Löper om efter tre månader?

Lyan

Trådstartare
Min hund löpte i augusti förra året enligt hon jag fick henne av, sedan löpte hon inte förrän i juni och nu löper hon igen :confused: Hon visade tecken på skendräktighet med att bädda och göra bo bland mina strumpor men när det var över så började hon löpa igen och nu höglöper hon. Jag tog över henne sista oktober och då var hon sjuk så det har blivit en bukoperation och sedan en massa småsaker på löpande band. Jag räknar dock henne som helt frisk sedan ett par månader tillbaka.

Kan flytt, operation mm påverka löpet så långt efter eller kan det vara symptom på livmodersinflammation? Hon är pigg och glad, äter och dricker som vanligt men kissar oftare (vilket ju är normalt vid löp). Jag är livrädd för livmodersinflammation men samtidigt är jag rädd för att kastrera henne pga risken för sammanväxningar och andra problem av två bukoperationer. Eller överdriver jag den risken?
 
Jag skulle tagit henne till veterinär för säkerhets skull. Helst en som har ultraljud. Det framgår inte hur gammal hon är.
 
Det är inte så att hon är väldigt ung och inte blivit helt regelbunden i sina löp än? Eller att ni har en annan tik, och att hon nu börjat synka sitt löp med den andra? Det är de anledningarna jag kommer på som gett mina oregelbundna löp.

I mitt fall var så köpte ena tiken väldigt ofta de första gångerna, med 2-3 månader mellan sina första två löp. Men sedan har hon gång för gång gått längre mellan löpen, och efter jag skaffade en till tik är de nu båda synkade så att de löper samtidigt ca var 5:e månad.
 
Hon är en pudel/chihuahua på åtta år. Så hon är ju inte gammal för sina raser men åtta är väl ändå inom riskåldern? Jag har tre andra tikar men de är alla kastrater så synka löp är inte aktuellt i detta fallet.
Är nog lika bra att ringa veterinären imorgon och be om ett ultraljud så jag slipper oroa mig. Tänkte inte på att man kan ultraljuda utan tänkte att det var att kastrera eller avvakta som var alternativen
 
Jag tog min då 10-åring till veterinär då hon började löpa alldeles för tidigt. Ultraljud visade cystor på äggstockarna (tror jag det var). Jag valde att kastrera i förebyggande syfte och betala själv. Resonerade som så: Hellre låta operera en frisk hund i god kondition och betala själv än en nödvändig operation av en sjuk hund, även om det senare skulle gå på försäkringen.
 
Veterinären tyckte att jag kunde avvakta eftersom hon är som vanligt men hålla stenkoll på henne och höra av mig direkt om något ändras. Jag går i valet och kvalet om jag ska kastrera henne i förebyggande syfte som jag har gjort med två av de andra. Den ena löpte i 4,5 veckor istället för 2,5 så då blev jag rädd och kastrerade och så tog jag syrran samtidigt. Den gamla hade flytningar så kastrerades pga det och då sa veterinären att det hade blivit en riktig inflammation nästa löp så har blivit ännu räddare efter det. Vet att min rädsla mot just livmodersinflammation nog är lite överdriven men min morbrors hund dog av det trots att hon var ung så efter det har jag varit jätterädd.

Så jag håller med om att det är bättre att kastrera en frisk hund än en dödssjuk men Pärla har redan varit med om så mycket så det tar emot att utsätta henne för ännu en operation med konvalescens och allt vad det innebär och jag är rädd för att två bukoperationer ska ge besvär för henne i framtiden 😕 Jag får fundera några dagar tror jag. Jag har iallafall tur med att jag har en klinik relativt nära som bara tar 4000kr för en liten tik
 
Livmoderinflammation är vanligt på äldre hundar (8 år räknas som äldre hund)
Ha koll om det kommer flytningar från vulva, feber, dricker och kissar mer, äter sämre, påverkat allmäntillstånd eller kräks. För det är tecken på livmoderinflammation, oftast kommer livmoderinflammation långsamt, men ibland kan hunden snabbt bli dålig, och alla behöver inte ha flytningar.

Om hunden mår bra skulle jag avvakta, jag vet ej om stress vid flytten, ny miljö, mm, kanske kan påverka hormonerna i kroppen.

Att kastrera en frisk tik är egentligen ett ganska lätt ingrepp, konvalescens efter operation är inte speciellt lång eller svår. Och 2 buk operationer är inget som påverkar hunden negativt i framtiden om det inte var några komplikationer eller liknande. Men det är alltid en risk med narkos.
 
Jag håller stenkoll på henne. Vilket också gör att jag överdriver varje grej hon gör som att tvätta sig och kissa när det ju är normalt vid löp. Hon har tysta löp så inget blod eller flytningar alls. Vilket gör mig ännu mer orolig för är rädd att eventuellt var blir fångat inne i livmodern och inte kan komma ut.

Hon verkar må prima så det är nog jag som överdriver men jag är så rädd efter att min morbrors hund dog så plötsligt.

Jag har hört att flytt kan påverka löpet men Pärla har ju bott här sedan sista oktober så jag tycker inte att det borde påverka så långt i efterhand men jag vet ju inte.

Jag har kastrerat 4 tikar varav tre klarade det galant men den fjärde hade mycket svår konvalescens. Men Pärla är ju redan opererad en gång och förutom att hon fick ryggont och spänningar efteråt så gick allt bra. Hon är en riktig tuffing! Vilket gör att jag oroar mig ännu mer för att hon inte ska visa om något är fel 😕

Jag får nog ringa veterinären och boka tid för detta gör mig hysterisk. Men narkosen oroar mig också eftersom hon är så pytteliten 😕

Dessa jyckar :arghh:
 
Jag håller stenkoll på henne. Vilket också gör att jag överdriver varje grej hon gör som att tvätta sig och kissa när det ju är normalt vid löp. Hon har tysta löp så inget blod eller flytningar alls. Vilket gör mig ännu mer orolig för är rädd att eventuellt var blir fångat inne i livmodern och inte kan komma ut.

Hon verkar må prima så det är nog jag som överdriver men jag är så rädd efter att min morbrors hund dog så plötsligt.

Jag har hört att flytt kan påverka löpet men Pärla har ju bott här sedan sista oktober så jag tycker inte att det borde påverka så långt i efterhand men jag vet ju inte.

Jag har kastrerat 4 tikar varav tre klarade det galant men den fjärde hade mycket svår konvalescens. Men Pärla är ju redan opererad en gång och förutom att hon fick ryggont och spänningar efteråt så gick allt bra. Hon är en riktig tuffing! Vilket gör att jag oroar mig ännu mer för att hon inte ska visa om något är fel 😕

Jag får nog ringa veterinären och boka tid för detta gör mig hysterisk. Men narkosen oroar mig också eftersom hon är så pytteliten 😕

Dessa jyckar :arghh:
Eftersom du är orolig för narkosen och ingreppet så se till att boka kastreringen på ett djursjukhus där välutbildad narkospersonal och modern övervakningsutrustning finns. Toyhundar är alltid risknarkoser och bör inte sövas på vilket litet ställe som helst.
 
Eftersom du är orolig för narkosen och ingreppet så se till att boka kastreringen på ett djursjukhus där välutbildad narkospersonal och modern övervakningsutrustning finns. Toyhundar är alltid risknarkoser och bör inte sövas på vilket litet ställe som helst.
Jag tänkte ta henne till samma ställe som hennes systrar. De har också kastrerat min ena marsvinshona och det gick jättebra 🙂 Det är inget djursjukhus men de har fem veterinärer enligt hemsidan och jag känner en av sjuksköterskorna och hon är jätteduktig på marsvin och smådjur. Det ligger bara en timme från mig också så ingen extrem resa
 
Då var tid bokad! De ville inte ta henne direkt pga blödningsrisken vid löp om jag fattade det rätt så jag fick tid om en månad. Det kommer att bli en nervös månad! Men jag tror att detta blir det bästa för både mig och Pärla (och framförallt mina nerver)
 
Eftersom du är orolig för narkosen och ingreppet så se till att boka kastreringen på ett djursjukhus där välutbildad narkospersonal och modern övervakningsutrustning finns. Toyhundar är alltid risknarkoser och bör inte sövas på vilket litet ställe som helst.

Det är inte alls någon risknarkos att söva små hundar, vart har du fått det ifrån? risknarkos är tex trubbnosiga hundar och hundar med hjärtproblem eller sjukdomar.
Det är inga problem att söva en fullt frisk liten hund, det enda är att dem lättare sjunker i temperaturen, men en riktig veterinär klink har ju all utrustning som behövs för att hjälpa hunden hålla rätt temperatur under och efter narkosen.
 
Det är inte alls någon risknarkos att söva små hundar, vart har du fått det ifrån? risknarkos är tex trubbnosiga hundar och hundar med hjärtproblem eller sjukdomar.
Det är inga problem att söva en fullt frisk liten hund, det enda är att dem lättare sjunker i temperaturen, men en riktig veterinär klink har ju all utrustning som behövs för att hjälpa hunden hålla rätt temperatur under och efter narkosen.
Malibu är veterinär. Jag antar att hon har lite koll.
 
Det är inte alls någon risknarkos att söva små hundar, vart har du fått det ifrån? risknarkos är tex trubbnosiga hundar och hundar med hjärtproblem eller sjukdomar.
Det är inga problem att söva en fullt frisk liten hund, det enda är att dem lättare sjunker i temperaturen, men en riktig veterinär klink har ju all utrustning som behövs för att hjälpa hunden hålla rätt temperatur under och efter narkosen.
Såklart att det är högre risk att söva en hund som knappt väger 2 kg (jag vet inte hur mycket TS hund väger bara att den är väldigt liten). Risken för hypotermi och hypoglykemi är betydligt högre. Mindre kliniker har oftast inte samma övervakningsutrustning som ett stort djursjukhus har råd med, det finns inte samma typ av utrustning för värmetillförsel, mindre urval av läkemedel och det finns mindre personal och i många fall också mindre utbildad personal (till exempel djurvårdare som sköter narkosen istället för leg. djursjuksköterskor).
 
Pärla väger 2kg ganska på grammet, så hon är inte yttepytte men hon är ju definitivt inte stor
 
Är det normalt att de inte blöder något alls innan höglöp men sedan får rätt mycket ljusröda flytningar? Hennes förra löp kom det inga flytningar alls vad jag kan komma ihåg och mina andra tikar har också löpt utan att blöda alls
 
Är det normalt att de inte blöder något alls innan höglöp men sedan får rätt mycket ljusröda flytningar? Hennes förra löp kom det inga flytningar alls vad jag kan komma ihåg och mina andra tikar har också löpt utan att blöda alls
Min 7-åriga chihuahua har alltid haft det så, hon blöder inget förrän vid höglöpet då hon har ljusröda, vattninga flytningar/blod.
 
Såklart att det är högre risk att söva en hund som knappt väger 2 kg (jag vet inte hur mycket TS hund väger bara att den är väldigt liten). Risken för hypotermi och hypoglykemi är betydligt högre. Mindre kliniker har oftast inte samma övervakningsutrustning som ett stort djursjukhus har råd med, det finns inte samma typ av utrustning för värmetillförsel, mindre urval av läkemedel och det finns mindre personal och i många fall också mindre utbildad personal (till exempel djurvårdare som sköter narkosen istället för leg. djursjuksköterskor).

Men jag skrev ju det, att det inte är ökad risk på "en riktig veterinär klink har ju all utrustning som behövs".
TS är rädd för att söva och kastrera sin lilla hund då hon fått information att narkosriskerna ska vara för farliga för dessa små hundar. Men på en klink med all utrustning och kunskap kan man idag söva dessa små hundar och kastrera utan problem. Att däremot söva samma hunden när den har en brusten livmoderinflammation är extremt riskfyllt, det kan jag hålla med om.

Malibu är veterinär. Jag antar att hon har lite koll.
Idag söver man marsvin, kaniner, t.o.m råttor och hamstrar. Så att säga att söva en liten hund för en normal kastrering ska vara någon form av stor fara är bara felaktigt. Men som jag skrev ska man söva på en riktig veterinär klink med all utrustning som behövs.
Sedan är all narkos riskfylld.
 
Är det normalt att de inte blöder något alls innan höglöp men sedan får rätt mycket ljusröda flytningar? Hennes förra löp kom det inga flytningar alls vad jag kan komma ihåg och mina andra tikar har också löpt utan att blöda alls

ta tempen på hunden och kolla så hon inte har feber, det är ett vanligt symtom vid livmoderinflammation
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 839
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 226
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 178
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hjälp! Behöver råd och stöttning gällande min trettonåriga tik Tuva. Hon har alltid varit en lugn och harmonisk hund som haft svårt att...
Svar
13
· Visningar
2 335
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp