Lösdrift utan fri tillgång

Har ni testat så ni vet att de inte hinner äta upp?
Vi har rundbalar i hagarna och det funkar jättebra på 2-3 hästar. Då är alla inne nattetid så de äter bara av balarna dagtid. Hinner inte bli dåligt.
 
Fast du har ju häst, det är fruktansvärt trist för dem ute i hagen och faktiskt skaderisk när de går ute i leran både av att halka och att de sugs ned liksom. Det räcker med mat ett par gånger om dagen.

Jag tycker du ska göra en omstart, jag tror utifrån dina inlägg att du fastnat i något negativt men orkar du inte så orkar du inte. Be henne hjälpa dig att mocka? Det kanske inte sitter fast? Be snällt och förklara att det går inte. Jag har hemma och tar in ofta på nätterna speciellt denna vinter.

Det är ju ganska absurt att TS, som har sina på lösdrift, ska behöva stalla upp för att en stallkamrat vill göra det med sina egna. Samtidigt att begära att någon annan ska mocka boxarna blir ju bara konstigare. Man har ju valt lösdrift av en anledning i förhållande till hästhållning och egen vardag.

TS: Finns det möjlighet att öppna och lägga ut balen någonstans för att den ska hålla längre?
 
Ställ storbalen inne under tak (om sådant finns på en loge t.ex.), så att den är skuggad hela dagen, det förlänger hållbarheten lite grann. Räkna fram/känn er fram till hur mycket som är dygnsportion för två hästar 24/7 och två hästar på dagtid. Lägg ut en dygnsportion en gång per dygn i den befintliga foderhäcken.
Man får prova sig fram litegrann, så det är lite kvar några få kilo, när man fyller på.

En hövåg som väger mer 10 kilo är också bra att ha, men är ju inte särskilt dyr.

Komplettera eventuellt med "ett fång fräsch halm" i lösdriften dagligen.

Jag gissar att det är svårt att köra skottkärra genom leran, så då får man bära istället.

För att transportera dygnsportionen, använd t.ex. Julas gröna lövkassar (https://www.jula.se/catalog/tradgar...skotsel/lovkassar-och-korgar/lovkasse-709005/), dessa är både rymliga och står upp av sig själva när man ska packa dem, till skillnad från Ikea kassar. Det finns andra varianter på sådana här lövkassar också, men det här är den varianten är relativt lättåtkomlig och billig. Men har man otur, så släpper handtagen, inte världens bästa kvalitet alltså.

En lövkasse klarar ungefär 12-14 kilo hösilage/hö i volym, jag bär dem en och en, genom att "slänga upp dem på ryggen" och handtagen över axlarna, så det blir ungefär som en ryggsäck. Jag ströar mina lösdrifter med halm från storbal, genom att bära ut sådana här säckar, för jag vill inte köra sönder marken genom att köra ut hel bal med halm i år.

Har man ett flertal lövkassar, så kan man packa för flera dagar, när man ändå håller på och "lindar av från balen".

Jag gjorde så här när vi hade för få hästar för storbal för ett antal år sedan, alltså la ut "en dygnsportion" en gång per dag.
Det blir "fri tillgång", men ett stök med att varje dag bära ut mat.
Hövåg finns! Tack för tips.
 
Kan inte hon mocka då åt dig? I en box är det iallafall torrt så de kan torka om benen Fast just nu regnar det iallafall inte.
Kan kan hon ju. Jag kan mocka själv. :) Det är nog mest det är extra stöket som stör. Hon har inte erbjudit sig, vet inte om jag orkar kriga om det.
 
Har ni testat så ni vet att de inte hinner äta upp?
Vi har rundbalar i hagarna och det funkar jättebra på 2-3 hästar. Då är alla inne nattetid så de äter bara av balarna dagtid. Hinner inte bli dåligt.
Ja, det har vi. Fått slänga massor som det gått värme i. Supertjurigt. Hade det bara varit kallare så.
 
Det är ju ganska absurt att TS, som har sina på lösdrift, ska behöva stalla upp för att en stallkamrat vill göra det med sina egna. Samtidigt att begära att någon annan ska mocka boxarna blir ju bara konstigare. Man har ju valt lösdrift av en anledning i förhållande till hästhållning och egen vardag.

TS: Finns det möjlighet att öppna och lägga ut balen någonstans för att den ska hålla längre?
Fast hästarnas väl går före vad du anser. Det handlar väl om att hitta en lösning i en extrem tid. Om det underlättar för ts och jag ville ha mina hästar inne så hade jag mockat, som du säger hon som vill ha hästarna inne är den som krånglar.

Det är geggigt. Det är jobbigt för hästarnas leder, dvs skaderisk och risk för Mugg och rasp, hästarna kan behöva torka upp. Förmånen med lösdrift är att de rör sig men om de bara står och hänger finns inte den förmånen.
 
Fast hästarnas väl går före vad du anser. Det handlar väl om att hitta en lösning i en extrem tid. Om det underlättar för ts och jag ville ha mina hästar inne så hade jag mockat, som du säger hon som vill ha hästarna inne är den som krånglar.

Det är geggigt. Det är jobbigt för hästarnas leder, dvs skaderisk och risk för Mugg och rasp, hästarna kan behöva torka upp. Förmånen med lösdrift är att de rör sig men om de bara står och hänger finns inte den förmånen.
Jag vet ju inte hur @Blandrastik hage ser ut men långt ifrån alla hagar är ju geggiga med muggvarning, ökade skaderisker eller annat trots årets 'vinter'.

Tycker också det blir tokigt om en ska bestämma åt övriga så att säga. Man väljer ju ofta sin stallplats/lösdrift av en anledning.

Problemet just för TS är väl den varma tiden och att silaget blir dåligt, inte att hästen mår dåligt på lösdrift.
 
Jag vet ju inte hur @Blandrastik hage ser ut men långt ifrån alla hagar är ju geggiga med muggvarning, ökade skaderisker eller annat trots årets 'vinter'.

Tycker också det blir tokigt om en ska bestämma åt övriga så att säga. Man väljer ju ofta sin stallplats/lösdrift av en anledning.

Problemet just för TS är väl den varma tiden och att silaget blir dåligt, inte att hästen mår dåligt på lösdrift.
Håller med. Vi har normalgeggiga hagar. Men att ha hästen i en box skulle vara bättre än en normalgeggig hage har jag svårt att se. Sen har ju lösdriften ligghall. Så om hästarna själva vill behöver de inte stå i gegga alls.
 
Går det ens utan att slå knut på sig?
Vi har fyra hästar i lösdriften, nu vill en ägare ta in sina två på natten. Det gör att vi inte kan ha en bal ute i hagen, det är för varmt, två hästar hinner inte äta upp den, även om de får hjälp dagtid. En stor del av varför jag valt lösdrift är att slippa vara i stallet mer än en gång per dag. Ägaren kan tänka sig att släppa ut hennes två till lösdriften på morgonen. Men är inte så pigg att klafsa runt i leran med frukostpåsar.
Jag äger en lunchgrind och har precis köpt en varmvattenbalja och är inte så pigg på idel nya investeringar.
Tjura ihop och säga att jag inte går med på det? Ägaren bryr sig inte, det är en kobonde som råkar äga en lösdrift, så hen har inga åsikter, vi får lösa det som vi vill. Nät? Är inte så pigg på nät, det ska i så fall vara nät som erbjuder rätt ät-ställning.
Vill man bara vara i stallet en gång per dag går det inte.
Jag har mina hemma på lösdrift utan fri tillgång. De får hö 3ggr/dag men har däremellan i princip fri tillgång på halm för att få tuggbehov tillgodosett.

Vad står det i ert kontrakt om stallplatsen?
Är det sagt att det är lösdrift som gäller och box endast vid eventuell sjukdom och dylikt så får väl personen flytta om det inte fungerar. Då står du ju dock med samma problem med grovfodret.

Men hur stor skillnad i åtgång gör det då? Hur många mål ska hästarna få inne. Om det bara är nattmat tex så borde inte det göra enorm skillnad?
Kan hon ta höet till påsar ur balen i hagen?
 
Vill man bara vara i stallet en gång per dag går det inte.
Jag har mina hemma på lösdrift utan fri tillgång. De får hö 3ggr/dag men har däremellan i princip fri tillgång på halm för att få tuggbehov tillgodosett.

Vad står det i ert kontrakt om stallplatsen?
Är det sagt att det är lösdrift som gäller och box endast vid eventuell sjukdom och dylikt så får väl personen flytta om det inte fungerar. Då står du ju dock med samma problem med grovfodret.

Men hur stor skillnad i åtgång gör det då? Hur många mål ska hästarna få inne. Om det bara är nattmat tex så borde inte det göra enorm skillnad?
Kan hon ta höet till påsar ur balen i hagen?
Problemet med kontrakt är att det är en stor anläggning, helt kollektivt. Och lösdriften är ett litet undantag på gården. Det finns inget specifikt avtal för lösdriften, utan jag har nåt hemmasnickrat, där det står pris per månad för "stallplats" utan foder. Kände bara att när jag tog bort fria tillgången så blev min proppmätta klart smäckrare. Mycket mindre svinn på balen, det skiljer typ 15-20 kg/dygn på två hästar. De har halm i ligghallen, kanske inte världens roligaste att äta, men funkar. Jag börjar också luta åt att hon får ge sig eller flytta, men jag bestämmer varken mer eller mindre om vad hon gör. Har pratat med den tredje ägare, men folk är så konflikträdda. Suck
 
Problemet med kontrakt är att det är en stor anläggning, helt kollektivt. Och lösdriften är ett litet undantag på gården. Det finns inget specifikt avtal för lösdriften, utan jag har nåt hemmasnickrat, där det står pris per månad för "stallplats" utan foder. Kände bara att när jag tog bort fria tillgången så blev min proppmätta klart smäckrare. Mycket mindre svinn på balen, det skiljer typ 15-20 kg/dygn på två hästar. De har halm i ligghallen, kanske inte världens roligaste att äta, men funkar. Jag börjar också luta åt att hon får ge sig eller flytta, men jag bestämmer varken mer eller mindre om vad hon gör. Har pratat med den tredje ägare, men folk är så konflikträdda. Suck
Utifrån vad du skrivit i tidigare trådar känns det som att det är dags att skaffa det där kontraktet, alternativt en "stallförman". Demokrati i kollektiv blir i 90% av fallen bara besvärligt, i bästa fall. Oftast leder det till osämja och bråk, när alla eller ingen ska bestämma.
 
Problemet med kontrakt är att det är en stor anläggning, helt kollektivt. Och lösdriften är ett litet undantag på gården. Det finns inget specifikt avtal för lösdriften, utan jag har nåt hemmasnickrat, där det står pris per månad för "stallplats" utan foder. Kände bara att när jag tog bort fria tillgången så blev min proppmätta klart smäckrare. Mycket mindre svinn på balen, det skiljer typ 15-20 kg/dygn på två hästar. De har halm i ligghallen, kanske inte världens roligaste att äta, men funkar. Jag börjar också luta åt att hon får ge sig eller flytta, men jag bestämmer varken mer eller mindre om vad hon gör. Har pratat med den tredje ägare, men folk är så konflikträdda. Suck
Ah, jag förstår. Men som stallägare kan man ju alltid säga upp kontraktet, men möjligen kan man ju göra sig ovän med personen man sade upp om hon egentligen följt det som finns avtalat..

Min halm ser rätt trist ut tycker jag (inget fel på den så den inte bör ätas, bara tråkig) men de äter en del ändå.
Om min fjord åt motsvarande mängd i hö vore han smällfet..
Frågan är väl om du inte ska skriva mer anpassat kontrakt även med den tredje hästägaren? Dvs kontrakt om lösdrift för alla som använder lösdriften?
Även om den tredje är tillmötesgående och så kanske det är bra att ha avtalat vad som gäller så båda vet?
Är hon bra kan du ju diskutera med henne om utformningen, alltså bara om hon ha förslag, så avgör du ju vad som funkar.

Om den andra är krånglig och försvårar för mig och mina hästar och jag inte skulle vara beroende av inkomsten från henne hade jag nog låtit henne ta in, sagt upp, eller eventuellt erbjudit ett annat lösdriftskontrakt med mer reglerat vad som gäller.
Som ditt kontrakt är nu så kan man ju kanske se det som att hon har rätt till boxplats?
 
Ah, jag förstår. Men som stallägare kan man ju alltid säga upp kontraktet, men möjligen kan man ju göra sig ovän med personen man sade upp om hon egentligen följt det som finns avtalat..

Min halm ser rätt trist ut tycker jag (inget fel på den så den inte bör ätas, bara tråkig) men de äter en del ändå.
Om min fjord åt motsvarande mängd i hö vore han smällfet..
Frågan är väl om du inte ska skriva mer anpassat kontrakt även med den tredje hästägaren? Dvs kontrakt om lösdrift för alla som använder lösdriften?
Även om den tredje är tillmötesgående och så kanske det är bra att ha avtalat vad som gäller så båda vet?
Är hon bra kan du ju diskutera med henne om utformningen, alltså bara om hon ha förslag, så avgör du ju vad som funkar.

Om den andra är krånglig och försvårar för mig och mina hästar och jag inte skulle vara beroende av inkomsten från henne hade jag nog låtit henne ta in, sagt upp, eller eventuellt erbjudit ett annat lösdriftskontrakt med mer reglerat vad som gäller.
Som ditt kontrakt är nu så kan man ju kanske se det som att hon har rätt till boxplats?
Fast det är inte mitt stall. Jag är bara inhysning. Ägaren är en bonde som inte kunde bry sig mindre.
 
Fast det är inte mitt stall. Jag är bara inhysning. Ägaren är en bonde som inte kunde bry sig mindre.
Är det då han som skrivit kontrakten med alla?
Om det är du som har kontrakt med personen kan du väl säga upp ändå annars?
Om det är krångligare än så vet nog för lite om helkollektiv för att råda mer i så fall.
 
@Cattis_E det lär vara så att samtliga har ett uppstallningsavtal med ägaren i detta fallet bonden, punkt slut. Dvs inget annat och ingen inackorderad har därför någon vetorätt över någon annan.
 
@Cattis_E det lär vara så att samtliga har ett uppstallningsavtal med ägaren i detta fallet bonden, punkt slut. Dvs inget annat och ingen inackorderad har därför någon vetorätt över någon annan.
Då tolkade jag ts fel i en formulering. Uppfattade det som att hon på något sätt hade hand om avtal gör kollektivet. Slarvigt av mig kanske.

Men då är det ju bonden "som inte bryr sig" som är den enda som kan säga vad stallplats innebär.
Och saken hamnar i ett läge jag inte förstått att det är i och @Blandrastik kan överhuvudtaget inte påverka något om hur personen får och inte får göra. Så då är det enda hon kan göra att lösa uppkommen situation är att hitta en lösning för sina hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Nu har jag äntligen fått tag på en lösdrift åt min relativt svårfödda fjordpojk. Han står nu på box, och har stått på begränsad fri...
2
Svar
23
· Visningar
3 700
Senast: Lavinia
·
N
Hästmänniskan Hej jag skulle bara vilja dubbelkolla lite vad för regler som gäller vid hästhållning. Känner mig rätt uppdaterad men vill ha det säkra...
Svar
1
· Visningar
995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp