"Lösa gummiskor"

B

burton

Är det någon som använder sig av såna där lösa gummiskor/tofflor som man kan ha istället för vanliga hästskor.

Låter ju som en rätt bra grej. Vilken modell kan ni isåfall rekommendera? Såg att de hade en modell i h**ks som såg ganska nätt ut jämfört med andra jag sett som har ett stort spänne frampå hoven.
Tanken är att jag ska ha dessa till vår shetlandsponny när vi kör på grusvägarna för han har visat sig vara lite ömfotad just där.
Rids gör han mest i skogen och där behöver han inte skorna eftersom där är mjukt.

Eftersom han heller inte går varje dag så tyckte vi att det skulle vara en bra lösning med en sko som går att plocka på och av lätt.
 
Sv: "Lösa gummiskor"

Hejsan jag fick mina "skor" förra veckan och har inte riktigt hunnit prova dom än men en i mitt stall har likadana och är väldigt nöjd med dom.
De skor som jag har är Swiss horse boot och de ser ut så här:
swisshorseboot.bmp
 
Sv: "Lösa gummiskor"

De ser ju rätt bra ut. Är det svårt att passa till den här typen av skor?

Hur ska man mäta för att veta vilken storlek ens häst ska ha?
 
Sv: "Lösa gummiskor"

Prova att söka på t ex Boaboots, det blev en hel hög med träffar med olika teman, som omöjligt kommer upp i den här tråden (man orkar inte upprepa sig hur många gånger som helst).

Easyboots och Boaboots lär vara de "största" varianterna.
 
Sv: "Lösa gummiskor"

okej, tack. Visste inte att detta diskuterats innan. Har aldrig sett något om det själv nämligen.
 
Sv: "Lösa gummiskor"

burton skrev:
Är det någon som använder sig av såna där lösa gummiskor/tofflor som man kan ha istället för vanliga hästskor.

Låter ju som en rätt bra grej. Vilken modell kan ni isåfall rekommendera? Såg att de hade en modell i h**ks som såg ganska nätt ut jämfört med andra jag sett som har ett stort spänne frampå hoven.
Tanken är att jag ska ha dessa till vår shetlandsponny när vi kör på grusvägarna för han har visat sig vara lite ömfotad just där.
Rids gör han mest i skogen och där behöver han inte skorna eftersom där är mjukt.

Eftersom han heller inte går varje dag så tyckte vi att det skulle vara en bra lösning med en sko som går att plocka på och av lätt.

Jag använder Easyboots Epics till min shettis, storlek 000, finns även i Pony som är ännu mindre. Har inte sett så små storlekar på den andra modellerna. Och Oldmacsen kanske ser smidigare ute, men de smidigaste är Epicsen (om man bortser från Swissbootsen som inte har så små storlekar, eller har de det?).

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1628395.html
 
Sv: "Lösa gummiskor"

Jag kände på ett par easyboots pony på granngården idag och funderar på hur i all världen jag ska få på dem. De är ju rätt stela.
De där oldmac`s såg ju rätt slimmade ut och kanske lite lättare att hantera så jag ska nog titta på ett par såna på nära håll också innan jag bestämmer mig.

Plus mäta ponnyns hovar. Jag tror inte han behöver så himla små för han är en ganska stor shettis.
 
Sv: "Lösa gummiskor"

Jag använder mig av boots från och till och tycker det är ett jätterbra komplement. Hööks oldmacs tror jag är de klumpigaste på marknaden faktiskt men hästen har inga problem att gå idem, de är lätta att ta av och på, finns risk att de snurrar runt om det inte passar exakt och är i det närmast helt outslitliga.
Själv föredrar jag easyboots som är nättare och har bättre passform
 
Sv: "Lösa gummiskor"

Jag hade Old macs till mitt fullblod för några år sedan när hon hade så dåliga hovar så det inte gick att få fast skor. Hon gick barfota ca ett år och under den tiden hade jag bootsen när jag red. Det gick bra, man får hålla koll efter skav bara. Särskillt om det är lerigt eller så. Sen får man tänka på att dom inte går att brodda...

Vi hade dom när vi tränade både hoppning och dressyr, red ut och löshoppade. Dom höll mycket längre än vad det stod på. Noga som sagt med storleken. Mät enl. anvisningarna och prova gärna försiktigt på stallgången så du kan byta om den inte verkade passa.

SaraXX
 
Sv: "Lösa gummiskor"

Jag använder Easy Boots till min häst och det funkar kanon!!!
Min systers häst kunde dock inte ha dem pga. att hon trampar så kraftigt att hon fick av sig dem hela tiden. Min andra syster har dem dock till sin ponny och det funkar också jättebra!

Så det beror alltså på vilken typ av häst/hovar man har att göra med. Men det finns ju Epics för sådana som trampar av sig sina vanliga Easy boots, men de har hon (min syster) inte provat ännu.

Stort plus för Easybootsen är ju att de går att brodda!!!
 
Sv: "Lösa gummiskor"

Stort tack för alla svar.
Ska se vad jag kan hitta om de olika märkena som namngetts här och känna på dem innan jag bestämmer mig.

Viktigt är att de är lätta att få på. Det skulle inte göra nåt om Oldmacs visade sig funka på min ponny, jag tycker de ser finast och mest slimmade ut.
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 443
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 759
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 372
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 749
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp