Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

delvis KL

På Island finns det knappt att man skulle mocka som vi gör i Sverige åt hästarna, inte heller till de som står på box mer eller mindre dygnet runt.

På gården som jag jobbade på första gången hade de ett nybyggt jättefint stall där de verkligen tänkt på enekelheten med mockning. På ena sidan hade de fem gruppboxar med järnrör/galler framtill så att hästarna kunde äta hö från golvet utanför. Mellanväggarna var uppsatta med gångjärn som att alla kunde vikas bort, och sedan fast det en stor (och mycket tung) skutdörr på ena kortsidan där man kunde köra in med traktor och skopa för att mocka ut allt. Tror att det tog ungefär en halvtimme för två personer att mocka ut allt med hjälp av traktor. Sedan kördes en storbal med halm in som man ströade alla boxar med. Den dagliga mocknigen i dessa boxar bestod av att ströa och ta bort om det var mycket bajs eller väldigt blött. De hade dock bara fyra dörrar ut i rasthagen till fem boxar, vilka inte gick att öppna innifrån vilket var ganska bökigt. Dock fanns det dörr ut på gången från alla boxarna.

bilder046.jpg


De hade också två mer konventionella hingstboxar med gummimatta. Kisset rann ner i pissrännan och bajset mockades ut med skyffel. Sen sköljdes mattorna av 1-2 gånger i månaden. Hö gavs i hönät. Dessutom fanns några trista spiltar med gummimatta med pissränna bakom.
Annan smart sak var att dörren till stallet var en stor uppdragsbar vikdörr som kunde skötas med fjärrkontroll. Om man exempelvis vill sitta upp på en spänd häst inomhus och sen när man väl är på ryggen öppna dörren och rida ut. Fanns även en liten persondörr i porten för människor.

I annat stall i Reykjavík hade alla boxar en lucka i golvet för enklare mockning.

Blev kanske lite OT eftersom detta inte var rena lösdrifter, men dock lättskötta stall.

Mitt drömstall består i att smälla upp en stor maskinhall och dels ha några permanenta boxar för uppstallning av tillfälliga hästar, nya hästar, svettiga hästar, sjuka hästar. Sen vill jag ha halva utrymmet som ridhus, och resten med flyttbar inredning så att man kan ändra lätt efter behov. Göra fler fållor eller en stor för hela gruppen. Sen några utgångar tillhage direkt utanför. Naturligtvis stora dörrar så att traktor kommer in och att man kan rida in och ut ur stallet. Och i hagarna automatiska grindöppnare så att man kan lägga ut flera högivor på samma gång och därmed inte behöva passa tider på samma sätt. Islänningar på fri tillgång funkar inte alltid.
Får se om jag kan förverkliga det om några år!

/Jonaz, som faktiskt är relativt lat :D
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Nu har jag inte läst hela tråden. Men om ni som har lösdrift är ohyggligt lata människor så är jag 1000 gånger latare än er för jag har min häst helinackorderad :eek: Jag behöver inte ens åka till stallet om ja inte har lust. Det måste vara höjden av lathet av sätten att ha häst på :devil:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

En hel del människor ställer ju hästen på lösdrift och låter den sen stå där och sköta sig själv. De kommer ut för att mocka och fodra som de måste men i övrigt är det ett ganska "slappt" sätt att ha häst på efter som att många verkar tro att det innebär att man inte måste åka ut varje dag. Det är väl mest det isf som skulle göra det praktiskt för "lata" människor. ;) Man måste inte mocka, fodra och fyller höpåsar varje dag - oftast. Man kan alltså få en och annan "ledig dag".

Jag kan hålla med om det att hästen klarar sig med bara "allmän tillsyn" nån gång ibland av andra som är ute hos sina hästar. Dessutom får de röra sig hela tiden vilket gör att de säkerligen inte berörs det minsta av att stå en dag då och då.

Om man slipper mocka hagen, tömma ligghallen, utfodra hästarna, fylla vatten, etc. Ja, då är det väl ungefär lika slappt som att ha den inackorderad med fullservice ungefär. Men så är det mycket sällan.

Jag har iof bara stått på två lösdrifter (har dock erfarenhet av fler). På den ena hade vi en hage på 30 hektar så mockningen kunde vi ju strunta i helt o hållet (förutom precis vid matplatserna ev). Vi såg också till att placera ligghall och mat på ett sätt som gjorde att hästarna inte heller bajsade där så mycket. Så ligghallen mockade vi endast på våren när vi tömde den - det tog sin DAG trots traktor. Sen fick vi själva måla den också. Utfodringen skötte vi för hand till upp till 12 hästar. Vi hade max 2 fodringar per dag (beroende på hur många hästar vi hade och vilken årstid, vintertid var det för mycket att ta på en fodring helt själv). Det var inga problem tyckte jag ens när det var över 100kg på en fodring som man skulle släpa ut helt själv.

Där vi står nu är det mockning istället som måste göras. Vi mockar många kärror i veckan och ändå får vi inte bort allt. Minst 1 dag i veckan får hästen stå för att man måste mocka i flera timmar och därav inte hinner rida. Men det beror på att hagen är för liten för det antalet hästar. Så ska det inte vara egentligen tycker jag.



Lösdrift är till för den som klarar av att stappla runt med tunga kärror i 2 meter vatten och lera. Som orkar släpa många, många kilo grovfoder och som klarar av att vara ute i alla väder, i ljus och mörker.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Just det sistnämnda du säger, om att om man är van vid lösdrift är man också van att vara ute och göra allt jobbet i mörker och kyla. Speciellt för oss här i norrland betyder det ibland minusgrader till 30-strecket och det är kanske inget för bekväma människor.
Jag har en unghäst på lösdrift, men jag hade henne uppstallad på traditionell box för ett tag sedan. Och jag saknade faktiskt att vara ute! Jag tyckte att man bara var inne i stallet hela tiden och pulade med allt i boxen. Jag tyckte det var sånt slöseri med tid att bära runt på massa skit hela tiden.
Nu har jag henne på lsödrift där all mockning och fodring ingår, jag behöver inte åka ut varje dag. Jag har bestämt mig för att jag aldrig kommer att ha min häst på box igen, (om hon inte måste ha boxvistelse iom sjukdom), det var inget för mig, hellre säljer jag hästen. Jag trivs inte med stallmiljön, utan jag vill vara ute. Sen är jag ganska lat (eller utbränd snarare) också, jag tycker det jättetrist att sköta mockning etc varje dag, det blir lika tråkigt att ha häst som att borsta tänderna. Speciellt som jag inte kan göra så mycket med min häst ännu. Så jag är nog en bekväm typ som bara vill ha det roliga med min häst, därför passar mig lösdrift så himla bra, jag får helinackordering till vettigt pris, och framförallt min häst trivs med det. Hon vantrivdes på box, hon fattade aldrig vitsen med att stå inne och glo när man kan röra sig ute i flocken. Jag tycker jag möter många hästmänniskor som är helt utarbetade med mockning och fodringar etc, hela stallet handlar om stress och inte rekreation för dem. Speciellt inte heller om du har höga tävlingsmål heller som blir en ytterligare press. Men om det funkar för dem och deras djur, så har jag inga åsikter om det, bara jag slipper utsätta mig för deras stresshormoner, ångest och oro som dallrar i luften ibland. Så det tänker jag mycket på när jag väljer inackorderingsställe, alla tävlingsställen går bort för mig.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

jag hittar inte bilden på det där stallet du pratar om
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Vi började titta på traktor ungefär samtidigt som vi tittade på gård....

Att bo på egen gård utan att ha traktor är ungefär som dressyr utan häst eller fest utan **W !

Nästa saker man skaffar är motorsåg, en ordentlig svets och en sjuhelvetes batteriladdare :D.

Skulle överhuvudtaget inte tänka tanken att bo på landet utan i vart fall en gammal "grålle", skulle möjligtvis kunna vara traktorlös om man hade en hjälpsam granne med traktor men hade jag hästar eller några andra större djur så skulle det vara otänkbart att vara utan traktor.

En begagnad traktor behöver inte vara så särskilt dyr och man lär sig att hantera traktorn hyfsat snabbt.

Det är ju bara sjukhagar som mockas ur för hand, annars harvar man, putsar och eventuellt vältar vid behov med hjälp av traktorn.

Liksom man skottar upp väg till hagen med traktorn så att man slipper pulsa i djupsnön... mockar ur djupströbädden i ligghallen, sandar isiga gångvägar, kör ut vatten till hagar som det inte är draget vatten till, finns ungefär en miljard med tillfällen när en traktor gör att man slipper förstörda ryggar som gör att folk blir sjukpensionärer vid 30 års ålder !

Och det är ju bara hästtjejer som skulle få för sig att släpa runt på silagebalar som väger 300 kg för hand, ett balspjut kostar inte mycket om man nu inte vill kosta på sig en balgrip och går utmärkt att montera på 3-punkten om saknar lastare på traktorn.
Nä, istället ska det vara till att bryta sönder sig och förlora massa pengar på sjukskrivningar för att inte tala om vilken dålig livskvalitet man får som halt och lytt.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

jag hittar inte bilden på det där stallet du pratar om

Gå in på "Hästverksamhet"
Gå till sid.3
Där hittar du "Stalltråden-presentation av era stall"
Gå till inlägg nr. 248
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

:bump:En dum fråga? Hur gjör ni med lösdrift, med våta skitiga hästar när ni skall rida?:bump:Eller har ni täcke på? Bara en fråga:bump:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

:bump:En dum fråga? Hur gjör ni med lösdrift, med våta skitiga hästar när ni skall rida?:bump:Eller har ni täcke på? Bara en fråga:bump:

Jaha, okej. Svarar igen och igen. Är det skitväder, bär mina träningshästar helt enkelt täcke.
Då är de torra när jag ska rida.
Innan tävling när de är nytvättade: Står inne.
Är de bara lite skitiga, borstar, torkar av med fleecetrasa, rider.
Man får bli jäkligt bundis med väderrapporterna.
Har mina favoriter på nätet, som talar om hur jag ska handla.
Ibland funkar det inte, och jag tycker inte det är nån katastrof att rida en blöt häst. Däremot är jag destumer noga med torkningen efteråt.
Många tycker att det är tjafs.
Men jag släpper inte ut en svettblöt häst efter träning mitt i vintern utan täcke.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

:bump:Nicke:bump: Jag tackar för det svaret..Dom få lösdrifter jag har sett har inte fungerat som det skrivs om här:bump:
där har hästarna sett ut som klockspel i pälsen när det har varit minusgrader och hästen har åkt ut i hagen direkt.:bump:
Så jag tackar för det fina svaret:bump:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Efter flera veckors ihärdigt regnande införskaffades två regntäcken mest för min egen skull. hästarna blev aldrig genomblöta, men jag ledsnade på att torka blöta hästar alt borsta bort torkad lera, som dessutom fick den ena att hosta.
Då, naturligtvis, slutade det regna o dessutom kom äntligen minusgraderna tillbaka!:)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

tack!

det är ett sånt stall jag alltid drömt om! :banana:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

En dum fråga? Hur gjör ni med lösdrift, med våta skitiga hästar när ni skall rida?Eller har ni täcke på? Bara en fråga

Utlovas det nederbörd har mina hästar regntäcken, ofodrade eller fodrade beroende på temperatur och häst (kallblodet är klippt hals-bringa).
Eftersom jag dessutom har dränerat och grusat vid grinden, utanför ligghallen och runt foderhäcken så är de sällan speciellt smutsiga om benen heller. Och är de leriga är det ju bara att spola av, ser inte skillnad mot en uppstallad häst som varit ute i lerig hage?

Och skulle jag nån gång missa totalt och ha en blöt häst så är det ju bara att ta in den i boxen med hö och fleecetäcke 1 timme före jag ska rida.

Efter ridning, om de är svettiga, står de först inne och torkar en stund med fleece/ulltäcke, sen ut med andastäcke eller nakna, beroende på väder och hur svettiga de var.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Nej jag tror inte att det är för de lata precis - har sett en välskött lösdrift och skulle INTE vilja byta. Hon har mycket arbete med det, i ur o skur!

. En annan har bara hagar, en hink m vatten, ibland ngn tuss ensilage och INGA vindskydd. Kommunen har godkänt en stor gran som vindskydd i den ena hagen och i den andra vet jag inte för det är en åkerlapp utan träd:mad:


Men hur kan det vara möjligt?man måste ju ha vindskydd/ligghall, det är ju lag?
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Ja. Och ett enkelt vindskydd räcker inte. Det måste vara en ligghall, dvs erbjuda torr liggyta för alla hästar samtidigt.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Ja, skall man förlja djurskyddsföreskrifterna, så skall en lösdrift skötas på samma sätt som andra stall, de skall alltså utgödslas varje dag.

Detta är dock något som många lösdriftamänniskor verkar ha 'missat'.

En lösdrift ses som ett stall, och skall skötas på samma sätt.

Ride on!
/Mike
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Ja, skall man förlja djurskyddsföreskrifterna, så skall en lösdrift skötas på samma sätt som andra stall, de skall alltså utgödslas varje dag.

Detta är dock något som många lösdriftamänniskor verkar ha 'missat'.

En lösdrift ses som ett stall, och skall skötas på samma sätt.

Ride on!
/Mike

Det här är inte riktigt sant att man måste mocka varje dag. Det går att läsa på www.sjv.se vad som gäller, och där står bland annat följande: 8§ Liggytorna ska ge god komfort och vara försedda med strö eller vara konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort. Liggytorna ska hållas torra och rena. Strömedel ska vara av lämplig typ och av god hygienisk kvalitet.

9§ stallutrymmen ska rengöras noggrant minst en gång per år

Man har tidigare, och kan även nu, med gott mod anlägga en permanentbädd och det är bara bra! en bra permanentbädd värmer ordentligt när det är kallt och det blir bra mycket mysigare att ligga på.

Ett tips till alla er som funderar på stallbyggen och regler: jordbruksverket och länsstyrelserna är mer än behjälpliga med allt raktiskt. de hänvisar också gärna till stall de tycker fhar byggts bra och funktionellt om man frågar.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

*kl*

Vad roligt med så mycket respons på tråden! Roligt är också att den hållit hög diskussionsnivå. Det är bra att få läsa andras om andras lösningar och tips och lärorikt att få reda på hur andra har det. Det är också roligt att få insikt i hur andra ser på lösdrift.

Fortsätta gärna, vi vill ha fler tips på lättarbetade och smarta anläggningar! :bump:
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 497
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp