Lös häst i transport

Sv: Lös häst i transport

Nej, hästen kan inte räkna ut var transporten är svagast. Men om dom inte kommer framåt, bakåt eller i sidled är det bara upp kvar..

Man vet aldrig vad en häst gör, det är flyktdjur och kan bli rädda för vad som helst. Även den äldsta och erfarna hästen kan reagera på saker utifrån som kan skrämma den.. Alla hästar är oförutsägbara, hade dom varit förutsägbara, då hade knappt några olyckor hänt alls. Varken rid, kör eller transportolyckor. Du kanske kommer ihåg denna tråd jag gjorde för ett tag sedan??

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=628035

Hade hästen varit förutsägbar, hade olyckan inte hänt. Eller?

Frambom finns för att hästen ska kunna ta stöd vi inbromsning och den ska sitta i boghöjd.

Bakbom finns för att minimera skadorna på den som öppnar baklämmen OM hästen skull kasta sig ut.

Mellanvägg är till för att om hästen tappar balansen i sidled eller kunna ta stöd om ex släpet kastar vid halt väglag, fällknivsverkan.

Bak bommen sitter innanför lämmen, och i dom nyare transporterna kan du justera utrymmet mellan fram och bakbommarna med, just för att minimera utymme och skador..

Om din polis har sagt det så får det stå för den.. Vet flertal olyckor där lösa hästar orsakat dom pga att dom flyttat sig i släpet och föskjutit lasten. Har nämligen varit i en situation när jag körde en ponnymamma med sitt föl och fölet fick försig att gå bakåt i transporten i en nerförsbacke. KUL! Om du åkt bakom en husvagn som är lastat med negativt kultryck som ålar sig fram på vägen, så blev det.. Aldrig i livet att det kommer in en lös häst i transporten när jag kör.. Vill inte ha på mitt samvete att jag åker av vägen och orsakar olycka, kanske med hästarnas liv som insats.

Eftersom du skrev förut att det var lite du inte förstod, antog jag att du inte hade BE-kort om inte annat så kanske det är dags att kolla lite till på det..

Det är klart att man inte kan surra hästens hals, det fattar jag med.. Men det har faktiskt kommit "bälten" för hästar och det borde finnas något att sätta ovanför ex rumpa och manke, då skulle man slippa alla dessa hästar som går över bommar eller slårbakut så dom sitter fast någonstans.

Lastbilchaffisarna får böter om dom lastat fel med, regler gäller även för dom.. Deras last ska ju inte heller kunna ramla runt, eller falla av. Det är därför dom som kör timmer ska ha spännband över lasten och dom som kör flis en heltäckt kåpa eller dylikt.. Även där görs det fel, men då är det iaf inte levande djur som kommer i kläm, eller tumlas runt.
 
Sv: Lös häst i transport

Om du läser vad jag skriver så ser du att det inte handlar om "last över lämmar". Om "ni" vill bötfälla alla som kör utan täckt gruslast kan ni börja med vägverkets lastbilar+släp.
Absolut inte så att jag vill sätta dit dom, utan pekar på att trafikreglerna har sina undantag.

Du ger ju sken av att vara trafikpolis så då kan du väl dom här reglerna utantill?
Så vad gäller???

LIA
 
Sv: Lös häst i transport

Nu ska jag försöka leda in oss på rätt spår! :)

Men om dom inte kommer framåt, bakåt eller i sidled är det bara upp kvar..
Det var faktiskt nedanstående uppgifter jag ifrågasatte och fortfarande ifrågasätter! Är det korrekta förhållandet att en skrämd häst försöker ta sig ut åt det håll som verkar mest rätt för den vid aktuell tidpunkt? Eller har du andra uppgifter?
Eller om hästen helt plötsligt får för sig att komma ut, då oftast genom taket, vid panik.

Du kanske kommer ihåg denna tråd jag gjorde för ett tag sedan??
Svar nej! Är sällan eller aldrig inne på Gnägg.
Paradoxalt ger du mig iom den tråden ännu ett argument mot mellanvägg och det var väl knappast din mening...

För se vad som framkom om olyckan i din tråd:
Pappa var fram och klappade på hästen, som liksom låg på huvudet, och benet fastkilat under mellanväggen, som han tyckte att det såg ut. Hästen hade försökt komma över mellanväggen, som sen ramlat och skurit hästen.

När det gäller åsikter om "förutsägbarhet" och hästar, hänvisar jag dig till tidigare diskussioner i ämnet. Som jag skriver så ids jag inte älta det om igen. Tror man att det inte går att påverka hästar, så får det väl vara så då. Dom med öppet sinne kanske kommer till annan slutsats!

Frambom finns för att hästen ska kunna ta stöd vi inbromsning och den ska sitta i boghöjd.
Ja, där är vi överens med tillägget att den även behövs för transportskåpets stabilitet. Vilket jag redan skrivit!

Bakbom finns för att minimera skadorna på den som öppnar baklämmen OM hästen skull kasta sig ut.
Gamla vanliga visan. För tanken att folk ska tänka till och stå vid sidan av är väl för självklar för att folk ska göra det? Och att hästen ska stå stilla tills man ber den gå ut är väl ännu mer otänkbar?

Mellanvägg är till för att om hästen tappar balansen i sidled eller kunna ta stöd om ex släpet kastar vid halt väglag, fällknivsverkan.
Den trodde jag var till för att separera två hästar i samma transport. Tänk så tokigt man kan ha uppfattat det. :o Min erfarenhet är, att hästar står mycket stadigare om dom själva får hålla balansen= s k bredåkare.

Vet flertal olyckor där lösa hästar orsakat dom pga att dom flyttat sig i släpet och föskjutit lasten. Vilket jag också påpekat ovan. Och återigen, är det alldeles omöjligt att tänka sig att det finns hästar och det finns hästar? Vill också påpeka att vi talade om lagar och bestämmelser, polisen och jag! Vilken polis förhoppningsvis är insatt i trafikens hästfrågor iom själv varande mångårig hästägare.

Eftersom du skrev förut att det var lite du inte förstod, antog jag att du inte hade BE-kort om inte annat så kanske det är dags att kolla lite till på det..
Om jag minns rätt, så skrev jag att jag inte kom ihåg detta med fastspänd häst, vilket är vad diskussionen handlar om. Men förstod??

Det är klart att man inte kan surra hästens hals, det fattar jag med..
Så bra! Då kanske vi äntligen kan komma överens om att olika last hanteras efter sina förutsättningar? Även enligt regelboken?

Lastbilchaffisarna får böter om dom lastat fel med, regler gäller även för dom.. Deras last ska ju inte heller kunna ramla runt, eller falla av.
Och hur tror du gruslasset bär sig åt vid en dikeskörning?

Långt blev det och jag hoppas vi därmed är en bit på väg att klara ut begreppen. ;)

LIA
 
Sv: Lös häst i transport

Det som gäller är att lasten ska vara säkrad på ett godkänt sätt efter sin vikt, beskaffenhet och fordon. Det är sedan helt oavhängigt av vad lasten består av. Därför så är det så svårt att lämna lagrum och exakt formulernign som du tycks vilja ha. Det är som skrivet innan en hel bok och det krävs flera saker i vart enskillt fall för att svara helt rakt av vad som gäller vid varje tillfälle. Bland annat att man sätter sig och räknar på lastvikt m m.

Har sett en chaufför som troligen tänkte som du och lastade en kapellbil med tomma glasburkar utan annan säkring än själva bilen. Han hävdade att de var tomma och inte kunde komma någonstans att lasten var helt ofarlig. Så här hade han kört hur många gånger som helst och det hade inte hänt något. Har var inte glad när han fick böter och inte fick köra vidare utan att säkra lasten. Som gick sönder när han fäste spännbanden. Fel last i fel bil vid fel tillfälle.
Det gäller att tänka efter före innan man lastar och kör, inte tänka på hur det brukar vara. Utan istället tänka på vad som kan hända om det inte är som det brukar vara. Speciellt med hästar som är levande och kan göra väldigt oväntade saker ibland.
 
Sv: Lös häst i transport

Det som gäller är att lasten ska vara säkrad på ett godkänt sätt efter sin vikt, beskaffenhet och fordon. Det är sedan helt oavhängigt av vad lasten består av. Därför så är det så svårt att lämna lagrum och exakt formulernign som du tycks vilja ha.
Att det ska vara så milda svårt att få fram vad man vill ha sagt här. :cry:
Det är ju jusr det där jag försöker föra fram i inlägg efter inlägg! Att reglerna är olika beroende på last. Och att det beträffande hästar inte ställs några krav på uppbindning/säkring.
Ska man vara petig betr det du anför så är väl lastens beskaffenhet och vad den består av i allra högsta grad avhängigt varandra?

Nog om detta. Vi har tydligen kommit fram till att det är tillåtet att ha häst lös i transport. Därmed är jag nöjd.

LIA
 
Sv: Lös häst i transport

Jamen snälla om du nu är så redig och hittar så bra i lagrexten, var står undantaget för hästar? Att dom inte ska vara säkarade percis som galsburkarna?
Med andra ord var står det i trafiklagstiftningen att hästar inte behöver vara lastsäkarade? Finns det inget specifikt undantag så gäller alla regler om lastsäkring fortfarande oavsett vad lasten består av.
 
Sv: Lös häst i transport

Masse skrev:
Det gäller att tänka efter före innan man lastar och kör, inte tänka på hur det brukar vara. Utan istället tänka på vad som kan hända om det inte är som det brukar vara. Speciellt med hästar som är levande och kan göra väldigt oväntade saker ibland.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Här har vi någon som tydligen har haft att göra med mer än en handfull hästar.

Och att man kanske måste köra hästar kors och tvärs innan dom är helt "stabila" och "bombsäkrade" "väldresserade" och "trygga" tror jag dom flesta får göra förr eller senare..
Och då gäller det ju att tänka som Masse skrev.

Att inte vara så himla tvärsäker alltid kan vara en fördel. I alla fall för dom som är här och läser och kan mindre.

AM
 
Sv: Lös häst i transport

Jag förstår inte VAD det är som är så svårt att förstå?

Lasten ska vara säkrad och många olyckor händer just pga okunnighet och "min häst gör alltid så " DET ÄR LEVANDE DJUR VI HAR ATT GÖRA MED! Man kan aldrig läsa andras tankar.

Den jättesnälla hästen som dom lånade min transport tex.. Hade aldrig gjort något, tävlat och åkt jättemycket.. Transporten kom tillbaka i trasor.. Fick byta en hel yttervägg och mellanvägg, det var repor upp till 70cm på ytterväggen av skorna.. Var hade den hästen tagit vägen om den inte varit kort bunden..

Hästar som åkt mycket är självklart lungare, men det kan inträffa något som gör dom oroliga, och då kan dom bli farliga.

Vad händer om du kör hästen lös utan bakbom och när du är på väg att fälla lämmen, och den kommer störtande av någon okänd anledning. Det kan gå mycket illa både för dig och hästen.

Mellanväggen är också självklart till för att separera två hästar, Vad händer om du kör två hästar och dom blir osams och inte har mellanvägg?

För att sammanfatta allt!

Allt handlar om säkerhet! Om alla tänker till före så skulle många olyckor kunna undvikas. Både i trafiken och med hantering av hästar.

Med ett tänk att det "brukar" vara så inbjuder man till problem. SE farorna innan dom dyker upp!
 
Lastsäkring på transport handlar ju om att låsa fast lasten då det är farligt för lasten och för omgivningen att inte göra det. Precis som det är för oss människor i bilen eller på nöjesfält varsomhelst. Transporterna är konstruerade att på vissa sätt klara hästarnas vikt och sparkar, väggar etc klarar inte sparkar eller för mycket tryck, därav bommarna i släpet. Mellanväggar behöver ju bara användas om det är fler hästar då dom inte ska råka sparka/trampa på varandra av okänd anledning. Att en last inte sitter fast och har kort avstånd till närmsta vägg gör som fler påpekat att lasten bygger momentum och kan bli flera gånger tyngre än som är normalt och hästen flyger rakt ut genom väggen alternativt får ut kroppsdelar. Det finns 3 starka punkter i en hästtransport 1.Golvet/ramen 2.Lastrampen. 3. Bommarna. Allt annat är bara tunna väggar helt oförmögna att skydda hästen. Konstruktionsmässigt stärker bommarna hela transporten och är hästens skydd. Tar man bort dom alternativt ger hästen utrymme att få upp ett momentum så kommer dom inte hålla en häst vid en krock/skarp inbromsning. Förstår man inte hur saker fungerar (fysik) och hittar på egna lösningar vid en så viktig sak som en häst transport så ska man inte köra hästar och kanske även åtalas för djurplågeri.
 
Lastsäkring på transport handlar ju om att låsa fast lasten då det är farligt för lasten och för omgivningen att inte göra det. Precis som det är för oss människor i bilen eller på nöjesfält varsomhelst. Transporterna är konstruerade att på vissa sätt klara hästarnas vikt och sparkar, väggar etc klarar inte sparkar eller för mycket tryck, därav bommarna i släpet. Mellanväggar behöver ju bara användas om det är fler hästar då dom inte ska råka sparka/trampa på varandra av okänd anledning. Att en last inte sitter fast och har kort avstånd till närmsta vägg gör som fler påpekat att lasten bygger momentum och kan bli flera gånger tyngre än som är normalt och hästen flyger rakt ut genom väggen alternativt får ut kroppsdelar. Det finns 3 starka punkter i en hästtransport 1.Golvet/ramen 2.Lastrampen. 3. Bommarna. Allt annat är bara tunna väggar helt oförmögna att skydda hästen. Konstruktionsmässigt stärker bommarna hela transporten och är hästens skydd. Tar man bort dom alternativt ger hästen utrymme att få upp ett momentum så kommer dom inte hålla en häst vid en krock/skarp inbromsning. Förstår man inte hur saker fungerar (fysik) och hittar på egna lösningar vid en så viktig sak som en häst transport så ska man inte köra hästar och kanske även åtalas för djurplågeri.
Tråden är ifrån 2006..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
419
Senast: misswilma
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 179
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: Loma
·
  • Artikel
Hästnyheter Resan hem från dressyrlektionen slutade i katastrof. Transporten lossnade och blev bara skrot, medan hästen Flisan hamnade i ett dike...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp