Lösdrift mitt ute i skogen...

Man kan ha kamera som "går till mobilen", om det finns 4G eller bättre.

Hästarna har betydligt mindre behov av "varmt" än människorna.

Men man får tänka till, så att hästen inte blir onödigt svettig när det är riktigt kallt.

För under de förhållanden som nämnts hittills om lösdriften, så skulle jag välja att ha häst där, som inte klipps och alltså inte använder täcke. Och jobba hästen "varsamt", så att den inte blir väldigt svettig, när det är riktigt kallt ute, eller t.ex. blötsnö och kraftig vind.

För svettblobbor (vissa hästar svettas så mycket mer än andra), så kan någon form av spårklippning fungera.
 
Mitt ”nej” som svar på @Plantan s frågeställning är baserat på att jag tolkar det som att ingen bor nära stallet och enda tillsynen är när någon av de (få) hästägarna är ute hos sin häst.

för mig är inte det ett alternativ och därav svaret. Det blir för mig inte alls jämförbart med att en hästägare bor ensligt ”ute i skogen” med sina egna hästar.

Är det någon skillnad med ett "kollektivstall" där fastighetsägaren inte sköter tillsyn, och en lösdrift, där fastighetsägaren inte sköter tillsyn menar du?
På vilket sätt? Tillsynen över hästarna utövas i bägge fallen av hästägarna.

Den här sortens lösdrifter, där fastighetsägaren inte sköter tillsyn, är inte alls särskilt ovanliga "i mina trakter". Folk långtidshyr "ett par hagar", varav en har en ligghall (varierande skick), ibland finns tillgång till en loge, eller en gammal koladugård för skötsel, men långt ifrån alltid. Ofta, men inte alltid finns det automatiskt vatten. El finns det i stort sett alltid.
Omklädnadsrum/värmestuga kan vara i form av en "skogshuggarvagn". Plats för prylar finns i ett hörn av logen eller i en container.

Vad är det som gör att vissa av er förfasar er så mycket?

Hästarna har det ofta bättre i dessa lösdrifter (bara vatten och mat sköts ordentligt), än på "fina" anläggningar, där de har begränsad utevistelse i frimaärkstora hagar.

Tilläggas bör, att dessa lösdrifter, eller för den delen kollektivstall med liknande förhållanden (inge tillsyn från markägaren), knappast attraherar dem som har mer prestationsinriktade hopp och dressyr hästar i högre prisklasser.
Utan där finns t.ex. ridtravare (varm- eller kallblod), tinkerhästar, kanske blandraser i c- eller d-ponny storlek och kanske några shettisar.
 
Jag tycker mig se sommarbeten både här och där som inte har mer tillsyn än av de som har hästarna på bete. Jag bor granne med åtminstone en sån hage, närmaste stall (där hästarna ifråga inte bor, hagen hyrs/arrenderas) är några kilometer bort. Det är myndighetshästar som inte rids där, utan hämtas i transport vid evenemang. Så de får mig veterligen bara tillsyn 1-2 ggr/dag.
 
@skogaliten jag skulle aldrig som sagt ha min häst uppstallad så med bara Max 4 hästar där ingen bor nära stallet över huvud taget. Ffa inte kollektivt.

Förfasar sig? Jag har inte förfasat mig, utan svarat på frågan.
 
Tilläggas bör, att dessa lösdrifter, eller för den delen kollektivstall med liknande förhållanden (inge tillsyn från markägaren), knappast attraherar dem som har mer prestationsinriktade hopp och dressyr hästar i högre prisklasser.
Utan där finns t.ex. ridtravare (varm- eller kallblod), tinkerhästar, kanske blandraser i c- eller d-ponny storlek och kanske några shettisar.

Vad har detta med saken att göra gällande raserna på häst ? Jag förstår inte vad du menar med den infliken?

@MissFideli jag skulle aldrig ha mina hästar på sommarbete långt bort i någon hage utan anslutning till gård där de som bor där är involverade heller.

Att andra väljer det är ju deras val och står alla fritt att välja hur de vill ha det/resonerar .
 
Vad har detta med saken att göra gällande raserna på häst ? Jag förstår inte vad du menar med den infliken?

@MissFideli jag skulle aldrig ha mina hästar på sommarbete långt bort i någon hage utan anslutning till gård där de som bor där är involverade heller.

Att andra väljer det är ju deras val och står alla fritt att välja hur de vill ha det/resonerar .
Vad jag menar, är att det är vanliga hobbyhästar, ofta skogsmullar.

Jag har nog aldrig stött på t.ex. ett SWB med en ägare som satsar på tävling på en sådan anläggning.

För den sortens anläggningar som nämnst här ovan, blir opraktiska för den som vill träna och tävla (uppåt i klasserna) i traditionella ridsportgrenar.
 
Vad jag menar, är att det är vanliga hobbyhästar, ofta skogsmullar.

Jag har nog aldrig stött på t.ex. ett SWB med en ägare som satsar på tävling på en sådan anläggning.

För den sortens anläggningar som nämnst här ovan, blir opraktiska för den som vill träna och tävla (uppåt i klasserna) i traditionella ridsportgrenar.

ok 👍

man kan ju dock oavsett det välja att vilja ha en annan översyn/bekvämlighet/upplägg för sig och sina hästar av olika anledningar och motiveringar, som TS beskrivning av scenariot inte tillgodoser.

Massor med folk har sina SWB (och andra raerr) som tränas och tävlas hemma hos sig på sin egen gård utan jättemycket extravaganser.
Min reflektion var som sagt ang att ha några få hästar kollektivt på lösdrift ”mitt i skogen” utan någon boende förankrad till det upplägget utan enbart ett fåtal hästägare som ska pendla dit .
 
Senast ändrad:
ok 👍

man kan ju dock oavsett det välja att vilja ha en annan översyn/bekvämlighet/upplägg för sig och sina hästar av olika anledningar och motiveringar, som TS beskrivning av scenariot inte tillgodoser.

Massor med folk har sina SWB (och andra raser) som tränas och tävlas hemma hos sig på sin egen gård utan jättemycket extravaganser.
Min reflektion var som sagt ang att ha några få hästar kollektivt på lösdrift ”mitt i skogen” utan någon boende förankrad till det upplägget utan enbart ett fåtal hästägare som ska pendla dit .
Pendla, ja om man jämför med att ha hästen hemma. Men jag tycker det är nära! :) Det här stället ligger knappt tio min bilväg från där jag bor, just därför är det intressant för mig. Men lite öde känns det ju, vintertid åtminstone. Man kan ställa upp en husvagn och bo där sommartid i alla fall. Funderar högt nu...
 
Fundering
Skulle ni kunna tänka er att ha häst på lösdrift ute i skogen där ingen bor? 3-4 hästar, mindre ligghall som kan stängas eller delas av. Mindre förråd med ström finns för foder och utrustning, men inget varmbonat utrymme, endast frostvakt. Tillsyn ett par gånger per dygn av hästägarna.
Skottning av sköts av (okänd) gubbe med traktor...

Jag har nästan mina hästar på det sättet du beskriver. Ligghallen ligger ca 50 meter från permanent boende, en skogskoja med frostvakt har fått bli foder/sadelkammare. Med en byggfläkt kan man snabbt värma upp en behandlingsbox (har aldrig behövts än), thermobar till vattnet, fri tillgång på grovfoder. Sommartid går hästarna på bete dygnet runt där det inte bor någon, dock ser man delar av hagen från den trafikerade grusvägen. Givetvis ses hästarna till minst en gång/dag.

Dock tveksam till att jag skulle söka mig till ett sådant stall som innackorderad... Men det går visst att tävla på hög nivå under dessa omständigheter, men hade det varit hopp/dressyr jag hade sysslat med hade en ridbana varit ett krav.
 
Jag flög av efter notor för ett par år sen och skadade armbågen riktigt illa. Dock klarade jag av att sitta upp igen och rida hem. Tack och lov stod hästen kvar. Efter det har jag en regel att rider jag ut utan att någon vet skickar jag ett sms till min fd svärmor och skriver att nu rider jag ut och när jag beräknas vara tillbaka. Sms:ar att jag är hemma när jag är hemma igen.

En gång stannade jag till vid grannen och pratade en stund och då ringde hon och frågade hur det gick, så det fungerar. :)
Det finns appar som man startar, och då går ett sms till valfria nummer att man ger sig iväg, och ungefärlig tid det ska ta. När man avslutar får de ett jag-är-hemma-sms. Om man inte rör sig på 5 minuter larmar appen till numren man lagt in.
 
Det finns appar som man startar, och då går ett sms till valfria nummer att man ger sig iväg, och ungefärlig tid det ska ta. När man avslutar får de ett jag-är-hemma-sms. Om man inte rör sig på 5 minuter larmar appen till numren man lagt in.
Wow! Vilken smart app! Perfekt för hästlivet i skogen! Är den framtagen för "Ridisar"? Vet du vad den heter? Vill app-selut ha en sån när jag rider ut själv, och alla mina Ridis-kompisar ska jag försöka få att använda samma!
 
Det finns appar som man startar, och då går ett sms till valfria nummer att man ger sig iväg, och ungefärlig tid det ska ta. När man avslutar får de ett jag-är-hemma-sms. Om man inte rör sig på 5 minuter larmar appen till numren man lagt in.
Jag har testat två av de apparna och inte fått någon av dem att fungera. Vet inte om vi bor i gps-svag miljö eller vad det är. Mitt ex programmerar ju appar, men inte ens han har fått till det.
 
Vad har detta med saken att göra gällande raserna på häst ? Jag förstår inte vad du menar med den infliken?

@MissFideli jag skulle aldrig ha mina hästar på sommarbete långt bort i någon hage utan anslutning till gård där de som bor där är involverade heller.

Att andra väljer det är ju deras val och står alla fritt att välja hur de vill ha det/resonerar .

Svarade jag på ditt inlägg? Då ber jag om ursäkt, det var inte på något vis riktat till dig.
 
Wow! Vilken smart app! Perfekt för hästlivet i skogen! Är den framtagen för "Ridisar"? Vet du vad den heter? Vill app-selut ha en sån när jag rider ut själv, och alla mina Ridis-kompisar ska jag försöka få att använda samma!
Det finns en som heter Road id, och jag har provat någon annan också.
 
Fundering
Skulle ni kunna tänka er att ha häst på lösdrift ute i skogen där ingen bor? 3-4 hästar, mindre ligghall som kan stängas eller delas av. Mindre förråd med ström finns för foder och utrustning, men inget varmbonat utrymme, endast frostvakt. Tillsyn ett par gånger per dygn av hästägarna.
Skottning av sköts av (okänd) gubbe med traktor...
Hade absolut kunnat ha hästar så, underbart att inte behöva bry sig om dumma människor och bilar och trafik och skräp som folk kastar in i hagar osv.
 
Inga som helst problem för hästarnas del skulle jag säga. Lite obekvämt för dig som hästansvarig kanske. Huvudsaken torde vara att hästarna har en fin och rejält tilltagen hage och en bra ligghall som man ströar ordentligt. Vattenfrågan är väl en grej som man gärna skulle vilja lösa på något enkelt sätt, men det är ju som sagt av bekvämlighet för dig som hästägare. Det går ju att köra dunkar också. Jag har hästarna hemma på lösdrift och jag har inte mer koll på hästarna än om de skulle gå på lösdrift ute i skogen. Man står ju inte och glor på hästarna ständigt och jämt bara för att man har dem utanför dörren menar jag.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 208
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 177
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp