Lösdrift-tillstånd mm

T

titi

Jag och en kompis har fått hyra mark och tänkte starta upp en lösdrift.Vi hade tänkt oss 10-12 hästar.
Det jag undrar är vilka tillstånd behövs (om sådant krävs),räknar man det som företag eller "åker pengarna ner i egen ficka"?
Tacksam för tips och råd!
 
Sv: Lösdrift-tillstånd mm

Kolla på www.sjv.se, där står det mesta.

Hoppas jag fått allt detta rätt nu;
Du måste ha tillstånd för att ha fler än 4 hästar på samma anläggning, samt att du måste vara foderföretagare om det inte förts in i samtliga pass att hästarna inte ska gå tilll livsmedel. Du måste också ha tillstånd om du upplåter boxplats (tror att lösdrift räknas?) till fler än 4 utomstående hästägare per år. I vissa kommuner ska en lösdrift godkännas av inspektör innan den används, och det finns också fler regler som är "lokala". Ring berörd kommun eller länsstyrelse och fråga för säkerhets skull. Det kan bli böter och/eller förbud att driva verksamheten vidare annars.
 
Sv: Lösdrift-tillstånd mm

Är de inte 9 hästar du kan hålla utan tillstånd?? Tror du tänker på byggnaden måste godkännas om du ska ha mer än 4 hästar vid ny och ombyggnad?? alltså från 5.e hästen.
Du skall ha minst 1 box/10 hästar som kan användas som sjukbox om du har dom på lösdrift.
 
Sv: Lösdrift-tillstånd mm

*kl*
Ursäkta inhoppet, men hur stor bör en lösdrift vara? Hur många ha/häst är minimikrav?
 
Sv: Lösdrift-tillstånd mm

From 1 Jan 2005 krävs tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning bedriver verksamhet med hästar.

Det innebär att all yrkesmässig verksamhet skall ha tillstånd oavsett antalet hästar.


När det gäller uthyrning av boxar/stallplatser så skall man ha tillstånd: om man förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet.

Tillståndet söks hos kommunen....
 
Sv: Lösdrift-tillstånd mm

titi skrev:
Jag och en kompis har fått hyra mark och tänkte starta upp en lösdrift.Vi hade tänkt oss 10-12 hästar.
Det jag undrar är vilka tillstånd behövs (om sådant krävs),räknar man det som företag eller "åker pengarna ner i egen ficka"?
Tacksam för tips och råd!

Tillstånd enligt16 § Djurskyddslagen (1998:534) samt DFS 2004:5.
Ansökan gäller
hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
uppfödning av 4 eller fler hästar per år
upplåtande av 4 eller fler hästar per år
försäljning av 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning
försäljning av 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning
förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar per år
 
Sv: Lösdrift-tillstånd mm

Mestur skrev:
*kl*
Ursäkta inhoppet, men hur stor bör en lösdrift vara? Hur många ha/häst är minimikrav?

Eftersom det inte finns någon lag på att hästar måste vara ute så är det bara måttkraven på vindskyddet man behöver bry sig om.
När djurskyddsinspektören är ute rekommenderar han minst 1 hektar per häst vid lösdrift, men det är som sagt inte tvingande.
 
Sv: Lösdrift-tillstånd mm

Ok, det är ju rätt överkomligt =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 294
Senast: sthu
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 155
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 668
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp