Löpning till fjälls!?

_carmenzita_

Trådstartare
Är det nån som ska springa Ramundberget Challenge i år?

Några tips?

Det blir mitt första lopp till fjälls så jag nöjer mig att springa Klinken runt den helgen, 12 km.

Tränar just nu på en väldigt kuperad elljusslinga (pga benhinnorna så asfalt går bort). Jag bor fjällnära så jag tänkte springa lite hemma som förberedelse men tar gärna emot lite tankar och tips.
 
Sv: Löpning till fjälls!?

En vän/bekant sprang Björkliden Artic Mountain maraton (och vann) denna person tränade i slalombacken, upp och ner, upp och ner. Det kanske kan vara något? Nu är det kanske helt annan typ av tävling? Är inte så insatt eftersom jag bara springer ifall jag blir jagad:o
 
Senast ändrad:
Sv: Löpning till fjälls!?

upp i fjallet och trana :) avundsjuk! jag vill ocksa ha fjall att trana i! skulle hemkst gjarna ha nagot sadan tavling att trana mot, men det ar sa mycket i vagen hela tiden :(
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Backträning är bra och jag har 1 mil till närmsta slalombacke så det kanske vore nåt :)
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Jag har planerat att springa några pass på fjället, det enda är att jag är så rädd att stuka min högra fot, jag har gjort det så många gånger att den är instabil.
Vet inte om jag törs tejpa för att få stabilitet utan att få skav?
 
Sv: Löpning till fjälls!?

kolla om det gar att fa tag pa nagot sorts stod? det finns ju en massa olika till knan beroende pa vad problemet ar, sa det borde ju finnas nagot liknande till foten?

mina hiking botts hoppas in i hjarnan, for dar har du tamefan stod. Men det ar ju ungefar som att springa med cement pa fotterna. Sist jag sprang med dem trillade jag ratt rejalt :D

edit: kanske ska tillagga att jag inte ute for att springa, utan tankte bara att det vore ju bra att komma till bilen snabbare...
 
Senast ändrad:
Sv: Löpning till fjälls!?

Ett tips är att inte bara träna uppförsbacke utan också nerförsbacke. Många springer upp men går ner. Nerför sliter massor på kroppen och det är viktigt att man har muskler för det. Lycka till!
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Elljusslingan är väldigt kuperad så det blir både uppför och nerför, men just nerför vågar jag inte springa just nu eftersom jag är rädd att stuka foten igen. Har du använt tejp nån gång och lyckats springa längre sträckor utan att få skav?
Tanken är att jag kanske måste prova det innan loppet i augusti.
Att knöla på mig ankelstöd tror jag inte riktigt på tyvärr, tror att det ger skav ;)
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Jag har inte tejpat för stabilitet men vet att många idrottare gör det (ex inom orientering verkar "alla" göra det). Om man ser till att tejpen läggs slätt så ska det väl inte skava. Jag har tejpat mot skav någon gång men numera använder jag bara vaselin.
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Precis, en del verkar inte kunna springa utan men jag tror att det många gånger sitter mer mentalt då.

Det som är jobbigt i terrängen är att jag måste hela tiden se vart jag sätter fötterna, behövs så lite för att vricka dem, men det kanske går att träna upp.
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Börjar loppet nere i Ramundberget?
I så fall kan du vänta dig ett litet helvete att komma upp...;)
Har gått nerifrån och upp till gruvorna och det är jäkligt brant...:p
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Ett tips är att inte bara träna uppförsbacke utan också nerförsbacke. Många springer upp men går ner. Nerför sliter massor på kroppen och det är viktigt att man har muskler för det. Lycka till!

Jupps..har testat att springa nerför nästan hela Hamrafjället och det är på vissa ställen till och med brantare än gruvturen vid Ramundberget..tog 25 minuter ner. O_o
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Det är klinken runt 12 km och ska vara fin stig.
Dag 2 är det mittåkläppen upp, men det har jag inte anmält mig till:-)
Backar tränar jag och jag planerar några turer nästa vecka när vi åker till stugan till fjälls.
Hundshögen är rätt brant också att klättra uppför :-D
Fler tips och input?
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Hade också problem med att jag stukade mina fötter i tid och otid. Lösningen för mig var att träna mycket balans för att träna upp fotleden.
Börja med att stå på en fot, sen på tårna. Man kan öka svårigheten allt eftersom genom att blunda, stå på balansplatta osv. Ganska smidigt sätt att träna då man kan göra det i matkön utan att det syns för mycket. :) Lycka till!
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Blir lite alplöpning för mig nu i slutet på juli då jag ska springa Swiss alpine 78km i Davos :-)
 
Sv: Löpning till fjälls!?

WOW!!! :eek:

Krävs många års träning för det antar jag! Hur har du planerat inför detta?
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Det är klinken runt 12 km och ska vara fin stig.
Dag 2 är det mittåkläppen upp, men det har jag inte anmält mig till:-)
Backar tränar jag och jag planerar några turer nästa vecka när vi åker till stugan till fjälls.
Hundshögen är rätt brant också att klättra uppför :-D
Fler tips och input?

Latmansturen alltså...;)

Själv föredrar jag att gå uppför, min kondis och mina knän tillåter inte värre ansträngningar..:D
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Kanske det :-) men jag har ju tränat uppför Hundshögen som är ca 160 m högre än Mittåkläppen ;-) så även om jag nöjer mig med 12 km så kan det räcka till ändå.
:-D
 
Sv: Löpning till fjälls!?

Jag tänkte mer på lutning än faktisk höjd, hade ni varit tvugna att springa upp från Ramundberget till gruvvålen då hade det blitt jobbigt...:D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 886
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp