Lösa hundar utan inkallning (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
:banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två dagar nu har jag stött på människor med lösa hundar som är helt överraskade att det finns andra människor med hundar i området. Alltså allvarligt talat, det är ett friluftsområde med elljusspår, där dessutom en hundtränare ofta håller till på sidan av. Hur man kan bli överraskad att det är andra människor i området?

Första gänget fick jag helt plötsligt syn på tre lösa små hundar och så kom en stor lös hund farande med raggen rest, jag skyfflade in Ville bakom mig och först när den stora hunden började morra reagerade människorna som var ute och gick att det hände något. De bad dock om ursäkt men med "vi trodde vi var själva här", på väg hem fick jag syn på samma grupp till vänster, tillräckligt långt bort för att det kändes lugnt men jag höll ett öga på dem men får sen syn på en lös hund som kommer i full fart från höger. Den stannade dock när matten ropade men jag fortsatte framåt och de två grupperna verkade ha "kolliderat" bakom mig, jag gick bara på. Jag kände inte att jag tänkte engagera mig i ett gäng lösa hundar, första gänget borde vid det laget ha fattat att det finns andra människor som är ute också.

Nu tycker Ville mest att alla hundar är det bästa som finns men det har inte de en aning om, jag fattar att det är skönt att låta hundarna gå lösa men då får man faktiskt ha koll på omgivningen, det ska inte behöva vara andra som påkallar uppmärksamheten för att kunna ta sig fram.
 
:banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två dagar nu har jag stött på människor med lösa hundar som är helt överraskade att det finns andra människor med hundar i området. Alltså allvarligt talat, det är ett friluftsområde med elljusspår, där dessutom en hundtränare ofta håller till på sidan av. Hur man kan bli överraskad att det är andra människor i området?

Första gänget fick jag helt plötsligt syn på tre lösa små hundar och så kom en stor lös hund farande med raggen rest, jag skyfflade in Ville bakom mig och först när den stora hunden började morra reagerade människorna som var ute och gick att det hände något. De bad dock om ursäkt men med "vi trodde vi var själva här", på väg hem fick jag syn på samma grupp till vänster, tillräckligt långt bort för att det kändes lugnt men jag höll ett öga på dem men får sen syn på en lös hund som kommer i full fart från höger. Den stannade dock när matten ropade men jag fortsatte framåt och de två grupperna verkade ha "kolliderat" bakom mig, jag gick bara på. Jag kände inte att jag tänkte engagera mig i ett gäng lösa hundar, första gänget borde vid det laget ha fattat att det finns andra människor som är ute också.

Nu tycker Ville mest att alla hundar är det bästa som finns men det har inte de en aning om, jag fattar att det är skönt att låta hundarna gå lösa men då får man faktiskt ha koll på omgivningen, det ska inte behöva vara andra som påkallar uppmärksamheten för att kunna ta sig fram.
Jag ska säga att jag förstår inte hur man vågar ha sin hund lös öht när man vet med sig att inkallningen inte fungerar och att den springer fram till främmande. Visst, VET man att hunden kommer klockrent på inkallning och även ignorerar främlingar så hade även jag haft min hund lös, men hur vågar man när man vet att hunden inte kommer varje gång? Jag hade varit livrädd att hunden skulle sticka iväg och jag inte skulle få fast den. Fy fasiken alltså... får ont i magen bara av tanken på att stå och ropa på en hund som glatt springer iväg bort från en mot någon annans hund, vilt eller vad som helst. Hade skämts som en gris och troligen aldrig vågat visa mig där igen.
 
Jag ska säga att jag förstår inte hur man vågar ha sin hund lös öht när man vet med sig att inkallningen inte fungerar och att den springer fram till främmande. Visst, VET man att hunden kommer klockrent på inkallning och även ignorerar främlingar så hade även jag haft min hund lös, men hur vågar man när man vet att hunden inte kommer varje gång? Jag hade varit livrädd att hunden skulle sticka iväg och jag inte skulle få fast den. Fy fasiken alltså... får ont i magen bara av tanken på att stå och ropa på en hund som glatt springer iväg bort från en mot någon annans hund, vilt eller vad som helst. Hade skämts som en gris och troligen aldrig vågat visa mig där igen.
Tydligen är det helt okej att ha sin hund lös så länge den inte anfaller andra hundar :meh: För det måste jag ändå ge alla de lösa hundar jag har stött på de sista dagarna, de har inte kommit hela vägen fram till oss. Men ändå, jag gjorde en liknande miss i våras när jag hade badat med vår och cyklade hemåt med honom lös. Men jag vet också att inkallningen är sisådär jag så jag satte honom på avstånd istället och det gör han utan att tänka efter. ;) Men då var vi även ca 500 meter ifrån den andra hunden och jag tror inte ens att den matten uppfattade att han var lös. ;) Men jag har honom normalt inte lös, utan det var ren tanklöshet av mig. De här verkade ha sina hundar lösa konstant eftersom jag stötte på dem lite senare med hundarna lösa igen. :cautious: Men nej jag fattar inte riktigt hur man tänker, det är så främmande att tro att man skulle kunna vara helt själv på ett friluftsområde. Det står alltid bilar vid olika infarter och jag är mer överraskad de gånger jag inte ser någon på mina promenader på det området.
 
Jag har Milou lös i princip alltid utom här i stan där det blir koppel utom ibland i parken, har präntat in i både Alvin och Milou att dom måste hålla sig inom en viss radie där jag har full koll och där jag lockar mer än eventuell annan hund, människa eller störning, vill också att dom kommer tillbaka och söker kontakt ofta när dom är lösa. Milou kommer i princip hela tiden för att checka läget och få en bit mat. Kopplar ändå vid hundmöten, jag vet att han inte springer fram, har aldrig hänt, men som lite extra försäkring och lugnande för andra hundägare som ju inte vet hur genomsnäll Milou är.

Jag känner inte att jag är ansvarslös som har Milou lös, jag litar på honom och har läget under kontroll.

Angående hundar som springer fram tycker jag det är jätte jobbigt. Jag har koll på mina men många andra verkar sakna kontroll. Milou reagerar inte så mycket på nya hundar än så länge men Alvin är rädd och vill fly och går inte det blir han stressad och går i försvar och jag är jätte rädd för slagsmål, att någon hund ska bli ordentligt skadad.

En del verkar inte bry sig om att dom släpper fram hundar så jag brukar få ropa att Alvin inte gillar nya hundar och att dom ska koppla sina. Men ibland är hundägaren så långt ifrån hunden att det inte går att prata med dom. Ibland säger dom att det inte är någon fara för att deras hundar är snälla. Alvin är också världens snällaste hund, men inte när han blir påsprungen i skogen. Då litar jag inte på honom. Han han inte gå lös längre pga rädslor så vill påverka så lite som möjligt.
 
Jag ska säga att jag förstår inte hur man vågar ha sin hund lös öht när man vet med sig att inkallningen inte fungerar och att den springer fram till främmande. Visst, VET man att hunden kommer klockrent på inkallning och även ignorerar främlingar så hade även jag haft min hund lös, men hur vågar man när man vet att hunden inte kommer varje gång? Jag hade varit livrädd att hunden skulle sticka iväg och jag inte skulle få fast den. Fy fasiken alltså... får ont i magen bara av tanken på att stå och ropa på en hund som glatt springer iväg bort från en mot någon annans hund, vilt eller vad som helst. Hade skämts som en gris och troligen aldrig vågat visa mig där igen.
Det är ju tyvärr inte ovanligt med hundägare som tänker "Jaja, den kommer tillbaka när den sprungit klart" :cautious: Avstod själv från att ta hem en fin saluki (omplacering) pga att tidigare ägare haft det tänket och det är en av huvudorsakerna till att jag är mycket skeptisk till att ta en icke-valp igen (så länge det är vinthund). Jag vill verkligen kunna träna från början och inte låta dem lära sig att de kan springa runt hur som helst, och framförallt inte ha en hund som lärt sig att den kan sticka iväg och jaga på egen hand...
 
Det är ju tyvärr inte ovanligt med hundägare som tänker "Jaja, den kommer tillbaka när den sprungit klart" :cautious: Avstod själv från att ta hem en fin saluki (omplacering) pga att tidigare ägare haft det tänket och det är en av huvudorsakerna till att jag är mycket skeptisk till att ta en icke-valp igen (så länge det är vinthund). Jag vill verkligen kunna träna från början och inte låta dem lära sig att de kan springa runt hur som helst, och framförallt inte ha en hund som lärt sig att den kan sticka iväg och jaga på egen hand...
Jag skulle få hjärtsnörp och full panik om jag inte ser Milou hela tiden.

Han blev jagad av en kungspudel när han var liten, han sprang med den bakom sig och försvann och skrek för att han var så rädd. Jag fick sån otrolig panik och visste inte var han var, sprang 3 km på personbästa tid. Han var klok och satt vid vår bil, han kände igen den. Då blev han jagad pga en hundägare som släppte sin hund för att hon ville att den skulle hälsa och var så snäll enligt henne, den hunden skulle inte släppas lös. Antagligen triggades någon form av jaktlust igång. Läskigt! Önskar jag hade stått på mig lite mer, hon sa bara att det löser sig.

Skulle en Saluki kunna skada eller jaga en annan hund?
 
Skulle en Saluki kunna skada eller jaga en annan hund?
Alla hundar kan ju, såklart, men det är väldigt(!) ovanligt när det gäller just saluki. I princip alla jag mött är oerhört duktiga med andra hundar och de flesta är väldigt måna om att inte tränga sig på eller vara för burdusa. De kan absolut jaga andra hundar, men enligt dem på ett lekfullt sätt och de förstår absolut skillnaden mellan liten hund och jaktbyte. Min Aysu däremot får sällan leka lös med väldigt små hundar, för när hon leker så springer hon gärna precis bakom och puttar till med nosen samtidigt som hon vrålar. Sällan uppskattat av de små, det har hänt att de blivit livrädda och så står Aysu där och bara är deppig över att de inte springer snabbare :cautious:
 
Alla hundar kan ju, såklart, men det är väldigt(!) ovanligt när det gäller just saluki. I princip alla jag mött är oerhört duktiga med andra hundar och de flesta är väldigt måna om att inte tränga sig på eller vara för burdusa. De kan absolut jaga andra hundar, men enligt dem på ett lekfullt sätt och de förstår absolut skillnaden mellan liten hund och jaktbyte. Min Aysu däremot får sällan leka lös med väldigt små hundar, för när hon leker så springer hon gärna precis bakom och puttar till med nosen samtidigt som hon vrålar. Sällan uppskattat av de små, det har hänt att de blivit livrädda och så står Aysu där och bara är deppig över att de inte springer snabbare :cautious:
Ja det var mest jaktinstinkten jag tänkte på. Ingen av mina små grabbar skulle se den situationen som lek utan springa bort utom synhåll och bli jätte rädda. Milou leker gärna men inte på det sättet. Olika raser, flera raser med samma önskan, verkar ha egna sätt att leka på. Skönt att salukis fungerar bra annars med hundar.
 
Ja det var mest jaktinstinkten jag tänkte på. Ingen av mina små grabbar skulle se den situationen som lek utan springa bort utom synhåll och bli jätte rädda. Milou leker gärna men inte på det sättet. Olika raser, flera raser med samma önskan, verkar ha egna sätt att leka på. Skönt att salukis fungerar bra annars med hundar.
Nä, det är ju väldigt olika hur olika raser leker. Jag släpper tex aldrig ihop mina hundar med sådana hundar som oftast vill brottas (typ staffar, retrievers, schäfer, rottis...) för då tycker mina att det är läskigt och vill inte alls vara med. Förutom med mindre vinthundar så leker mina generellt sett bäst med aussie, bc och mindre terriers, men de leker sällan med andra just för att det helt enkelt inte är så kul för hundarna.
 
Nä, det är ju väldigt olika hur olika raser leker. Jag släpper tex aldrig ihop mina hundar med sådana hundar som oftast vill brottas (typ staffar, retrievers, schäfer, rottis...) för då tycker mina att det är läskigt och vill inte alls vara med. Förutom med mindre vinthundar så leker mina generellt sett bäst med aussie, bc och mindre terriers, men de leker sällan med andra just för att det helt enkelt inte är så kul för hundarna.
😁 Ville skulle älska att jaga efter dina långbenta skönheter. Han förstår sig inte riktigt på brottning men han springer gärna efter andra hundar med drevskall. Stannar de blir han mest fundersam. 😂
 
Alvin och Milou brottas väldigt mycket och far runt, gömmer sig, lockar, gör roliga ljud, hämtar leksaker, springer runt, runt även ute istället för rakt bortåt och båda försöker få med den andra på mer bus. Dom kan hålla på jätte länge.
 
Min inkalning funkar inget vidare. Jag kan leka honom till mig eller locka med godis. Aldrig att det funkar klockrent med bara "kom hit".

Men, jag har Torsten lös i skogen, i stort sett alltid. I skogar där risken att möta någon/något är i stort sett obefintlig.

Om vi skulle möta nån så är chansen att jag är roligare än den/det vi möter i stort obefintlig. Så finns den risken är han inte lös.
 
Förstår inte varför Asni är så feg över att leka med dina, hon älskar normalt sett att bli jagad och jaga :rofl:
Kanske för att hon vet att hon inte är snabbast? Ebrah älskar normalt sett att bli jagad, men "okända" större hundar vill hon inte bli jagad av. Små hundar eller Aysu är det som gäller.
 
Just det där svaret, "jag trodde inte att det var någon annan här" :banghead:

Jag har Alfons lös för det mesta men skannar hela tiden av omgivningen, ser jag någon annan kopplar jag, tar en annan väg eller om det är några vi känner så får han gå fram.

En gång hade jag honom lös och tränade nosework. En dam med liten hund kommer på vägen precis bredvid oss, ser sig inte om utan släpper sin. Jag fattar inte hur man kan släppa hunden utan att ens kolla de närmsta metrarna runt omkring sig.

Många som släpper sina hundar på alvaret utan att ha bra inkallning för att de tror att de är de enda som går där. Det är det inte kan jag säga, många hundägare går där och dessutom är det naturreservat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 470
Senast: Sesca
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp