Lösdrift till box?

Tilde789

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger sig då att hösten betedde sig stressat i boxen, rastlös, allmänt dryg osv vilket gör att jag tvekar på att stalla in. Dock är hästen otroligt lättfödd och rätt tjock just nu då de har fri tillgång till hö på lösdriften, så det är största anledningen till att jag vill ställa hästen på box då det inte är möjligt att ta bort den fria tillgången.

Är så rädd att hästen inte alls ska trivas + bygga en massa överskottsenergi som jag kan tycka är lite obehagligt ibland. Samtidigt så kan det ju också gå jättebra med tanke på att den blivit äldre. Hur går era tankar kring detta och hur hade ni gjort?
 
Min egenuppfödda häst som är uppvuxen på lösdrift behövde stallas upp på box för några år sedan. Hon är extremt grisig av sig i boxen, har tänkt att det beror på att hon inte är uppvuxen på box. Efter fyra år på box är hon bara märkbart renligare.
 
Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger sig då att hösten betedde sig stressat i boxen, rastlös, allmänt dryg osv vilket gör att jag tvekar på att stalla in. Dock är hästen otroligt lättfödd och rätt tjock just nu då de har fri tillgång till hö på lösdriften, så det är största anledningen till att jag vill ställa hästen på box då det inte är möjligt att ta bort den fria tillgången.

Är så rädd att hästen inte alls ska trivas + bygga en massa överskottsenergi som jag kan tycka är lite obehagligt ibland. Samtidigt så kan det ju också gå jättebra med tanke på att den blivit äldre. Hur går era tankar kring detta och hur hade ni gjort?
Stressad på box kan ju lika gärna vara att hästen inte trivdes i just det stallet :)
 
Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger sig då att hösten betedde sig stressat i boxen, rastlös, allmänt dryg osv vilket gör att jag tvekar på att stalla in. Dock är hästen otroligt lättfödd och rätt tjock just nu då de har fri tillgång till hö på lösdriften, så det är största anledningen till att jag vill ställa hästen på box då det inte är möjligt att ta bort den fria tillgången.

Är så rädd att hästen inte alls ska trivas + bygga en massa överskottsenergi som jag kan tycka är lite obehagligt ibland. Samtidigt så kan det ju också gå jättebra med tanke på att den blivit äldre. Hur går era tankar kring detta och hur hade ni gjort?
Hitta bara rätt stall så är det nog inga problem, och hitta ett stall med utevistelse i rätt typ av hage.
 
Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger sig då att hösten betedde sig stressat i boxen, rastlös, allmänt dryg osv vilket gör att jag tvekar på att stalla in. Dock är hästen otroligt lättfödd och rätt tjock just nu då de har fri tillgång till hö på lösdriften, så det är största anledningen till att jag vill ställa hästen på box då det inte är möjligt att ta bort den fria tillgången.

Är så rädd att hästen inte alls ska trivas + bygga en massa överskottsenergi som jag kan tycka är lite obehagligt ibland. Samtidigt så kan det ju också gå jättebra med tanke på att den blivit äldre. Hur går era tankar kring detta och hur hade ni gjort?

Hon kommer bli ännu tjockare av att bli installad, då kommer hon röra sig mindre och dom äter ikapp sen när dom kommer ut.

Massa motion med flås, hon behöver jobbas svettig de flesta av veckans dagar om du inte kan byta hage och börja portionera höet.
 
Hon kommer bli ännu tjockare av att bli installad, då kommer hon röra sig mindre och dom äter ikapp sen när dom kommer ut.

Massa motion med flås, hon behöver jobbas svettig de flesta av veckans dagar om du inte kan byta hage och börja portionera höet.
Hon kommer inte ha fri tillgång ute om hon ställs på box, utan då portioneras det ut på 4-5 måltider.
 
Precis. Ganska stor hage, men såklart inte lika stor som lösdriften. Inte flock men kommer gå ihop med en kompis + ha flera hästar precis tråd i tråd.

Ok, då kan det funka om dom rör sig mycket i hagen, men hon kommer fortfarande behöva en hel del motion för både hullets och humörets skull.
 
När vi har dietbehov på vår lösdrift så skärmar vi av i hagar istället för att stalla in. Nu har vi t.ex. en lättfödd ponny på diet som annars står tillsammans med min yngling, men hon stänger vi av i anslutande hage morgon+lunch då hon behöver mindre än min och samtidigt äter fortare dvs snor hennes när hon ätit upp... Så öppnar vi upp efter det alt. tidigare om det är riktigt skitväder.
 
När vi har dietbehov på vår lösdrift så skärmar vi av i hagar istället för att stalla in. Nu har vi t.ex. en lättfödd ponny på diet som annars står tillsammans med min yngling, men hon stänger vi av i anslutande hage morgon+lunch då hon behöver mindre än min och samtidigt äter fortare dvs snor hennes när hon ätit upp... Så öppnar vi upp efter det alt. tidigare om det är riktigt skitväder.
Jag önskade att det var möjligt att göra så men jag har inte möjligheten att åka till stallet varje morgon innan jobb och vid lunch för att flytta henne och stallägaren kan inte heller det.

Vi har testat stalla in henne nu och hon har stått två nätter men såg idag att hon bitit på krubban vilket såklart inte alls känns bra. Vill ju helst av allt egentligen ha henne på lösdrift där jag vet att hon trivs osv men VAD gör jag när hon är smällfet och det endast är möjligt med fri tillgång där? Kan det funka om jag tränar riktigt ordentligt varje dag? Livrädd för fång och belastningsskador.

Att byta stall/lösdrift är inte ett alternativ i dagsläget.
 
Jag önskade att det var möjligt att göra så men jag har inte möjligheten att åka till stallet varje morgon innan jobb och vid lunch för att flytta henne och stallägaren kan inte heller det.

Vi har testat stalla in henne nu och hon har stått två nätter men såg idag att hon bitit på krubban vilket såklart inte alls känns bra. Vill ju helst av allt egentligen ha henne på lösdrift där jag vet att hon trivs osv men VAD gör jag när hon är smällfet och det endast är möjligt med fri tillgång där? Kan det funka om jag tränar riktigt ordentligt varje dag? Livrädd för fång och belastningsskador.

Att byta stall/lösdrift är inte ett alternativ i dagsläget.

Ja, ut och trava, galoppera om hon orkar det. Svettigt och flåsigt, pulsen måste upp, oavsett hur lång tid passet tar så är det pulshöjningen som påverkar positivt och skyddar mot fång och får vikten att minska. Fem dagar i veckan.

Har du snö så är det perfekt att pulsa nu, hardcore styrketräning.
 
Ja, ut och trava, galoppera om hon orkar det. Svettigt och flåsigt, pulsen måste upp, oavsett hur lång tid passet tar så är det pulshöjningen som påverkar positivt och skyddar mot fång och får vikten att minska. Fem dagar i veckan.

Har du snö så är det perfekt att pulsa nu, hardcore styrketräning.
Tror du det kan funka med den typen av träning och samtidigt ha henne på fri tillgång på lösdrift?
 
Jag skulle ställt hästen på lösdrift, men lagt upp ett träningsschema som skiesabove talar om. Långa turer över stock o sten i framförallt skritt är otroligt effektivt på feta hästar. Om hästen trivs bäst på lösdrift skulle jag lyssnat på det, du kan påverka så mycket ändå. Täcka inte, om möjligt. Det bränner också mer fett.
 
Jag skulle vilja varna lite för att låta en tjock häst ”frysa” med fri tillgång på foder. Fryser hästen äter den mer för att hålla värmen. Jag känner till två fall i min exakta närhet där överviktiga hästar har gått på fri tillgång utan större problem, men sen blivit helklippta och fått fång kort därpå.
 
Min förra häst som jag sålde trivdes mycket bättre på lösdrift. Hon stod på lösdrift hos mig och den jag sålde till, men är nu avelssto och står på box. Jag har fått tillgång till hennes "boxkamera" och hon ser ut att fungera fint på box nu. 😍 På några år kan hästen utvecklas och klara box bättre tänker jag?
 
Jag skulle vilja varna lite för att låta en tjock häst ”frysa” med fri tillgång på foder. Fryser hästen äter den mer för att hålla värmen. Jag känner till två fall i min exakta närhet där överviktiga hästar har gått på fri tillgång utan större problem, men sen blivit helklippta och fått fång kort därpå.
Men om man åtminstone klipper en vädringslucka eller spårklippning brukar de orka mer i ridningen när vårsolen börjar värma.
Hästar med spårklippning och hela bogen klippt täckar jag kalla dagar men inte annars och de brukar inte frysa.

@Tilde789 Jag hade kombinerat tempo (trav, galopp med ökad intensitet enligt något träningsschema) varvat med skritt på kuperat underlag. Ju längre turer dess bättre.
Noll kraftfoder såklart.

Hade jag kunnat vissa dagar när hästen fär lite kondition hade jag till och med kunnat röra på den två gånger per dag de dagar jag kunde. En lugnare tur och en lite mer intensiv. OBS! Gå inte ut för hårt, du behöverr ju träna upp till den nivån genom ökande krav.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 618
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 519
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp