Lösdrift för tränings/tävlingshäst

emma016

Trådstartare
Hej!
Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på en stor anläggning där de går ute 7h/dag ensam i en 10x5 stor hage. Det finns två ridhus med hinderparker och instruktörer. I början när vi flyttade dit honom slet han sig 5 gånger kanske, och efter det blev de inackorderade rädda för honom. På vardagarna hanteras han av stallpersonal men på helgerna har hästägarna jour och tar hand om hela stallet. Vi har dock tagit in honom själv från hagen då hästägarna är rädda för honom. Nu till problemet; stallpersonalen får inte längre ta in/ut honom då det skedde en olycka nyligen. Jag kan omöjligt vara där vid 7 på morgonen för att sedan ta in honom vid 14 igen, varje dag.

En vän till mig har en lösdrift hemma hos sig. De har en skottad liten paddock och tre hagar med två hästar i varje, med tillhörande vindskydd, höhäck och termobar. Det finns även två boxar om man skulle behöva använda dem. Dryga kilometern därifrån finns ett ridtält man ev skulle få nyttja. Min häst är dock ingen ängel att rida ut på och jag har blivit rädd för uteritterna, så det är något vi måste jobba på. Promenader funkar helt okej. Det tar ca 10 min att köra till ridhus vilket jag skulle kunna göra 3/4 ggr/vecka.

Nu till mig fråga; kan en tränings/tävlingshäst (tävlas än så länge bara i låga lokala klasser, men har planer på lite högre höjder inom de närmsta åren) gå på lösdrift? Man har ju hört att de lätt blir slöa av det och det känns som att det mest är hobbyhästar som går på lösdrift. Behöver verkligen råd då jag känner mig så kluven. Skall även tilläggas att jag bor i Ångermanland så det kan bli ganska kallt.

Sedan undrar jag hur man gör rent praktiskt med täcken, ihopsläpp med broddar och dylikt. Tacksam för svar då jag verkligen har noll koll på något av detta.
 
Tycker det låter som en jättebra idé. Nuvarande funkar uppenbarligen inte.
De flesta klarar att gå ute fint, finns hästar i höga klasser som går på lösdrift och presterar.
Lösdriften du beskriver låter fint anordnad.

Täcken kan de såklart ha, brodd också vid behov.
 
Lösdriften låter som ett mycket bättre alternativ. Är hagen 5 x 10 m?? :eek: Är det ens tillåtet??

Hästar blir inte slöa av lösdrift, kanske något mattare i en övergångsperiod, men din låter som att han kunde må bra av att få vara ute och tagga ner lite. :angel: Uteritterna borde bli lättare också.

Mina hästar går på lösdrift, den lilla är bara unghäst så hon gör inget annat. Den större tävlas i låga klasser fälttävlan, men hennes hagkompis är fälttävlanshäst på landslagsnivå. Han är INTE slö. :angel::D
 
Nu till mig fråga; kan en tränings/tävlingshäst (tävlas än så länge bara i låga lokala klasser, men har planer på lite högre höjder inom de närmsta åren) gå på lösdrift? Man har ju hört att de lätt blir slöa av det och det känns som att det mest är hobbyhästar som går på lösdrift. Behöver verkligen råd då jag känner mig så kluven. Skall även tilläggas att jag bor i Ångermanland så det kan bli ganska kallt.

Det brukar gå bra, hört om flera som tävlar upp i högre klasser som har hästarna på lösdrift. :)
Har själv min på lösdrift (dock tävlar vi inte än), och hon är inte slö alls.
Hästarna klarar sig långt (angående kyla) med päls, vindskydd och mat. Skulle det behövas så lägg på täcke. :) Broddar är det som vanligt med, också.
 
Hej!
Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på en stor anläggning där de går ute 7h/dag ensam i en 10x5 stor hage. Det finns två ridhus med hinderparker och instruktörer. I början när vi flyttade dit honom slet han sig 5 gånger kanske, och efter det blev de inackorderade rädda för honom. På vardagarna hanteras han av stallpersonal men på helgerna har hästägarna jour och tar hand om hela stallet. Vi har dock tagit in honom själv från hagen då hästägarna är rädda för honom. Nu till problemet; stallpersonalen får inte längre ta in/ut honom då det skedde en olycka nyligen. Jag kan omöjligt vara där vid 7 på morgonen för att sedan ta in honom vid 14 igen, varje dag.

En vän till mig har en lösdrift hemma hos sig. De har en skottad liten paddock och tre hagar med två hästar i varje, med tillhörande vindskydd, höhäck och termobar. Det finns även två boxar om man skulle behöva använda dem. Dryga kilometern därifrån finns ett ridtält man ev skulle få nyttja. Min häst är dock ingen ängel att rida ut på och jag har blivit rädd för uteritterna, så det är något vi måste jobba på. Promenader funkar helt okej. Det tar ca 10 min att köra till ridhus vilket jag skulle kunna göra 3/4 ggr/vecka.

Nu till mig fråga; kan en tränings/tävlingshäst (tävlas än så länge bara i låga lokala klasser, men har planer på lite högre höjder inom de närmsta åren) gå på lösdrift? Man har ju hört att de lätt blir slöa av det och det känns som att det mest är hobbyhästar som går på lösdrift. Behöver verkligen råd då jag känner mig så kluven. Skall även tilläggas att jag bor i Ångermanland så det kan bli ganska kallt.

Sedan undrar jag hur man gör rent praktiskt med täcken, ihopsläpp med broddar och dylikt. Tacksam för svar då jag verkligen har noll koll på något av detta.
Min 7-åring har gått på lösdrift hela sitt liv, hon går idag 130 hoppning och gick både Falsterbo och Breeders förra året. Nu står hon tyvärr på stall då jag flyttat men jag letar lösdrift igen, hon trivs inte i box....
Hon är helklippt och har täcke såklart, inga problem
 
Lösdriftsliv passar såklart inte alla hästar, likväl som att vissa hästar inte trivs med att bo på box. Jag har haft flera fälttävlanshästar som tävlat under många år på internationell nivå och bott på lösdrift. En häst fungerade inte alls att ha på box utan älskade sitt liv på lösdrift, en annan hade svårt att anpassa sig till lösdriftslivet (såldes strax därpå så fick aldrig chansen att anpassa sig fullt ut) och de flesta fungerar lika bra på lösdriften som på box (om än något ojämnare i 'humöret' på box för vissa). Mina hästar klipps regelbundet när de tränas och tävlas, även de som går på lösdriften. De täckas och har fri tillgång till grovfoder för att hålla värmen.

Förhoppningsvis kommer uteritterna bli mer harmoniska när hästen får utlopp för mer av sin energi i hagen på dagen. Jag hade inte tvekat på sätta hästen på lösdrift men det är ju upp till dig om du känner att gården kan erbjuda de träningsmöjligheter osv du vill ha.
 
Tackar för så många snabbar svar! Menade såklart att hagen är 15x50.

Hur gör man rent praktiskt när man släpper ihop när hästarna är broddade? Skall man ta av tåbrodden? Detta är domsaga första hästen så har lite dåligt med erfarenhet ;)
 
Tackar för så många snabbar svar! Menade såklart att hagen är 15x50.

Hur gör man rent praktiskt när man släpper ihop när hästarna är broddade? Skall man ta av tåbrodden? Detta är domsaga första hästen så har lite dåligt med erfarenhet ;)
Det beror på underlaget och hur den andra hästägaren resonerar.
Jag är nog mer rädd för fläkskador än sparkskador, så jag hade nog haft kvar broddarna såvida hästen inte är en känd sparkare.
 
Tackar för så många snabbar svar! Menade såklart att hagen är 15x50.

Hur gör man rent praktiskt när man släpper ihop när hästarna är broddade? Skall man ta av tåbrodden? Detta är domsaga första hästen så har lite dåligt med erfarenhet ;)
Det funkar inte att ha nya hästen i en hage bredvid nån dag? Om det inte är stor risk för att hästarna fastnar i staket kan jag tycka att det är en bra metod vid sämre underlag.
 
Tackar för så många snabbar svar! Menade såklart att hagen är 15x50.

Hur gör man rent praktiskt när man släpper ihop när hästarna är broddade? Skall man ta av tåbrodden? Detta är domsaga första hästen så har lite dåligt med erfarenhet ;)

Eftersom det bör vara snö i hagarna nu (är själv från Ångermanland) så skulle jag plocka bort broddarna bak första dygnet, sen bör det inte vara nån fara. Det är alltid risker förknippade med ihopsläpp, men jag tror din häst kommer bli mycket mer harmonisk på lösdrift.

Jag märker stor skillnad på mina enbart på mindre (men fortfarande stor) hage, trots att de alltid går ute dygnet runt. Ska jag ha mitt sto på box nattetid måste jag rida henne en timme varje dag för att öht få henne att slappna av mentalt... Hon är inte rolig att rida ut på då. ;)
 
Hej!
Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på en stor anläggning där de går ute 7h/dag ensam i en 10x5 stor hage. Det finns två ridhus med hinderparker och instruktörer. I början när vi flyttade dit honom slet han sig 5 gånger kanske, och efter det blev de inackorderade rädda för honom. På vardagarna hanteras han av stallpersonal men på helgerna har hästägarna jour och tar hand om hela stallet. Vi har dock tagit in honom själv från hagen då hästägarna är rädda för honom. Nu till problemet; stallpersonalen får inte längre ta in/ut honom då det skedde en olycka nyligen. Jag kan omöjligt vara där vid 7 på morgonen för att sedan ta in honom vid 14 igen, varje dag.

En vän till mig har en lösdrift hemma hos sig. De har en skottad liten paddock och tre hagar med två hästar i varje, med tillhörande vindskydd, höhäck och termobar. Det finns även två boxar om man skulle behöva använda dem. Dryga kilometern därifrån finns ett ridtält man ev skulle få nyttja. Min häst är dock ingen ängel att rida ut på och jag har blivit rädd för uteritterna, så det är något vi måste jobba på. Promenader funkar helt okej. Det tar ca 10 min att köra till ridhus vilket jag skulle kunna göra 3/4 ggr/vecka.

Nu till mig fråga; kan en tränings/tävlingshäst (tävlas än så länge bara i låga lokala klasser, men har planer på lite högre höjder inom de närmsta åren) gå på lösdrift? Man har ju hört att de lätt blir slöa av det och det känns som att det mest är hobbyhästar som går på lösdrift. Behöver verkligen råd då jag känner mig så kluven. Skall även tilläggas att jag bor i Ångermanland så det kan bli ganska kallt.

Sedan undrar jag hur man gör rent praktiskt med täcken, ihopsläpp med broddar och dylikt. Tacksam för svar då jag verkligen har noll koll på något av detta.
Jag kan tillägga att även jag bor i Ångermanland och har haft mina tävlingshästar (1,30 hopp/msv dr och trav) på lösdrift i drygt 20 år. Ingen av dom har blivit nämnvärt lugnare (tyvärr :angel:).
Jag brukar filtklippa och ha täcke, kallblodstravaren är dock helklippt.
 
beror väl på var man bor?
Hos mig - snö i hagen och lite isbark.
Hos grannen på andra sidan skogsdungen - barmark.

Vi pratade om Ångermanland, där är det rätt djupt med snö fortfarande. Där jag bor nu finns det inte snö, så jag väntar med ihopsläpp tills jag kan plocka bort broddarna permanent. :)
 
Tackar för så många snabbar svar! Menade såklart att hagen är 15x50.

Hur gör man rent praktiskt när man släpper ihop när hästarna är broddade? Skall man ta av tåbrodden? Detta är domsaga första hästen så har lite dåligt med erfarenhet ;)

Jag hade om möjligt låtit hästen gå i en hage bredvid i ca en vecka eller på annat sätt acklimatiserat sig och lärt känna de andra hästarna innan ihopsläpp. Undvikit brodd vid ihopsläppet och första tiden, om det går, ffa bak.
 
Jag har aldrig broddat vid hopsläpp. Använder även skydd i början (första timmarna/dagen) tills man ser hur hästarna reagerar på varandra, med mindre de fått bekanta sig över staketet och verkar lugna och trygga.
 
Jag hade om möjligt låtit hästen gå i en hage bredvid i ca en vecka eller på annat sätt acklimatiserat sig och lärt känna de andra hästarna innan ihopsläpp. Undvikit brodd vid ihopsläppet och första tiden, om det går, ffa bak.
Jag hade också gjort såhär, speciellt om hästen inte är van vid att gå i flock (dvs med mer än en hagkompis).

Ingen aning om ts häst har gått med andra men det vanligaste är tyvärr att svåra stissiga tävlings hästar hamnar i mindre och mindre hagar med mindre och mindre ute tid för att "minska skaderisken" och "underlätta" för stallpersonalen..
Dvs är inte konstigt att de blir svåra att fånga, leda, blir stressade och springer så fort insläppet börjar och såklart i början inte förstår andra hästars språk när man väl släpper ihop, eller att de sträcker sig så fort de får komma ut i en riktig hage och bralla av sig ordentligt..

Lösdrift är i mina ögon det bästa för sånna hästar ^_^, står de i en 12kvm box 17h om dagen är det inte konstigt att de blir rastlösa och frustrerade.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 082
Senast: Cambrie
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 548
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp