Lösdrift utan gödselhantering

LionQueen

Trådstartare
Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering?

Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets föreskrifter (står mest om stall) behöver man mocka hagar i lösdrift? Är det ok att inte ha någon gödselplatta/container?

Lösdriften jag står i nu sen en kortare tid tillbaka består av gräshagar och ett vindskydd/ligghall med halm. Det är väldigt blött och lerigt runt vindskyddet och i stora delar av hagarna nu. Hästarna (4 st på 2 ha) bajsar på marken. När vi fodrar måste man leta lite efter mark utan bajs. Jag tycker att det är för mkt bajs. Ingen mockning sker, det finns varken gödselplatta eller container. Vindskyddet med halm fyller vi på för att det ska vara torrt för hästarna, det har dock inte gjorts förr. Ägaren tycker att halmen trycks ner i leran och marken och försvinner pga det är sandjord så vi behöver inte mocka ut djupbädden sen. Jag tycker att det känns orimligt att vänta sig att all halm försvinner ner i marken. Mockning av hagen är onödigt pga bajset är bra gödsling för gräset tycker ägaren.

Jag vet inte vad som är rätt, eller vanligt, så jag söker lite input från er :)
 
Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering?

Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets föreskrifter (står mest om stall) behöver man mocka hagar i lösdrift? Är det ok att inte ha någon gödselplatta/container?

Lösdriften jag står i nu sen en kortare tid tillbaka består av gräshagar och ett vindskydd/ligghall med halm. Det är väldigt blött och lerigt runt vindskyddet och i stora delar av hagarna nu. Hästarna (4 st på 2 ha) bajsar på marken. När vi fodrar måste man leta lite efter mark utan bajs. Jag tycker att det är för mkt bajs. Ingen mockning sker, det finns varken gödselplatta eller container. Vindskyddet med halm fyller vi på för att det ska vara torrt för hästarna, det har dock inte gjorts förr. Ägaren tycker att halmen trycks ner i leran och marken och försvinner pga det är sandjord så vi behöver inte mocka ut djupbädden sen. Jag tycker att det känns orimligt att vänta sig att all halm försvinner ner i marken. Mockning av hagen är onödigt pga bajset är bra gödsling för gräset tycker ägaren.

Jag vet inte vad som är rätt, eller vanligt, så jag söker lite input från er :)
De jag känner som har lösdrift mockar regelbundet både lösdrift och marken runt om. Sen är det viktigt att fodret inte kontamineras av gödsel dels av hygieniska skäl och dels för att förhindra spridning av parasiter. Jag hade inte haft min häst under de förutsättningar som du beskriver.
 
Jag är ingen expert på lösdrift men jag tänker såhär:

Först måste det finnas tillräckligt stor yta i hagarna för att det inte ska bli för mycket bajs.

För det andra hade jag utformat en lösdrift så att den vätter mot två olika hagar som kan stängas av vartannat år. Då får marken vila årsvis. Om man har platta hagar på lerig mark kan man antingen skopa upp gödslet med lastare eller gödselsug. Har man skogshagar kan man kratta ut bajset och låta det förmultna.

Utfodringsplatsen, området närmast där och inuti lösdriften måste mockas dagligen.

Tycker det låter märkligt att inte ha någon vettig gödselhantering…. Jag har bara två hästar hemma nu men bara dom två ger ju en hel del gödsel..
 
Men gud vad konstigt:nailbiting:
Hos oss har vi riktigt mycket mark, men då äter hästarna i en foder station med tak, dom har en ligghall som mockas varje dag och har även box som dom kan stå på vid natten vid behov. Sen skall även hagarna mockas då och då, så har vi gjort alla ställen jag har haft häst. Vi har en gödselstack med. Att inte mocka en ligghall alls tycker jag är vidrigt.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/sa-paverkas-miljon-av-mockningen-i.htm

Hästägaren verkar ha fått något helt fel om foten och låter snål.
 
Det är kommunens bestämmelser som gäller för gödselhantering, så vad som är ok och inte kan skilja sig från kommun till kommun. Sen kan jag hålla med om att det inte känns hållbart att inte ha något system för gödselhantering alls. Hästgödsel i rimlig mängd tas upp av gräs, det är sant. Ytor där det inte finns växtlighet tar däremot inte upp någon näring alls och måste mockas för att inte bidra till övergödning.
 
Är det tillräckligt stora ytor så fungerar det utan att mocka i hagarna, men ligghallarna måste ju så klart mockas, antingen varje dag, eller, med djupströbädd, en till två gånger per år. Nu låter det inte som ni har tillräckligt stora hagar heller, 2 ha totalt till 4 hästar, och efter vad det låter som, uppdelade i flera mindre hagar.

Där min häst står är det också 4 hästar, vinterhagen är 2 ha och sommarhagen är 4 ha, med varsina ligghallar. Vi mockar ligghallen samt den hårdgjorda ytan utanför varje dag, vinterhagen går vi en bit ut i hagen någon gång i månaden och mockar där det är som mest högar (det brukar ligga ganska samlat). I sommarhagen gör vi ett ryck en eller två gånger under säsongen och mockar den hektar som är närmast ligghallen, det är oftast där det kan bli lite tätt mellan högarna, längre ut i hagen blir det så utspritt så det går inte att hitta högarna och då anser jag inte att det behövs mockas.

Vi har ändå pratat om att ev försöka köpa mer mark, så vi kan få till 3 hagar och låta en hage i taget vila ett helt år, för att minska parasit-trycket. (Vi behövde avmaska både förra och förr-förra året, tidigare har det varit ung var 3:e-4:e år vi behövt avmaska, så det har helt klar blivit mer parasiter i markerna (vilket iof kan bero på ny häst som kom för 2 år sedan, men hur som så måste vi ju försöka göra något åt det).)
 
Om inte annat låter det som att ni behöver mocka för att minska parasittrycket. Jag tycker inte det låter hållbart alls, faktiskt. Övergödning är inte bra för miljön och det är betydligt bättre att försöka mocka åtminstone det värsta för att slippa använda så mycket avmaskningsmedel, resistensproblematiken börjar bli oroande...
 
När jag hade hästar inhyrda på lösdrift så mockades ligghallarna dagligen, ny halm fylldes på vid behov vilket oftast var någon gång i veckan. Ligghallarna stod i grushagar som också mockades dagligen, och så hade varje grushage flera "utgångar" till olika beteshagar. Beteshagarna mockades sällan eller aldrig, men var å andra sidan stora och betesputsades då och då under sommaren (vilket ju sprider gödseln). Dessutom användes olika beteshagar olika år. Parasittrycket höll sig någorlunda konstant under åren - vissa individer behövde avmaskas ofta, andra i stort sett aldrig. Mängden gödsel som behövde hanteras via mockning, gödselplatta osv var ungefär lika stor när vi hade hästarna gåendes på lösdrift som tidigare år, när alla bodde på box. Och jag kan tycka det är rimligt - hästen bajsar ju lika mycket oavsett var den är!
 
Har mina två ponnys på lösdrift. Mockar uteboxen/ligghallen dagligen. Hagen är svår mocka på vintern när gödslet fryser fast, men mockar det som går vartefter när det tinar och så rejält på våren.
Maten serveras på platser utan gödsel, går runt och lägger ut många små högar så de måste röra sig lite mellan tuggorna.
 
Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering?

Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets föreskrifter (står mest om stall) behöver man mocka hagar i lösdrift? Är det ok att inte ha någon gödselplatta/container?

Lösdriften jag står i nu sen en kortare tid tillbaka består av gräshagar och ett vindskydd/ligghall med halm. Det är väldigt blött och lerigt runt vindskyddet och i stora delar av hagarna nu. Hästarna (4 st på 2 ha) bajsar på marken. När vi fodrar måste man leta lite efter mark utan bajs. Jag tycker att det är för mkt bajs. Ingen mockning sker, det finns varken gödselplatta eller container. Vindskyddet med halm fyller vi på för att det ska vara torrt för hästarna, det har dock inte gjorts förr. Ägaren tycker att halmen trycks ner i leran och marken och försvinner pga det är sandjord så vi behöver inte mocka ut djupbädden sen. Jag tycker att det känns orimligt att vänta sig att all halm försvinner ner i marken. Mockning av hagen är onödigt pga bajset är bra gödsling för gräset tycker ägaren.

Jag vet inte vad som är rätt, eller vanligt, så jag söker lite input från er :)

Det där låter ju fruktansvärt snuskigt. Självklart ska det fodras på hygieniskt sätt. Och inte att det finns en liten ren plätt, utan att hela området där fordring sker ska vara utan avföring.

Att inte ha en plan för omhändertagande av gödsel känns minst sagt tveksamt, och att inte ö h t mocka (inte minst vindskydd/ligghall) är ju som att låta dem gå på gödselstack. Att säsongsmocka kan vara en skammen det du beskriver är ingen lösdrift jag valt för mina djur.
 
Inget ställe jag skulle vilja ha min häst på. Låter inte ok alls. Våra två ponnyer en A och en C-ponny mockar vi dagligen ligghall och hagen runt stallet . Resten av hagen mockas flera gr i veckan , vid frost o snö blir det ju svårare så destu mer när det töar. Ger höet inne i foderlåda ibland ute i låda aldrig från marken
 
Jag är ingen expert på lösdrift men jag tänker såhär:

Först måste det finnas tillräckligt stor yta i hagarna för att det inte ska bli för mycket bajs.

För det andra hade jag utformat en lösdrift så att den vätter mot två olika hagar som kan stängas av vartannat år. Då får marken vila årsvis. Om man har platta hagar på lerig mark kan man antingen skopa upp gödslet med lastare eller gödselsug. Har man skogshagar kan man kratta ut bajset och låta det förmultna.

Utfodringsplatsen, området närmast där och inuti lösdriften måste mockas dagligen.

Tycker det låter märkligt att inte ha någon vettig gödselhantering…. Jag har bara två hästar hemma nu men bara dom två ger ju en hel del gödsel..
Jag har samma tänk som du, och jag trodde nog det var norm. Tack, då är jag inte helt ute och cyklar när jag reagerar på detta.
 
Men gud vad konstigt:nailbiting:
Hos oss har vi riktigt mycket mark, men då äter hästarna i en foder station med tak, dom har en ligghall som mockas varje dag och har även box som dom kan stå på vid natten vid behov. Sen skall även hagarna mockas då och då, så har vi gjort alla ställen jag har haft häst. Vi har en gödselstack med. Att inte mocka en ligghall alls tycker jag är vidrigt.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/sa-paverkas-miljon-av-mockningen-i.htm

Hästägaren verkar ha fått något helt fel om foten och låter snål.
Tack för artikeln! Jag vet inte hur man ska resonera med en person som tycker det ”räcker” att sprida ut det på marken och att det ska ”sjunka ner i marken”…. 😒
 
Det är kommunens bestämmelser som gäller för gödselhantering, så vad som är ok och inte kan skilja sig från kommun till kommun. Sen kan jag hålla med om att det inte känns hållbart att inte ha något system för gödselhantering alls. Hästgödsel i rimlig mängd tas upp av gräs, det är sant. Ytor där det inte finns växtlighet tar däremot inte upp någon näring alls och måste mockas för att inte bidra till övergödning.
Vad är egentligen rimlig mängd gödsel per kvm gräsyta? Kommunen saknar bestämmelser online, men jag kanske får ringa dit och fråga.
 
Har mina två ponnys på lösdrift. Mockar uteboxen/ligghallen dagligen. Hagen är svår mocka på vintern när gödslet fryser fast, men mockar det som går vartefter när det tinar och så rejält på våren.
Maten serveras på platser utan gödsel, går runt och lägger ut många små högar så de måste röra sig lite mellan tuggorna.
Tack.
Vi bor i söder och har inte ofta minusgrader, så det är bara 1 dm lera på olika ställen vilket försvårar att komma fram med skottkärra. Låter som ni har en vettig lösning.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 184
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 081
Senast: ako
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 848
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp