Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

lösdrift igen...

J

jads

Jag undrar: Måste väggarna i ligghallen vara isolerade? Nån som har nån aning? :confused:

N

Nicke

Sv: lösdrift igen...

jads skrev:
Jag undrar: Måste väggarna i ligghallen vara isolerade? Nån som har nån aning? :confused:

Det kan ju inte vara möjligt, eftersom stall inte behöver vara det.
Däremot, är det kanske läge, att göra det vindtätt, med hjälp av dubbla träväggar med tjärpapp emellan på ytterväggens insida.

H

hillevie

nej, det måste det inte. fast jag personligen föredrar att ha min ligghall frostfri, blir så mycket lättare med vattnet och att inte hösilaget fryser (fodrar "inne"). därimot vill jag inte ha över 5+ inne.

G

Gisburne

Nej, det måste den inte, men däremot måste du ha möjlighet att stall upp i en uppvärmningsbar box. (Alltså en box i en isolerad stalldel, som jag tolkar det.) Det får du göra i grannens stall om du vill och har möjlighet, men det kräver ju att grannen alltid har en box över.

J

jads

Enkelt: Jag har eget stall brevid lösdriften, så jag lämnar en tom box i stallet.:bump:

Har läst att man inte ska ha söderläge på öppningen, men vet inte varför? På Miljökontoret rekommenderade de öppning i söderläge... :confused: Nån som har en förklaring?

P

PytteLiten

jads skrev:
Har läst att man inte ska ha söderläge på öppningen, men vet inte varför? På Miljökontoret rekommenderade de öppning i söderläge... :confused: Nån som har en förklaring?

Vet inte om jag har rätt men jag antar att just söderläge är för solen och vindens skull. Är inte vindarna kraftigare/kallare från norr...:confused: Och i solen värmer ju in mer när de e öppet i söderläge. Och vill de ha skugga kan hästarna stå i skuggan av skyddet. Nåt nåt... Kanske...

Jag har mitt med öppning i söderläge.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5538 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
1 497
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 692
Anläggning Hej! Vi ska bygga en lösdrift. Vi har koll på allt vad reglerna och måtten säger. Vi kommer bygga en stor ligghall med foderplats. Är...
Svar
14
· Visningar
1 172
Hästvård Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och...
Svar
9
· Visningar
445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ensamhetsträning…
  • Ledsen hund

Hästrelaterat

Omröstningar