Lösa benbitar på import

Sporthorse

Trådstartare
Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som hoppar 140 hemma så övre prisklass, men väljer att senare operera bort benbitarna av någon anledning, är det omöjligt att få hjälp av försäkringsbolaget då? Är det skillnad om hästen senare får problem av benbitarna och behöver operera eller om man gör det för att det inte ska påverka hästens värde vid ev senare försäljning?
Vad brukar en sån operation ligga på? Risker med att operera vs att låta dom ligga kvar?
Försäkringsbolaget känner inte till fynden om jag inte informerar om dom antar jag?
Är det någonting annat man bör tänka på vid köp av häst med lösa benfragment?
Jag kommer säkert på fler frågor senare.
 
Senast ändrad:
Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som hoppar 140 hemma så övre prisklass, men väljer att senare operera bort benbitarna av någon anledning, är det omöjligt att få hjälp av försäkringsbolaget då? Är det skillnad om hästen senare får problem av benbitarna och behöver operera eller om man gör det för att det inte ska påverka hästens värde vid ev senare försäljning?
Vad brukar en sån operation ligga på? Risker med att operera vs att låta dom ligga kvar?
Försäkringsbolaget känner inte till fynden om jag inte informerar om dom antar jag?
Är det någonting annat man bör tänka på vid köp av häst med lösa benfragment?
Jag kommer säkert på fler frågor senare.
Försäkringen kommer inte ta det då de fanns vid försäkringens tecknande. Var ett par år sedan jag var med om att operera bort benbitar men ligger de i samma led gissar jag på att det hamnar på ca 15000 mer om det är i olika leder. Prognos är ju svårt att uttala sig om då det beror på vilken led, hur stora de är osv.
 
Försäkringen kommer inte ta det då de fanns vid försäkringens tecknande. Var ett par år sedan jag var med om att operera bort benbitar men ligger de i samma led gissar jag på att det hamnar på ca 15000 mer om det är i olika leder. Prognos är ju svårt att uttala sig om då det beror på vilken led, hur stora de är osv.
Okej, men hur blir det sen om man väljer att operera bort benbitarna? Försvinner reservationerna för liknande problem eller är det någonting som alltid finns kvar hos en import?
 
Okej, men hur blir det sen om man väljer att operera bort benbitarna? Försvinner reservationerna för liknande problem eller är det någonting som alltid finns kvar hos en import?
Om du väljer att själv låta operera bort dom får du en reservation för själva operationen. Jag lärde mig det den hårda vägen när jag gjorde det inför kommande försäljning. I mitt fall krävdes att hästen varit helt återställd från operationen och i arbete 6 månader innan jag kunde prova att ta bort reservationen. Det krävdes då godkänt arbetsprov, röntgen av operationsområdet och godkänt böjprov.
 
Hur resonerar andra, är det värt risken att köpa en häst med lösa benbitar? Hoppning är ju ganska påfrestande för lederna. Om jag sen vill sälja vidare, kommer det att försvåra min försäljning?
Bebbitarna är väldigt små så inga stora fragment och ska enligt veterinären inte påverka hästen.
 
Om du väljer att själv låta operera bort dom får du en reservation för själva operationen. Jag lärde mig det den hårda vägen när jag gjorde det inför kommande försäljning. I mitt fall krävdes att hästen varit helt återställd från operationen och i arbete 6 månader innan jag kunde prova att ta bort reservationen. Det krävdes då godkänt arbetsprov, röntgen av operationsområdet och godkänt böjprov.
Oj, det var bra att du skrev det. Något jag absolut ska ha i åtanke.
 
Om du väljer att själv låta operera bort dom får du en reservation för själva operationen. Jag lärde mig det den hårda vägen när jag gjorde det inför kommande försäljning. I mitt fall krävdes att hästen varit helt återställd från operationen och i arbete 6 månader innan jag kunde prova att ta bort reservationen. Det krävdes då godkänt arbetsprov, röntgen av operationsområdet och godkänt böjprov.

Samma här, men mitt försäkringsbolag krävde 8 mån. Idag har hon en försäkring helt utan reservationer. Jag visst dock om den lösa benbiten när hon köptes och hade hört runt med olika bolag om vad som gällde vid en operation. Hade något hänt i samband med operationen (tex dödsfall) hade försäkringen inte täckt detta.
 
Samma här, men mitt försäkringsbolag krävde 8 mån. Idag har hon en försäkring helt utan reservationer. Jag visst dock om den lösa benbiten när hon köptes och hade hört runt med olika bolag om vad som gällde vid en operation. Hade något hänt i samband med operationen (tex dödsfall) hade försäkringen inte täckt detta.
Vad menar du med att försäkringen hade täckt? Betalade dom operationen?

Edit: nu fattade jag, du menar ifall hästen hade dött.
 
Jag hade kunnat köpt häst med lösa benbitar om dom som sagt inte sitter dåligt till. Men det hade ju varit till ett reducerat pris. Så man isåfall har råd att betala operation senare m.m.

Vet en häst som såldes billigt pga lösa benbitar, en lovande hopphäst. Benbiten påverkade inte hästen alls utan upptäcktes vid försäljningen via röntgen. En annan köpte hästen för 1/3 av utgångspriset och valde att op. Hästen går idag höga klasser inom hoppning utan några problem.
 
Jag hade kunnat köpt häst med lösa benbitar om dom som sagt inte sitter dåligt till. Men det hade ju varit till ett reducerat pris. Så man isåfall har råd att betala operation senare m.m.

Vet en häst som såldes billigt pga lösa benbitar, en lovande hopphäst. Benbiten påverkade inte hästen alls utan upptäcktes vid försäljningen via röntgen. En annan köpte hästen för 1/3 av utgångspriset och valde att op. Hästen går idag höga klasser inom hoppning utan några problem.

När jag köpte min tyckte besiktigande veterinär att benbiten satt bra till och inte skulle ställa till med något. När den sedan opererades ut konstaterades det att den var betydligt större än trott och hade mest troligt ställt till problem om den fått sitta kvar. Röntgen säger inte hela sanningen.

Sen finns det såklart många som aldrig får något problem alls, men risken finns alltid där. När jag opererade gick det på 11'. Lätt värt det för att slippa oroa sig och troligen billigare än om problem hade börjat komma.
 
När jag köpte min tyckte besiktigande veterinär att benbiten satt bra till och inte skulle ställa till med något. När den sedan opererades ut konstaterades det att den var betydligt större än trott och hade mest troligt ställt till problem om den fått sitta kvar. Röntgen säger inte hela sanningen.

Sen finns det såklart många som aldrig får något problem alls, men risken finns alltid där. När jag opererade gick det på 11'. Lätt värt det för att slippa oroa sig och troligen billigare än om problem hade börjat komma.
Absolut ger inte röntgen en hel bild och det va säkert därför den nya ägaren valde att operera bort benbiten ifall att. De hade ju också "råd" med det när de fick den till så reducerat pris. Därför borde en häst med lösa benbitar säljas till något reducerat pris så man har budget för att operera :)
 
  • Gilla
Reactions: Bee
Jag hade kunnat köpt häst med lösa benbitar om dom som sagt inte sitter dåligt till. Men det hade ju varit till ett reducerat pris. Så man isåfall har råd att betala operation senare m.m.

Vet en häst som såldes billigt pga lösa benbitar, en lovande hopphäst. Benbiten påverkade inte hästen alls utan upptäcktes vid försäljningen via röntgen. En annan köpte hästen för 1/3 av utgångspriset och valde att op. Hästen går idag höga klasser inom hoppning utan några problem.
Jag får tyvärr inte något reducerat pris. Snarare ligger den i vanlig prisklass pga att hösten står hos en duktig hoppryttare nu sedan 3 månader tillbaka.
När jag köpte min tyckte besiktigande veterinär att benbiten satt bra till och inte skulle ställa till med något. När den sedan opererades ut konstaterades det att den var betydligt större än trott och hade mest troligt ställt till problem om den fått sitta kvar. Röntgen säger inte hela sanningen.

Sen finns det såklart många som aldrig får något problem alls, men risken finns alltid där. När jag opererade gick det på 11'. Lätt värt det för att slippa oroa sig och troligen billigare än om problem hade börjat komma.
Vilket år var det och hur satt benbitarna?
 
Det är såpass vanligt idag att ingen bryr sig , förutom i Sverige om man får tro RoyneZ , Lisen B mfl.
Just precis, jag är mest rädd för att hästen inte kommer gå att sälja för rätt pris sen om jag skulle få för mig att vilja byta.
 
Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som hoppar 140 hemma så övre prisklass, men väljer att senare operera bort benbitarna av någon anledning, är det omöjligt att få hjälp av försäkringsbolaget då? Är det skillnad om hästen senare får problem av benbitarna och behöver operera eller om man gör det för att det inte ska påverka hästens värde vid ev senare försäljning?
Vad brukar en sån operation ligga på? Risker med att operera vs att låta dom ligga kvar?
Försäkringsbolaget känner inte till fynden om jag inte informerar om dom antar jag?
Är det någonting annat man bör tänka på vid köp av häst med lösa benfragment?
Jag kommer säkert på fler frågor senare.
Jag köpte en 3-åring från Tyskland och tog bort benbitar på egen bekostnad när han var 4 år (2014). Det var två benbitar placerade i två olika ben. Dom gick även in och tittade i ett tredje ben p g a en skugga på röntgen (men där fanns ingen lös benbit). Pris för detta var ca 25 000 kr inkl röntgen i samband med operationen.
 
Hur resonerar andra, är det värt risken att köpa en häst med lösa benbitar? Hoppning är ju ganska påfrestande för lederna. Om jag sen vill sälja vidare, kommer det att försvåra min försäljning?
Bebbitarna är väldigt små så inga stora fragment och ska enligt veterinären inte påverka hästen.
Finns ju jättemånga som går högt i klasserna med benbitar utan problem. Såg röntgenutlåtande på en häst som såldes på en onlineauktion. Den hade bitar i tre leder och lite annat. Den låg på över miljonen när jag kollade. Så där spelade det uppenbarligen inte så stor roll, den var sex-sju år och hade bra resultat.
Att sälja vidare i Sverige kan absolut göra det svårare men en äldre häst som presterat och är frisk kliniskt hade jag aldrig varit orolig över, men en unghäst som inte gjort något är ju alltid en större risk.
 
Jag personligen är inte alls "rädd" för lösa benbitar men självklart beror det på hur "dumt" de sitter. Vet flera svårklasshästar i både hoppning och dressyr som haft bitar på "dumma" ställen men ändå inte haft problem utav dem. Anser att har hästen inte problem av dem så ska man låta bli att gå in och plocka bort. Hade köpt hästen om jag vore du och gillade den. Har betalt mellan 10-12 000:- för op.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
577
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 755
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp