Lös benbit i hasleden, framtida problem?

snaer

Trådstartare
Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades muskulärt för inflammation i bakre delarna av ett framknä. Sedan upprepade jag dosen efter sju dagar och inflammationen gav med sig. Hästen blev inte ett dugg bättre och det blev nytt klinikbesök igen för några dagar sedan, denna gången med hälta på höger bak vid böjning och en inflammation i bakre delen av ett bakknä vilket behandlades med kortison och nu vila. Även röntgenbilder togs för att utesluta spatt och liknande och då hittades en lös benbit i mellersta glidleden i hasen på vänster bak, han verkar inte störd av detta i dagsläget enligt veterinären och benbiten fäster vid leden med brosk. Jag var för överraskad för att fråga mer ingående och nu börjar det snurra i huvudet. Går det att säga om denna benbit kommer att orsaka problem i framtiden? Hästen är endast sju år gammal och köptes för 8 månader sedan som inriden men inte tränad och belastningen kommer såklart att öka då detta är en blivande tävlingshäst.

Kan detta betraktas som ett dolt fel (givetvis efter bevis att detta skedde i tillväxten som föl) och räcka som orsak för att häva köpet? (Trots att hästen inte har problem med det i dagsläget MEN riskerar att inte fungera som ridhäst (vilket var ändamålet i kontraktet) utan operation för ett fel han alltså redan hade innan köp?)

Det är såklart mer saker som gör att jag vill lämna tillbaka hästen till den mycket oseriösa säljaren (näringsidkare), men jag saknar bevis för att dessa problem uppkommit redan innan köpet tyvärr. Till det positiva lärde jag mig en ordentlig läxa hur kritisk och noggrann man ska vara med besiktningar och röntgen inför framtida hästköp!
 
Sv: Lös benbit i hasleden, framtida problem?

Har läst om osteochondros och att hasen är en vanlig lokalisation men kan man avgöra rakt upp och ned ifall att det är just osteochondros eller räknar man generellt att den lösa benbiten (när den sitter i en led) beror på detta? Ska givetvis ringa upp veterinären och fråga mer men jag skulle vilje ha lite mer kött på benen innan (hon kunde inte heller så jättebra svenska trots att hon är en superduktig veterinär, med lång erfarenhet, så lite förkunskaper känns bra så att jag hänger med i vad hon säger lite lättare och inte behöver ställa en miljon korkade frågor).
 
Sv: Lös benbit i hasleden, framtida problem?

Benbiten ligger i övre kanten av mellersta glidleden i hasen, lite snett framför/ovanför denna och alltså snett framför/under den översta glidleden, inte direkt inne mellan dessa. Kanske är av betydelse för mina frågor?
 
Sv: Lös benbit i hasleden, framtida problem?

Det bör väl knappast räknas som dolt fel - hade du röntgat innan köp hade det upptäckts, elker har jag missuppfattat något?
 
Sv: Lös benbit i hasleden, framtida problem?

Ja det låter misstänkt likt. Det krävs mer uppgifter om man ska kunna gissa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj. För...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 712
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har hamnat i en sits som jag aldrig hade kunnat drömma om, suck! JAg har sedan 1 och ett halvt år sedan varit fodervärd åt ett...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: giffan
·
Hästvård I väntan på klinikbesök har jag lite funderingar som jag gärna tar emot era tankar om. Beskriv gärna om ni varit med om något liknande...
Svar
3
· Visningar
1 279
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 751
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp