Lösa benbitar? OCD eller FCP?

Maniac123

Trådstartare
Jag har försökt googla men hittar så dåligt med info om FCP. Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig.

Min hund hade OCD i båda boglederna. Det visar sig att en halvbror nu har ”lösa benbitar i armbågarna”. Är det en fullständig/korrekt diagnos? Eller har hunden någon diagnos med ett ”fint namn” som bara beskrivs som lösa benbitar för ägaren?

Vad är skillnaden mellan FCP och OCD? Så vitt jag förstår är det benägenheten att utveckla sjukdomarna ärftligt. Gäller det att om hunden är benägen att utveckla tex OCD så kan den utveckla sjukdomen i vilken led som helst, eller är ärftligheten så att säga låst till en och samma led typ? Kan samma benägenhet ge både OCD och FCP?

Anledningen till att jag frågar är främst för att jag funderar på att köpa en valp. Det visar sig dock att uppfödaren vill använda en kullbror till den med lösa benbitar. Bröderna är 1 år gamla. Min hund, som har samma pappa som de två bröderna, upptäcktes OCD på som 6 åring. Jag känner mig väldigt skeptisk till valet av hanhund och kommer tacka nej till valp. Är mina farhågor motiverade tro?

Hanen (fadern till min och till bröderna) har lämnat totalt 5 kullar med olika tikar. I ena kullen finns OCD i bogled, i en annan kull finns ED 1, och i den här tredje kullen nu lösa benbitar. Enbart 4 avkommor är röntgade ED, 2 fria.
 
OCD har hög ärftlighet. I tex Danmark och Tyskland så kollas alla Schäfrar i samband med HD/ED-röntgen om de är OCDfree.

Jag har haft två blandraser med OCD och det är ingen kul rehab och prognosen är sisådär. Båda mina fick permanenta rörelsestörningar trots op som gav förslitningsskador och förkortade deras liv.

Som fd uppfödare tycker jag det är förkastligt att avla på linjer med OCD.

ED är både arv och miljö så där är svårare att ta ställning.
 
OCD har hög ärftlighet. I tex Danmark och Tyskland så kollas alla Schäfrar i samband med HD/ED-röntgen om de är OCDfree.

Jag har haft två blandraser med OCD och det är ingen kul rehab och prognosen är sisådär. Båda mina fick permanenta rörelsestörningar trots op som gav förslitningsskador och förkortade deras liv.

Som fd uppfödare tycker jag det är förkastligt att avla på linjer med OCD.

ED är både arv och miljö så där är svårare att ta ställning.
Ja, jag fick ta bort min hund pga OCD i båda boglederna. Jag vill VERKLIGEN INTE göra om den resan.. Därav mitt val att tacka nej till denna kull. Men tänkte att jag gärna ville lära mig lite mer. Speciellt om skillnaden mellan FCP och OCD och vad ”lösa benbitar” egentligen är.
 
OCD har hög ärftlighet. I tex Danmark och Tyskland så kollas alla Schäfrar i samband med HD/ED-röntgen om de är OCDfree.

Jag har haft två blandraser med OCD och det är ingen kul rehab och prognosen är sisådär. Båda mina fick permanenta rörelsestörningar trots op som gav förslitningsskador och förkortade deras liv.

Som fd uppfödare tycker jag det är förkastligt att avla på linjer med OCD.

ED är både arv och miljö så där är svårare att ta ställning.
Och anledningen till att jag drog in ED är för att FCP och OCD i armbågen bedöms av SKK som ED 3 på röntgen. Så kan vara intressanta att veta att fler avkommor har ED, dock en lägre grad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 5 månaders valp har sedan några veckor varit halt till och från på ena fram. Hon är röntgad enligt alla konstens regler, armbågar...
Svar
5
· Visningar
882
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 652
Hundavel & Ras Min mors Schäfertik fick nyligen tillbaka resultatet. E lyser klart och tydligt upp dataskärmen och det ser ut att bli liknande resultat...
2
Svar
22
· Visningar
4 823
Senast: Minna86
·
B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
1 947
Senast: beelzebul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp