Vi analyserar höet! :) Och får även ny analys varje gång en ny bal från ny skörd kommer in, sä har koll på detta.
Kör ni stor rund bal eller små?
Min personliga erfarenhet, kan inte säga att det är så, men jag har upplevt att dom stora inte alls håller samma kvalité som dom små... Men som sagt, egen erfarenhet. :). Fick förklaringen en gång att dom stora inte har samma "ventilering" som en liten. Men har ingen källa på detta....
Att andra hästar inte blir dåliga är tyvärr inte en jätte garanti, finns hästar med stålmage som fixar allt och som min som knappt kan titta på en äppelpåse...
 
Kör ni stor rund bal eller små?
Min personliga erfarenhet, kan inte säga att det är så, men jag har upplevt att dom stora inte alls håller samma kvalité som dom små... Men som sagt, egen erfarenhet. :). Fick förklaringen en gång att dom stora inte har samma "ventilering" som en liten. Men har ingen källa på detta....
Att andra hästar inte blir dåliga är tyvärr inte en jätte garanti, finns hästar med stålmage som fixar allt och som min som knappt kan titta på en äppelpåse...
Vi kör på stor rund bal, tyvärr inget jag kan göra åt, men som du säger kan det mycket väl vara sämre kvalité men eftersom det inte finns någon källa så vet man ju heller inte helt säkert utan det är ju hur man själv upplever det! :D
mycket sant att vissa hästar tål mer än andra, och antar att min är lite känsligare än de andra!
 
Nej inte för oss heller, han är även jätte skeptisk mot själva lukten av de pulver vi testade och rörde inte kraftfodret alls även fast pulvret var blandat med annat!
Vart får man tag på det pulvret alltså quickfix?
Vi körde hela vintern på den blåa bakjästen, funkade jättebra och var inte helt lös men fortfarande inga bollar! Vi började med att ge ett halvt paket delat på tre mål men gjorde inte någon skillnad så ökade till ett helt paket delat på tre mål vilket gjorde susen. Dock kunde jag inte göra uppehåll med detta för då blev det koblajor direkt. Konstigt nog nu innan han gick på sommarbete så kunde jag faktiskt minska givan, vilket jag verkligen inte kunde i vintras. Gick först ner till ett halvt paket delat på tre mål och sedan ännu mindre än det delat på tre mål och till slut inget alls. Har dock på känn att när han stallas in igen kommer det inte vara så bra, isåfall kommer jag fortsätta på bakjästen - enda som verkligen fungerat!

Du kan inte prova med fler pkt jäst om dagen? Jag har lyckats få tag i bättre hösilage i år så hoppas på att slippa diarrén. Men är beredd med jästen iaf. Quickfix är en tub pasta som avmaskning, googla quickfix och häst så hittar du den.
 
Du kan inte prova med fler pkt jäst om dagen? Jag har lyckats få tag i bättre hösilage i år så hoppas på att slippa diarrén. Men är beredd med jästen iaf. Quickfix är en tub pasta som avmaskning, googla quickfix och häst så hittar du den.
Det känns bara så jobbigt att hålla på med jästen, självklart värt det ifall det fungerar men var inte helt säker på ifall man kunde ta flera paket men det kan man alltså? :D För isåfall blir det nog att köra med det även denna vinter ifall det visar sig att han blir lös igen!
Jaha, tack! Ska kolla upp det!
 
Det känns bara så jobbigt att hålla på med jästen, självklart värt det ifall det fungerar men var inte helt säker på ifall man kunde ta flera paket men det kan man alltså? :D För isåfall blir det nog att köra med det även denna vinter ifall det visar sig att han blir lös igen!
Jaha, tack! Ska kolla upp det!
Tycker själv att det är ganska simpelt att hålla på med jästen, kan köpa den var som, blandar i den blöta lusernen och hästen äter det. Vet inte om där finns någon begränsning på hur mycket man kan ge, men tror inte att 2 pkt gör någon skada på hästen
 
Min ponny hade kronisk diarre som tillsynes var oförklarlig. Gav 1kg melassfri betfiber/dygn + bakjäst. Rejäl mängd hö i förhållande till hans storlek. Fick faktiskt bukt på magen på så sätt. Efter några månader var han bra även när betfibern trappades ner. Det var ett evigt sköljande av betfor för att få bort all melass men det var värt det.

Troligen så var det pektinet från betfibrrna som gav mikroberna i grovtarmen bra förutsättningar att jobba = maten stannade i grovtarmen längre -> kroppen hann suga upp vätskan från träcken. (Och hästen tillgodogjorde sig fodret bättre, gissningsvis för att magen blev i bättre skick)
 
Stallkompisarna tyckte såklart att man var en megaknäppis då det stod en 10-litershink på kvällshyllan eller när de såg en skölja bort melass ut betforn i en kvart-halvtimme/dag... Men skonsamt sätt, betfiber räknas som grovfoder för hästens matsmältning.
 
Kan det bero på att hästen står uppstallad? Tänker att det är bra när hästen går ute dygnet runt, och kommer när du stallar upp. Stress, om den inte gillar att stå i boxen, eller att magen behöver mer rörelse? Kanske skulle lösdrift hjälpa? Om du provat allt annat tänker jag.
 
1. Ta hygienanalys på både höet och halmen. De kan vara så pass dåliga så att känsliga hästar reagerar utan att man märker det annars, även om man utvecklar en väldigt känslig näsa av att ha en maghäst och stå och provlukta varje halmtuss. :meh:
2. Om du ska köra uteslutningsmetoden så uteslut verkligen allt. Bara hö betyder bara hö, inte t.ex. hö, halm och mineraler. (Den missen har jag naturligtvis aldrig gjort själv. :angel:)
3. Var glad om det är vanlig billig jäst som hjälper bäst, de flesta magmedel är betydligt dyrare. ;)
 
Min ponny hade kronisk diarre som tillsynes var oförklarlig. Gav 1kg melassfri betfiber/dygn + bakjäst. Rejäl mängd hö i förhållande till hans storlek. Fick faktiskt bukt på magen på så sätt. Efter några månader var han bra även när betfibern trappades ner. Det var ett evigt sköljande av betfor för att få bort all melass men det var värt det.

Troligen så var det pektinet från betfibrrna som gav mikroberna i grovtarmen bra förutsättningar att jobba = maten stannade i grovtarmen längre -> kroppen hann suga upp vätskan från träcken. (Och hästen tillgodogjorde sig fodret bättre, gissningsvis för att magen blev i bättre skick)

Jag har ju vanlig betfiber mix från granngården, går den lika bra tror du? Hur mycket hö fick han? Min är ju en dponny med lettiskt halvblod i sig, förra året fick han nog 9 - 10 kg.
 
Kan det bero på att hästen står uppstallad? Tänker att det är bra när hästen går ute dygnet runt, och kommer när du stallar upp. Stress, om den inte gillar att stå i boxen, eller att magen behöver mer rörelse? Kanske skulle lösdrift hjälpa? Om du provat allt annat tänker jag.
Jag tror tyvärr att det är pågrundav att han står uppstallad... Men finns ingen lösdrift här alls, alla har endast boxplatser, annars hade han gått i en lösdrift redan nu!
 
Jag har ju vanlig betfiber mix från granngården, går den lika bra tror du? Hur mycket hö fick han? Min är ju en dponny med lettiskt halvblod i sig, förra året fick han nog 9 - 10 kg.

Betfibermix från Granngården innehåller melass, min ponny som har problem med magen i omgångar kan inte äta det. Tyvärr står det inte i innehållsförteckningen på hemsidan men jag läste på säcken i butik innan jag köpte den som tur var.
 
Min ena häst var konstant lite lös, bajsvatten och alltid brun om benen (skimmel). Provade allt under många år tills jag något skeptisk skickade in en mananalys och fick svar om brist på två mineraler, gav dem och vips perfekt bajs och det är två år sedan nu - aldrig haft problem med det igen. Och fodrar alltid efter analys :) så helt klart ett tips :D
 
Eller så kör man den gamla billiga metoden, uppslammat bajs från frisk kompis för att få tillgång till bra bakterier.
 
Eller så kör man den gamla billiga metoden, uppslammat bajs från frisk kompis för att få tillgång till bra bakterier.
en välmenande stallägare "hjälpte" mig på så sätt med min ponny, utan att jag blev tillfrågad ens. Funkar säkert om hästen... inte är så kräsen. Vet inte hur mycket eller om min häst åt mer än att hela krubban var full av bajs och betfor när jag kom till stallet dagen efter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
492
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp