Linnea_V

Trådstartare
Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute dygnet runt.
På vintern och hösten är han riktigt ordentligt lös i magen, blir som koblajor och hela bakbenen + svansen är indränkt i bajs. Vissa högar är ordentligt lösa medan vissa är lite bättre och formar en hög, fast inte med bollar.
Vi har provat flera olika tillskott för magen, även något vi fick från veterinären. Inga av dessa gav resultat alls. Provat proviva som heller inte hjälpte något, det bästa vi använt är jäst som vi gav i princip hela förra vintern. Men vissa dagar kunde det bli lika löst som förr, medan vissa dagar var det nästan bra och hans bakben var inte indränkta i bajs.
När han står inne under natten får han hö + halm, och även lite kraftfoder (Groov 90) men inga mängder + jäst. Han får hö 5 gånger per dag varav 2 är ute. Känns som vi provat allting utan ett jättebra resultat, önskar bara det fanns något mirakel foder som någon upptäckt så tänkte höra med ni som har hästar med lösa magar! Han ska snart börja gå in igen på nätterna och är tacksam för lite tips.. :)
 
Har du provat yea-sacc? Det är det som fungerar absolut bäst på mina hästar.

Det kan också vara bra att kolla om hästen kanske inte tål vissa saker. Min ena tål inte klöver och lucern t ex och blir dålig i magen om hon får i sig det. Det var först när hon inte fick det alls som hon blev bra. Det är också viktigt att ha koll på hur mycket Ts hästen får i sig så att det är tillräckligt. Otillräckligt med Ts ger fiberbrist som i sin tur kan leda till diarréer eller förstoppning och i värsta fall kolik. Även fiberhalten i grovfodret är viktigt att ha koll på och att hästen aldrig står utan grovfoder i mer än fyra timmar. Max är sex timmar utan foder, därefter är risken för magsår stor. Har man en lättfödd häst är sly bra att ta till.

Stress kan också vara en orsak. Trivs han i flocken? Står han inne mycket och hur verkar han då? Är han en stressad häst i övrigt?
 
Har du provat yea-sacc? Det är det som fungerar absolut bäst på mina hästar.

Det kan också vara bra att kolla om hästen kanske inte tål vissa saker. Min ena tål inte klöver och lucern t ex och blir dålig i magen om hon får i sig det. Det var först när hon inte fick det alls som hon blev bra. Det är också viktigt att ha koll på hur mycket Ts hästen får i sig så att det är tillräckligt. Otillräckligt med Ts ger fiberbrist som i sin tur kan leda till diarréer eller förstoppning och i värsta fall kolik. Även fiberhalten i grovfodret är viktigt att ha koll på och att hästen aldrig står utan grovfoder i mer än fyra timmar. Max är sex timmar utan foder, därefter är risken för magsår stor. Har man en lättfödd häst är sly bra att ta till.

Stress kan också vara en orsak. Trivs han i flocken? Står han inne mycket och hur verkar han då? Är han en stressad häst i övrigt?

Jag har letat otroligt länge efter yea - sacc men inte hittat nånstans, vet du något ställe?
Hur kan man kolla ifall hästen inte tål vissa saker? Är det bara att testa lite med olika saker tills man kommit fram till saker han inte tål eller är det några tester som veterinären gör?

Han brukar stå Max 5 timmar utan mat men har alltid halm att pilla med i boxen, hästen i sig är en ganska stressad häst i boxen, blivit mycket bättre när han fick halm att pilla med. Annars är han en lugn häst som trivs i sitt sällskap, förra hästen han gick med var inte alls snäll och höll på och jaga upp min häst hela tiden och blev mer jobbig att ha och göra med, just på grund av att han blev så stressad av honom. Nu under våren och sommaren har han gått med en annan häst som varit riktigt lugn och inte jagar upp honom alls lika mycket. Nu åker även denna hästen till nytt stall så till höst blir det en ny hagkompis. Jag försöker att ha inne honom så lite som möjligt och går aldrig in innan insläppstiden och står heller inte inne under sommarmånaderna på dagarna. Han blir dock mycket mer stressad på vintrarna och får för sig att stegra mycket vilket han aldrig gör annars.
 
Har du provat yea-sacc? Det är det som fungerar absolut bäst på mina hästar.

Det kan också vara bra att kolla om hästen kanske inte tål vissa saker. Min ena tål inte klöver och lucern t ex och blir dålig i magen om hon får i sig det. Det var först när hon inte fick det alls som hon blev bra. Det är också viktigt att ha koll på hur mycket Ts hästen får i sig så att det är tillräckligt. Otillräckligt med Ts ger fiberbrist som i sin tur kan leda till diarréer eller förstoppning och i värsta fall kolik. Även fiberhalten i grovfodret är viktigt att ha koll på och att hästen aldrig står utan grovfoder i mer än fyra timmar. Max är sex timmar utan foder, därefter är risken för magsår stor. Har man en lättfödd häst är sly bra att ta till.

Stress kan också vara en orsak. Trivs han i flocken? Står han inne mycket och hur verkar han då? Är han en stressad häst i övrigt?

Nu när jag räknar på hur lång tid det är mellan fordringarna så får han mat kl 21 på kvällen och får sedan mat 5.30 på morgonen. Det är ju ett väldigt långt tag mellan fordringarna och har ingen möjlighet att fodra senare heller. Hur ska jag göra då?
 
Svenska foder, dvs djur och naturbutikerna har. Det finns också att beställa på nätet. Googla på "Yea-sacc".

Jag körde uteslutningsmetoden. Jag tror att det kan vara svårt att testa fram veterinärt eftersom det oftast inte handlar om allergi utan om överkänslighet. För min häst tog det 7-10 dagar innan det märktes skillnad när jag hade tagit bort det jag gissade på var problemet. Det blev ett dyrt och ganska krångligt år det året jag insåg att hon inte tålde klöver då jag hade hela årets höbehov hemma redan (som självklart var fullt med klöver) men hästens välmående får gå först och hon blev så mycket mer harmonisk när hon slapp de ständiga magproblemen för det stressar självklart hästen med att alltid ha ont i magen.

Äter han halmen? Gör han det så är det ju ingen fara och det beror ju också på hur lång tid han har hö. Dvs. hur lång tid han står och äter. Det är tiden från hö´t är slut till nästa giva man får räkna. Jag har småmaskiga hönät till mina inne just för att förlänga ättiden. Med lättfödda hästar får man göra vad man kan och sålänge de inte rycker utan äter lugnt och nätet sätts så att de inte kan fastna så brukar det inte vara något problem. Står de däremot och rycker så kan de få nackskador så då får man hitta en annan lösning. För mina hästar förlängs ättiden per kilo hö med ca 20 minuter med småmaskigt hönät.

Hur har du det med mineralbalansen? En häst som är stressad gör åt mer magnesium och magnesiumbrist kan ge både stress och oro så det blir lätt en ond cirkel. Han fryser inte på vintern? Om hästen fryser kan det också göra att de blir mer spända och stressiga. Jag skulle dock tro att mycket försvinner när du får ordning på hans mage.

Var noga med att han verkligen trivs med sin nya hagkompis. Hur konstellationen i flocken är är oerhört viktigt för hästens välmående. Att hästarna trivs ihop, är kompisar och ger varandra social stimulans är jätteviktigt.
 
Svenska foder, dvs djur och naturbutikerna har. Det finns också att beställa på nätet. Googla på "Yea-sacc".

Jag körde uteslutningsmetoden. Jag tror att det kan vara svårt att testa fram veterinärt eftersom det oftast inte handlar om allergi utan om överkänslighet. För min häst tog det 7-10 dagar innan det märktes skillnad när jag hade tagit bort det jag gissade på var problemet. Det blev ett dyrt och ganska krångligt år det året jag insåg att hon inte tålde klöver då jag hade hela årets höbehov hemma redan (som självklart var fullt med klöver) men hästens välmående får gå först och hon blev så mycket mer harmonisk när hon slapp de ständiga magproblemen för det stressar självklart hästen med att alltid ha ont i magen.

Äter han halmen? Gör han det så är det ju ingen fara och det beror ju också på hur lång tid han har hö. Dvs. hur lång tid han står och äter. Det är tiden från hö´t är slut till nästa giva man får räkna. Jag har småmaskiga hönät till mina inne just för att förlänga ättiden. Med lättfödda hästar får man göra vad man kan och sålänge de inte rycker utan äter lugnt och nätet sätts så att de inte kan fastna så brukar det inte vara något problem. Står de däremot och rycker så kan de få nackskador så då får man hitta en annan lösning. För mina hästar förlängs ättiden per kilo hö med ca 20 minuter med småmaskigt hönät.

Hur har du det med mineralbalansen? En häst som är stressad gör åt mer magnesium och magnesiumbrist kan ge både stress och oro så det blir lätt en ond cirkel. Han fryser inte på vintern? Om hästen fryser kan det också göra att de blir mer spända och stressiga. Jag skulle dock tro att mycket försvinner när du får ordning på hans mage.

Var noga med att han verkligen trivs med sin nya hagkompis. Hur konstellationen i flocken är är oerhört viktigt för hästens välmående. Att hästarna trivs ihop, är kompisar och ger varandra social stimulans är jätteviktigt.
Jag har varit på de butiker vi har här där jag bor och ingen har haft just yea - sacc även fast de har svenska foder, bland annat Charlies, får nog åka in och kolla en extra gång annars beställer jag.

Jaha okej, jag får testa lite och se ifall jag får något bra resultat och märker ifall han förändras när jag tar bort något.
Han äter halmen ja, gav han så mycket som gick i i hönätet dvs cirka 2-3 kg och hela brukade vara tomt förutom cirka ett halv kg som låg utanför hönätet.

Jag använder endast Blå mineraler från krafft, är inte lika insatt i just mineraler osv som jag är med kraftfoder och hö. Kanske ska testa att ge magnesium och se ifall det ger något resultat?
Han kan vara lite frusen av sig när det är riktigt kallt men annars brukar han vara sval under täckena, inte för varm men heller inte kall.

Okej, jag ska verkligen se till att det ser bra ut med kommande hagkompis, jag vill att han ska ha det så bra som möjligt och så bra som han har gått ihop med den som åker nu har han aldrig varit med någon annan så otroligt synd att han åker!

Jag läste runt lite här på Buke och läste flera som provat både Pavos slobber Mash och Krafft SPC Mash, är det något att testa tror du?
 
Min maghäst, åt foderjäst, betfor och Pro-Feed, året runt. Blev också bättre sommartid och sämre vintertid.
 
Min har också superkänslig mage, upptäckte till slut att han inte tål socker i kraftfodret plus är väldigt känslig för hösilage som inte håller hygienisk kvalitet. Lever på lusern, bakjäst och kokt linfrö. Klarar faktiskt hel havre om den stöps ihop med linfröna. Men betfor, mash i för stora mängder och müsli är bara att glömma då det blir för mkt socker. Även morötter och äpplen får jag vara försiktig med.
 
Enligt forskning som SLU gjorde för några år sedan så beror 90% av alla dåliga hästmagar på dålig hygien när det gäller foder. Det kan vara både ett enskilt foder och själva hanteringen i stallet som gör det. Tyvärr väljer de flesta dom gör analys på foder bort det som kanske är det viktigaste d v s analysen för den hygieniska kvalitén på fodret.
Om hästen har återkommande problem som är värre på vintern än på sommaren så kolla då upp foder, strö och om det är bra vatten och hantering i stallet.
 
Min har också superkänslig mage, upptäckte till slut att han inte tål socker i kraftfodret plus är väldigt känslig för hösilage som inte håller hygienisk kvalitet. Lever på lusern, bakjäst och kokt linfrö. Klarar faktiskt hel havre om den stöps ihop med linfröna. Men betfor, mash i för stora mängder och müsli är bara att glömma då det blir för mkt socker. Även morötter och äpplen får jag vara försiktig med.
Vi körde flera månader med endast hö och mineraler men var värre än någonsin, man kanske får hitta något mellanting, vill inte ge mycket kraftfoder. Har hellre mycket grovfoder än kraftfoder, har märkt att om han får mycket äpplen eller morötter en period så blir han även sämre i magen!
 
Enligt forskning som SLU gjorde för några år sedan så beror 90% av alla dåliga hästmagar på dålig hygien när det gäller foder. Det kan vara både ett enskilt foder och själva hanteringen i stallet som gör det. Tyvärr väljer de flesta dom gör analys på foder bort det som kanske är det viktigaste d v s analysen för den hygieniska kvalitén på fodret.
Om hästen har återkommande problem som är värre på vintern än på sommaren så kolla då upp foder, strö och om det är bra vatten och hantering i stallet.
Just nu går han i gräshage med en höbal då det är så dåligt med gräs nu, men är ändå helt okej i magen, inte alls lika lös som på vintern. Vattnet här är bra och ingen annan har problem med lösa magar och det är 20 hästar i stallet! Jag vet dock inte vad som orsakar detta, det är inte höet heller då han äter det även nu. Får försöka hitta någon balans där det är någorlunda okej och inte är rinnande!
 
Vi körde flera månader med endast hö och mineraler men var värre än någonsin, man kanske får hitta något mellanting, vill inte ge mycket kraftfoder. Har hellre mycket grovfoder än kraftfoder, har märkt att om han får mycket äpplen eller morötter en period så blir han även sämre i magen!
När min var som sämst funkade en kur med quickfix för att iaf få lite lösa bollar istället för pölar. Annars är det ju så att det som funkar för den ena hästen funkar inte för den andra. Inga magpulver har hjälpt min, någonsin....förutom då quickfix som stillade ngt.
Pro Biosa Ipona har haft super effekt på min tidigare häst men har haft svårt att få tag i detta. Provade bakjäst istället i vintras.
Har du gett bakjäst? Hur mycket?
 
Bara skumläst tråden (ligger hemma med feber, så är inte helt klar i huvudet..)
Men min har samma problem (eller hade), dålig i magen, ibland bättre ibland sämre.

Min mina "framgångsfaktorer" har varit,
- Rena hinkar och krubba. Alla foderhinkar och vattenhinken diskas ur, varje dag. Han äter inte ur krubba utan får en "skål" på golvet, som oxå diskas ur efter varje gång han ätit. Gäller även vattnet i hagen. Vi kör så att vi fyller halva så man fyller på och gör rent oftare än att fylla på en gång (självklart har dom tillgång till vatten, det tar aldrig slut, men det är itne lika mycket att hälla ut och fylla upp)
- Linklipellets som blöts upp och ges på en gång efter att den svällt. Jag gör alltså inte iordning kvällen innan och han får 24 timmar senare.
- Hö. Han tål inte siligae, dock så får han det till lunch eftersom han går i stor hage med hästsällskap.
- Rörelse, han har alltid haft stor hage, men denna hage han har nu rör han sig i mera än tidigare eftersom skogsdelen är i ena delen, gräs i andra osv. Även ridningen ger mycket.
- När han är dålig, varje höst vilket beror på att dom äter lunch ifrån marken som blir lerig. (inte lera upp till knän utan kanske 1 cm översta lagret), så får han "flyttande jäst", är som en kur som man får ifrån veterinären i "bag in box". Ska äta en liter om dan tror jag det är tills det tar slut. (minns inte vad det heter just nu...)
För att förhindra leran som vanlig inackordering har vi flera i stallet som ställt ut lådor (lastpallar med pallkrage runt) som hästarna äter ur. Vågar dock inte ha sån i min hage...
- Sen att inte hålla på att veva omkring med foderbyten ect. Magen är redan stressad. Kolla så att grovfodret verkligen ÄR bra. Idag köper jag hö ifrån bonden själv, åker dit och hämtar själv. Men man måste ha tålamod, går inte att byta ifrån det ena till det andra och hoppas på att det ska bli bra över en natt. Ge det tid att läcka och ställa sig i rätt balans.
 
Just nu går han i gräshage med en höbal då det är så dåligt med gräs nu, men är ändå helt okej i magen, inte alls lika lös som på vintern. Vattnet här är bra och ingen annan har problem med lösa magar och det är 20 hästar i stallet! Jag vet dock inte vad som orsakar detta, det är inte höet heller då han äter det även nu. Får försöka hitta någon balans där det är någorlunda okej och inte är rinnande!
Utan analys har du ingen aning om höet är bra eller inte. För att kunna eliminera måste man analysera och dessutom komma ihåg att analysen kommer att ändra sig under vintern beroende på hur fodret förvaras.
 
När min var som sämst funkade en kur med quickfix för att iaf få lite lösa bollar istället för pölar. Annars är det ju så att det som funkar för den ena hästen funkar inte för den andra. Inga magpulver har hjälpt min, någonsin....förutom då quickfix som stillade ngt.
Pro Biosa Ipona har haft super effekt på min tidigare häst men har haft svårt att få tag i detta. Provade bakjäst istället i vintras.
Har du gett bakjäst? Hur mycket?
Nej inte för oss heller, han är även jätte skeptisk mot själva lukten av de pulver vi testade och rörde inte kraftfodret alls även fast pulvret var blandat med annat!
Vart får man tag på det pulvret alltså quickfix?
Vi körde hela vintern på den blåa bakjästen, funkade jättebra och var inte helt lös men fortfarande inga bollar! Vi började med att ge ett halvt paket delat på tre mål men gjorde inte någon skillnad så ökade till ett helt paket delat på tre mål vilket gjorde susen. Dock kunde jag inte göra uppehåll med detta för då blev det koblajor direkt. Konstigt nog nu innan han gick på sommarbete så kunde jag faktiskt minska givan, vilket jag verkligen inte kunde i vintras. Gick först ner till ett halvt paket delat på tre mål och sedan ännu mindre än det delat på tre mål och till slut inget alls. Har dock på känn att när han stallas in igen kommer det inte vara så bra, isåfall kommer jag fortsätta på bakjästen - enda som verkligen fungerat!
 
Utan analys har du ingen aning om höet är bra eller inte. För att kunna eliminera måste man analysera och dessutom komma ihåg att analysen kommer att ändra sig under vintern beroende på hur fodret förvaras.
Kan bara hålla med :up: "Världens finaste" hö kan vara mögligt och dammigt efter ett par månader på fel höloft och med felhantering..
 
Utan analys har du ingen aning om höet är bra eller inte. För att kunna eliminera måste man analysera och dessutom komma ihåg att analysen kommer att ändra sig under vintern beroende på hur fodret förvaras.
Vi analyserar höet! :) Och får även ny analys varje gång en ny bal från ny skörd kommer in, sä har koll på detta.
 
Kan bara hålla med :up: "Världens finaste" hö kan vara mögligt och dammigt efter ett par månader på fel höloft och med felhantering..
Stallägarna är otroligt noggranna med hygienen på balarna och förvarar dem bra, även vi i stallet håller koll på balarna som ställs fram dä det är som sagt många hästar det går ut till! Otroligt viktigt att det är ett bra hö! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
360
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
548
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 088
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp