Lösdrift - lösningen för mig?

S

Sea_Bird

Jag vill väl mest ha lite olika synpunkter och tips på en möjlighet som jag har framför mig.. Vill se om det verkligen kan fungera, eller om det bara blir fel.. Vet nämligen inte själv!

Ska göra historien kort.
Jag kan få ta emot en häst snart, då hon måste säljas ganska fort och ägaren är rädd att hon kommer hamna i fel händer annars (vi är släkt och därför vet ägaren att hästen kan få det bra med mig).
Jag skulle gärna vilja hjälpa ägaren med detta, och pengamässigt får jag det att fungera, det är tiden som är det knepiga.
Jag jobbar långt från hemmet (och det ev. stallet) och jag kommer hem sent på kvällarna de dagar jag jobbar. I stället är jag ledig några vardagar i veckan.
Men hur som helst, de dagar jag jobber kommer jag oftast in hinna till stallet innan de nattas. Jag kommer bara hinna dit ca 4 dagar i veckan. Och det går ju inte om hästen är uppstallad (måste ju mocka och fixa mat).

Men därför har jag blivit rekommenderad lösdrift! Hon kommer gå ute dygnet runt hela sommaren/hösten är det i så fall tänkt (sen till senhösten/vintern har jag förhoppningsvis bytt jobb närmare hemmet). Och eftersom hon är unghäst (endast travtränad) och ska börja rid-utbildas till hösten så ska hon ändå inte ridas varje dag. Det är nästan bara bra för henne att vila upp och bara vara häst ett tag innan utbildningen drar igång.
Jag känner hon som sköter stallet och litar 100% på att hon tittar till pållen de dagar jag inte kan åka ut.

Detta ska alltså inte vara permanent (jo lösdrften om den fungerar bra, det har jag inget emot att fortsätta med). Men tillsynen. Direkt då jag lyckats byta jobb så kommer jag kunna åka ut dagligen "som vanligt".

Hur fel är det i era ögon att inte titta till sin häst vissa dagar i veckan? :crazy: Jag själv tyckte det lät knepigt först när jag funderade på det, men nu vet jag inte som sagt.
Det är antingen detta eller att hennes ägare får paniksälja henne och inte bestämma över hennes öde.
Skulle det inte fungera för mig så har jag ju mer tid på mig att söka ett bra hem till henne, det är så jag resonerar.. och min släkting med. Det skulle ge honom mkt frid i sinnet (ja, han är dessvärre döende i cancer..).
Men samtidigt måste vi tänka på hästens bästa... (otroligt viktigt för mig) och är det att försöka snabbsälja till ngn annan, eller att jag tar henne med denna lösningen tillsvidare??
Hon är fantastiskt fin och lugn och tydligen lovande inom trav, samtidigt som hon har goda förutsättnignar till att bli en trevlig ridhäst!

Alla råd mottages tacksamt, men ganska snart.. ;) .
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Jag skulle inte alls ha något problem att ställa min häst på en lösdrift och bara rida 4-5 dagar i veckan om jag visste att hästen fick mat och vatten som den skulle och även att de dagar jag inte kommer ut har någon sett till att den inte står och är skadad. Och om den är skadad så ska jag garanterat få reda på detta direkt.
Jag skulle inte tveka om så var fallet.

Eller så får man skaffa medryttare, vilket inte är det lättaste alla gånger.


Vad gäller lösdrift så finns det vissa lagar, hästarna ska ha fri tillgång på vatten och ligghall. Om du inte tänker ha täcke på din häst så är det väldigt viktigt med ligghall där alla hästarna får komma in. Så inte en häst står i dörren och vaktar.
Viktigt är också att grovfodermängden anpassas till vädret under den kalla årstiden om hästen inte har täcke. Mer vind och kyla mer mat krävs för att hålla värmen.

Tillägg: lösdrift är faktiskt ett superalternativ om man som du inte kan åka ut varje dag. Mycket bättre än att stalla upp. Det borde finnas fler bra lösdrifter. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Hästen är ju inte utan tillsyn, stallägaren skulle ju hålla koll de dagar du inte var där.
Så är det ju på många ställen med sk helpension, att stallägaren eller någon skötare kollar till hästarna så att de mår bra även de dagar ägaren inte kan komma ut

Jag tycker inte att det låter speciellt konstigt även om jag förstår att det kanske känns lite oävet att tvingas lämna ifrån sig ansvaret några dagar i veckan.
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Lösdrift, absolut!!!

Om du nu har någon annan som ser till din häst de dagar du inte kan så tycker jag att det är helt ok! Det är i mina ögon inte konstigare än att mina föräldrar (som bor på samma gård som jag) ser till mina hästar och ger dem vatten när jag är borta några dagar på somrarna!

Lycka till!

/Charm
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Nu har jag fått lite att funder över.. fördelarna väger ju faktiskt över just nu..
Är väl mest rädd för att hon hamnar i fel händer. Och skkulle jag känna att jag inte fixar det så måste jag ju kunna hitta ngn som kan ta hand om henne.

Lösdrift förresten.. nu sommar så är det ju bete. Men sen måste de ju stödfodras efter det. Om det är bra hö och hon inte arbetas ngt, måste jag lägga till ngt foder?
Tänkte mest på de dagar jag inte kan vara ute och förbereda det.. Hö fixar ju de som jobbar i stallet, men antar att jag måste förbereda ev. annat foder..
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Sea_Bird skrev:
Nu har jag fått lite att funder över.. fördelarna väger ju faktiskt över just nu..
Är väl mest rädd för att hon hamnar i fel händer. Och skkulle jag känna att jag inte fixar det så måste jag ju kunna hitta ngn som kan ta hand om henne.

Lösdrift förresten.. nu sommar så är det ju bete. Men sen måste de ju stödfodras efter det. Om det är bra hö och hon inte arbetas ngt, måste jag lägga till ngt foder?
Tänkte mest på de dagar jag inte kan vara ute och förbereda det.. Hö fixar ju de som jobbar i stallet, men antar att jag måste förbereda ev. annat foder..

Det är ju svårt att veta i förväg, men en lösning kan ju vara att du mäter upp eventuella tillskott i hinkar med lock för flera dagar i förväg och märker upp vilka hinkar för vilka dagar
Exempelvis
Det går oftast att hitta bra lösningar på sådana saker.
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

jag har mina hästar på lösdrift. ett halvblod och 2 shettisar. tycker iochförsig att skötseln av en lösdrift kräver lika mycket som av uppstallning. vi skottar lösdriften varje dag. vi ger fri tillgång på bra hösilage(mkt. bra värden), så kraftfoder behövs inte(hösilaget innehåller allt dom behöver..)det blir därimot ganska mkt. dyrare, mina 3 pållar äter ca. 280 kg. i veckan. dom har fri tillgång på saltsten, mineralkrubba och kalkkrubba.
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Tja mockningen och fodringen sköter stallägaren... så mer jobb blir det inte.
Och så ingår all mat också i hyran. Så dyrare blir det inte för mig iaf.
Men nu är eg pengarna en bisak.. tänker mest på vad som är bäst för pållen :) . Och med min arbetssituation just nu så är nog lösdrift den enda chansen till att ta pållan.
Frågan är ju om det är den bästa lösningen, för henne.. vad hon mår bäst av.
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

jag ångrar inte en sekund att jag har valt lösdrift till mina. tycker att dom mår bättre än vad dom gjorde på stall. har du såpass med hjälp tycker jag det låter som en jättebra lösning ;) :D
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Tycker som hillevie- ett bra (analyserat) grovfoder i grunden är nästan det viktigaste. Behöver du ändå ge extra mat i form av kraftfoder (mineralier kan du ju dom ju ha fri tillgång till, som nån skrev här ovan) så kan du ju ge något färdigfoder tex krafft så slipper du "blanda" en massa i förväg. Blir nog inte så mycket extrajobb för stallägaren att slänga in x antal skopor...
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Ofta så ingår individuell kraftfodergiva i lösdriftsdealen. då binder man upp alla hästar (1-2 ggr per dag) och ger var och en det kraftfoder den behöver. Om det inte är så så kan du ju kanske komma överens med ngn annan i stallet/stallägarna att ni hjälps åt med kraftfodret. De tar din när du inte är där, så hjälper du dem när du kan. Oftast ingen omöjlighet att komma överens om!

Jag hade min unghäst på lösdrift under uppväxten, och var själv där 3-4 ggr per vecka. I övrigt tittades han till av stallägaren, som var noggrann och hörde av sig om det var något. Då är det ju viktigt att man litar på den som har ansvaret, ett avtal för vad som ska ingå kan vara bra att ha!
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Jag vet inte exakt vilka rutiner som finns i det stallet just nu, att ta över hästen ligger på is just nu pga andra saker så har inte luskat mer i lösdriften så där.
Men det är ett full service stall (utom mockning om man har stallplats) så antar att de fodras också, men att jag måste ha maten förberedd. Och som ngn annan skrev så kan jag ju göra flera hinkar när jag vet att jag inte är där i ett par dagar. (Max 2 dagar i rad då jag ej hinner åka ut).
Så jag är nu rätt säker på att lösdriften kan fungera för både mig och pållan! Nu är det ju som sagt andra saker som står i vägen, men det är alltid skönt att ha rett ut vissa delar i alla fall.

Men tar fortfarande gärna emot tips och era erfarenheter av lösdrift! :)
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

e där bara ng annan som tittar till häten behöver man inte åka ut varje dag
 
Sv: Lösdrift - lösningen för mig?

Hejhej. Jag hade min tvååring på lösdrift förra året. Åkte ut dit en gång i veckan och pysslade lite, det räckte. Hon som har den lösdriften binder upp hästarna en gång om dagen och kraftfodrar dom och samtidigt passar hon på att borsta av dom och kratsa hovarna. Det funkade super faktiskt. En häst måste få vara en häst.
Dom hade en hel rundbal med silage i hagen att äta på när betet tog slut.
Verkade inte som att min häst tog skada av att gå på lösdrift med fem andra unghingstar i samma ålder. Dom behöver juh leka runt lite och sådär.
Tyvärr så skadade han sig svårt i hagen i dec så då vart det boxvila så nu har jag honom på jobbet. Tråkigt för hästen, men såfort det ser bra ut (om det blir bra) så vill jag att han ska gå ut igen!

Ha inte dåligt samvete för att hästen skall gå åp lösdrift och du inte har tid att åka dit så ofta, dom har det bättre än vad man kan tro!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 009
Senast: __sofia__
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp