Lös häst lagligt?

Dopy

Trådstartare
Läste denna artikel
https://www.hippson.se/hippson-tv/a...fKkUMqMCdUvRlY_z8DCseIZTteTqT2Wk81ofhBHDeo20I

Och tanke slog mig, vad säger lagen om lösa hästar?
Är det lagligt att släppa sin häst löst på annans mark (skogen)?
Vad händer om hästen orsakar någon skada, tex sparka på en bil, går fram till en främmande häst, blir rädd och springer på en svampplockare, sparkar en hund som ägaren har i koppel, osv?

Verkar bli mer och mer populärt att gå löst med sina hästar, och förr eller senare kommer ju någon som inte har kontroll se denna artikel, prova själv och något händer/går fel.
 
Läste denna artikel
https://www.hippson.se/hippson-tv/a...fKkUMqMCdUvRlY_z8DCseIZTteTqT2Wk81ofhBHDeo20I

Och tanke slog mig, vad säger lagen om lösa hästar?
Är det lagligt att släppa sin häst löst på annans mark (skogen)?
Vad händer om hästen orsakar någon skada, tex sparka på en bil, går fram till en främmande häst, blir rädd och springer på en svampplockare, sparkar en hund som ägaren har i koppel, osv?

Verkar bli mer och mer populärt att gå löst med sina hästar, och förr eller senare kommer ju någon som inte har kontroll se denna artikel, prova själv och något händer/går fel.
Måste nu testas föst och få en dom för att se om det är vårdslöshet eller inte att ha ett flycktdjur lös.
 
Det finns en hel del shetlandsponnyägare som har med sig lös ponny när de är ute och rider på sin stora häst.

Mina spontana tankar är att OM hästen orsakar skada när den tas med lös på det här sättet, så lär nog hästägaren kanske kunna anses vara skyldig, beroende på vad som hänt och hur. Lämnar den matte och rusar ut på en väg och orsakar trafikolycka så kanske.
Men, jag har svårt att tänka mig att någon som tar med hästen lös i skogen gör det på ställen där det är frekvent trafik eller många som rider i området.
Och det är nog få hästar, om någon, som skulle rusa fram till okända svampplockare eller attackera hundar.
 
Läste denna artikel
https://www.hippson.se/hippson-tv/a...fKkUMqMCdUvRlY_z8DCseIZTteTqT2Wk81ofhBHDeo20I

Och tanke slog mig, vad säger lagen om lösa hästar?
Är det lagligt att släppa sin häst löst på annans mark (skogen)?
Vad händer om hästen orsakar någon skada, tex sparka på en bil, går fram till en främmande häst, blir rädd och springer på en svampplockare, sparkar en hund som ägaren har i koppel, osv?

Verkar bli mer och mer populärt att gå löst med sina hästar, och förr eller senare kommer ju någon som inte har kontroll se denna artikel, prova själv och något händer/går fel.


Vad händer när någon kommer med lös hund och inkallningen inte funkar på hunden? Och hästen blir jagad?
Hundägaren har strikt ägaransvar, men att ha hästen lös? Hur blir det?

Om hästen blir rädd och sticker? Vad händer då?

Är tämligen skeptisk till lösa hästar i naturen. Finns mycket som kan hända.
 
Vad händer när någon kommer med lös hund och inkallningen inte funkar på hunden? Och hästen blir jagad?
Hundägaren har strikt ägaransvar, men att ha hästen lös? Hur blir det?

Om hästen blir rädd och sticker? Vad händer då?

Är tämligen skeptisk till lösa hästar i naturen. Finns mycket som kan hända.
Finns mycket som kan hända med lösa hundar också men det ser en ju nästan jämt ute i skogen.
 
Vad händer när någon kommer med lös hund och inkallningen inte funkar på hunden? Och hästen blir jagad?
Hundägaren har strikt ägaransvar, men att ha hästen lös? Hur blir det?

Om hästen blir rädd och sticker? Vad händer då?

Är tämligen skeptisk till lösa hästar i naturen. Finns mycket som kan hända.
Det strikta ägaransvaret kommer du aldrig undan som hundägare, har du en hund lös i skog och mark ska inkallningen fungera. Vad händer om den sticker och skrämmer upp en älg på vägen? Enda jag kan tänka mig är att ersättningen jämkas, men som hundägare har du fortfarande det strikta ansvaret.
 
Som hästägare kan man bli ersättningsskyldig om hästen upprepade gånger har rymt från sin hage eftersom det då anses bero på försumlighet från ägarens håll. Jag gissar att en häst man släpper lös på det viset skulle kunna ses på samma sätt.
 
Som hästägare kan man bli ersättningsskyldig om hästen upprepade gånger har rymt från sin hage eftersom det då anses bero på försumlighet från ägarens håll. Jag gissar att en häst man släpper lös på det viset skulle kunna ses på samma sätt.
Försummelse kan det ju knappast vara i det här fallet? Hästen följer med lös, ägaren har inte lämnat den lös i annans skog och den har inte sprungit iväg och varit en fara eller förstört några trädgårdar.
 
Försummelse kan det ju knappast vara i det här fallet? Hästen följer med lös, ägaren har inte lämnat den lös i annans skog och den har inte sprungit iväg och varit en fara eller förstört några trädgårdar.
Jag tänker på scenariot som Ts tar upp. Att hästen följer i skogen lär knappast vara försummelse utan om hen inte gör det utan går sin egen väg.
 
Jag tänker på scenariot som Ts tar upp. Att hästen följer i skogen lär knappast vara försummelse utan om hen inte gör det utan går sin egen väg.
I så fall borde det bedömas som vårdslöshet och inte försummelse? Att någon har hunden lös trots att den inte kommer på inkallning är ju inte en försummelse och tyvärr allt för vanligt + det är ett rovdjur som kan orsaka väldigt stor skada även rent ekonomiskt.
 
I så fall borde det bedömas som vårdslöshet och inte försummelse? Att någon har hunden lös trots att den inte kommer på inkallning är ju inte en försummelse och tyvärr allt för vanligt + det är ett rovdjur som kan orsaka väldigt stor skada även rent ekonomiskt.
Möjligt.
Ja tyvärr är det alldeles för vanligt med människor som inte borde få ha hund :(
 
Det finns en hel del shetlandsponnyägare som har med sig lös ponny när de är ute och rider på sin stora häst.

Mina spontana tankar är att OM hästen orsakar skada när den tas med lös på det här sättet, så lär nog hästägaren kanske kunna anses vara skyldig, beroende på vad som hänt och hur. Lämnar den matte och rusar ut på en väg och orsakar trafikolycka så kanske.
Men, jag har svårt att tänka mig att någon som tar med hästen lös i skogen gör det på ställen där det är frekvent trafik eller många som rider i området.
Och det är nog få hästar, om någon, som skulle rusa fram till okända svampplockare eller attackera hundar.

Jag skrev aldrig att hästen skulle attackera svampplockare eller hundar?
Tex:
En häst kan bli rädd och skena, och råkar en svampplockare komma i vägen kan dem absolut bli skadade.
Och en häst kanske går fram för att hälsa på hunden, hunden börjar skälla och göra utfall i koppel, hästen blir rädd och vänder rumpan till och sparkar.
 
Vad händer när någon kommer med lös hund och inkallningen inte funkar på hunden? Och hästen blir jagad?
Hundägaren har strikt ägaransvar, men att ha hästen lös? Hur blir det?

Om hästen blir rädd och sticker? Vad händer då?

Är tämligen skeptisk till lösa hästar i naturen. Finns mycket som kan hända.

Precis min tanke, hundägaren är alltid ansvarig för det hunden gör då det finns en lag, men finns ingen sådan lag ang hästar, så där är frågan vad som gäller då :/
 
Precis min tanke, hundägaren är alltid ansvarig för det hunden gör då det finns en lag, men finns ingen sådan lag ang hästar, så där är frågan vad som gäller då :/
Kan inte tänka mig annat än vårdslöshet. Det finns inget strikt ansvar för andra tamdjur, utom möjligen tjurar.
 
Jag minns att min ena lärare på gymnasiet pratade om en gammal lag som faktiskt talade som detta, som enligt honom då inte var borttagen än. Den gick i korta drag ut på att djuren fick gå lösa hur som helst, ville man skydda sin mark så fick man stängsla ut djuren därifrån. Stämmer detta så borde det vara helt lagligt att ha dem lösa.
 
Jag minns att min ena lärare på gymnasiet pratade om en gammal lag som faktiskt talade som detta, som enligt honom då inte var borttagen än. Den gick i korta drag ut på att djuren fick gå lösa hur som helst, ville man skydda sin mark så fick man stängsla ut djuren därifrån. Stämmer detta så borde det vara helt lagligt att ha dem lösa.
Fast sa inte den lagen att det bara var på vissa ställen den gällde? Fäbovallar har/hade den lagen men vad jag minns gällde den just på fäbovallar enbart.
 
Mitt första halvblod hade jag lös när jag gick i skogen. Koppel och grimskaft i handen. När vi kom ut ur skogen kopplade jag hund och häst. Cyklade med henne i grimma också.
Men det var en speciell häst. När hon var trött på att vara ute på vintern bet hon av stängseltråden vid grinden och gick fram och ställde sig utanför köksfönstret. Såvida inte stalldörren var öppen för då gick hon in i sin box.

Jag var tvärsäker på henne. Hade sammmapli på häst som på hund. Men det är den enda av alla de många hästar jag haft genom åren som jag haft ett sådant förhållande till.
Så normalt skulle jag aldrig göra så men med den hästen fanns det inga tvivel på att det skulle funka.
 
Fast sa inte den lagen att det bara var på vissa ställen den gällde? Fäbovallar har/hade den lagen men vad jag minns gällde den just på fäbovallar enbart.
Nä, den gällde i övrigt med men ändrades i slutet av 80- början av 90-talet. Var mycket bråk om en familj i Västerbotten som släppte sina djur lösa och menade på att grannarna fick hägna bort dem om de inte ville få besök på tomten.
 
Har man häst lös med sig så har ju de flesta den som handhäst tills man är i skog utan bilar och vägar så det är tryggt att släppa. Upplever inte alls att det är oansvarigt eller större risk än att ha hästen som handhäst :) vet många som har med lösa djur och alltid haft, både nyttigt och roligt. Och har man inte öde skog utan vägar etc så får man bara hitta på annat :)
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 356
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 136
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 780
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 823
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp