Lösdrift för tränings/tävlingshäst

Japp, funkar utmärkt att ha tävlingshästar på lösdrift! Min som ska gå 120 km i år, går på lösdrift, ganska vanligt att distanshästar är lösdriftshästar. Min påverkas inte om han står på stall/lösdrift, han är lika lat ändå:p

Jag skulle inte ha broddar bak eller tåbrodd fram om det är en häst som sparkar där också. Bättre att låta hästen gå själv om det är risk för halka tills man vågar ta ur brodden och väntar med hopsläpp tills dess. Hästar som känner varandra går med broddar dygnet runt på vintern, hellre en broddspark än en fläkskada.

Jag filtklipper, tycker det räcker, red en tävling på 80 km i januari i 10 minusgrader, då svettas inte hästen så mycket och man behöver inget ländtäcke. Byter täcke efter väder och om det blivit blött, 2 vintertäcken kan vara bra att ha.

En sak man bör tänka på, framförallt i kallare klimat, är att hästen troligtvis behöver mer grovfoder än om den står på stall. Kallare dagar behöver jag ge extra grovfoder, men det har din kompis säkert koll på.
 
Lösdrift fungerar utmärkt, om flocken fungerar bra, om hagen och ligghallen är tillräckligt stora och om hagen är dränerad.
Det finns bra lösdrifter och dåliga lösdrifter.
Jag hade jättegärna haft min på lösdrift, men att hitta en lösdrift som uppfyller alla mina krav där jag bor är omöjligt.
I ditt fall hade jag definitivt prövat med lösdrift, utifrån vad du berättat.
Åk till ridhus och träna 3-4 dagar i veckan. Promenera ut resterande. När promenaderna känns bra så övergå till att tömköra ut. När tömmkörningen fungerar utmärkt, så sitt upp och se vad hästen säger. Ta med sällskap till en början.
Jag har gjort så på samtliga unghästar och ”svåra” hästar och alla har gått utmärkt att rida ut själva på inom 1-4 månader, beroende på individ.
 
Hej!
Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på en stor anläggning där de går ute 7h/dag ensam i en 10x5 stor hage. Det finns två ridhus med hinderparker och instruktörer. I början när vi flyttade dit honom slet han sig 5 gånger kanske, och efter det blev de inackorderade rädda för honom. På vardagarna hanteras han av stallpersonal men på helgerna har hästägarna jour och tar hand om hela stallet. Vi har dock tagit in honom själv från hagen då hästägarna är rädda för honom. Nu till problemet; stallpersonalen får inte längre ta in/ut honom då det skedde en olycka nyligen. Jag kan omöjligt vara där vid 7 på morgonen för att sedan ta in honom vid 14 igen, varje dag.

En vän till mig har en lösdrift hemma hos sig. De har en skottad liten paddock och tre hagar med två hästar i varje, med tillhörande vindskydd, höhäck och termobar. Det finns även två boxar om man skulle behöva använda dem. Dryga kilometern därifrån finns ett ridtält man ev skulle få nyttja. Min häst är dock ingen ängel att rida ut på och jag har blivit rädd för uteritterna, så det är något vi måste jobba på. Promenader funkar helt okej. Det tar ca 10 min att köra till ridhus vilket jag skulle kunna göra 3/4 ggr/vecka.

Nu till mig fråga; kan en tränings/tävlingshäst (tävlas än så länge bara i låga lokala klasser, men har planer på lite högre höjder inom de närmsta åren) gå på lösdrift? Man har ju hört att de lätt blir slöa av det och det känns som att det mest är hobbyhästar som går på lösdrift. Behöver verkligen råd då jag känner mig så kluven. Skall även tilläggas att jag bor i Ångermanland så det kan bli ganska kallt.

Sedan undrar jag hur man gör rent praktiskt med täcken, ihopsläpp med broddar och dylikt. Tacksam för svar då jag verkligen har noll koll på något av detta.

Ja hästen kan gå på lösdrift även om den tävlas.

Är en väldigt märklig gammal myt att hästar ”blir trötta av att gå på lösdrift”.

Din häst är ju även en hobbyhäst utifrån beskrivningen så ja - den kan gå på lösdrift om den trivs med det.

Sen ang hur din häst står uppstallad nu och förhållandena så behöver du ju lägga lite tid på att slussa in hästen på ett juste sätt om den ska byta förhållanden från extremt begränsat som du har den nu .
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 519
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp