Lös häst lagligt?

Mitt första halvblod hade jag lös när jag gick i skogen. Koppel och grimskaft i handen. När vi kom ut ur skogen kopplade jag hund och häst. Cyklade med henne i grimma också.
Men det var en speciell häst. När hon var trött på att vara ute på vintern bet hon av stängseltråden vid grinden och gick fram och ställde sig utanför köksfönstret. Såvida inte stalldörren var öppen för då gick hon in i sin box.

Jag var tvärsäker på henne. Hade sammmapli på häst som på hund. Men det är den enda av alla de många hästar jag haft genom åren som jag haft ett sådant förhållande till.
Så normalt skulle jag aldrig göra så men med den hästen fanns det inga tvivel på att det skulle funka.
Min granne hade en sån häst också. Fast den gick alltid lös på gården. Stack aldrig.
 
Jag har ridit ganska mycket med handhäst. Ponnyn tyckte dock att det sög totalt att vara handhäst. Fick släpa henne framåt. Tyckte också att det var så tråkigt om någon gick med henne i grimskaft. Så vi provade släppa henne lös. Hon tyckte att det var kanon! Men hon gick iväg på egna äventyr, så hästen jag red blev helt förtvivlad. :angel: Det hade jag dock kunnat räkna ut, hon gjorde lika när man red. Svängde 90 grader in i skogen om hon fick chansen. :laugh:

Storhästen var så flockbunden, så henne hade jag garanterat kunnat ha lös om jag ridit ponnyn. Dock hade hon säkert hoppat runt och velat busa med oss hela tiden, så det var inte aktuellt att prova. :laugh:

Just det ja. En gång åkte jag med storhästen till veterinären, det var cirka 30 mil. När jag hade kommit typ 20 mil ringde den dementa granntanten och sa att ponnyn stod i diket utanför hagen. Då gick det upp för mig att jag nog inte stängt ena grinden när jag for hemifrån typ 2,5h tidigare... Jag ringde en annan granne som var hästvan och frågade om han kunde tänka sig att gå förbi och stoppa in henne i hagen igen, den hästen höll sig hemma. Storhästen kom lös en natt. Hon var ca 170 cm. Det var i princip storm och typ 8 grader varmt ute och elaggregatet hade slutat fungera, vilket jag inte märkt då det "tickade" på som vanligt. Mitt i natten, i stormen dunkar någon på dörren. Utanför står 3-4 unga grabbar, typ 18-19 år. De är iklädda kalsonger och lakan i princip. De har nämligen varit på studentfest och är på väg hem, de är utklädda till "grekiska gudar" eller något liknande. Det är alltså natt (men ljust, vi snackar norrland), svinkallt och blåser kraftigt. Lakanen fladdrar ordentligt. En av grabbarna har ett grepp om min hyfsat stora häst, som har varit ute och sprungit och sträcker ganska ordentligt på sig. Grabbarna mötte henne ute på vägen på vägen. Jag kan nästan lova att INGEN annan häst hade gått fram till dessa småberusade grabbar, som dom såg ut. :laugh:

Sambon erbjöd grabbarna skjuts, men dom ville promenerade vidare. Minst 3-6 km innan dom var hemma skulle jag vilja påstå. Men sambon gav dom några öl som tack för hjälpen istället. :laugh:

Slut på väldigt OT.
 
Har man häst lös med sig så har ju de flesta den som handhäst tills man är i skog utan bilar och vägar så det är tryggt att släppa. Upplever inte alls att det är oansvarigt eller större risk än att ha hästen som handhäst :) vet många som har med lösa djur och alltid haft, både nyttigt och roligt. Och har man inte öde skog utan vägar etc så får man bara hitta på annat :)

Fast det är ju stor skillnad på att ha en häst i grimma och grimskaft VS löst när det kommer till att hindra den från att gå fram till andra hästar man möter, eller liknande?
 
Jag har ridit ganska mycket med handhäst. Ponnyn tyckte dock att det sög totalt att vara handhäst. Fick släpa henne framåt. Tyckte också att det var så tråkigt om någon gick med henne i grimskaft. Så vi provade släppa henne lös. Hon tyckte att det var kanon! Men hon gick iväg på egna äventyr, så hästen jag red blev helt förtvivlad. :angel: Det hade jag dock kunnat räkna ut, hon gjorde lika när man red. Svängde 90 grader in i skogen om hon fick chansen. :laugh:


Hur var det om du möte andra ryttare? gick den lösa hästen fram för att hälsa eller kunde du hindra den från att göra det?
 
Hur var det om du möte andra ryttare? gick den lösa hästen fram för att hälsa eller kunde du hindra den från att göra det?
Jag hade sambon på marken. På den sträckan mötte vi nästan aldrig hästar och jag provade bara två gånger så situationen uppstod aldrig.
 
Jag minns att min ena lärare på gymnasiet pratade om en gammal lag som faktiskt talade som detta, som enligt honom då inte var borttagen än. Den gick i korta drag ut på att djuren fick gå lösa hur som helst, ville man skydda sin mark så fick man stängsla ut djuren därifrån. Stämmer detta så borde det vara helt lagligt att ha dem lösa.

Men det var för bete. Därför trafikverket är skyldiga att stängsla mot beteshagar in till järnvägen.

Detta att ha hästen lös bara för att.. är nått annat,
 
Hästar är ju flockdjur och har man hyfsad kontakt så håller de ju sig till en.
Blir en häst rädd och skenar så är det inget som säger att du kan hålla den för att det.
Däremot så får man såklart tänka sig för en och kanske tio gånger var man släpper den.
Inte där den blir rädd och skenar över en 70 väg för att ta sig hem, inte släppa den om den är på tårna, eller en skog den/en inte känner till eller vid kärr t.ex.
Svårast är kanske om tonåringar börjar släppa de lite på kreti och pleti ställen och inte har tillräcklig riskanalys. Det är ju inte direkt nytt att ha lös häst i obygden, jag bor inte så att jag kan ha häst lös, är det inte för vägarna så är risken för stor att de tar sig ut på åkrarna och skadar grödor (möjligt att jag släpper de lösa för att ta en fin bild).

Blir hästen rädd är det inte så kul att ha handhäst, men man kan ju inte ta bort alla riskerna, då skulle vi få sluta med hästar helt.
 
Det är inte utan att jag iallafall blir avundsjuk på islänningarna som får ta sina flockar med hästar och får i princip överallt som det verkar, dvs jag tror. Om någon skulle regelbundet driva en flock hästar uppe i fjällvärlden skulle det bli ramaskri , tror jag? Känsliga blommor och växter. Skogen i Sverige ägs och brukas generellt, består av enorma värden, och att driva lösa kreatur tillhör inte allemansrätten. Dalarna hade väl fäbod-drift längre kanske än andra landskap? Hur fäbod-driften fungerade mellan markägare/kreatursägare vet jag inte.

Nu diskuterar jag inte ett enstaka djur men det ligger ju ändå nära för det vore ju en enorm dröm att få möjlighet att driva en flock hästar som de gör på Island. Vilken möjlighet för våra hästar oavsett ras att få en suverän start på livet innan inridning. "Campa" i skogen med kompisar och massa motion sommaren innan inridning.
 
Det är inte utan att jag iallafall blir avundsjuk på islänningarna som får ta sina flockar med hästar och får i princip överallt som det verkar, dvs jag tror. Om någon skulle regelbundet driva en flock hästar uppe i fjällvärlden skulle det bli ramaskri , tror jag? Känsliga blommor och växter. Skogen i Sverige ägs och brukas generellt, består av enorma värden, och att driva lösa kreatur tillhör inte allemansrätten. Dalarna hade väl fäbod-drift längre kanske än andra landskap? Hur fäbod-driften fungerade mellan markägare/kreatursägare vet jag inte.

Nu diskuterar jag inte ett enstaka djur men det ligger ju ändå nära för det vore ju en enorm dröm att få möjlighet att driva en flock hästar som de gör på Island. Vilken möjlighet för våra hästar oavsett ras att få en suverän start på livet innan inridning. "Campa" i skogen med kompisar och massa motion sommaren innan inridning.
Du behöver inte åka längre bort än till Norge för att uppleva det med Dölehästar, om det inte vore för att gränsen mot Sverige är stängd nu.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 371
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 144
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 799
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 845
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp