Lösdrift med nya hästar

Plantan

Trådstartare
Hur resonerar ni kring detta?

Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker.

Häst A.
En valack, ranglåg och snäll enl förra ägaren, står i ett annat stall, är nyköpt och ska flytta till stallet med lösdriften.

Häst B.
Valack. En ny häst i stallet (med ny ägare) sen en månad tillbaka. Står i box och egen hage på dagarna. (Rätt grinig häst.) Medelhög i rang.

Häst C
Unghingst, "Lillen" som blir två år till våren. Går i hage brevid häst B, och kan ha hälsat på honom över tråden.

Stallet är fullt, så häst A har ingen box tillgänglig. B o C står i box idag, så egentligen blir 2 boxar tomma, men Stallägaren vill inte låta A få bo i box för han lovat C's ägare att tre ska va i lösdriften, annars ska C gå med större flock på dagarna så C får fler som uppfostrar honom.

Om A o B inte går ihop, får A gå ihop med C tills nåt annat bättre förslag kommer.

Man vill inte släppa ihop B och C innan A kommer.

Hur skulle ni göra med hopsläppet? Finns paddock som de kan släppas i först. Jag funderar på A, hästen som är helt ny o ranglåg. Går det bra i paddocken, så går alla in i lösdriften samma dag. Då har man ingen koll på natten. Får han stryk i hagen på natten av B, så är han ju mos nästa dag!

Hur brukar man göra?
Goda råd tack!
 
Om möjlighet finns att de kan stå bredvid varandra i hage/box ett par timmar och hälsa hade det varit det bästa efter det/annars hade jag släppt alla samtidigt på lösdriften (så att ingen känner sig hemma)
Troligtvis kommer de 2 som stått bredvid varandra i hagen hålla ihop.
Hade släppt tidigt på morgonen så ni har många timmar dagsljus innan natten kommer.

Gott om plats är alltid viktigt vid hopsläpp blir någon mobbad måste de kunna gå undan så finns det en stängd sommar del öppna den något dygn.
 
Släpp inte ihop på en helg om ni inte har nära till klinik som har öppet.
jag skulle gjort som de andra skriver
 
Hur stor är lösdriften?
Den är väl större än paddocken hoppas jag. Vid ihopsläpp med nya hästar är det bättre med större ytor så det finns möjlighet att komma undan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp