Lösdrift mitt ute i skogen...

Plantan

Trådstartare
Fundering
Skulle ni kunna tänka er att ha häst på lösdrift ute i skogen där ingen bor? 3-4 hästar, mindre ligghall som kan stängas eller delas av. Mindre förråd med ström finns för foder och utrustning, men inget varmbonat utrymme, endast frostvakt. Tillsyn ett par gånger per dygn av hästägarna.
Skottning av sköts av (okänd) gubbe med traktor...
 
Nej, det hade jag inte velat.
Jag har nån gång funderat på att göra en sommarbeteshage - erbjuda grannen att beta marker som annars bara växer igen - mitt i skogen här. Men det faller på att det kan gå alldeles för lång tid innan man upptäcker att någon av hästarna gått igen om staketet. Och/eller att stängslet blivit nedrivet av passerande älgar, rådjur eller grisar.
På vintern hade det varit ännu mindre intressant då det blir onödigt jobbigt att sköta.
 
Fundering
Skulle ni kunna tänka er att ha häst på lösdrift ute i skogen där ingen bor? 3-4 hästar, mindre ligghall som kan stängas eller delas av. Mindre förråd med ström finns för foder och utrustning, men inget varmbonat utrymme, endast frostvakt. Tillsyn ett par gånger per dygn av hästägarna.
Skottning av sköts av (okänd) gubbe med traktor...
Nej, det är inget alternativ.
 
@nullo-modo @Bufera

Hovslagaren tas emot i ett jättestort varmgarage några hundra meter bort, hos markägaren, en "icke-hästperson" (noggrann farbror, helst ska hästen stå på presenning när den skos. Golvet ska skuras om hästen gjort en hög vilket är helt OK för min del.) Finns dock inget bra ställe för att veterinär att kunna behandla häst på plats vid lösdriften. Ingen aning om hur de löst detta tidigare, men de kanske haft tur med sina hästar... ?
:confused:
 
Fundering
Skulle ni kunna tänka er att ha häst på lösdrift ute i skogen där ingen bor? 3-4 hästar, mindre ligghall som kan stängas eller delas av. Mindre förråd med ström finns för foder och utrustning, men inget varmbonat utrymme, endast frostvakt. Tillsyn ett par gånger per dygn av hästägarna.
Skottning av sköts av (okänd) gubbe med traktor...
Det beror helt på hur långt ifrån boende det är. Och vad det är för staket spelar roll.

Jag bor ju sist på grusvägen. Ingen som ser mig om man inte går förbi, och det är möjligtvis en om dagen som går förbi, om ens det. Men jag är ju borta hela dagarna ibland. Eller hela nätter eftersom jag jobbar natt. I ärlighetens namn får ju mina hästar tillsyn så fort jag tittar ut, men är jag borta över dagen är det ju ingen som kommer och tittar om staketet är sönder eller någon ligger och blöder.

Och så har ju de flesta av oss som har hästarna hemma. Mina går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder i en foderhäck med tak, så jag går inte upp på morgonen för att fodra, men jag kollar ut och kollar att alla är där. Sen när jag känner mig redo ger jag Connemara-märren kraft. Hon får kraftfoder två gånger om dagen och då är ju jag eller sambon ute. Dessutom rids två stycken, även om det inte är varje dag. Så vi är ju ute en del, men det blir man ju på det stället du beskriver också.

På sommarbetet går jag staketrundan en gång per dygn, men i vinterhagen går jag runt allting (ca 1 ha) en gång i veckan kanske och det är väldigt sällan någonting behöver göras. Händer väl någon gång per år att man får rätta till någon tråd.

Så jag vet faktiskt inte vad skillnaden på det du beskriver och mina är och ingen hade tvekat att ha hästar hemma hos mig. Men visst, de får ju mer tillsyn de dagarna vi är hemma.
 
Bor nån på gården så kan de hjälpa till om nåt händer akut, om de är hemma. Är lösdriften mitt i skogen och nåt händer så är man väldigt ensam. Rider man ut själv på dan och nåt händer är man kanske inte saknad förrän dan efter då nån annan häst ska ridas. (Ja, de hemma lär väl sakna en efter tio timmar utan mat.) Är man i ett stall med folk på gården tycker de kanske det är konstigt om man inte åkt hem efter kl 22, eller 24 eller vad man nu har för tider...
 
Ja, jag vet inte... Visitering, sårvård, sadling, mm allt sker till vardags utomhus, även om det är 20 grader kallt...❄☃❄
Vill man värma upp sig får man sitta i bilen.

Två privatstall jag hjälpt kompisar med häst, har varit helt utan folk. Det ena låg i ett område där man passerade till nån verkstad och nåt lager, så det åkte folk där på arbetstid. Kändes inte så ensligt på dagarna i alla fall. Det var dock ett stall där hästarna stod inne nattetid. Ett annat stall stod på ett område där ett stort boningshus fanns, men där bodde hyresgäster som inte hade med stallet att göra, och de såg egentligen inte stallet från huset heller. Även där stod hästarna inne nattetid.
Skulle ni föredra om hästarna stod i stall nattetid? Jag tänker att börjar stallet brinna är de i alla fall ute, fast annars kanske det är mindre risk att nåt händer på nätterna om de står inne. Skulle man våga låsa stallet?
 
Ja, jag vet inte... Visitering, sårvård, sadling, mm allt sker till vardags utomhus, även om det är 20 grader kallt...❄☃❄

Så har jag haft det i sex år och det går hur bra som helst. Jag har faktiskt aldrig upplevt just den biten som ett problem.
Oftast står vi utomhus under bar himmel men är det risigt väder håller vi till inne i ligghallen.
Jag har ett litet uppvärmt utrymme för foder och utrustning men det blir runt nollan där inne vid - 15 och kallare.
Jag har dock ett garage på gården som vi använder vid hovslagare och veterinärer, går att värma upp med fläktar.
Det bor en gammal man på gården så han har visserligen viss koll på hästarna dagtid, annars är jag dit två tre gånger per dag.
 
Bor nån på gården så kan de hjälpa till om nåt händer akut, om de är hemma. Är lösdriften mitt i skogen och nåt händer så är man väldigt ensam. Rider man ut själv på dan och nåt händer är man kanske inte saknad förrän dan efter då nån annan häst ska ridas. (Ja, de hemma lär väl sakna en efter tio timmar utan mat.) Är man i ett stall med folk på gården tycker de kanske det är konstigt om man inte åkt hem efter kl 22, eller 24 eller vad man nu har för tider...
Men så är det ju för många av oss som bor på en gård, i slutet av vägen.

Och rider eller kör gör man också ensam i skogen. Är ingen hemma på gården förutom mig, så ringer eller sms:ar jag min man innan jag ger mig ut, och berättar ungefär hur jag tänker rida/köra, och när jag tänker mig att komma tillbaka. Och säger att jag hör av mig när jag är hemma igen, och har du inte hört något före klockan si och så, ring mig. Svarar jag inte då, så är det dags att börja leta.

Att ingen är hemma på dagen, och det är sällsynt att någon "främling går förbi", så skulle det hända något så kan det dröja innan det blir upptäckt, det är inget konstigt alls.

Man är ju skyldig att se till sina "utegångsdjur" 1 ggr per dygn.

Har man fri tillgång till grovfoder, och elvärmt vatten, så är väl problemen likadana som för väldigt många av oss.
Daglig tillsyn av djuren, och se till att vatten och mat finns. Och strö i ligghallen.

Har man en hage "i skogen", så bör man ha ett stängsel i bra kvalitet, inte sådana där halvt upphängda rep eller band utan nämnvärd ström i.

Och så får man ta en runda då och då för kolla stängslen, t.ex. om det blåst, och/eller snöat och/eller regnat kraftigt, så att ingen någon stor gren eller ett träd ramlat över stängslet, eller att det bildats drivor av snö över stängslet (hände senast 2009).
Vill man göra det enklare att hålla koll på att strömmen fungerar i stängslet, så kan man hänga upp sådana där små lampor som blinkar, eller investera i prylar som larmar till mobilen om strömmen försvinner i stängslet. Annars så får man mäta spänningen då och då.

Efter 18 år med bra stängsel (har rovdjursavvisande elstängsel runt alla marker som betas sedan 2002), så har jag endast fått stängsel nerrivet av vilt 2 gånger. Och då har vi gott om vilt av de flesta slag, dovhjort, kronhjort, älg, vildsvin, varg och lo. Rådjur är det skralt med numera. Ren, Björn och Järv finns inte här.

Det är betydligt vanligare med fallna träd, eller träddelar över stängslet än skador av vilt.

På sommaren så går alltid grupper av mina hästar i hagar "i skogen", helt osynliga från någon väg, flera hundra meter bort.
Men jag har bra stängsel, och bra tillsyn på stängslen, samt vatten med automatisk påfyllning till hästarna i de flesta hagar.
 
Fundering
Skulle ni kunna tänka er att ha häst på lösdrift ute i skogen där ingen bor? 3-4 hästar, mindre ligghall som kan stängas eller delas av. Mindre förråd med ström finns för foder och utrustning, men inget varmbonat utrymme, endast frostvakt. Tillsyn ett par gånger per dygn av hästägarna.
Skottning av sköts av (okänd) gubbe med traktor...
Aldrig! Måste finnas utrymme att ta ut veterinär och ställa hästen i sjukbox. Skulle aldrig ställt jästen i ett utrymme där det inte fins plats med bra undrrlag och belysning för att sköta hästen. För stor risk för att små skaker som kannförebyggas leder till stora problem.
 
Som @Ramona och @skogaliten beskriver så är det där ganska normalt för oss som bor på landet. För egen del var jag ute senast 19.30 och tog in de hästar som ska in för natten, vad de gör just nu i övrigt har jag ingen aning om. Jag har dock jättesvårt att tro att de som bor närmare stan heller har en aning om vad deras hästar gör om nätterna...
 
@nullo-modo @Bufera

Hovslagaren tas emot i ett jättestort varmgarage några hundra meter bort, hos markägaren, en "icke-hästperson" (noggrann farbror, helst ska hästen stå på presenning när den skos. Golvet ska skuras om hästen gjort en hög vilket är helt OK för min del.) Finns dock inget bra ställe för att veterinär att kunna behandla häst på plats vid lösdriften. Ingen aning om hur de löst detta tidigare, men de kanske haft tur med sina hästar... ?
:confused:
Är inte ens säker på att djurhållningen är laglig. Kolla djurskyddsbestämmelserna och stäm av punkt för punkt.
 
Rider man ut själv på dan och nåt händer är man kanske inte saknad förrän dan efter då nån annan häst ska ridas. (Ja, de hemma lär väl sakna en efter tio timmar utan mat.)
Jag flög av efter notor för ett par år sen och skadade armbågen riktigt illa. Dock klarade jag av att sitta upp igen och rida hem. Tack och lov stod hästen kvar. Efter det har jag en regel att rider jag ut utan att någon vet skickar jag ett sms till min fd svärmor och skriver att nu rider jag ut och när jag beräknas vara tillbaka. Sms:ar att jag är hemma när jag är hemma igen.

En gång stannade jag till vid grannen och pratade en stund och då ringde hon och frågade hur det gick, så det fungerar. :)
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 619
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp