Löptikar och trötthet (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Maniac123

Trådstartare
Nu är vi tillbaka till en period när flatten går hela koppellängden bakom och såsar på promenaderna. Går man längre än runt kvarteret så stannar hon och tittar bakåt och vill vända hem. Såhär är det efter löpen. Hon ser ut som hon är 15 år! Såååå segt :meh:
 
Nu är vi tillbaka till en period när flatten går hela koppellängden bakom och såsar på promenaderna. Går man längre än runt kvarteret så stannar hon och tittar bakåt och vill vända hem. Såhär är det efter löpen. Hon ser ut som hon är 15 år! Såååå segt :meh:
Påminner om Corinne, fast hon tyckte det dög med att kissa på gräsmattan utanför dörren för att sedan få gå in igen för att sova. Gick inte en meter längre. 🙄
 
Påminner om Corinne, fast hon tyckte det dög med att kissa på gräsmattan utanför dörren för att sedan få gå in igen för att sova. Gick inte en meter längre. 🙄
Bira tycker nog egentligen samma sak, men kan sträcka sig så långt som runt kvarteret. Men då är hon heeeeelt slut efteråt :meh: Hon är i vanliga fall en slö hund men detta tar ju priset, hon ser ut som hon är döende. Förra gången åkte jag till o med in och tog prover på henne, trodde hon hade cancer :angel:
 
Bira tycker nog egentligen samma sak, men kan sträcka sig så långt som runt kvarteret. Men då är hon heeeeelt slut efteråt :meh: Hon är i vanliga fall en slö hund men detta tar ju priset, hon ser ut som hon är döende. Förra gången åkte jag till o med in och tog prover på henne, trodde hon hade cancer :angel:

Passar kompisens tik just nu, hon har nyss slutat löpa. Är som du beskriver det på promenader. Går längst bak i kopplet, försöker man uppmuntra henne att gå på lite så ser hon helt plågad ut. Bitvis kan hon få lite mer fart men för det mesta är det segt just nu.
 
Nu är vi tillbaka till en period när flatten går hela koppellängden bakom och såsar på promenaderna. Går man längre än runt kvarteret så stannar hon och tittar bakåt och vill vända hem. Såhär är det efter löpen. Hon ser ut som hon är 15 år! Såååå segt :meh:

Doris är likadan, först ett par månader före löpet och sen nån månad efter. Det är tur att hon bara löper 1 gång per år...

Jag brukar vara ganska hård och ta med henne på ordentliga promenader ändå eftersom jag vill komma ut och jag inte tror att hon har ont men hon kan verkligen göra mig galen då.
 
Helt okunnig om tikar, visste inte att det medföljde sådan trötthet. Är det vanligt alltså?
Min erfarenhet är att det verkar rasbundet. Ingen av våra tidigare flattar har varit påverkade. Denna är väldigt trött efter löpet, men inte skendräktig eller så. Våra dalmatinertikar har blivit väldigt dåliga efter löp, fått feber osv.
 
Doris är likadan, först ett par månader före löpet och sen nån månad efter. Det är tur att hon bara löper 1 gång per år...

Jag brukar vara ganska hård och ta med henne på ordentliga promenader ändå eftersom jag vill komma ut och jag inte tror att hon har ont men hon kan verkligen göra mig galen då.
Vad jobbigt att hon är sån före löpet med :( Min löper också bara en gång om året, tack o lov!

Vi gör som du, tar med henne ut ändå och lever som vanligt. Tror inte hon mår bättre av att bara vara hemma, även om hon själv tror det :angel:
 
Beror nog på vem du frågar, mitt svar baserat på min erfarenhet av ett hyfsat stort antal ägda och uppfödda tikar är att det är ovanligt. Jag har inte ägt en enda en som påverkats öht av löp.
Min erfarenhet är att det verkar rasbundet. Ingen av våra tidigare flattar har varit påverkade. Denna är väldigt trött efter löpet, men inte skendräktig eller så. Våra dalmatinertikar har blivit väldigt dåliga efter löp, fått feber osv.

Det är ju till stor del en avelsfråga med eftersom det oftast verkar gå i arv. Ser sällan hundar som blir så nere i arbetande raser/linjer där dessa sorteras bort ur avel.
Jag kan ju personligen tycka att hundar som blir väldigt påverkade av sin könsdrift och löp inte bör avlas på.
 
Det är ju till stor del en avelsfråga med eftersom det oftast verkar gå i arv. Ser sällan hundar som blir så nere i arbetande raser/linjer där dessa sorteras bort ur avel.
Jag kan ju personligen tycka att hundar som blir väldigt påverkade av sin könsdrift och löp inte bör avlas på.
Håller med helt och hållet! :) Mina är/ska kastreras dessutom, så de slipper det.

Jag tycker man ser samma sak hos hanarna också. Att hanar avlade för arbete inte har alls samma problem runt löptikar som sällskapsavlade.
 
Det är ju till stor del en avelsfråga med eftersom det oftast verkar gå i arv. Ser sällan hundar som blir så nere i arbetande raser/linjer där dessa sorteras bort ur avel.
Jag kan ju personligen tycka att hundar som blir väldigt påverkade av sin könsdrift och löp inte bör avlas på.
Jag har inte hört att någon annan tik i ”familjen” har haft samma problem men vet att en annan var så svårt att få dräktig så dom fick ge upp pga åldern.

Min hund har inte haft några problem att träna under den här perioden, hon har varit lika peppad som vanligt, utan det är just promenaderna som är jobbiga. Men jag håller med om att det inte är något man vill avla på, man vill väl kunna fysträna en brukshund även vid löpet.

Det är dessutom sjukt jobbigt och tråkigt för mig som ägare så jag tycker också att man bör undvika att avla på hundar med de här problemen.
 
Vad jobbigt att hon är sån före löpet med :( Min löper också bara en gång om året, tack o lov!

Vi gör som du, tar med henne ut ändå och lever som vanligt. Tror inte hon mår bättre av att bara vara hemma, även om hon själv tror det :angel:

Haha jag tänker samma sak! Och om inte annat så har hon ändå många timmar över till att hänga i soffan 😉
 
Jag har inte hört att någon annan tik i ”familjen” har haft samma problem men vet att en annan var så svårt att få dräktig så dom fick ge upp pga åldern.

Min hund har inte haft några problem att träna under den här perioden, hon har varit lika peppad som vanligt, utan det är just promenaderna som är jobbiga. Men jag håller med om att det inte är något man vill avla på, man vill väl kunna fysträna en brukshund också.
Nej, det finns ju alltid undantag!
 
Det är ju till stor del en avelsfråga med eftersom det oftast verkar gå i arv. Ser sällan hundar som blir så nere i arbetande raser/linjer där dessa sorteras bort ur avel.
Jag kan ju personligen tycka att hundar som blir väldigt påverkade av sin könsdrift och löp inte bör avlas på.
Håller helt med. Pga det har jag börjat fråga uppfödare hur deras tikar är med just skendräktigheter osv (och frågar hur deras hanar beter sig kring löptikar...). Har kunnat konstatera att åtminstone en uppfödare som påstår sig vara sååå noga med sin avel inte har några som helst problem att avla på tikar som blir helt som förbytta och knappt vill röra sig kring löp/skendräktighet. Har som tur är även hittat uppfödare som tycker det är självklart att om möjligt välja bort avel på sådana tikar.
 
Intressant. Jag har inte alls reflekterat över att skendräktighet och förändringar under/efter löp kan vara rasbundet. Min tik blir så OTROLIGT trött under och efter löpet och jag känner igen det här med att försöka promenera med handbromsen i. Dock har hon inte uppvisat några som helst övriga tecken på skendräktighet och det är oftast som värsta precis efter löpet, så det stämmer inte riktigt som ett skendräktighetssymtom heller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 067
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 910
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag blir INTE klok någonstans. Nu vänder jag mig hitåt och kollar av eftersom här finns det fler åsikter än om man frågar en...
Svar
7
· Visningar
1 545
Senast: muppia
·
C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 735
Senast: Cosmic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp