Lösa hästar....

varmisen

Trådstartare
Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård.
Köpte för några år sedan ett hus och flyttade. Jag har 2 hästar, som står i eget stall, har hagen på gården, elstaket. Mina hästar hålls i hagen även fast jag inte har på el, men nu vågar jag inte vara utan el någon gång alls längre. På 10 års kontinuerlig tid som jag nu har haft hästar (har haft paus före på nått år) så har 1 kommit ur hagen 2 gånger. Han var lös 5 minuter/gång innan han åkte in i hagen/stallet tillbaka. Så visst, joo, hästar kan komma lösa någon gång, jag säger inget om det, men nu är detta mer regel än undantag att andras hästar springer här, och jag håller som sagt på att få frispel! :rage: Vi har grannar som har hästar, 3 stycken gårdar för att vara exact. Varav från 2 gårdar så har hästarna kommit ut, och kommer hit till oss. Från en av gårdarna har det hänt någon enstaka gång, så det bryr jag mig inte så mycket om. Men från den andra gården så kan det vara flera gånger i månaden, ibland 2 gånger i veckan! :rage:
Ni ska få ett scenarion nu från den senaste gången, som verkligen fick mig att totalt tappa humöret på detta!
För någon dag sedan var jag på väg till jobbet då de kommer i full galopp upp på vår gårdsväg, varav mina hästar också börjar springa i hagen av och an och blir helt uppspelta. Det hela slutar med att de börjar slåss över staketet, river ner tråden på hagen, och där står jag och försöker hålla ut hästar och hålla in hästar! Situationen var inte rolig att stå mitt i kan jag säga! Och 2 av hästarna är stora, upp emot 180cm! Dessutom min skyddar sin kompis, och drar sig inte för att sparka med full kraft på främmande hästar som kommer för nära. Been there, done that..... Och han är en av de stora och kraftiga! Jag vill inte veta hur det skulle ha slutat om alla 4 skulle ha kommit ut, med 4 broddar på var hov! :nailbiting: Till sist får jag tag i ett grimskaft som jag börjar veva runt med samtidigt som jag skriker till dem, inte för att slå någon av hästarna, men för att få dem åtskilda från staketet och för att jaga iväg grannens från vår gård! Till sist lyckas jag och de springer full galopp ut på den trafikerade vägen och drar iväg. Min stora var helt uppspelt och bara skrek och hade sig i hagen! På väg till jobbet som jag var, med en hage som de kunde komma ut genom, så var jag tvungen att försöka få in dem i stallet igen, utan att de skulle sticka mig ur händerna och sätta iväg efter de andra, och där fick de stå hela dagen :meh: plus att jag kom rejält för sent till jobbet :meh: Jag ringde ägaren och berättade vad som hände, men jag kan ärligt säga att jag gick inte efter dem eller liknande, för att se var de var, var de ok eller inte mm. Börjar bli trött på att jaga efter andras hästar.... :grin: Jag lade bara in mina hästar och satte mig i bilen och åkte iväg till jobbet. När jag kom hem på kvällen så hade grannen varit och fixat mitt staket, så det ger jag dem absolut stora pluspoäng för! :up:
Som jag sade, jaaa, hästar kan smita, men då det är gång på gång detta händer så anser jag att man ska börja ta sig en funderare, göra om sina hagar och framför allt, sätta ström i banden! Men inget händer!
Jag har flera gånger tagit fast hästarna, gått hem med dem igen, ringt varje gång jag har sett att de har varit på rymmen mm. Men inget händer! Det bara fortsätter. Nu börjar jag bli väldigt nervös för den skaderisk som finns i samband med detta. Det är främst den jag tänker på, både för mina hästar och för deras. Jag vet hästar som har blivit påkörda för bara några månader sedan som rymde ur sin hage, de fick avlivas.... :(
Jag är inte arg på ägarna, men jag börjar bli rejält trött på detta nu! Det har som sagt pågått i flera år nu....
Jag har också hunnit hinta till dem, då jag fick veta att det inte ens fanns någon ström i staketen, att kanske det skulle vara bäst att skaffa sig ett el-aggregat så att det skulle få ett slut, innan någon av dem blir allvarligt skadad. Men nej.... Min bekant sade ring och anmäl, direkt! Men jag vill inte få dålig grannsämja heller. Vem vet, någon dag kanske det är mina hästar som är på rymmen, och då kanske jag behöver deras hjälp.
Vad kan man göra egentligen? :confused: Nu kommer jag att börja sätta träplankor runt min hage + elband, för att, förhoppningsvis, få en hållbarare hage som inte går att slita ner så enkelt och för att minimera att de slipper på varandra och kan skada varandra. Men det känns samtidigt på något vis fel att det är jag som ska behöva göra en bättre hage för att hålla ut andras hästar.... :angel:
 
Obegripligt. Jag hade blivit helt galen på grannarna. Det är ju en enorm säkerhetsrisk att de hela tiden rymmer. Tänk den dagen en bil kör på en och människor dör? Jisses. Jag hade om de inte fixat staketet anmält grannarna till någon myndighet. Jag definitivt skitit i grannsämjan. Det här livsfarligt.
 
Jag hade samma problem förr. Jag hade mellan 30-100 hästar. Som inte rymde. Men nog drog de till sig en jäkla massa andras hästar. Ett par fångade jag in, och hade i stallet i två dygn, innan nån ägare saknade dom...
 
Det skadar ju inte att påpeka för grannen att om hen inte sätter el i stängslen så betraktas hen som skadeståndsansvarig för allt som hens hästar ställer till med när de är på rymmen, för elstängsel utan el lär knappast betraktas som "normaltillfredställande" stängsel i rätten (bara det faktum att hästarna rymmer två gånger i veckan visar ju att stängslen inte är det). Det torde betraktas som oaktsamt och vårdslöst av ägaren att släppa ut sina hästar i en hage som de hela tiden rymmer från.
 
Jag ser det som varje människas skyldighet att ringa polisen när hästar (eller får, kor osv ) kommit ur sin hage! Det har inget med grannsämja att göra utan att du ringer polisen kan rädda liv! När hästar kommer lösa och polisen informeras går det ut i radion omgående så att bilister kan sänka hastigheten och därmed undvika dödsolyckor.
 
Ja, ringde givetvis polisen och anmälde att jag hade dom. Ägarna hade släppt hästarna på nåt bete i skogen, och kollade visst inte till dom dagligen....

Egentligen borde man inte bli förvånad........men jag väljer ändå att bli det. :eek::eek:
 
...och en annan gång hade en granne flera unghingstar bråkande över mitt staket med mina avelshingstar. Jag ringde, samtidigt som jag försökte hålla isär hästarna.
"jaja, vi kommer väl då, men nu äter vi faktiskt frukost".
 
"Nej, nu får ni sätta ordentligt med el i era staket, hästarna kan inte vara på spontan lösdrift över trakten hela tiden. Förr eller senare kommer de att skada sig eller andra, kanske genom en trafikolycka. Då kan ni faktiskt anses som vållande om ni inte hägnar in era hästar bättre och dessutom vet om att de rymmer"

Därifrån hade jag sedan tagit diskussionen, och JO, jag hade varit förbannad. Inte den första gången, men redan andra gången hade jag tagit diskussionen.

En gång är ingen gång, två gånger är en vana.
 
Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård.
Köpte för några år sedan ett hus och flyttade. Jag har 2 hästar, som står i eget stall, har hagen på gården, elstaket. Mina hästar hålls i hagen även fast jag inte har på el, men nu vågar jag inte vara utan el någon gång alls längre. På 10 års kontinuerlig tid som jag nu har haft hästar (har haft paus före på nått år) så har 1 kommit ur hagen 2 gånger. Han var lös 5 minuter/gång innan han åkte in i hagen/stallet tillbaka. Så visst, joo, hästar kan komma lösa någon gång, jag säger inget om det, men nu är detta mer regel än undantag att andras hästar springer här, och jag håller som sagt på att få frispel! :rage: Vi har grannar som har hästar, 3 stycken gårdar för att vara exact. Varav från 2 gårdar så har hästarna kommit ut, och kommer hit till oss. Från en av gårdarna har det hänt någon enstaka gång, så det bryr jag mig inte så mycket om. Men från den andra gården så kan det vara flera gånger i månaden, ibland 2 gånger i veckan! :rage:
Ni ska få ett scenarion nu från den senaste gången, som verkligen fick mig att totalt tappa humöret på detta!
För någon dag sedan var jag på väg till jobbet då de kommer i full galopp upp på vår gårdsväg, varav mina hästar också börjar springa i hagen av och an och blir helt uppspelta. Det hela slutar med att de börjar slåss över staketet, river ner tråden på hagen, och där står jag och försöker hålla ut hästar och hålla in hästar! Situationen var inte rolig att stå mitt i kan jag säga! Och 2 av hästarna är stora, upp emot 180cm! Dessutom min skyddar sin kompis, och drar sig inte för att sparka med full kraft på främmande hästar som kommer för nära. Been there, done that..... Och han är en av de stora och kraftiga! Jag vill inte veta hur det skulle ha slutat om alla 4 skulle ha kommit ut, med 4 broddar på var hov! :nailbiting: Till sist får jag tag i ett grimskaft som jag börjar veva runt med samtidigt som jag skriker till dem, inte för att slå någon av hästarna, men för att få dem åtskilda från staketet och för att jaga iväg grannens från vår gård! Till sist lyckas jag och de springer full galopp ut på den trafikerade vägen och drar iväg. Min stora var helt uppspelt och bara skrek och hade sig i hagen! På väg till jobbet som jag var, med en hage som de kunde komma ut genom, så var jag tvungen att försöka få in dem i stallet igen, utan att de skulle sticka mig ur händerna och sätta iväg efter de andra, och där fick de stå hela dagen :meh: plus att jag kom rejält för sent till jobbet :meh: Jag ringde ägaren och berättade vad som hände, men jag kan ärligt säga att jag gick inte efter dem eller liknande, för att se var de var, var de ok eller inte mm. Börjar bli trött på att jaga efter andras hästar.... :grin: Jag lade bara in mina hästar och satte mig i bilen och åkte iväg till jobbet. När jag kom hem på kvällen så hade grannen varit och fixat mitt staket, så det ger jag dem absolut stora pluspoäng för! :up:
Som jag sade, jaaa, hästar kan smita, men då det är gång på gång detta händer så anser jag att man ska börja ta sig en funderare, göra om sina hagar och framför allt, sätta ström i banden! Men inget händer!
Jag har flera gånger tagit fast hästarna, gått hem med dem igen, ringt varje gång jag har sett att de har varit på rymmen mm. Men inget händer! Det bara fortsätter. Nu börjar jag bli väldigt nervös för den skaderisk som finns i samband med detta. Det är främst den jag tänker på, både för mina hästar och för deras. Jag vet hästar som har blivit påkörda för bara några månader sedan som rymde ur sin hage, de fick avlivas.... :(
Jag är inte arg på ägarna, men jag börjar bli rejält trött på detta nu! Det har som sagt pågått i flera år nu....
Jag har också hunnit hinta till dem, då jag fick veta att det inte ens fanns någon ström i staketen, att kanske det skulle vara bäst att skaffa sig ett el-aggregat så att det skulle få ett slut, innan någon av dem blir allvarligt skadad. Men nej.... Min bekant sade ring och anmäl, direkt! Men jag vill inte få dålig grannsämja heller. Vem vet, någon dag kanske det är mina hästar som är på rymmen, och då kanske jag behöver deras hjälp.
Vad kan man göra egentligen? :confused: Nu kommer jag att börja sätta träplankor runt min hage + elband, för att, förhoppningsvis, få en hållbarare hage som inte går att slita ner så enkelt och för att minimera att de slipper på varandra och kan skada varandra. Men det känns samtidigt på något vis fel att det är jag som ska behöva göra en bättre hage för att hålla ut andras hästar.... :angel:

Gå och knacka på hos grannen.

Gå över till grannen spendera 4 timmar med att jorda staketet, kolla staketet så att tråden inte ligger mot grund. Kräv därefter eventuellt att grannen skaffar nytt el-aggregat eller nya trådar.

Rätt vad det lider är det Du som har lösa hästar eller fånghäst eller kolik eller något, trasig kärra kanske, dålig hovis eller veterinär.

Sluta polisanmäl och gnälla på forum. Var snäll och hjälp till eftersom grannen uppenbarligen har problem.
 
Gå över till grannen spendera 4 timmar med att jorda staketet, kolla staketet så att tråden inte ligger mot grund. Kräv därefter eventuellt att grannen skaffar nytt el-aggregat eller nya trådar.

Förlåt?! Nej, det hade jag aldrig i livet gjort. Är man inte mer intresserad av att ha sina hästar innanför stängslet att man kan be om hjälp om man behöver hjälp, då lägger jag inte min väldigt dyrbara tid för att fixa andra, snåla människors, problem.
 
Hade anmält till polisen varje gång de var lösa och dessutom anmält ägarna till länsstyrelsen. Och skitit i allt vad grannsämja heter. Men det är väl bara jag också.....
 
Jag har en rymmare på gården - en liten en, men hon håller sig som tur var kvar vid hagarna även om hon smitit ut, men ändå tycker jag inte det är ok! så jag jobbar så mycket jag kan för att hon ska hålla sig kvar - vilket inte är lätt... Skulle aldrigt accepterat att hon sprang över till grannarna eller iväg på annat håll. då hade hon fått boxarrest... eftersom det händer upprepade gånger skulle jag säga att ägarna till de lösspringande hästarna är vårdslösa, - hjälper det inte att prata med dem så skicka räkning på staket och på ev skador på hästarna. - vet inte hur eran gård ser ut men en bom /spänna en tråd över infartsvägen kanske skulle kunna få hästarna att stanna? eller har ni en väg som passerar?
 
Dags att sluta vara för snäll... nästa gång slåss dem när du är på jobbet och inte kan rycka in. Kanske kommer dina ut och skadar sig allvarligt.
Dina grannar känns inte som sådana som kommer hjälpa dig speciellt mycket om dina råkar komma lös, så jag hade nog faktiskt inte brytt mig om dom blev arga när du säger ifrån. Det är deras problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 248
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: mamman
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp