Lös häst i transport

S

Snicks

Är det tillåtet att köra med en häst lös i transporten?

Föl gör man det ju med alltsomoftast. Men andra?
 
Sv: Lös häst i transport

Utdrag ur "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna
råd om transport av levande djur"


"
Särskilda bestämmelser för vissa djurslag

Tama hästdjur

9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande."


http://www.djurskyddsmyndigheten.se...sm/shared/PDF_foreskrifter/DFS_2004_10_L5.pdf
 
Sv: Lös häst i transport

Hm..
Min granne körde iväg sin hingst till sommarbete för några år sen. Lös var den och den hade fri tillgång till havre, den hade alltså en nyöppnad 25 kilos säck att äta ur...:confused: :mad: :crazy:
 
Sv: Lös häst i transport

har dom ändrat den där bestämmelsen..?? för jag har för mig att hästar i transport efter personbil inte får vara lösa..(förutom föl då) men i lastbil är det andra regler..
 
Sv: Lös häst i transport

dear_jessie skrev:
Hm..
Min granne körde iväg sin hingst till sommarbete för några år sen. Lös var den och den hade fri tillgång till havre, den hade alltså en nyöppnad 25 kilos säck att äta ur...:confused: :mad: :crazy:

Hjälp! det är ju livsfarligt för både häst och ägare
 
Sv: Lös häst i transport

Detta är dom senaste reglerna eller råden som ligger på Ridsports hemsida.

Jag skulle personligen aldrig köra en stor häst eller större ponny lös,men jag har heldre en shettis lös i släpet än att ha den bunden i en bom som sitter för högt....
 
Sv: Lös häst i transport

att ha en shettis lös kan jag förstå.. Jag precis som du skulle aldrig få för mig att ha en stor ponny eller häst lös..skulle kännas väldigt osäkert..En transport kan välta.. om den kränger till för mycket...tex*obehagligt* känns mycket ryggare att ha hästen stående uppbunden så den inte kan vända sig eller lägga sig ner..och att den står på vänstra sidan i tranporten om den åker själv.. bort från väggrenen så att säga..
 
Sv: Lös häst i transport

Waco skrev:
Hjälp! det är ju livsfarligt för både häst och ägare
jag vet. han var inte riktigt klok (är död nu). red runt barbacka med en unge på typ 8 år på en annan häst (barbacka) och tre unghästar LÖSA springades efter.
Han kunde också "låna" grannarnas hästar när dom inte var hemma. kan säga att dom anmälde honom.
 
Sv: Lös häst i transport

men om inte hästen går att binda då?:confused: minns att för många år sedan när jag fortfarande red på ridskola så skulle dom hämta en ponny och hon gick inte att binda. han som hämta henne visste inget om det så när han hade kört ett stycke så fick han stanna och släppa loss hästen för hon höll på att riva hela transporten. när hon fick stå lös sen så stod hon stilla hela vägen hem.
 
Sv: Lös häst i transport

Vi kör våra 3 vuxna lösa i transporten. Ser inget problem i det.

LIA
 
Sv: Lös häst i transport

Enligt trafiksäkerhetslagstiftningen får man inte köra med lösa hästar annat än i lastbilar med boxar. Om det inte är föl förstås.
Det har med lastsäkring att göra och tar över djurskyddsbestämmelserna. En häst i släp räknas som lastsäkrad om den är uppbunden. I lastbil i box räknas den som lastsäkrad genom förstängning.
Lös häst vid en eventeuell trafikkontroll blir beroende på lastvikt och förarens körkort böter eller indraget körkort och körförbud tills hästen "lastsäkrats".

När en häst är lös i släpen och rör sig så ändras släpens köregenskaper och det kan bli trafikfarligt. Ingen höjdare om manställer till med en trafikolycka och inte har säkrat lasten. Kan bli problem med försäkringsbolagen både för bilen och hästen om det händer.
 
Senast ändrad:
Sv: Lös häst i transport

När vår shettis kom hit var han lös. dom hade inte bommar utan väggar åt alla håll istället.
 
Sv: Lös häst i transport

I trafiklagstiftningen om lastsäkring. Finns en hel bok med dom bestämmelserna.
Alla som tar körkort för tunga behörigheter får lära sig detta.
Tunga behörigheter är:
BE
C
CE
D
DE
 
Sv: Lös häst i transport

Första gången jag transporterade min unghäst efter att ha fått hem honom åkte han lös för han hade aldrig blivit bunden.
Detta var dock ett undantagsfall för han vände sig om i transporten och betedde sig livsfarligt. :crazy:
 
Sv: Lös häst i transport

Nej, en vuxen häst får absolut inte vara lös i transporten.
 
Sv: Lös häst i transport

mul skrev:
Nej, en vuxen häst får absolut inte vara lös i transporten.

Varför inte? alltså, jag fattar inte var som skulle kunna vara så farligt om dom e vana att åka lösa och det går bra....
 
Sv: Lös häst i transport

Nä, då bryter man ju mot lagen. :angel:
En i taget, någon gång två.

Dom står brett och på samma sätt under hela åkturen.

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
424
Senast: misswilma
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 215
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
509
Senast: Loma
·
  • Artikel
Hästnyheter Resan hem från dressyrlektionen slutade i katastrof. Transporten lossnade och blev bara skrot, medan hästen Flisan hamnade i ett dike...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp