Lösa eller fasta ringar?

kotten0.0

Trådstartare
Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska svårt att ta stöd på bettet och det är svårt att få till ett jämt och mjukt stöd. Han pigg och hyfsat känslig på det sättet att han lyssnar bra men han gapar inte när man tar i bettet eller så.
Jag läste att fasta ringar skulle vara bra för hästar som tappar stödet och faller in bakom hand så jag tror att lösa ringar kanske skulle funka bättre då hästen aldrig faller inåt, snarare tvärt om då han gärna skjuter ut nosen.

Vad är era erfarenheter av de olika betten? Tycker ni jag borde testa ett med lösa ringar?

Sen undrar jag också om man borde ha samma storlek på bettet? Ringen ska ju inte sitta precis intill hästen då jag hört att den kan klämma sig men samtidigt vill man ju inte ha ett för stort bett. Han har nu stl 10,5 och det sitter perfekt enligt mig, borde jag då testa 11,5 på ett med lösa ringar eller kan jag ha samma?
 
Senast ändrad:
Samma storlek

Jag gillar lösa ringar då jag upplever jag får en tydligare och snabbare kontakt.
Testa rörliga ringar, det finns inget att förlora.

Att den inte tar stöd på bettet kan ju även bero på hur mundelen ser ut.
Tredelade ser väldigt olika ut tex och länkarna kan hamna väldigt olika på olika hästar och har korta eller längre mittdelar eller ger tryck på ställen hästen gillar/inte gillar.
Liksom övriga tränsbett.
Det kan alltså vara värt att testa även andra bett, alltså andra tredelade och även tvådelade och raka.
 
Jag föredrar fasta ringar och upplever att mina hästar också föredrar det framför lösa ringar men det enda sättet du får veta vad din häst gillar är om du provar. Jag brukar gå upp en strl på bett med fasta ringar och ta den vanliga storleken med lösa ringar. Mät ditt nuvarande bett och mät bettet du tänker köpa i affären så vet du att du får en passande strl.
 
Rent generellt så tycker jag att fasta ringa är bäst för hästar som släpper stödet/inte så gärna vill ta stöd och rörliga ringar är bättre för dem som tar rejält stöd/"ligger på" lite.
 
Jag hade tidigare endast bett med fasta ringar till min häst då han kunde gå emot bettet lite, men har nu rörliga och upplevde ingen försämring. Så tror inte det är farligt att testa iaf.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 008
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
887
Utrustning Hej! Har en fråga om vad ni tycker om kulbett? Har använt det förut på min häst som lätt blir stark och inte vill lyssna på handen och...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: Kl2005
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp