Lös och orolig hästmage, någon som har tips?

DressageNerd

Trådstartare
Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under hösten/vinter/tidig vår när hon äter grovfoder blir hon mer eller mindre dålig i magen med lös avföring och gasig mage. Vi börjar ge grovfoder när de ännu betar, så övergången är inte särskilt tvär. Ju mindre hon betar, och ju mer hö hon äter, desto mer gasig/blöt blir magen. Hon har inte diarré, men är märkbart lös. Hon får nästintill fri tillgång, men i nät då hon vräker i sig foder.

Hon äter hö (analys i bild nedan) med uträknad foderstat där hon får 24% mer TS än minimumrekommendationen. Vi försöker erbjuda henne fin havrehalm också, men hon är inte jätteintresserad av den. Nu får hon utöver det 200g Vetekli, ~120g betfor och 160g Krafft Miner Blå per dygn. Veteklin får hon då fosforhalten i fodret är för lågt.

Vi har tidigare testat:
1. Bytt från silage (78% TS) till hö - Bättre men inte helt bra
2. Tagit bort allt kraftfoder (stärkelse, socker) - Ingen effekt
3. Tagit bort fodermorötter - Ingen effekt
3. Gett/fasat in maxdos med foderjäst - Ingen effekt
4. Gett levande jäst - Ingen effekt
5. Gett Probiotikum Plus - Ingen effekt
6. Har bytt hö leverantör 2 ggr, alla med hög TS-halt och kvot mellan 6-8 - Ingen effekt.

Allt detta har gjorts under ca. 2 års tid och aldrig två eller fler saker på samma gång.

Har vi missat något? Vad har hjälpt er? Så tråkigt med en ung häst som har magknip!
21557961_10155083110813215_8598758164402945258_n.jpg
 
Det som har hjälpt bäst för min häst (valack 20 år som haft problem sedan han var föl) är dels att undvika att överutfodra med protein, samt att sänka äthastigheten på olika sätt (finmaskigt hönät, blandar hösilaget med halm i nätet).
 
det känns ju konstigt att skriva men har ni gjort en hygienanalys av höt? Jag har ju en känslig stackare och vi analyserar alltid höt för att se att det inte innehåller något skadligt. Dessutom ser vi till att det ska vara lågt sockerinnehåll och högt fiberinnehåll. Jag ser inte det (fiberinnehållet) på din analys så det kanske krävs en analys från en annan firma.

VI försökte också med hönät men det ledde till spänningar i käk- och nackmuskler.

Vi undviker också gluten för han ska tydligen inte tåla det och så ser jag till att hålla eventuella magsår/magkatarrskänningar i skick.
 
Hygienanalys är min första tanke. Med ett hö med 83% ts är det på gränsen. Risken att det möglar/är mögel i finns när ts halten är så låg. Ett hö ska ha en ts-halt på minst 84%.

Vet du vad grovfodret innehåller? Min ena häst tål inte klöver. Får hon minsta klöver eller andra baljväxter så blir hon som du beskriver din häst+bajsvatten. Med hö utan klöver finns inga magproblem alls. Det blev ett dyrt år första året då årets parti redan var hemma så jag fick köpa dubbelt och det kan vara svårt att hitta leverantörer som vet exakt vad de har i sina grödor men det kan vara värt att testa. För min är skillnaden som natt och dag.

Yea-sacc är det enda som hjälper hästmagar enligt forskning. Du kan ge dubbel dos (dvs. 20 gram) eller till och med trippeldos ett par veckor för att hjälpa magen och sedan ge underhållsdos.
 
Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under hösten/vinter/tidig vår när hon äter grovfoder blir hon mer eller mindre dålig i magen med lös avföring och gasig mage.

Diarréer är bland det svåraste att komma till rätta med eftersom orsaken till diarré/lös avföring kan vara olika för olika hästar. En vanlig orsak till diarré hos unghästar (och äldre hästar) är ett för grovt foder, dvs. att grovfodret innehåller en stor mängd svårsmälta fraktioner. Detta leder till för få ”snälla” bakterier i grovtarmen som behövs för att bryta ner fiber. Mängden svårsmälta fraktioner framgår av fraktion ADF i en grovfoderanalys. Din analys saknar uppgift om ADF. ADF är en delmängd av NDF så värdet på fiberfraktionen NDF kan åtminstone ge en viss vägledning. NDF = 588 g/kg ts som din analys visar är ett ganska normalt värde men kan vara för högt för din unghäst. Försök att hitta ett fint (= tidigt slaget) grovfoder till henne.

Du har tydligen provat det mesta utan synbart resultat men vill du prova en sak till så skulle jag ge dig tipset att testa med Aloe Vera juice. Ge ca. 2 dl per dag uppdelat i minst 2 tillfällen. Jag kan naturligtvis inte garantera att det hjälper men det har hjälpt andra hästar med liknande problem.
 
Min maghäst (diarré) åt : hö, lusern, betfor, vetekli, foderjäst och så något magtillskott, Pro Feed, hette det då.
Året runt
 
Lecitin, gastro heter produkten på granngården. Det är ett enzym som stärker cellernas väggar i magen. På något sätt, nu blev det säkert fel beskrivet. Veterinären sa att de ger magsårshästar efter operation och att det var billigare på granngården än via recept. Det är alltså mer medicinteknisk, det arbetar mot cellerna och om en provar att hälla på vatten så blir det som smördeg. Lycka till.
 
Har samma erfarenhet som @spaderÄss. På min häst var fintrådigt hö det enda som gjorde magen bra. På vanligt hö/hösilage blev han uppsvälld som en ballong och lösa högar. Inte så att det rann men högarna var blöta och inte fina bollar.
Hade provat allting som finns att prova och när jag köpte en helt annan sorts hö (väldigt fintrådigt) så blev magen bra från en dag till en annan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 898
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 322
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 366
Hästvård Min 17 åriga halvblodsvalack bytte stall för lite mer än 1 år sen, och när vi i stallet på hösten/vintern går över till hösilage så blir...
Svar
5
· Visningar
1 967
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp