Löptikar och trötthet (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Mina tikar är olika, Nike den lilla sällskapsblandningen har haft fruktansvärda löp, seg innan, under och efter löp och när hon väl börjar fungera igen så börjar nästa löp närma sig. Så skönt att hon är kastrerad nu, bara hoppas att det läker utan komplikationer.
Nano har inte haft så jobbigt innan och under löp alls men första två löpen blev hon skendräktig och ganska låg nån vecka efter löp. Dock fungerande i övrigt även om hon varit lite loj på agilityträningarna. I jämförelse med Nike så är det ingenting.
Nessie märkte jag inte att hon ens löpte första löpen förrän nån hanhund visade intresse eller jag upptäckte blod. Nu har jag kunnat märka att hon blir lite pmsig mot främmande hundar innan och under löp, dvs grinig. Under höglöp är hon skitförbannad om en främmande hund visar intresse och är för närgången. I övrigt ingenting alls, jobbar och fungerar precis som vanligt.
 
Impa kan bli lite otrevlig mot andra hundar när hon är på väg in i och under löp. Vaktar sovplatser och lite så men för övrigt märks inget på henne. Testa har bara löpt en gång och ingen skillnad på henne då.
 
Helt okunnig om tikar, visste inte att det medföljde sådan trötthet. Är det vanligt alltså?

Inte vanligt men inte helt sällsynt 🙃

Ingen av mina tre tikar har blivit påverkade av löp öht, hade de inte blödit hade man inte märkt att de löpt förutom om man satt en hanhund framför nosen vid höglöp.
Draghund och border collies.
 
På min gamla tik (collie) märktes det ingenting alls vid löp, varken i arbetslust eller energi. Tikar som går ner sig mycket vid löp är ju lite samma problem som översexuella och testosteroniga hanar - inget av det bör gå i avel enligt mig. Könsdrift är ju viktigt att hundarna har men det får inte gå ut över arbetslusten.
 
Aldrig hört om tikar som blir så påverkade innan nu. Hemma kan dom bli om möjligt ännu keligare än vanligt under löp.
 
Min 14e årige shipperke förändras. Hon är ingen knähund och vill bli klappad o det brukar räcka i 5 minuter sen går hon därifrån. Men vid löp så kan hon kela i timmar...hon mår också ofta illa och efter löpet blir hon ganska trött. Sen springer hon runt o ska pipa på alla hanhundar såklart, ibland tikar också.. Mycket skvättande utomhus men blödningar är det otroligt lite så inget skydd behövs... Så har det varit så länge jag haft henne.
 
Jag har alltid fascinerats över att det ännu i hundvärlden nästan ses som en sjukdom när tikar löper. Tom hanarna är det synd om.
I min värld ska en hund oavsett kön kunna leva som vanligt, inklusive kunna tävla, jaga, vara i tjänst, valla eller vad det må vara utan att gå ner sig eller tråna efter löptikar.

Tyvärr begriper inte många hur pass ärftlig det här med hormoner är. Mycket döljs iom att det kastreras så mycket i förebyggande syfte samtidigt som det avlas på kullsyskon.
 
Jag har alltid fascinerats över att det ännu i hundvärlden nästan ses som en sjukdom när tikar löper. Tom hanarna är det synd om.
I min värld ska en hund oavsett kön kunna leva som vanligt, inklusive kunna tävla, jaga, vara i tjänst, valla eller vad det må vara utan att gå ner sig eller tråna efter löptikar.

Tyvärr begriper inte många hur pass ärftlig det här med hormoner är. Mycket döljs iom att det kastreras så mycket i förebyggande syfte samtidigt som det avlas på kullsyskon.
Håller helt med..
När det gäller hanarna är det ju ett problem som skapas med, man undviker att träna med löptik istället för att lära hanarna att det är jobb som gäller oavsett. Jag tränar gärna med löptik av den anledningen.

Ammos uppfödare avlar inte heller på tikar som löper mer än 2 gånger om året, vilket jag tycker är sunt med. Det finns ju ingen anledning att de ska löpa mer.
 
Terriertanten har aldrig varit mer påverkad under löp än att hon blivit helt HOPPLÖS i sin jakt efter potentiella partners! Verkligen kåtast i stan och totalt utan öron, jag minns med förskräckelse dagen hon smet ut genom dörren och nästan fick till det med grannens pomme. 😱

Shiban har alltid varit extra kelig och under värsta veckan väldigt vokal. Till och med suttit under fönstret och sjungit dramatisk serenad i månljuset någon gång, men ingen större personlighetsförändring, drama är ju hennes mellannamn alla dagar i veckan ändå. :D
Nu när hon är äldre har hon blivit skendräktig de två senaste gångerna. Ingen aning var det kom ifrån... men som tur är löper hon bara en gång per år.
 
Jag läser att flera tikar blir intresserade av hanhundar när de löper och det låter rimligt. Min tik har aldrig verkat mer intresserad av hanhundar under löpet, mer att hon tycker att dom är jobbiga för att dom vill lukta på henne.

Det är skönt att inte behöva ta hänsyn till någon pilskhet men det kanske inte heller är helt normalt eller önskvärt?

Förutom att hon är tröttare när det kommer till promenader tycker jag inte att jag märker någon skillnad alls. Eventuellt blir hon lite känsligare för ljud, hon är skotträdd och när hon är seg på promenaderna så räcker det att jag skrattar för högt till en podd för att hon ska försöka hålla ett avstånd på 10 meter en kvart framöver men jag är inte säker på att det är kopplat till löpet utan kan vara lite dagsform också.

Hon uppskattar alltid när man kliar henne uppe på rumpan, vänder gärna baken mot den som kliar och trampar lite. Jag har fått kommentarer någon gång om att det är för att hon är pilsk men hon gör så året runt så jag tror inte det hör till löpet iaf.

Något som är lite jobbigt är att många hanhundar verkar tycka att hon luktar väldigt gott, även när hon inte löper. Jag får frågan om hon löper eller snart ska börja eftersom deras hanhundar är så intresserade. Jag har ingen aning om det är vanligt, nåt vissa hanhundsägare skyller på? Eller om hon kan lukta extra gott?
 
Jag läser att flera tikar blir intresserade av hanhundar när de löper och det låter rimligt. Min tik har aldrig verkat mer intresserad av hanhundar under löpet, mer att hon tycker att dom är jobbiga för att dom vill lukta på henne.

Det är skönt att inte behöva ta hänsyn till någon pilskhet men det kanske inte heller är helt normalt eller önskvärt?

Förutom att hon är tröttare när det kommer till promenader tycker jag inte att jag märker någon skillnad alls. Eventuellt blir hon lite känsligare för ljud, hon är skotträdd och när hon är seg på promenaderna så räcker det att jag skrattar för högt till en podd för att hon ska försöka hålla ett avstånd på 10 meter en kvart framöver men jag är inte säker på att det är kopplat till löpet utan kan vara lite dagsform också.

Hon uppskattar alltid när man kliar henne uppe på rumpan, vänder gärna baken mot den som kliar och trampar lite. Jag har fått kommentarer någon gång om att det är för att hon är pilsk men hon gör så året runt så jag tror inte det hör till löpet iaf.

Något som är lite jobbigt är att många hanhundar verkar tycka att hon luktar väldigt gott, även när hon inte löper. Jag får frågan om hon löper eller snart ska börja eftersom deras hanhundar är så intresserade. Jag har ingen aning om det är vanligt, nåt vissa hanhundsägare skyller på? Eller om hon kan lukta extra gott?
En gång när min Aysu löpte så gick vi promenad med två kastrerade podencohanar. De var vrålsnygga tyckte hon, och hon raggade som en galning! De brydde sig dock inte om henne, så efter en stund började hon gå precis framför dem och tvärnita, så att de skulle krocka in i baken på henne :rofl: Det är dock enda gången hon varit så knäpp. Normalt sett är hon mån om att hålla avstånd oavsett om hon löpte eller inte. Men ja, jag fick iaf upp ögonen för hur det kan vara att ha tik som är tokig på hanhundar kring löp.

De hanhundar jag mött som betett sig odrägligt och där ägarna frågat om mina löper, tja, de har betett sig så hela tiden. Varje dag, år ut och år in (det har alltså varit hundar som funnits så nära mig att jag kunnat se det, och sett att de hundarna betett sig så inte bara mot mina). Jag har även varit med om hanhund som spände sig som f*n mot mina, såg riktigt otrevlig ut och där ägaren sa "Ja, han tycker tyvärr inte om andra hanhundar!" Well, jag hade tikar då med :cool:
 
Har en tik som blir lite "dräktig" i skallen efter löp blir tröttare och boar lite. Dock aldrig tuttar/mjölk eller nåt annat knepigt.
För mig är det inga problem och jag tycker den perioden kan vara lite trevlig, då hon är så busig och aktiv annars :D Hon busar fortfarande ute, men drar inte i koppel dessa perioder (går typ bakom mig) istället för att ha bråttom före. Inomhus ser jag henne inte så mycket denna period då hon gärna ligger och sover i en tygbur :)
 
Jag har hört så mycket om löptikar och skendräktighet att jag blivit positivt överraskad nu när jag har tik och i princip inte har märkt hennes löp på något annat än sätt än att hon blöder.
Även hanen är som vanligt under hennes löp(okomplicerad med andra löptikar också), utom under höglöpen. Då är han lite pipig och han och jag brukar sova ett par nätter nere på soffan för att få lugn och ro.
 
Nu är Ebrah skendräktig. Hängtuttar, säkert med mjölk och bäddar som en idiot när hon ska lägga sig (framförallt när hon ska lägga sig för natten). Ändå pigg ute, leker gärna, vill absolut inte gå in från långpromenader när det är fint väder... Likadan i tex lydnadsträning som vanligt. Det har kommit smygande under kanske en veckas tid och jag räknar med att det inom några dagar börjar avta igen. Inte så farligt trots allt.
 
Mina tikar har inte alls blivit förändrade varken under löp eller efterlöp. Har kunnat tävla och träna som vanligt, tävlade även med löptik i de sporter som det gick.

Det är tack och lov ovanligt inom rasen att tikarna blir påverkade. Däremot mer problem med avsaknad av tillräcklig könsdrift hos en del hanar.

En tik som blir så påverkad under löp/skendräktighet att hon mår dåligt ska självklart inte avlas på då det går i arv. Extra viktigt att ta hänsyn till när det gäller en brukshund eller jakthund som då inte kan/vill tävla, träna eller jaga under efterlöpet.
 
Min blir som en gammal tant i ca 3v efter löp. Går 20m bakom om hon är lös och hela kopplets längd om hon går i koppel. Jag blir tokig. Hon är å andra sidan rätt bekväm annars med, speciellt i koppel. Skogspromenader lös däremot är det ett jäkla drag i henne så det handlar bara om inställningen. Joggingturer är nog det tråkigaste hon vet, då går hon längst bak i linan och det ser ut som jag får bogsera henne :meh:

Nu ska hon strax börja löpa och hon blir extra vaktig, mammig och kelig. Efter löp får hon lite tuttar och är mammig, men det är lindrigt jämfört med de som boar, får mjölk och bär runt på mjukisdjur...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 089
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag blir INTE klok någonstans. Nu vänder jag mig hitåt och kollar av eftersom här finns det fler åsikter än om man frågar en...
Svar
7
· Visningar
1 548
Senast: muppia
·
C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: Cosmic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp