Lösdrift åt häst som mest trivs ensam..

Viccans

Trådstartare
Har börjat fundera på lösdrift åt min häst, han går ute dygnet runt på bete nu och det har funkat bra så länge jag haft honom. Annars står han inne på box när det inte finns bete och det verkar han inte ha nått emot heller.
Men jag har börjat lessna på alla stallpassen ;) så därför har jag börjat fundera på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.
Han är dock ingen social häst, kan det bli ett problem om han går i en flock på runt 5-8 hästar? På betet nu så går han helst för sig själv och alla andra hästarna med varann. Han bryr sig inte speciellt mycket om andra hästar, tror han mest gått ensam i hage innan jag köpte honom. Han är väldigt självständig och kan vara inne och ute själv utan problem.
 
Har börjat fundera på lösdrift åt min häst, han går ute dygnet runt på bete nu och det har funkat bra så länge jag haft honom. Annars står han inne på box när det inte finns bete och det verkar han inte ha nått emot heller.
Men jag har börjat lessna på alla stallpassen ;) så därför har jag börjat fundera på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.
Han är dock ingen social häst, kan det bli ett problem om han går i en flock på runt 5-8 hästar? På betet nu så går han helst för sig själv och alla andra hästarna med varann. Han bryr sig inte speciellt mycket om andra hästar, tror han mest gått ensam i hage innan jag köpte honom. Han är väldigt självständig och kan vara inne och ute själv utan problem.
Vi har ett par sådana individer i vår flock på lösdrift, det är inga problem alls
 
Har börjat fundera på lösdrift åt min häst, han går ute dygnet runt på bete nu och det har funkat bra så länge jag haft honom. Annars står han inne på box när det inte finns bete och det verkar han inte ha nått emot heller.
Men jag har börjat lessna på alla stallpassen ;) så därför har jag börjat fundera på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.
Han är dock ingen social häst, kan det bli ett problem om han går i en flock på runt 5-8 hästar? På betet nu så går han helst för sig själv och alla andra hästarna med varann. Han bryr sig inte speciellt mycket om andra hästar, tror han mest gått ensam i hage innan jag köpte honom. Han är väldigt självständig och kan vara inne och ute själv utan problem.
Min medishäst är väldigt självständig och lite ensamvarg. Ibland är han med flocken och ofta vandrar han iväg själv till en ände av hagen. Han går på lösdrift och verkar älska det. Jag tror snarare lösdrift är bra för ensamvargar då hagarna ofta är stora så det finns utrymme att vandra iväg själv. Även flock tror jag är bra för jag ser hur de andra hänger med varandra när han vandrar iväg själv. De andra hästarna verkar respektera när han vill vara själv.
 
Vi har också en sån. Han står oftast själv längst bort i hagen, 500 meter ifrån dom andra eller mitt inne i skogen samt att han oftast väljer att sova utanför ligghallen när de andra hästarna är där inne. Men de gånger det varit riktigt äckelväder har han fått komman in med dom andra när han själv velat utan problem så här fungerar det också bra.
 
Åh, det låter ju lovande! Kanske borde prova byta till lösdrift innan betet tar slut, då är han ju redan van vid att gå ute.
 
Har börjat fundera på lösdrift åt min häst, han går ute dygnet runt på bete nu och det har funkat bra så länge jag haft honom. Annars står han inne på box när det inte finns bete och det verkar han inte ha nått emot heller.
Men jag har börjat lessna på alla stallpassen ;) så därför har jag börjat fundera på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.
Han är dock ingen social häst, kan det bli ett problem om han går i en flock på runt 5-8 hästar? På betet nu så går han helst för sig själv och alla andra hästarna med varann. Han bryr sig inte speciellt mycket om andra hästar, tror han mest gått ensam i hage innan jag köpte honom. Han är väldigt självständig och kan vara inne och ute själv utan problem.
Sålänge hagen är tillräckligt stor så han kan gå undan när han vill så är det inget problem med sådana hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 713
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 860
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 086
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp