Löper om efter tre månader?

Men jag skrev ju det, att det inte är ökad risk på "en riktig veterinär klink har ju all utrustning som behövs".
TS är rädd för att söva och kastrera sin lilla hund då hon fått information att narkosriskerna ska vara för farliga för dessa små hundar. Men på en klink med all utrustning och kunskap kan man idag söva dessa små hundar och kastrera utan problem. Att däremot söva samma hunden när den har en brusten livmoderinflammation är extremt riskfyllt, det kan jag hålla med om.


Idag söver man marsvin, kaniner, t.o.m råttor och hamstrar. Så att säga att söva en liten hund för en normal kastrering ska vara någon form av stor fara är bara felaktigt. Men som jag skrev ska man söva på en riktig veterinär klink med all utrustning som behövs.
Sedan är all narkos riskfylld.
Jag antar att Malibu har koll på det också.
 
Men jag skrev ju det, att det inte är ökad risk på "en riktig veterinär klink har ju all utrustning som behövs".
TS är rädd för att söva och kastrera sin lilla hund då hon fått information att narkosriskerna ska vara för farliga för dessa små hundar. Men på en klink med all utrustning och kunskap kan man idag söva dessa små hundar och kastrera utan problem. Att däremot söva samma hunden när den har en brusten livmoderinflammation är extremt riskfyllt, det kan jag hålla med om.


Idag söver man marsvin, kaniner, t.o.m råttor och hamstrar. Så att säga att söva en liten hund för en normal kastrering ska vara någon form av stor fara är bara felaktigt. Men som jag skrev ska man söva på en riktig veterinär klink med all utrustning som behövs.
Sedan är all narkos riskfylld.
De (alltså toyhundar) har ju fortfarande ökad risk för komplikationer under narkos precis som råttor, marsvin och hamstrar mfl har. Så jo, det är ökad narkosrisk på dessa djur och är man därför mycket orolig som TS så kan det vara läge att välja en veterinärklinik som också har utökad kunskap om just det.
Att vänta till livmodern evtl rupturerar är det väl ingen som skrivit något om i tråden? Det är ju inte ens konstaterat att TS hund har livmoderinflammation och TS har bokat in en tid för kastrering och har kontakt med en veterinär som sagt vad TS ska hålla utkik efter. Jag är säker på att @Lyan skulle åka in med sin hund om det hinner bli sjuk innan den inplanerade kastreringen, hon verkar vara väldigt uppmärksam och mån om sina djur utifrån flera trådar att döma :)
 
De (alltså toyhundar) har ju fortfarande ökad risk för komplikationer under narkos precis som råttor, marsvin och hamstrar mfl har. Så jo, det är ökad narkosrisk på dessa djur och är man därför mycket orolig som TS så kan det vara läge att välja en veterinärklinik som också har utökad kunskap om just det.
Att vänta till livmodern evtl rupturerar är det väl ingen som skrivit något om i tråden? Det är ju inte ens konstaterat att TS hund har livmoderinflammation och TS har bokat in en tid för kastrering och har kontakt med en veterinär som sagt vad TS ska hålla utkik efter. Jag är säker på att @Lyan skulle åka in med sin hund om det hinner bli sjuk innan den inplanerade kastreringen, hon verkar vara väldigt uppmärksam och mån om sina djur utifrån flera trådar att döma :)
Tack! Jag gör så gott jag kan för att mina djur ska må så bra som möjligt ❤️ Och självklart blir det akuten om hon skulle bli påverkad på något sätt men hon är som vanligt förutom de rödvattniga flytningarna. På sätt och vis känns flytningarna lite lugnande eftersom det förhoppningsvis betyder att eventuell varbildning har en väg att ta sig ut och inte blir inkapslad i livmodern
 
Pärla beter sig fortfarande som att hon höglöper 😕 Det är ju snart två veckor! Inga flytningar längre. Hon äter, bajsar och rusar runt som vanligt. Drickandet verkar normalt vad jag kan se men jag vet ju inte hur mycket hon dricker när jag sover eller är iväg. Möjligtvis att hon är mer i behov av att vara nära men hon vill alltid vara nära så det är svårt att veta om det är pga löpet eller för att jag har varit upptagen med annat där hon inte har kunnat ligga i famnen.

Det största problemet som jag ser nu är att de andra hundarna är dödströtta på henne för hon i princip trakasserar dem med att köra upp arslet i ansiktet på dem och stå där och gnugga sig. Hon hör ju inte när de morrar så hon reagerar inte förrän de gör ett utfall mot henne. Inga tänder utan bara en markering men jag är rädd att någon ska tröttna totalt på henne och det blir bråk 😕 Jag särar såklart på dem när jag ser att de andra börjar tröttna men det är ju inte alltid jag ser det och alla vill vara med mig så de blir jätteolyckliga om jag stänger någon ute 😕 Jag är också rätt trött på att hon stjäl mina trosor från tvättkorgen och ligger och slickar och äter på dem :yuck:

Jag hatar vintern innerligt men kan det inte bli oktober snart så vi får detta överstökat för mina nerver ligger på utsidan!
 
Fortfarande höglöpsbeteende och nu kommer det ljusröda flytningar igen. Hon tvättar sig jättemycket och kissar hela tiden (dock inte inne mer än tidigare utan bara ute) så nu är jag inte bara livrädd för livmodersinflammation utan även att hennes urinsten kommit tillbaka 😓 Vet inte om jag ska in och röntga eller ultraljuda henne innan operationen för om det är en sten så är det ju lika bra att ta den samtidigt i så fall. Om det inte är frågan om det är dags att säga stopp i så fall 😭😭😭
 
Fortfarande höglöpsbeteende och nu kommer det ljusröda flytningar igen. Hon tvättar sig jättemycket och kissar hela tiden (dock inte inne mer än tidigare utan bara ute) så nu är jag inte bara livrädd för livmodersinflammation utan även att hennes urinsten kommit tillbaka 😓 Vet inte om jag ska in och röntga eller ultraljuda henne innan operationen för om det är en sten så är det ju lika bra att ta den samtidigt i så fall. Om det inte är frågan om det är dags att säga stopp i så fall 😭😭😭
Jag hade åkt in för att utesluta livmoderinflammation samt urinsten. Kanske behöver ni tidigarelägga kastreringen.
 
Får inte tag på dem men lämnade ett meddelande så de ringer upp när de får tid.

Jag tog tempen på henne igen och den låg på 36,6. Är det någon fara att det är så lågt? Hon har legat på ca 37 de andra gångerna jag har tempat henne så hon verkar ligga rätt lågt överlag
 
Tid imorgon 14.30 hos min vanliga veterinär. Då ska de kolla efter stenar och se om de kan se något med sitt ultraljud, det var tydligen inte jättebra men hon är ju så liten att det borde synas om livmodern är full

Usch vad jag är nervös! Om hon har stenar igen så vet jag inte vad jag ska göra 😭
 
Inga stenar och ingen märkbar infektion! Hon hade lite kristaller men veterinären sa att det var inget att oroa sig för. Så nu kan jag förhoppningsvis hålla mig någorlunda lugn till kastreringen!

Vad skönt! 🙏🏻 Det är så fruktansvärt hemskt när djuren inte är som vanligt. Bra beslut att du åkte till veterinären,mycket för din egna skull också. ❤️ Jag tror att man faktist skulle kunna oroa ihjäl sig när det kommer till djuren...
 
Vad skönt! 🙏🏻 Det är så fruktansvärt hemskt när djuren inte är som vanligt. Bra beslut att du åkte till veterinären,mycket för din egna skull också. ❤ Jag tror att man faktist skulle kunna oroa ihjäl sig när det kommer till djuren...
Ja det är det verkligen! Jag är sjuk av oro. Jag är så rädd att missta något av djuren! Det är ALLTID någon som är sjuk. Det känns som att det ligger en förbannelse över mig när det gäller djuren 😢 De enda som tuffar på utan problem är vaktlarna (PEPPAR PEPPAR!!). Mina nerver ligger på utsidan och jag känner konstant en känsla av hopplöshet och hjälplöshet och kan aldrig njuta av att tex bara gå en promenad pga all oro och ångest
 
Nu sitter jag och en väldigt ynklig Pärla på tåget hem. Livmodern hade förändringar men jag vet inte hur mycket då veterinären var upptagen med en annan patient så det var en djursjukvårdare som lämnade ut henne. De kommer att skicka journalen via mail sedan. Allting har gått bra och hon har varit jätteduktig ❤️ Nu blir det att ta det lugnt för henne i två veckor och så hoppas jag verkligen att hon slipper mer problem!!

49C25D2E-5E61-4440-BB6F-662282102AB3.jpeg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 843
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 226
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 179
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hjälp! Behöver råd och stöttning gällande min trettonåriga tik Tuva. Hon har alltid varit en lugn och harmonisk hund som haft svårt att...
Svar
13
· Visningar
2 335
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp