Löparskor men även vandrings/hikingskor med smal läst?

Ja jag hade hemma ett par sådana men de fungerade inte. De var liksom för höga i kragen så de tryckte mot fotknölarna på vristen.
Även den låga modellen?
Nej inte på några år. Då kändes de alltför ostabila men de kanske kan vara värda att titta på igen. Jag hittar dock inget om att de har vridstyv sula eller att de är smala i lästen?
Hur smala de är beror på modell. Men jag har smala och nätta fötter och vissa modeller funkar för mig. Kan inte ha exempelvis Merrell för de är så breda. Terrängskorna har ju mer vridstyv sula än asfaltsskorna men inte som en vandringssko.
 
Ah, jag var lite rädd för det. Tror vissa märken har skor som ska vara lättare, men de är ju antagligen ganska tunga ändå (så ska jubjust den modellen passa också)
Har du kollat på skor som riktar sig till orienterare? Jag har ett par dubbade skor från detta märke, och jag upplever de som (lite för) smala för min fot, man kan även välja vilket typ av fot man har så kommer rätt modeller upp.
https://www.vjsport.fi/
Tack! Får kolla där!
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Även den låga modellen?

Hur smala de är beror på modell. Men jag har smala och nätta fötter och vissa modeller funkar för mig. Kan inte ha exempelvis Merrell för de är så breda. Terrängskorna har ju mer vridstyv sula än asfaltsskorna men inte som en vandringssko.
Ja det var den låga modellen.

Kan vara värt att kolla på dem igen då! Så dumt när det inte står tydligt vilken typ av läst det är! Jag kan inte åka runt och prova i affärer utan måste beställa hem och då kan det bli många turer fram och tillbaka.
 
Har du testat Icebugs sortiment? Fantastiskt bra dojjor, både för vandring och löpning. De är väldigt lätta. Snabbknäppe också. De är inte så breda i lästen heller. Själv älskar jag Ariats skor och kängor (har fyra olika modeller själv). De är lite bredare, men jag tror att de har olika bredd på lästen. Jag köpte nyligen ett par Gore-Tex kängor från dem. Lätta och jättesköna!
 
Kan vara värt att kolla på dem igen då! Så dumt när det inte står tydligt vilken typ av läst det är! Jag kan inte åka runt och prova i affärer utan måste beställa hem
Jag har ju inte så stort utbud där jag bor så jag brukar googla recensioner/tester på skor jag är intresserad av. Klagar folk på att skorna är för smala brukar de vara bra för mig 😅. Speedgoat var jag lite tveksam till om de var för breda, skulle önskat något smalare men det är inget som stör när jag springer.

Tyvärr verkar ju trenden nu vara breda skor, och jag avskyr att glida omkring i skorna.
 
Nej det är nog inte det. Jag har hört så många som är så nöjda med sina merell att jag har provat ett gäng men de fungerar inte alls för mig.
Lustigt att du nämner adidas. Förr var det de enda skorna jag kunde gå i och nu får jag asont i knäna av dem. Jag har blivit så mycket mer ostabil i lederna sedan jag använde sådana och adidas är inga stabila skor precis. Framförallt bakåt är de väldigt ostabila vilket gör att jag hamnar i ytterläge med knäna och knäna böjer sig åt fel håll. Dessutom är de alldeles för breda för mina fötter numera. Jag vet inte om det är min fot som har ändrat sig eller om det adidas som har ändrat sin läst. Jag köpte ett par för några år sedan men de gav jag bort för det gick inte och jag upptäckte det när jag redan hade gått i dem ute så de gick ju inte att lämna tillbaka precis.
Jag har ju ett liknande problem som du med skor, fast jag behöver en bred sko istället och jag blev så otroligt
själaglad när jag hittade merrell för snart två år sedan första gången. En ordentlig sko, där man liksom inte betalar för namnet på samma vis som adidas, puma eller nike.
Verkligen tråkigt att du inte kan ha dem faktiskt, annars tror jag de hade fungerat bra!

Jag tror absolut att skor har förändrats, det måste de ju nästan ha gjort. För jag som behöver breda skor har ju alltid haft problem att hitta skor, men nu känns det som ett ännu större problem än tidigare, jättemånga, alldeles vanliga skor är smala nu, jämfört med tidigare. Kanske går adidas mot strömmen och har satsat på lite bredare?
 
Har du testat Icebugs sortiment? Fantastiskt bra dojjor, både för vandring och löpning. De är väldigt lätta. Snabbknäppe också. De är inte så breda i lästen heller. Själv älskar jag Ariats skor och kängor (har fyra olika modeller själv). De är lite bredare, men jag tror att de har olika bredd på lästen. Jag köpte nyligen ett par Gore-Tex kängor från dem. Lätta och jättesköna!
Ja jag testade icebugs förra året och mina fötter sa nej tack tyvärr.

Ariat har jag inte provat. Det jag har läst om dem är det inga skor som tål stallarbete utan mer för ridning. Jag har inte heller sett några skor utan bara som är i jodhpursmodell och det fungerar inte för mig men de kanske finns som skor nu?
 
Jag har ju inte så stort utbud där jag bor så jag brukar googla recensioner/tester på skor jag är intresserad av. Klagar folk på att skorna är för smala brukar de vara bra för mig 😅. Speedgoat var jag lite tveksam till om de var för breda, skulle önskat något smalare men det är inget som stör när jag springer.

Tyvärr verkar ju trenden nu vara breda skor, och jag avskyr att glida omkring i skorna.
Jag gör likadant. Googlar tester och läser recensioner på alla håll och kanter. Ofta kan man hitta olika beskrivningar av skon med på olika sidor så att det går att klistra ihop ett hum om ifall de kan passa. Jag försöker gärna hitta tillverkarens sida med men alla verkar inte tycka att skons läst eller vad den faktiskt är gjord för är så viktigt utan det står typ trailsko bara. Där älskar jag verkligen salomons hemsida, de beskriver skorna väldigt bra men deras kundtjänst är under all kritik. Jag har flera gånger mailat dem för att få råd och de svara typ "vet inte, kolla på de här" också länkar de till något helt annat än jag frågade om. Tyvärr verkar mina fötter och andras fötter inte alls vara överens om vad en skön sko är 😅

Ja visst verkar det så! Bra såklart för alla med breda fötter men precis som du avskyr jag känslan av att glida omkring i skon. Mina leder ogillar det starkt med!
 
Ja jag testade icebugs förra året och mina fötter sa nej tack tyvärr.

Ariat har jag inte provat. Det jag har läst om dem är det inga skor som tål stallarbete utan mer för ridning. Jag har inte heller sett några skor utan bara som är i jodhpursmodell och det fungerar inte för mig men de kanske finns som skor nu?
Det finns alla möjliga skor från Ariat. Vandringskängor, sneakers, gympadojor, cowboy boots mm. Gå in och kika på deras hemsida. Det är inte bara jodpurs. Då hade jag ju inte kunnat köpa vandringskängor av det märket t ex. De har också barnyard boots som är utmärkta stallkängor. De är dock inte justerbara.
Synd att det inte funkade med Icebugs.
 
Jag har ju ett liknande problem som du med skor, fast jag behöver en bred sko istället och jag blev så otroligt
själaglad när jag hittade merrell för snart två år sedan första gången. En ordentlig sko, där man liksom inte betalar för namnet på samma vis som adidas, puma eller nike.
Verkligen tråkigt att du inte kan ha dem faktiskt, annars tror jag de hade fungerat bra!

Jag tror absolut att skor har förändrats, det måste de ju nästan ha gjort. För jag som behöver breda skor har ju alltid haft problem att hitta skor, men nu känns det som ett ännu större problem än tidigare, jättemånga, alldeles vanliga skor är smala nu, jämfört med tidigare. Kanske går adidas mot strömmen och har satsat på lite bredare?
Ja man vet ju inte. Synd att de inte har olika bredder på lästen.

Så konstigt! Jag tycker precis tvärtom! Förr hade jag aldrig problem med att skorna var för breda. Nu känns det som att alla är för breda.
 
Ja jag testade icebugs förra året och mina fötter sa nej tack tyvärr.

Ariat har jag inte provat. Det jag har läst om dem är det inga skor som tål stallarbete utan mer för ridning. Jag har inte heller sett några skor utan bara som är i jodhpursmodell och det fungerar inte för mig men de kanske finns som skor nu?
Ariat har massor med olika skor och inte bara rid/stallskor. Jag har ett par Sport mule som jobbskor och de har hållit för 10000 steg per arbetpass i sju år eller så. Visserligen inomhus men de stallskor jag hade därifrån tidigare höll för stallarbete och ridning i tio år och då var de begagnade när jag fick dom så de är riktigt bra kvalitet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp