Löpband till hund?

Tilja

Trådstartare
En bekant till mig är i tagen att köpa ett löpband till sin hund för att komplettera promenadmotionen. För mig lät det hela galet först, som något som Cesar Millan och tokiga amerikaner håller på med. Men efter lite googlande så ser jag att det står lite överallt om löpband för hundar, att det finns speciella sådana att köpa etc.

Är det här vanligt? Är det många som har löpband till sin hund? Själv har jag alltid släpat runt mina utomhus i ur och skur, men de är retrievers och inte särskilt brydda av väder. Jag har inga planer på att ändra mina vanor, jag blev bara nyfiken. Har man kanske löpband till mer frusna hundar när det är kallt ute, eller till hundar som inte går att ha lösa men behöver springa av sig? Fast de kan ju inte direkt springa av sig på ett löpband, det är väl mer promenadtempo det med?

Har ni använt löpband till hund?

(Jag menar såklart inte vid rehab/träning på vattenband och liknande, utan som en del av vardagsmotionen för friska hundar).
 
En bekant till mig är i tagen att köpa ett löpband till sin hund för att komplettera promenadmotionen. För mig lät det hela galet först, som något som Cesar Millan och tokiga amerikaner håller på med. Men efter lite googlande så ser jag att det står lite överallt om löpband för hundar, att det finns speciella sådana att köpa etc.

Är det här vanligt? Är det många som har löpband till sin hund? Själv har jag alltid släpat runt mina utomhus i ur och skur, men de är retrievers och inte särskilt brydda av väder. Jag har inga planer på att ändra mina vanor, jag blev bara nyfiken. Har man kanske löpband till mer frusna hundar när det är kallt ute, eller till hundar som inte går att ha lösa men behöver springa av sig? Fast de kan ju inte direkt springa av sig på ett löpband, det är väl mer promenadtempo det med?

Har ni använt löpband till hund?

(Jag menar såklart inte vid rehab/träning på vattenband och liknande, utan som en del av vardagsmotionen för friska hundar).

Jag har ett löpband som jag använder kontinuerligt till mina hundar, 2-3 pass i veckan brukar det nog bli i snitt. För referens, så har jag tre brukshundar som är/har varit på elit/SM-nivå i lydnad/agility/bruksspår/svenskskydd, samt tre aktiva sällskapshundar.

Och du får ursäkta, men jag blir lite full i skratt av att du låter rätt så fördomsfull i det du skriver om hur du tror att löpband är och används (i andra fall än rehab) :D! Varför skulle ett löpband ex innebära att hundarna inte får vara ute i ”ur och skur”, att det är för frusna hundar som inte kan vara utomhus eller att hundarna inte kan vara lösa? Och att du skriver att de ”inte kan springa av sig på ett löpband” så undrar jag lite om du har sett de löpband för hund som finns på marknaden idag :)?

Ett löpband för hund är (eller kanske ska hålla ryggen fri och skriva ”ska vara”, eftersom det alltid kommer finnas de som använder det på ett märkligt och ibland skadligt sätt) ett komplement, inte ”istället för”. Löpband kan användas till prehab, rehab, styrketräning, konditionsträning etc. Man kan punktmarkera vilken lutning och vilken fart man har, om man vill köra långpass i högt tempo eller korta skrittpass, eller tvärtom.

Så svaret på övriga frågor är; ja det är rätt vanligt att använda löpband och ja det är många som har egna alt tränar på träningshallars löpband. Jag vet folk inom både bruks, jakt, agility, lydnad samt ”vanliga” sällskaps/familjehundar som använder sig av löpband som en del i hundarnas träning :).
 
Tack för svaret!
De skratten bjuder jag på! Jag har själv hållit på med bruks och agility i snart 20 år men har helt enkelt aldrig stött på det innan. Så tack för utbildningen, jag är nog bara helt omedveten, verkar det som! :laugh:
 
Tack för svaret!
De skratten bjuder jag på! Jag har själv hållit på med bruks och agility i snart 20 år men har helt enkelt aldrig stött på det innan. Så tack för utbildningen, jag är nog bara helt omedveten, verkar det som! :laugh:

Jag tror att det nog är de senaste 5-7 åren som löpbanden vuxit sig ”stora” inom hundfysträning, så det är inte en så gammal företeelse :)!
 
Nej, jag har inte använt det till hundarna. Då jag hade löpband till mig själv kände jag ändå att hundarna, små Pappisar, fick nog motion IOM hela dagar i stallet, med på ridturer etc.

Nu bor vi så att jag kan rasta hunden genom typ kasta boll både inne och ute om jag skulle vara sjuk och inte orka långa promenader.

Pappas sambo vet jag använt sitt löpband lite till hennes hund. Det är en aktiv hund som är ute mkt också, leker vilt och rör sig mkt med hundkompisar etc.
 
Vi köpte löpband för två år sen då vi inte hade några andra bra alternativ till den typen av kontrollerad motion. All cykelvägar i närheten är asfalterade och dessutom är han väldigt jobbig med hundmöten. Matte och husse är inte heller några som ger sig ut på löprundor. ;)
 
Skulle vara smidigt med löpband men jag promenerar hundar, för lite fart och fläkt brukar de få springa lösa också och så kör de agility osv.
För mer riktad träning så skulle ett löpband vara ett bra komplement tänker jag. Fast jag tror jag är i större behov av löpband än vad hundarna är 🤣.
 
Jag skulle gärna ha ett löpband till vår hund, det är inte alltid lätt att springmotionera henne ute. Tex ishalkan i vintras i 3 månader, sen har vi tyvärr ont om grusvägar att cykla på.
 
Jag kan se framför mig hur Ruben skulle sätta sig på bandet och åka av 😂

Men jag tycker det låter vettigt som komplement till annan träning, vid skitväder, om man själv är sjuk osv.
 
Jag kan se framför mig hur Ruben skulle sätta sig på bandet och åka av 😂

Men jag tycker det låter vettigt som komplement till annan träning, vid skitväder, om man själv är sjuk osv.

Min ena DS står helt still på bandet tills han når slutet, sen travar han fram till fronten på bandet och stannar så han åker bak till slutet igen, och sen upprepar han proceduren med ständigt viftande svans och tycker att han är ute och åker karusell eller nått :D !
 
Jag använde ett gåband/löpband för människor till rehab-träning på hund :) Började sen även köra lite på friska. Mest för att skritt-träna, för jag insåg att just skritt-träning ger längre steg och mer avslappnad skritt :)
Just nu står den i boden, men ibland tas den in för några veckor :D
 
Hade jag haft plats och råd hade jag köpt ett. Hade varit super till stora hunden nu när jag har valp eller för att träna bla skrittintervaller :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp