Lösa benbitar

Azor

Trådstartare
Hur tänker ni kring lösa benbitar. Jag har en häst som är lite gallig kring haserna men frisk och ohalt. Uppvisar inga besvär tvärt om väldigt mjuk och böjbar och min veterinär rekommenderar att jag inte gör något i nuläget. Jag känner mig lite osäker på om jag trots det ska välja att röntga. Hur har ni gjort?
 
Hur gammal är den? Hur utbildad är den nu och vad ska den klara av i framtiden? Gallor behöver ju inte betyda lösa benbitar per automatik.
 
Hon är fem år, allroundhäst så vi gör lite av varje. Den ska hålla för uteritt och tävling/träning på låg nivå.
 
Hon är fem år, allroundhäst så vi gör lite av varje. Den ska hålla för uteritt och tävling/träning på låg nivå.

Jag känner lite att "väck inte den björn som sover" och hade låtit det vara så länge den inte visar smärta/hälta, men sett till att man har en bra försäkring (de flesta bolag går upp till iaf 100' utan röntgen). Ifall den inte håller så kan du kanske få ersättning för en ev operation. Om du någon gång i framtiden ska sälja så samma sak där, se till att ha den bra försäkrad redan innan den läggs ut på annons. Skulle röntgen vid en besiktning då visa förändringar kan köparen då ofta bara ta över den befintliga försäkringen och på så sätt slippa reservationer.
 
Hon har varit försäkrad i samma bolag sen foster så jag hoppas att de går in och hjälper till om det uppstår problem, måste kolla det. Tack för input!
 
Hur tänker ni kring lösa benbitar. Jag har en häst som är lite gallig kring haserna men frisk och ohalt. Uppvisar inga besvär tvärt om väldigt mjuk och böjbar och min veterinär rekommenderar att jag inte gör något i nuläget. Jag känner mig lite osäker på om jag trots det ska välja att röntga. Hur har ni gjort?

Har hästen inga besvär i nuläget hade jag inte gjort något. Har varit med om hästar som haft benbitar i ett ben som skulle tas bort och när man kollade fler ben så hade den även lösa bitar i dessa men inget synliga besvär eller problem utav dessa. Benbitarna togs iaf bort men hästen fick besväret i det benet den inte tidigare haft besvär. Det ingreppet blev inte lika lyckat.

Vet även GP häst i dressyr som tävlade hela livet med tre lösa benbitar utan besvär alls.
Det finns ju mer eller mindre bra ställen de kan sitta på.

Så summan av kardemumman tycker jag att man plockar bort om hästen har påvisade besvär, annars låter jag dem vara.
Röntga kan du ju göra om du vill men vad är tanken med det? Att kolla mängden/vill du ta bort dom?
 
Om hästen är "gallig" är den ju inte frisk. Det är ju något som gör att den blir det, som påverkar den.
Det behöver inte vara en lösbenbit men det kan vara det. Är det en benbit så har den i så fall börjat påverka hästen. Undersöker man inte nu utan väntar till hästen blir halt kan det vara försent. Har tyvärr varit med om det flera gånger med benbitar och cystor som man inte undersökt eller upptäckt innan hästen får besvär i form av hälta eller rörelsestörning. Då har det för ett par av dom varit för sent för leden har blir för skadad för att kunna läka ihop.

Så undersöka orsaken till att den är gallig bör man nog göra. Inte minst för att kunna ta bort misstanke om lösbenbit.
 
Jag hade absolut undersökt det. Att vänta till det blir större problem verkar oerhört fånigt. Det kan ju vara en förutsättning som blir värre av att vänta på att hästen blir halt.
 
Jag har en valack som är lite likadan.Haft honom sen föl aldrig varit halt bak, tränas ganska lugnt mkt uteritter, lite tävling då o då. Hoppas kunna tävla mer i framtiden. Kommer röntgas om det blir hårdare träning eller besvär. Är idag 7 år
 
Att röntga den kan vara ett bra alternativ om inte annat för att du ska slippa fundera på det. En lös benbit behöver inte innebära att den orsakar problem och behöver tas bort, det beror helt på var den sitter någonstans. En häst kan vara lite gallig utan att det är något fel. Om den däremot bara hade varit gallig i en hasled så hade jag varit mer orolig.
 
Tack för era synpunkter. Jag får rådfråga veterinären igen vid nästa hälsokoll så får vi utgå därifrån.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 102
Senast: Anon89
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 233
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 755
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
935
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp