till orienterare? Jag har ett par dubbade skor från detta märke, och jag upplever de som (lite för) smala för min fot, man kan även välja vilket typ av fot man har så kommer rätt modeller upp.
https://www.vjsport.fi/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp