Lösa hästar skenade mitt i centrala Stockholm

Två ryttare föll av sina hästar i samband med Hubertusjakten på Gärdet – och pållarna tog till flykten.
Djuren skenade genom Östermalm och fortsatte ut på Roslagsvägen. Rymlingarna fångades sedan in på Bergshamraleden.
– Hästarna kom i sjukt hög fart, säger vittnet Adam Hagelberg.
 
1. Vad ar det for bilister som kor efter losa hastar pa en huvudled!?
2. Ar det verkligen sa vettigt att ha halsbrytande Hubertusjakt pa Gardet?!
Hubertusjakten har över 110 år på nacken och vad jag vet är det här första gången någonsin som det här har inträffat.

Det sjuka är att de går ut på radion och varna tre ggr för lösa hästar på E4:an, ringer man in till trafikupplysningen får man hålla reda på vilken väg det handlar om!
 
Fast det var ju E4:an de sprang på?
Ok, har kollat kartorna nu och det stämmer, tyckte bara det var så konstigt eftersom jag körde själv där igår och verkligen spanade efter dem men såg varken några poliser eller avspärrningar.
 
2. Ar det verkligen sa vettigt att ha halsbrytande Hubertusjakt pa Gardet?!

För mig blir det att kasta sten i glashus att fundera över det. Lösa hästar, hästar som skenar och hästar i bilolyckor i andra sammanhang har MYCKET större spridning och således bör man kanske fundera på det först.
Att under kontrollerade former ha en hubertusjakt där det väldigt sällan sker sådant alls är ju mycket bättre. Resurserna torde också vara mycket bättre när sådant händer. Man måste dessutom träna och rida provritter först så detta borde nog vara den säkraste samordnade ritten i Sverige.

Att det dessutom ständigt rider en massa folk på Gärdet där saker kan hända är det ingen som säger något om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp